Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisin kiitollinen avusta littyen vyötärölihavuuteen

Vierailija
10.06.2020 |

Olen 41-vuotias kolmen lapsen äiti, joka on 170 cm pitkä ja painaa 66 kiloa. En ole varsinaisesti lihava, mutta minulle kertyy selkeästi nyt turhan paljon vyötäroseudulle rasvaa. Kävelen päivisin koiran kanssa aamuisin ja iltaisin sekä vielä päivisin 1 tunnin - puolentoista tunnin lenkkejä. Juoksen myös pieniä pätkiä koiran kanssa.
En mielestäni syö ihan kamalasti. Tänään olen esimerkiksi syönyt aamupalaksi kaksi ruisleipää, joiden päällä oli margariinia, juustoviipaleet ja avokadoa. Ruoaksi söin pienen annoksen makaronilaatikkoa ja iltapalaksi banaanin ja persikan.
Minulla ei lomautuksesta johtuen ole varaa mennä personal trainerille pyytämään apua vyötäröni lihomiseen. Olisinkin kiitollinen, jos joku osaisi minulle hieman antaa ohjetta siitä, missä menen metsään. Miksi vyötäröni paksuuntuu?
Kiitos avusta.

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos viljat otetaan pois, niin mitö ihmettä te syötte aamupalaksi kun eihän silloin voi syödä leipää, puuroa, mysliä?

Hedelmiä vihanneksia lihaa munia pähkinöitä siemeniä rasvaisia maitotuotteita. Miten huono mielikuvitus pitää olla jos ainoa vaihtoehto tuntuu olevan leipä tai puuro?!

Ps. Se makaronilaatikkokin on lähes kokonaan viljaa. Ap ei saa juuri ollenkaan proteiinia eikä rasvaa, vyötärölihavuus tulee juurikin sokeri- eli hiilaripainotteisesta ruokavaliosta.

Monissa paikoin Aasiassa saadaan 80 % energiasta riisistä, mutta vyötärölihavuus on harvinaista. Vhh pilaa monilla hormonitasapainon.

Millä perusteella vyötärölihavuus on harvinaista Aasiassa? Sun mielikuvien? Siinä missä nälänhätä siellä koko ajan vähenee, lihavuus kasvaa. Merkittävä osa aasialaisista lapsista jo on ylipainoisia.

Tilastojen. Siellä missä edelleen syödään perinteisesti, on lihavuus harvinaisempaa. Siellä missä syödään mäkkisafkaa, on tilanne eri. Ei johdu hiilihydraattien vaarallisuudesta tosin.

Kaikkialla Aasiassa lihavuustilasto kasvaa koko ajan. Esimerkiksi Malesiassa puolet aikuisista on lihavia. Voit itse googlettaa malesialaisen keittiön.

Ihan höpöä sun tilastot kyllä.

Vierailija
62/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun aamupala on kaikkea muuta kuin vatsaystävällinen. Toisinsanoen sinulla on ilmaa vatsa täynnä jo aamusta lähtien. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän liikuntaa ja vähemmän kaloreita kuin kulutat. Hyvin yksinkertaista.

Vierailija
64/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän liikuntaa ja vähemmän kaloreita kuin kulutat. Hyvin yksinkertaista.

Pystytkö kertomaan, mikä olisi helppo tapa syödä vähemmän? Ilman itsekuria.

Vierailija
65/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se liity jotenkin estrogeeniin kun lähestytään vaihdevuosi-ikää, niin vyötärölle alkaa aiempaa helpommin kertymään ylimääräistä.

Kyllä, ja keto auttaa hormonien tasapainottamiseen.

Ei auta. Päinvastoin. Kilpirauhanen ei toimi kunnolla ilman hiilihydraatteja.

Älä valehtele.

"Conclusions: KD (Ketogenic Diet) causes thyroid malfunction and L-thyroxine treatment may be required. This is the first report documenting the effect of KD treatment on thyroid function. Thyroid function should be monitored regularly in epileptic patients treated with KD.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28076316/

Kai ymmärrät että tämä tutkimus koskee epileptikoita, joita hoidetaan ketogeenisellä dieetillä, koska lääkehoito ei heillä toimi?

Ei voi vaan poimia sieltä täältä palasi ja lauseita kun haluaa niiden sopivan omiin uskomuksiinsa.

Enkä ole edes ketoilija, enemmänkin Valter Longon suosituksia noudattava. Ärsyttää vain tuollainen tieteellisten tutkimusten väärinkäyttö ja mutkien oikominen.

Vierailija
66/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos viljat otetaan pois, niin mitö ihmettä te syötte aamupalaksi kun eihän silloin voi syödä leipää, puuroa, mysliä?

Vähärasvaista jugurttia, jonka seassa marjoja tai hedelmää (ei banaania), paistettu muna, iso tomaatti (tai muita vihanneksia)

Vierailija
67/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähärasvaista jugurttia, jonka seassa marjoja tai hedelmää (ei banaania), paistettu muna, iso tomaatti (tai muita vihanneksia)

Väärin, jugurtin pitää olla rasvaista.

Vierailija
68/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, juusto, avokado, makaronilaatikko ja banaani eivät ole laihduttajan ruokaa. Muuta ruokavaliosi terveelliseksi.

Vierailija
69/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, juusto, avokado, makaronilaatikko ja banaani eivät ole laihduttajan ruokaa. Muuta ruokavaliosi terveelliseksi.

Juusto on varsin hyvää ravintoa myös laihduttajalle. Kunhan se on täysrasvaista. Kevyt-versiot eivät juuston nimeä edes ansaitse.

Vierailija
70/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap syö jo valmiiksi vähän ja liikkuu paljon. Silti moni kannustaa syömään vähemmän ja liikkumaan enemmän. Ei kai kukaan voi lopun elämää elää kitudieetillä ja jos palaa takaisin vanhaan niin eikös sama tilanne palaa. Oleellisinta on varmasti mitä syö, tosin siihenkin tulee yhtä monta vastausta kuin on vastaajia, että mikä olisi se terveellinen ja hyvä valinta. Syön itse varmasti kolme kertaa enemmän ja olen suunnilleen saman kokoinen ja ikäinen.

Vierailija
71/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas huuhaa-karppaajat levittämässä terveyden kannalta haitallisia valheitaan. Karppaus toki iskee hyvin keskivertoidioottiin koska siinä lähtee äkkiä paljon nestettä pois. Voi kokea nopeasti onnistumisen kokemuksia.

Vierailija
72/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole ruokavaliouskovainen, joten kerron vain mikä mulle on toiminut. Tämä on siis täysin subjektiivinen näkemys ja perustuu vain omiin kokemuksiini :) Olen sua vähän vanhempi ja aina ollut taipuvainen kerryttämään ylimääräisen vyötärölle. Kai sitä muuallekin tulee, mutta näkyvimmin vyötärölle. Mulla on auttanut vain ja ainoastaan tiukka ruokakuri ja runsas liikunta. Rasva lähtee viimeisenä siitä, missä sitä on eniten. Tietysti sitä lähtee koko ajan kaikkialta, mutta koska ongelmakohdissa sitä on eniten niin siitä se häiritsevin rasvakin lähtee viimeisenä. Itse joudun pitämään itseni tosi tiukassa kunnossa, jos haluan (ja minähän haluan) kapean vyötärön. Olen 171/56 ja yhtään jos lipsun, se näkyy vyötäröllä heti. Toisaalta se on hyvä, niin kiloja ei pääse kertymään liikaa paria enempää. (Nyt kun tiedän mitä kapeaan vyötäröön vaaditaan.)

Itse syön vähähiilihydraattisesti (alle 100 g hiilareita päivässä) ja vähäkalorisesti (n. 1500 kcal päivässä) ja noudatan pätkäpaastoa (16:8). Rasvat pyrin ottamaan hyvistä lähteistä (pähkinöistä esim) ja sitä saan n. 60 g. Loppu energia proteiinista.

Liikun paljon, mutta itselleni treeni on henkireikä, nautin siitä suunnattomasti ja saan siitä virtaa, joten se ei ole mulle mikään pakkopulla. Treenaan fiiliksen mukaan, joskus kerran, joskus kaksi kertaa päivässä.

Varsinkin pätkäpaastoa voisin sulle suositella. Tutkimusten mukaan varsinkin iltasyömisen välttäminen vaikuttaa myönteisesti sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaan.

Vierailija
73/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri

Olen ollut vhh:lla 15 vuotta. Kalorit kannattaa laskea. Myös se maitoloraus kahviin.

Vierailija
74/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto täällä on porukka pihalla kun väittää että syöt liikaa viljaa! Toki jos makaronilaatikossa on käytetty prosessoitua viljaa kannattaa se vaihtaa täysjyvään mutta esimerkiksi aamupalasi kaloreista on helposti yli puolet rasvasta! Kokeilepas laittaa ne vaikka finelin (fineli.fi) ruokapäiväkirjaan.

Ja missä on kasvikset?

Mitä jos vaikka kokeilisit sitä lautasmallia ennenkuin lähdet huuhaa-dieetteihin.

Vierailija
75/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole ruokavaliouskovainen, joten kerron vain mikä mulle on toiminut. Tämä on siis täysin subjektiivinen näkemys ja perustuu vain omiin kokemuksiini :) Olen sua vähän vanhempi ja aina ollut taipuvainen kerryttämään ylimääräisen vyötärölle. Kai sitä muuallekin tulee, mutta näkyvimmin vyötärölle. Mulla on auttanut vain ja ainoastaan tiukka ruokakuri ja runsas liikunta. Rasva lähtee viimeisenä siitä, missä sitä on eniten. Tietysti sitä lähtee koko ajan kaikkialta, mutta koska ongelmakohdissa sitä on eniten niin siitä se häiritsevin rasvakin lähtee viimeisenä. Itse joudun pitämään itseni tosi tiukassa kunnossa, jos haluan (ja minähän haluan) kapean vyötärön. Olen 171/56 ja yhtään jos lipsun, se näkyy vyötäröllä heti. Toisaalta se on hyvä, niin kiloja ei pääse kertymään liikaa paria enempää. (Nyt kun tiedän mitä kapeaan vyötäröön vaaditaan.)

Itse syön vähähiilihydraattisesti (alle 100 g hiilareita päivässä) ja vähäkalorisesti (n. 1500 kcal päivässä) ja noudatan pätkäpaastoa (16:8). Rasvat pyrin ottamaan hyvistä lähteistä (pähkinöistä esim) ja sitä saan n. 60 g. Loppu energia proteiinista.

Liikun paljon, mutta itselleni treeni on henkireikä, nautin siitä suunnattomasti ja saan siitä virtaa, joten se ei ole mulle mikään pakkopulla. Treenaan fiiliksen mukaan, joskus kerran, joskus kaksi kertaa päivässä.

Varsinkin pätkäpaastoa voisin sulle suositella. Tutkimusten mukaan varsinkin iltasyömisen välttäminen vaikuttaa myönteisesti sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaan.

Jossain vaiheessa sun kroppa tulee pettämään, joten varaudu siihen. Kaksi treeniä päivässä ja ruokaa vain 1500 kcal edestä on varma tie katastrofiin. (Paitsi tietysti jos "treeni" on vartin kävely koiran kanssa.)

Vierailija
76/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hitto täällä on porukka pihalla kun väittää että syöt liikaa viljaa! Toki jos makaronilaatikossa on käytetty prosessoitua viljaa kannattaa se vaihtaa täysjyvään mutta esimerkiksi aamupalasi kaloreista on helposti yli puolet rasvasta! Kokeilepas laittaa ne vaikka finelin (fineli.fi) ruokapäiväkirjaan.

Ja missä on kasvikset?

Mitä jos vaikka kokeilisit sitä lautasmallia ennenkuin lähdet huuhaa-dieetteihin.

Ei täysjyvä ole sen kummempaa kuin täysjyvätönkään.

Vierailija
77/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenlaisia neuvoja, mutta muista tämä. Kroppatyypit ovat erilaisia, se mikä käy yhdelle, ei välttämättä käy toiselle. Kehotyypit ovat meso- endo- ja ektomorfi. https://tikis.fi/naisten-ravinto/syo-kehotyyppisi-mukaan/

Tuossa tuollainen yleinen esittely, se vähän antaa osviittaa siitä, mitä tarkoitan. Meillä ektomorfeilla (luonnostaan laiha, vanhan kansan mukaan läpipaskot) on melkein sama mitä kurkusta alas työntää, eli hiilareita ja pullaa voi mussuttaa ja maha ei kasva. Sitten taas toisessa päässä endomorfit, jotka paisuvat kuin pullataikina kun vilkaiseekaan donitsihyllyyn. Selvitä mitä tyyppiä lähimpänä olet ja kokeile sitä ruokajakaumaa. 

Syö usein, mutta annokset pieniä. Muuten keho menee paastotilaan ja imee kaikki kalorit läskeiksi vararavinnoksi. Monet laihduttajat tekevät sen virheen, että ruokarytmiä pidennetään liikaa!

Hulavanne on tutkitusti tehokas keskivartaloläskien poistaja. 13min muistaakseni päivässä oli tehokkaampi kuin 10.000 askelta kävelyä masun pienennyksessä. 

Vierailija
78/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja missä on kasvikset?

Ei täysjyvä ole sen kummempaa kuin täysjyvätönkään.

Älä viitsi trollata.

https://fi.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4ysjyv%C3%A4#T%C3%A4ysjyv%C3%A4n_te…

Vierailija
79/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain vaiheessa sun kroppa tulee pettämään, joten varaudu siihen. Kaksi treeniä päivässä ja ruokaa vain 1500 kcal edestä on varma tie katastrofiin. (Paitsi tietysti jos "treeni" on vartin kävely koiran kanssa.)

Aloittajalle pitääkin vielä jatkaa, kun jäi äsken kesken. Ruokavaliosta sen verran, että tuo 1500 kcal on kuutena päivänä viikossa. Kerran viikossa ns. tankkaan hiilareita reilusti. En laske kaloreita tuolloin, mutta varmaan jotain 2500 kcal on aika kohdillaan.

Muutaman viikon välein (yleensä joka kuudes tai seitsemäs) tankkaan hiilareita viikon ajan, mutta maltillisemmin. Kalorit lienee jotain 1800-2000 tuolloin, en laske silloinkaan.

Tuo, että en laske, tekee hyvää myös päälle ja jaksan kivasti sitten taas tuon arjen ruokakurin.

Vierailija
80/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiini pitää nälkää mutta kalorit kannattaa alussa laskea ettei paino käänny nousuun. Kirjaat syömiset ylös ja käyt päivittäin puntarilla. Aluksi lähtee 5kg nestettä, glykogeenivarastot, sitten alkaa palaa rasva ja sitä seuraat haukkana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän