Olisin kiitollinen avusta littyen vyötärölihavuuteen
Olen 41-vuotias kolmen lapsen äiti, joka on 170 cm pitkä ja painaa 66 kiloa. En ole varsinaisesti lihava, mutta minulle kertyy selkeästi nyt turhan paljon vyötäroseudulle rasvaa. Kävelen päivisin koiran kanssa aamuisin ja iltaisin sekä vielä päivisin 1 tunnin - puolentoista tunnin lenkkejä. Juoksen myös pieniä pätkiä koiran kanssa.
En mielestäni syö ihan kamalasti. Tänään olen esimerkiksi syönyt aamupalaksi kaksi ruisleipää, joiden päällä oli margariinia, juustoviipaleet ja avokadoa. Ruoaksi söin pienen annoksen makaronilaatikkoa ja iltapalaksi banaanin ja persikan.
Minulla ei lomautuksesta johtuen ole varaa mennä personal trainerille pyytämään apua vyötäröni lihomiseen. Olisinkin kiitollinen, jos joku osaisi minulle hieman antaa ohjetta siitä, missä menen metsään. Miksi vyötäröni paksuuntuu?
Kiitos avusta.
Kommentit (124)
Mitäs on tuorepuuro kaurahiutaleista? Miten se eroaa muusta puurosta?
Vierailija kirjoitti:
Muistan lukeneeni, että pähkinät ovat aivan kaloripommeja. Oleellista ei siis ole ne kalorit vaan MITä syö?
No voi syödä aamupalaksi vaikka kaksi ruokalusikallista rasvaa (paitsi että useimmat saavat siitä ripulin) ja sitä laihtuu, kunhan ei syö sokeria ja tarpeeksi vähän tärkkelystä ja muuta hiilaria.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs on tuorepuuro kaurahiutaleista? Miten se eroaa muusta puurosta?
Ainakin minulla se on huomattavasti vatsaystävällisempää. Hiutaleet ovat siis raakoja.
Mites hedelmien syöminen? Paisuttaako se minun vyötäröäni?
ap
En osaa varmasti sanoa kun hormoneistahan sen varmaan johtuu mihin rasva jumahtaa. Itselläni on aina ollut hoikka vyötärö ja muutenkin olen suht hoikka, mutta jos rasvaa kertyy niin perseeseen. Aivan sama mitä syön oikeastaan niin vyötärö on aina hoikka ja kolme lasta myös. Ettei muuten ole vatsalihasten erkauma jos jotenkin pömpöttää eikä vain tunnu pehmeältä?
...
Siskolleni taas sitten kertyy juuri vyötärölle rasva. Erona elintavoissa ainakin, että sisko tupakoi ja stressaa eikä syö yhtä paljon kasveja, vihanneksia ja kuitua kuin minä. Ei myöskään yhtä paljon ja monipuolista fyysistä kuormitusta siskolla.
Sinuna aloittaisin tekemällä jonkun vatsalihasten erkaumatestin ettei sitä nyt ainakaan ole. Netistä ohjeet, vaikkapa tästä.. selin makuulle, polvet n. 90 asteen kulmaan lantion levyisesti. Jännitä vähän vatsaa ja työnnä hartioita irti maasta. Testaile vatsalihasten väliä ylempää ja alempaa ja navan kohdilta. Pitäisi tuntua aika tiiviillä navankin kohdalta niin kaikki on ok. Jos navan kohdalla lihasten välissä kuoppa niin googlaa erkauman kuntoutus
Sitten söisin myös raikkaampia vihanneksia. Ihan kurkkua, omppua, salaattia jne kevyitä... Tekisin vatsalihasliikkeitä niin että korsetti tulee kuntoon. Treenistä ja kevyestä syömisestä ei siis varmaan ole haittaa.
Vierailija kirjoitti:
ap
Kyllä, nehän ovat pelkkää sokeria.
Olisipa ihanaa, jos saisi tämän turvotuksen pois ja paidatkin istuisivat kauniimmin. En mielestäni ole mikään ahmatti mutta selkeästi siis syön väärin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Eikös se liity jotenkin estrogeeniin kun lähestytään vaihdevuosi-ikää, niin vyötärölle alkaa aiempaa helpommin kertymään ylimääräistä.
Kyllä, ja keto auttaa hormonien tasapainottamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Hedelmien syöminen on jopa terveellisempää kuin vihannesten syöminen. Sokerista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos viljat otetaan pois, niin mitö ihmettä te syötte aamupalaksi kun eihän silloin voi syödä leipää, puuroa, mysliä?
Hedelmiä vihanneksia lihaa munia pähkinöitä siemeniä rasvaisia maitotuotteita. Miten huono mielikuvitus pitää olla jos ainoa vaihtoehto tuntuu olevan leipä tai puuro?!
Ps. Se makaronilaatikkokin on lähes kokonaan viljaa. Ap ei saa juuri ollenkaan proteiinia eikä rasvaa, vyötärölihavuus tulee juurikin sokeri- eli hiilaripainotteisesta ruokavaliosta.
Monissa paikoin Aasiassa saadaan 80 % energiasta riisistä, mutta vyötärölihavuus on harvinaista. Vhh pilaa monilla hormonitasapainon.
Juurikin päinvastoin, koska keho saa vhh-ruokavaliolla sellaista ruokaa, jota se tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos viljat otetaan pois, niin mitö ihmettä te syötte aamupalaksi kun eihän silloin voi syödä leipää, puuroa, mysliä?
Hedelmiä vihanneksia lihaa munia pähkinöitä siemeniä rasvaisia maitotuotteita. Miten huono mielikuvitus pitää olla jos ainoa vaihtoehto tuntuu olevan leipä tai puuro?!
Ps. Se makaronilaatikkokin on lähes kokonaan viljaa. Ap ei saa juuri ollenkaan proteiinia eikä rasvaa, vyötärölihavuus tulee juurikin sokeri- eli hiilaripainotteisesta ruokavaliosta.
Monissa paikoin Aasiassa saadaan 80 % energiasta riisistä, mutta vyötärölihavuus on harvinaista. Vhh pilaa monilla hormonitasapainon.
Millä perusteella vyötärölihavuus on harvinaista Aasiassa? Sun mielikuvien? Siinä missä nälänhätä siellä koko ajan vähenee, lihavuus kasvaa. Merkittävä osa aasialaisista lapsista jo on ylipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se liity jotenkin estrogeeniin kun lähestytään vaihdevuosi-ikää, niin vyötärölle alkaa aiempaa helpommin kertymään ylimääräistä.
Ei auta. Päinvastoin. Kilpirauhanen ei toimi kunnolla ilman hiilihydraatteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Hedelmien syöminen on jopa terveellisempää kuin vihannesten syöminen. Sokerista huolimatta.
Eikä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella vyötärölihavuus on harvinaista Aasiassa? Sun mielikuvien? Siinä missä nälänhätä siellä koko ajan vähenee, lihavuus kasvaa. Merkittävä osa aasialaisista lapsista jo on ylipainoisia.
Tilastojen. Siellä missä edelleen syödään perinteisesti, on lihavuus harvinaisempaa. Siellä missä syödään mäkkisafkaa, on tilanne eri. Ei johdu hiilihydraattien vaarallisuudesta tosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tukkii suonet. Liha, kova juusto, rasvaiset maitotuotteet ja sydäri on taattu.
Olenpa minä saanut paljon neuvoja. Kiitos kaikille! Ensimmäistä kertaa uskallan sanoa asian jonnekin "ääneen". En halua siitä kotona puhua tyttärien äitinä ja minulla on ystävinä himourheilijoita, joiden on vaikea ymmärtää, että tällaisella kävelijällä kroppa paksuuntuu ja se ei ala juosta ilta toisensa perään:=)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele.
"Conclusions: KD (Ketogenic Diet) causes thyroid malfunction and L-thyroxine treatment may be required. This is the first report documenting the effect of KD treatment on thyroid function. Thyroid function should be monitored regularly in epileptic patients treated with KD.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tukkii suonet. Liha, kova juusto, rasvaiset maitotuotteet ja sydäri on taattu.
Älä nyt soopaa levitä!!
Tietenkin, nehän ovat parasta ravintoa.