Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisin kiitollinen avusta littyen vyötärölihavuuteen

Vierailija
10.06.2020 |

Olen 41-vuotias kolmen lapsen äiti, joka on 170 cm pitkä ja painaa 66 kiloa. En ole varsinaisesti lihava, mutta minulle kertyy selkeästi nyt turhan paljon vyötäroseudulle rasvaa. Kävelen päivisin koiran kanssa aamuisin ja iltaisin sekä vielä päivisin 1 tunnin - puolentoista tunnin lenkkejä. Juoksen myös pieniä pätkiä koiran kanssa.
En mielestäni syö ihan kamalasti. Tänään olen esimerkiksi syönyt aamupalaksi kaksi ruisleipää, joiden päällä oli margariinia, juustoviipaleet ja avokadoa. Ruoaksi söin pienen annoksen makaronilaatikkoa ja iltapalaksi banaanin ja persikan.
Minulla ei lomautuksesta johtuen ole varaa mennä personal trainerille pyytämään apua vyötäröni lihomiseen. Olisinkin kiitollinen, jos joku osaisi minulle hieman antaa ohjetta siitä, missä menen metsään. Miksi vyötäröni paksuuntuu?
Kiitos avusta.

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitto täällä on porukka pihalla kun väittää että syöt liikaa viljaa! Toki jos makaronilaatikossa on käytetty prosessoitua viljaa kannattaa se vaihtaa täysjyvään mutta esimerkiksi aamupalasi kaloreista on helposti yli puolet rasvasta! Kokeilepas laittaa ne vaikka finelin (fineli.fi) ruokapäiväkirjaan.

Ja missä on kasvikset?

Mitä jos vaikka kokeilisit sitä lautasmallia ennenkuin lähdet huuhaa-dieetteihin.

Ei täysjyvä ole sen kummempaa kuin täysjyvätönkään.

Älä viitsi trollata.

https://fi.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4ysjyv%C3%A4#T%C3%A4ysjyv%C3%A4n_te…

Älä viitsi ihan kaikkea uskoa :)

Vierailija
82/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sun kanssa saman ikäinen, 2 lasta, 165 cm ja nyt 57 kg. Painoin aiemmin 67 kg, eli aikalailla sama painosuhde kuin sulla nyt.

Koiran kanssa sulla tulee hyötyliikuntaa ihan hyvin, ja painoon merkittävin vaikutus on ruualla.

Korjaisin sun ruokavalion niin, että söisin useammin, mutta parempaa ruokaa. Minusta syöt liian harvoin, josta voi seurata se että sulla on nälkä ja syöt välillä liian energiapitoista ruokaa. Annan esimerkin mun päivän aterioista.

Aamupala klo 7:

1 ruisleipäviipale, päällä 1 kalkkunaleike siivu tai kananmuna, 200 g tomaattia ja 1 porkkana, 2 kuppia kahvia

Klo 10: 1 mandariini

Lounas klo 12: broilerinfilee n. 150 g, suippopaprikaa 200 g, kesäkurpitsaa 100 g, kirsikkatomaatteja 250 g, kahvi

Klo 15 mandariini tai omena, kahvi

Klo 17.30 päivällinen lohta noin 150 g, 3 porkkanaa, parsakaalta noin 100 g, kirsikkatomaatteja 200 g, 1 peruna

Iltapala noin klo 19.30 ruisleipäviipale jonka päällä kalkkunaleike, kirsikkatomaatteja ja paprikaa

Kasvikset ja proteiinilähteet toki vaihtelevat, mutta näin syömällä olen laihtunut tasaisesti ja tähän mennessä 10 kg. Herkuttelen vkloppuna, silloin voin syödä jäätelöä, tai pizzaa tms. Käytän kalorilaskurisovellusta, josta näen päivittäisen energian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos viljat otetaan pois, niin mitö ihmettä te syötte aamupalaksi kun eihän silloin voi syödä leipää, puuroa, mysliä?

Itse syön aamupalaksi esimerkiksi aurinkosalaatin ja raejuustoa tai leipäjuuston jollakin lisukkeella. Joinakin aamuina saatan vain napostella pikkuporkkanoita ja hedelmälohkoja jonkin kovan juuston kaverina (esim manchego).

Miksi aamulla pitäisi syödä juuri leipää, puuroa tai mysliä? Voihan silloin syödä mitä tahansa. Vaikka mikrokeiton, jos sellaisesta tykkää ja nimenomaan lusikoitavaa haluaa.

Aurinkosalaatti, hyi v..ttu!

Vierailija
84/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä läskejä saa pois vaan yheltä alueelta vaikka kuinka paljon sitä hulavannetta pyörittelette.. mulla ihan sama kuinka paljon rehkin, läskit lähtee aina viimesenä vatsan alueelta ja sinne ne kertyy myös ekana kun lihon

Vierailija
85/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressitaso korkealla? Huono yöuni?

Vaihda kävely juoksuun. Aerobista liikuntaa vähintään kaksi tuntia päivässä.

Syö macaa. Sekin auttaa muuttamaan vyötärö-lantio -suhdetta.

Vierailija
86/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

FODMAP-ruokavalio kehiin!

Vierailija
87/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perimä, notkoselkä -> pömppömaha.

Vierailija
88/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siinä, kun Ap sinä et syö noita määriä mitä ilmoitit alussa. Katsopa nyt rehellisesti itseäsi peiliin ja kirjaa kaikki välipalaleivät, viinilasit, karkit ja muut tuohon päälle, niin kalorimääräsi 3 kertaistuu, totuudenvastaisesta / itselle uskotellusta määrästä.

Vierailija
89/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siinä, kun Ap sinä et syö noita määriä mitä ilmoitit alussa. Katsopa nyt rehellisesti itseäsi peiliin ja kirjaa kaikki välipalaleivät, viinilasit, karkit ja muut tuohon päälle, niin kalorimääräsi 3 kertaistuu, totuudenvastaisesta / itselle uskotellusta määrästä.

Vierailija
90/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärä ruokavalio joo.

Oli se ruokavalio sitten VHH tai valtion lautasmalli, molemmissa on 50% kasviksia ja hedelmiä. Aina kun tulee nälkä, otat sen lautasen ja ajat siihen puolet salaattia. Loput taas sen mukaan mitä dieettiä haluat käyttää. Napostelu, sokeri ja alkoholi kokonaan pois. Kesänä syödään vesimelonia eikä jäätelöä!

Ykkösongelma on nyt tuo turvotus. Tottakai olet vyötärölihava, jos mahasi on turvotuksesta paisunut! Turvotusta ei saa pois pelkällä liikunnalla. Lääkärissä kannattaa käydä, ja katsoa mikä ruoka-aine turvotusta aiheuttaa. Syy voi olla mikä tahansa laktoosi-intoleranssista ärtyneeseen paksusuoleen. Kaasua yleensä aiheuttaa kaalit ja palkokasvit, mutta paremman tuloksen saa itse tutkimalla ja eliminoimalla ruoat jotka eivät vatsalle sovi.

Painotettu hulavanne kiinteyttää vatsanseutua. Eli vatsalihakset tulevat vahvemmiksi ja vähemmän löysemmiksi. Vatsanseudun lihakset ovat myös niitä suuria lihaksia joiden harjoittaminen kuluttaa kaloreita. Hulavanteen pyöritys, jos sitä ei vielä osaa, vie kauan opetella. Mutta sillä ei ole niin väliä, miten sitä pyörittää vaan sillä, että lihakset saavat jokatapauksessa töitä.

Vierailija
91/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vyötärön lihominen on viime aikojen ongelma, veikkaan yhdeksi syyksi vaihdevuosia, jolloin vyötärölle alkaa helposti kertyä enemmän rasvaa kun naishormonit vähenevät.

Tämän päivän Hesarissa on kompakti juttu vyötärölihavuudesta, jossa tuota ilmiötä selitetään.

Muilta saat varmasti paremmat laihdutusvinkit, mutta YouTube on täynnä erilaisia lihaskunto-ohjelmia ja netti pursuilee ruokavaliovinkkejä. Jos etsit kultaista keskitietä, virallisten ravitsemussuositusten mukaan sinun tulisi syödä enemmän kasviksia ja useammin. Tsemppiä!

Vierailija
92/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin minä syön aika vähän ja silti mitään hoikistumista ei tapahdu.

Huomaan myös, että en ole selvästikään ikinä oikein laihduttanut kun tällainen vhh-dieetti ei ole minulle lainkaan tuttu.

ap

Syöt liian vähän. 4-5 krt päivässä pitäisi syödä, lounaalla eniten. Illallisen pitäisi olla kevyt. Aamupala, se päivän tärkein ateria tuntuu myös kovin kevyeltä. Itse syön puuroa, marjoja, ja kaksi leipaa esim. Kananmunalla usein. Jaksaa hyvin lounaaseen asti. Lenkkeilyä harrastatkin jo mikä on hyvä asia :)

Vierailija
93/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mysli kamala sokeripaukku, lihottavaa.

Kannattais seurata jo verensokereita, jos ruokavalio sisältää noin paljon hiilareita, sokereita. Rasvamaksa häämöttää, sokerin aiheuttama rasvamaksa.

Tilalle rasvatonta raejuustoa aamu/iltapalalle ja leipääkin vaan kohtuudella.

Vierailija
94/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaan myös, että en ole selvästikään ikinä oikein laihduttanut kun tällainen vhh-dieetti ei ole minulle lainkaan tuttu.

ap

Syöt liian vähän. 4-5 krt päivässä pitäisi syödä, lounaalla eniten. Illallisen pitäisi olla kevyt. Aamupala, se päivän tärkein ateria tuntuu myös kovin kevyeltä. Itse syön puuroa, marjoja, ja kaksi leipaa esim. Kananmunalla usein. Jaksaa hyvin lounaaseen asti. Lenkkeilyä harrastatkin jo mikä on hyvä asia :)

Jos Sinä syöt puuroa, et kai enää ota vastaavaa tuotetta leipää lisäksi myös?

Vierailija
95/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Miten perustelet tuon usein syömisen ja illallisen keveyden.

Tuo lause: "Aamiainen on päivän tärkein ateria", on alunperin ruokateollisuuden mainoslause. Taidat olla vain mainosten uhri ja hyvin aivopesty. Joten perusteluja on turha odottaa.

Vierailija
96/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mysli kamala sokeripaukku, lihottavaa.

Kannattais seurata jo verensokereita, jos ruokavalio sisältää noin paljon hiilareita, sokereita. Rasvamaksa häämöttää, sokerin aiheuttama rasvamaksa.

Tilalle rasvatonta raejuustoa aamu/iltapalalle ja leipääkin vaan kohtuudella.

Sokerin suhteen olet oikeassa, mutta mitään rasvatonta ei pidä syödä, jos vaihtoehtona on luonnostaan rasvainen ruoka-aine.

Vierailija
97/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskaltaako niitä kananmunia syödä päivittäin?

Joka päivä syödään kananmunia. Poistan vaan keltuaiset, niitä vain muutama viikossa.

Vierailija
98/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko sulla ollut paljon stressiä? kortisoli-hormoni, eli stressihormoni voi myös tehokkaasti tuoda kiloja vatsan seuduille vaikka muuten olisit hoikka.

Itsellä oli tämä, eli kävin ylikierroksilla ja nukkuminen jäi 6h. yössä. Harrastin myös lähes joka päivä kuntoilua. olin hoikka, mutta vyötärönympärys löllyi. Sitten olkapäähän iski paha tulehdus ja jouduin sairaslomalle. Myös kuntoilu loppui, kun joka askelkin sattui olkapäähän, kuin puukolla olisi iskenyt.

Reilu parin viikon levon jälkeen huomasin ällistyksekseni, että vyötärörasva oli pienentynyt olemattomiin! luulin, että lihoisin vyötäröstä muodottomaksi, mutta kävikin päinvastoin.

Rentoutuminen ja hyvät yöunet ovat myös yhtä tärkeitä kuin ruokavalio ja liikunta.

Ikävä kyllä, itse olen sellainen stressaaja/suorittajatyyppi, että mulla on vielä paljon tekemistä sen suhteen.

hulavanteesta sellaisia kokemuksia, että se on tehokas laihdutuskonsti sellaisille, joilla on heikot vatsalihakset mutta ei se aina kavenna vyötäröä vaan mulla se jopa paksunsi sitä. jos vatsalihaksia treenaa liikaa, niin ne paksuuntuva ja vyötäröstä tulee tönkkö.

olen huomannut, että joogalla saa parhaan tuloksen. joogan venyttävät, hierovat liikkeet ainakin toimivat.

napatanssi tuntuu tehoavan kylkiin/vinoihin vatsalihaksiin mutta ei "etureppuun".

Vierailija
99/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskaltaako niitä kananmunia syödä päivittäin?

Joka päivä syödään kananmunia. Poistan vaan keltuaiset, niitä vain muutama viikossa.

Et kyllä voi sanoa syöväsi kananmunia, jos poistat niistä sen ravinteikkaan osan. Järjetöntä pelleilyä hyvällä ravinnolla.

Vierailija
100/124 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa, lisättyä sokeria ja trans-rasvoja. Enimmäkseen kannattaa suosia kasvisperäistä. Siis perus kasviksia, hedelmiä, marjoja, ei mitään ylisuolaista prosessointia härkismössöä tai kookosrasvajuustonkorvikkeita.

- Riittävästi kuitua päivittäin, vähintään 25g, mutta mielellään enemmän. Kaikki hyvin kuitupitoiset ruuat ei kaikille sovi ja liika kuitu voi haitata mineraalien imeytymistä, joten pitää kokeilla mitkä ruuan ja mikä määrä itselle toimii. Eikä kuitumäärää kannata lisätä liikaa äkisti, vaan totutella vähitellen. Vettä pitää myös juoda riittävästi.

- Riittävästi hyvälaatuista unta!

- Paljon kevyttä liikuntaa, kuten kävelyä, muutama kerta viikossa lyhyitä rankempia treenejä ja lihaskuntoa. Esim. hiit-treeni saattaa vaikuttaa hyvin vatsarasvaan, mutta toisaalta liika rankka liikunta stressaa kehoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän