Kääk. Sukututkija löysi yhteyden mun ja mun puolison välille! Meillä on yhteinen esi-isä 1500-luvulla!
Mun isoisoiso...isä oli 1500-luvulla elänyt naantalilainen mies. Ei siinä mitään. Mutta sama 1500-luvulla elänyt naantalilainen mies ON MYÖS MUN PUOLISON isoisoiso...isä. Eli meillä on yhteinen esi-isä. Ok, tässä on kulunut reilut 500 vuotta aikaa, mutta tuntuu tosi oudolta.
Ei olisi pitänyt kaivella niitä tietoja :(
Kommentit (112)
Minä en oikein usko ap:ta.
Se että Suomessa pääsisi sukututkimuksessa 1500-luvulle asti on jokseenkin harvinaista. Useimmiten tyssää jo 1700-luvun alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelepa vaan miten Tsingis Khanin jälkeläiset harrastavat sukurutsausta.
"Lähes 16 miljoonaa, eli kahdeksan prosenttia miehistä (0,5% miehistä maailmassa), jotka elävät entisen Mongolien valtakunnan alueella ovat sukua Tšingis-kaanille."
Mr.Capone-E on Tsingis Khanin jälkeläinen ja näiden Tsingis Khanien jälkeläisten päälikkö.
Zhinggiz Zhanz
Älä huoli. Severi ja Violakin seurustelivat jonkin aikaa, vaikka Violan äidin isä on Severin isän veli. Lisäksi Viola seurusteli myös Benjaminin kanssa, joka on Violan äidin ex-miehen poika. Tuossa kuitenkin yhteys johtui vain avioliitosta, eikä Benjamin ole biologisesti edes Karin poika, vaan adoptoitu. Eli ei sinulla ole mitään hätää. Jiri myös seurustelee Lindan kanssa, joka on Jirin isän kuolleen ex-vaimon ex-miehen veljen tytär. Ei mitään ongelmaa.
No kääk. Olisin yllättyneempi jos noin ei olisi.
Olen italialaisen äidin ja suomalaisen isän lapsi. Menin naimisiin tanskalaisen miehen kanssa ja yllättäen meiltä löytyi yhteinen isovanhemman isovanhemman isovanhempi. Hän eleli eteläisessä Ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Se että Suomessa pääsisi sukututkimuksessa 1500-luvulle asti on jokseenkin harvinaista. Useimmiten tyssää jo 1700-luvun alkuun.
Höpöhöpö
Vierailija kirjoitti:
Sekä isäni molempien vanhempien että äitini isän suvuissa on päästy 1500-luvulle. Äidin äidin suvusta en voi sanoa mitään, koska sitä sukua ei ole tutkittu kuin 1700-luvulle.
Miehellä ja mulla on yhteinen kantaäiti 7. polvessa. Jossain 1700-1800-luvulla siis.
Ei mitenkään harvinaista muuallakaan. Entäpä tuollaiset paikat kuin vaikka Islanti ja Färsaaret? Ei liene porukka mitenkään tavattoman usein saanut uutta verta. Löytyyhän niitä syrjäseutuja muualtakin.
Vierailija kirjoitti:
Miehellä ja mulla on yhteinen kantaäiti 7. polvessa. Jossain 1700-1800-luvulla siis.
Tämän uskon, ap:tä en.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu suvusta. Omasta suvustani yhtä haaraa on tutkittu 1500-luvun alkuun, löytyy mm. pappeja ja pari piispaakin.
Tsingis Khanin sukurutsaisesta suvusta kerrotaan sarjassa kauniit ja rohkeat.
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelepa vaan miten Tsingis Khanin jälkeläiset harrastavat sukurutsausta.
"Lähes 16 miljoonaa, eli kahdeksan prosenttia miehistä (0,5% miehistä maailmassa), jotka elävät entisen Mongolien valtakunnan alueella ovat sukua Tšingis-kaanille."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä isäni molempien vanhempien että äitini isän suvuissa on päästy 1500-luvulle. Äidin äidin suvusta en voi sanoa mitään, koska sitä sukua ei ole tutkittu kuin 1700-luvulle.
Entä puolisosi suku? Onko tutkittu 1500-luvulle asti?
Tarkoitin että on epäuskottavaa että molempien sukua olisi saatu tutkittua 1500-luvulle ja sieltä sitten löydetty se yksi ainoa yhteinen esi-isä.
Mietitäänpä hetki. Ihmisellä on vanhempia 2 kpl. Vanhempien vanhempia on 2*2 eli 4 kpl. Näiden vanhempia on 2*2*2 eli 8 kpl.
500 vuoden aikana on ehkä noin 20 sukupolvea. Näin olisi, jos lapset syntyisi keskimäärin vanhempien ollessa 25-vuotiaita. 20 sukupolven takaisia esivanhempia on 2^20 = 1048576 kpl, jos kaikki nämä esivanhemmat ovat eri henkilöitä.
Käytännössä määrä on tietenkin vähäisempi. Tämä johtuu kuitenkin ainoastaan siitä, että 20 sukupolven takaisissa esivanhemmissa on samoja henkilöitä ja monet heistä todennäköisesti useaankin kertaan. Itse asiassa tämä toistuu todennäköisesti jo huomattavasti läheisemmissä sukupolvissa.
Olet siis jo itsekin sukurutsauksen tuotos, mutta jo paljon läheisempien esivanhempien toimesta. Samoin puolisosi on. Se, jos teille sattuu tämän lisäksi sukuun yhteinen esivanhempi, ei paljoa pahenna asiaan. Jos molempien suvut ovat Suomesta, olisi itse asiassa melkoinen ihme, että 20 sukupolveen yhteisiä esivanhempia mahtuisi vain yksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap taisi puhua Naantalista? Turussa ja Naantalissa päästään pidemmällekin, mutta jos on kyse jostain perähikiästä, niin tyssää 1700-lukuun.
Vierailija kirjoitti:
No kaikkihan Suomessa on jotain sukua toisilleen, jos tarpeeksi kauas katsotaan. Siksi on kaikkia näitä harvinaisia perinnöllisiä sairauksiakin, joita esiintyy vain Suomessa. Mielestäni suhteellisesti erittäin hyvä tulos, että vasta 500 vuoden takaa löytyy yhteinen sukulainen.
Suvisten propagandatoimiston paskapuheita.
Rutsaajat! Rutsaajat! Rutsaajat! Nyt kuulutte LGBTQI-porukkaam.
Minulla ja exälläni löytyi jo 1900-luvulta sukuyhteys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap taisi puhua Naantalista? Turussa ja Naantalissa päästään pidemmällekin, mutta jos on kyse jostain perähikiästä, niin tyssää 1700-lukuun.
Minä olen Peräseinäjoelta, ja tiedän yhden esi-isäni 1400-luvulta.
Korjataan sen verran, että kumuloituvien esi-isien (ja äitien) määrä olisi yli miljoona, mutta vuoden 1500 esi-isienkin määrä yli puoli miljoonaa.