Olen 43 vuotias nainen, enkä ole kokenut ikinä seksuaalista ahdistelua tai sukupuolisyrjintää
Kommentit (149)
Minuakin on ahdisteltu, lapsena, teininä ja aikuisena. Nyt nelikymppisenä saa olla paremmin rauhassa, tosin harvoin olenkaan missään yksin missä kukaan pääsisi ahdistelemaan. Ihan ehdottelemalla törkeitä ja käymällä käsiksi. Ilman varoitusta, julkisella paikalla, ventovieraat suomalaiset miehet.
Mutta sukupuolisyrjintää en ole kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa etteivät kaikki naiset uhriudu. Jos sitten pitää jo tavallista pidempää katsetta ahdisteluna, niin paljon ei ole tehtävissä. Ei voi kuin ihmetellä jos tällainen ihminen on parisuhteessa. Tai jos on, niin miten ihmeessä suhde on alkanut tai miten se on jatkunut.
Jos nainen ei saa koskaan mitään huomiota miehiltä, niin uskoisin senkin harmittavan. Entä sitten nainen joka katsoo pidempään jotain miestä, syyllistyykö hän sitten ahdisteluun. Naisten logiikalla ei, koska kaksoisstandardit.
En vähättele varsinaista ahdistelua, mutta ei sitä nyt joka ainoasta asiasta voi traumaa itselleen kehitellä. Ihmisen täytyy kyllä elää jossain tynnyrissä jos ei ole koskaan päasiallista/huonoa käytöstä kohdannut, mutta se nyt kuuluu tähän elämään.
Kyllä sinä vähättelet ja se on ongelma. Sinä ylennät itsesi siihen asemaan, että sinulla olisi oikeus arvioida minkäasteinen ahdistelu voi aiheuttaa trauman ja minkä ei. Tiesitkö, että toistuessaan joku mitättömältä vaikuttava asia vaikuttaa ihmiseen vahvasti kuten kiinalainen vesikidutus. Sehän on "vain" vesipisara.
Vierailija kirjoitti:
Mua on seurattu usein kadulla, kyyditetty autolla johonkin puskaan (pääsin pakoon), soiteltu huohotuspuheluita, pöllitty alusvaatteet pyykkituvasta, tultu ovikelloa soittamaan ja kertomaan että tyyppii kyttää mua vastapäisestä ikkunasta, esitelty sukukalleuksia keskellä päivää, tuotu puhelinnumeroa kadulla, tartuttu hiuksiin, rintoihin, pyllyyn yms. yms. lukusia eli varmaan satoja kertoja!
Olen kaunis nainen, johtuuko sitten siitä? Ei se kyllä oikeuta tuota kaikkea.
Ei johdu. Rumempiakin ahdistellaan koska noille pervoi lle kelpaa kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Oliskohan sun kannattanut pyrkiä elämässäsi muuhunkin kuin S-Marketin kassaksi?
Veikkaan, ettei Tarja Halonenkaan ole kokenut ahdistelua, ainakaan aikuisiällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa etteivät kaikki naiset uhriudu. Jos sitten pitää jo tavallista pidempää katsetta ahdisteluna, niin paljon ei ole tehtävissä. Ei voi kuin ihmetellä jos tällainen ihminen on parisuhteessa. Tai jos on, niin miten ihmeessä suhde on alkanut tai miten se on jatkunut.
Jos nainen ei saa koskaan mitään huomiota miehiltä, niin uskoisin senkin harmittavan. Entä sitten nainen joka katsoo pidempään jotain miestä, syyllistyykö hän sitten ahdisteluun. Naisten logiikalla ei, koska kaksoisstandardit.
En vähättele varsinaista ahdistelua, mutta ei sitä nyt joka ainoasta asiasta voi traumaa itselleen kehitellä. Ihmisen täytyy kyllä elää jossain tynnyrissä jos ei ole koskaan päasiallista/huonoa käytöstä kohdannut, mutta se nyt kuuluu tähän elämään.
Kyllä sinä vähättelet ja se on ongelma. Sinä ylennät itsesi siihen asemaan, että sinulla olisi oikeus arvioida minkäasteinen ahdistelu voi aiheuttaa trauman ja minkä ei. Tiesitkö, että toistuessaan joku mitättömältä vaikuttava asia vaikuttaa ihmiseen vahvasti kuten kiinalainen vesikidutus. Sehän on "vain" vesipisara.
Joo, muhun on vieraat miehet käynyt käsiksi julkisella paikoilla teinistä nelikymppiseen (muutaman kerran) ja silti yhtenä ällöttävimmistä ahdistelukokemuksista muistan sen kun hiljaisella kadulla yks sankari tuli valoja vilkutellen ja tööttäillen ja näytti sormillaan V-merkkiä ja lipsautti kielellään sormien välistä. Hyi!
Oletko kokenut ikinä seksuaalista kiinnostusta tai sukupuoliyhdyntää?
Vierailija kirjoitti:
Vielä ehtii.
Ehkäpä jos eksyt persujen puoluekokoukseen?
Eksy sinä terapeutille, josko tuohon sun persuhulluuteen saisit lopulta jotakin apua.
Vierailija kirjoitti:
Olen 28-vuotias ja mua on ahdisteltu esim. baarissa, ihan tartuttu perseeseen ja haaroihinkin. Ulkomailla myös ihan bussissa koskettu reittä tai peppua useammankin kerran. Suomessa ei oo ikinä käyty käsiksi muualla ku baarissa.
Suomalaiset miehet on aika kilttejä ja hyvin koulutettuja näissä asioissa. Muutamia mätämunia tietysti löytyy ja varmasti ahdistelua tapahtuu joskus baarien ulkopuolellakin.
Syrjintää en oo huomannut, paitsi osa miehistä ei ota yhtä tosissaan ku mieskollegoita. Onneksi oon alalla, jolla suurin osa on hyvin tiedostavia tasa-arvoasioissa. Varmasti jossain autokorjaamolla ois hankalampaa.
Olen 45-vuotias mies ja mulla on tasan päinvastaiset kokemukset. Olen asunut Suomen lisäksi kahdessa muussa maassa yhteensä 5 vuotta, lisäksi matkaillut laajalti. Missään muussa maassa kuin Suomessa ei naiset käy yhtä röyhkeästi kiinni haaroihin, ehdottele kännissä seksiä, tai muuten yritä tulla iholle. Miten saataisiin suomalaiset naiset koulutettua yhtä hyvin kuin miehet näissä asioissa?
Vierailija kirjoitti:
Mua on seurattu usein kadulla, kyyditetty autolla johonkin puskaan (pääsin pakoon), soiteltu huohotuspuheluita, pöllitty alusvaatteet pyykkituvasta, tultu ovikelloa soittamaan ja kertomaan että tyyppii kyttää mua vastapäisestä ikkunasta, esitelty sukukalleuksia keskellä päivää, tuotu puhelinnumeroa kadulla, tartuttu hiuksiin, rintoihin, pyllyyn yms. yms. lukusia eli varmaan satoja kertoja!
Ihan hirveetä tuommonen, voi hyvänen aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten et vain muista tai tajua. Esimerkiksi teininä pitää kyllä asua melkoisessa tynnyrissä, jos ei yksikään setämies missään koskaan ole tuijottanut häiritsevästi.
Jos härski vitsi, pitkä katse tms.ei häiritse mua pätkääkään niin minkä hemmetin takia mun pitäis kokea ne ahdisteluna koska nyt vain naisen kuuluu niin tehdä ?
Varmasti teininä tuijotti sedät ja ei niin sedät , mä sitä pahakseni pannu . Lisäsi vain itsevarmuutta.
siis lasket ahdisteluksi ainoastaan sellaisen toiminnan, mikä ahdistaa. Minusta ahdistelu voi olla ihan objektiivisesti arvioitavissa olevaa toimintaa. Jos setämies kirjoittelee somessa pervoja viestejä pikkutytöille, kyllä se vain on ahdistelua, vaikka ne pikkutytöt eivät sitä huomioisikaan. Ei sinulla ole velvollisuutta kokea yhtään mitään, mutta kyllä se tekijä silti voi toimia väärin. Joku ehkä ei loukkaannu ämmittelystä tai huorittelustakaan, mutta ei se silti ole fiksua käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten et vain muista tai tajua. Esimerkiksi teininä pitää kyllä asua melkoisessa tynnyrissä, jos ei yksikään setämies missään koskaan ole tuijottanut häiritsevästi.
Tuo "häiritsevästi tuijottaminen" on kyllä täysin subjektiivinen asia. Johonkinhan se katse on koko ajan suunnattuna, se sattuuko katseen kohde tulkitsemaan tämän miten, on yleensä täysin riippumatonta katsojasta.
Tulee mieleen parinkymmenen vuoden takainen yleisönosastokirjoitus, jossa nainen valitti, kuinka lenkkipolulla mies oli "seurannut" ts. juossut sata metriä naisen takana kunnes oli kääntynyt toiselle polulle. Kirjoitus loppui kysymykseen "Olikohan pahat mielessä?" Miehenä on täysin mahdotonta toimia niin, ettei yksikään nainen kokisi tulevansa ahdistelluksi, sillä näitä yliherkkiä riittää moneen paikkaan.
Keskustassa on pervoja setiä kanssa, sori vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo "häiritsevästi tuijottaminen" on kyllä täysin subjektiivinen asia. Johonkinhan se katse on koko ajan suunnattuna, se sattuuko katseen kohde tulkitsemaan tämän miten, on yleensä täysin riippumatonta katsojasta.
Tulee mieleen parinkymmenen vuoden takainen yleisönosastokirjoitus, jossa nainen valitti, kuinka lenkkipolulla mies oli "seurannut" ts. juossut sata metriä naisen takana kunnes oli kääntynyt toiselle polulle. Kirjoitus loppui kysymykseen "Olikohan pahat mielessä?" Miehenä on täysin mahdotonta toimia niin, ettei yksikään nainen kokisi tulevansa ahdistelluksi, sillä näitä yliherkkiä riittää moneen paikkaan.
No normaali ihminen osaa kyllä toimia, suurin osa esim lääkäreistä osaa olla asiallisia vaikka olisi minne katsoakin jos missä. Opetelkaa se homma.
En taida olla kovin herkkä. Olen unohtanut ne ikävät kokemukset mitä nuorena koin. Eikä niitä nyt niin kovin paljon ollut.
Se oli ajan tapa ja hyväksyin sen ja opin luovimaan.
Jotkut miehet on kuspäitä mutta niitä löytyy naisistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei johdu. Rumempiakin ahdistellaan koska noille pervoi lle kelpaa kaikki.
Rintavuus erityisesti altistaa, lattarinnat harvemmin varmaan saavat häirintää, vs Marin -Kulmuni. Veikkaan että Katri on saanut tuollaista mutta Marin ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No normaali ihminen osaa kyllä toimia, suurin osa esim lääkäreistä osaa olla asiallisia vaikka olisi minne katsoakin jos missä. Opetelkaa se homma.
Valitettavasti tässä on naisilla liukuvat kriteerit. Jos mies on naisen mielestä puoleensavetävän näköinen, mikä tahansa tuijottelu on vain imartelevaa. Jos taas miehen ulkonäkö ei miellytä, pienikin vilkaisu tulkitaan ahdisteluksi. Koettu on.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tässä on naisilla liukuvat kriteerit. Jos mies on naisen mielestä puoleensavetävän näköinen, mikä tahansa tuijottelu on vain imartelevaa. Jos taas miehen ulkonäkö ei miellytä, pienikin vilkaisu tulkitaan ahdisteluksi. Koettu on.
-eri
Tämä on ihan totta. Näin ei-komeana miehenä tässä pelissä ei voi voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri onkin vähän huono vertaus, sillä he ovat töissä, eikä siinä kuppaisia (kirjaimellisesti) aunuksen seutuja tiiraillessa kyllä kenelläkään himot herää.
Minä taas olen 25-vuotias nainen ja kokenut molempia noista aika usein.