Miten voisi "tasata tilit" nuoruusvuosieni kiusaajan kanssa?
Tämä mies kiusasi minua sekä lukioiässä että jopa vielä 23-vuotiaanakin. Pilkkaamista ulkonäöstä yms. En osannut antaa tuolloin mitenkään takaisin, koska itsetuntoni oli surkea. Muistot tuolta ajalta katkeroittaa edelleen.
Kommentit (64)
Minua kiusattiin rankasti vuosia. Elelin aluksi kostofantasioissa, mutta sittemmin olen antanut olla. Kusipäitä mahtuu tähän maahan kyllä ja valitettavasti kyynärpäätä käyttävät usein pärjäävät. Sain kuitenkin elämäni suht mukavaksi taustasta huolimatta.
Kostamisessa on riskinsä, enkä usko että kannattaa. Ajattelin yrittää kertoa puolisolle keskitystä uskottomuudesta ovelalla tavalla. Olisihan noita, mutta niin pitkään kuin ajatuksissa roikut, et elä omaa elämääsi.
Itse aikoinaan kommentoin pari kertaa inhottavasti erään ilkeän ihmisen blogiin. Tulos: blogia laitettiin salaiseksi. Kyllä siinä tunsi jotain tyydytystä, kun huomasi, kuinka heikko se ihminen loppujen lopuksi oli.
Ei niitä mitenkään voi tasata. Mutta itse olen yrittänyt niin, että olen yrittänyt saada kiusaajat tajuamaan miten paljon minuun sattui ja kun olen nyt työkyvytön niin tuntisivat huonoa omaatuntoa. Ei taida mennä niin, päinvastoin varmasti nauttivat että haahaa saatiimpa tuhottua se ihminen! Jotkut kiusaajat on vaan niin kovia ja puutetta empatiassa, että et sä pysty joitakin ihmisiä ikinä laittamaan kärsimään ellet käytä fyysistä väkivaltaa. Itse möhlin ja jouduin kiusatuksi koska teininä seurustelin useiden poikien kanssa ja iskin varattuja. Muhun on käytetty kaikki henkisen väkivallan keinot ja fyysistä väkivaltaa myös ja kukaan ei koe tarvetta ottaa vastuuta näistä koska minä mokasin ensin... Minut vaan nähdään vastenmielisenä ihmisenä ja ajatellaan että hän ansaitsi tämän... Tälleen pystyy valehtelemaan itselleen ja olla ottamatta vastuuta.
Mene eteenpäin omana itsenäsi ja kehu itseäsi aina kun aihetta. Ajattele itsestäsi ja muista positiivisesti. Viihdy seurassa, jossa ihmiset ovat sinua kohtaan kivoja, mutta hyväksy myös kaikenlainen huumorin viljely, mikäli se ei ole loukkaavaa ja sen rajan kyllä huomaa, mutta sarkasmi voi olla joskus parasta. Avainsana on POSITIIVISUUS. Opettele sitä vaikka hampaat irvessä ja huomaat että elämääsi tulee hyviä tuulia, jotka vie sinua kohti uutta.
Joo, varmaan se selkäsauna olisi oikeasti se ainoa keino tasata tilit.
Mutta kun eihän se käy eikä usein onnistukaan, koska kyllähän kiusaaja on osannut valita sen uhrin niin, ettei tasavertaista fyysistä vastusta ole eikä tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle eräs peruskouluaikainen kiusaajani (tyttö hänkin) laittoi yllättäen känniviestiä kaksi vuotta yläasteen päättymisen jälkeen. Emme siis olleet olleet tekemisissä tuona aikana lainkaan. Siinä luki huonosti kirjoitettuna suunnilleen "Voinko antaa sun numeron mun kaverille Penalle, kun se haluis tyttöystävän, mut kaikki vähänkään hyvät on jo varattuja, niin ajattelin että se vois ehkä tyytyä suhun". Vastasin kutakuinkin: "No joo, ei sillä voi standardit kovin korkealla olla, jos se kerran sunkin kanssa pyörii". Hän vastasi: "Haista ämmä v_ttu!"
Ei sillä tilit ihan kokonaan tasaantuneet, mutta jäi kyllä hyvä mieli :)
Nämä on kyllä säälittävimpiä riepuja, jotka valehtelevat voimafantasioitaan tänne. -1/5. Etkö vähänkään uskottavampaa voinut keksiä?
Hahah joo tästä sain itsekin loistavat naurut. Kyllä piristi työpäivää enmmän kuin kylmä red bull. Ketjussa on monia hauskoja satuja, mutta tämä tai sivun 3 ensimmäinen voodoo-höpinä veivät kyllä voiton. Keksikäähän mt:t lisää vaan näitä.
Vierailija kirjoitti:
Unohtaminen on vaikeaa siksi, että hänellä on nykyään firma samalla paikkakunnalla missä itse asun. Näen mainoksiaan jne. Tekisi mieli joskus mennä paikan päälle ja kysyä "muistatko"... Tai olla muina miehinä tekemässä häneltä isoa tilausta mutta kysyä sitten kesken kaiken "hetkinen, oletko SE "mikko" lukiosta X..."
Ap
Tuo että olisit tekevinäsi megaisoa tilausta on hyvä idea, mutta älä anna hänen saada tietää, miksi perut. Tehokkaampaa niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle eräs peruskouluaikainen kiusaajani (tyttö hänkin) laittoi yllättäen känniviestiä kaksi vuotta yläasteen päättymisen jälkeen. Emme siis olleet olleet tekemisissä tuona aikana lainkaan. Siinä luki huonosti kirjoitettuna suunnilleen "Voinko antaa sun numeron mun kaverille Penalle, kun se haluis tyttöystävän, mut kaikki vähänkään hyvät on jo varattuja, niin ajattelin että se vois ehkä tyytyä suhun". Vastasin kutakuinkin: "No joo, ei sillä voi standardit kovin korkealla olla, jos se kerran sunkin kanssa pyörii". Hän vastasi: "Haista ämmä v_ttu!"
Ei sillä tilit ihan kokonaan tasaantuneet, mutta jäi kyllä hyvä mieli :)
Nämä on kyllä säälittävimpiä riepuja, jotka valehtelevat voimafantasioitaan tänne. -1/5. Etkö vähänkään uskottavampaa voinut keksiä?
Hahah joo tästä sain itsekin loistavat naurut. Kyllä piristi työpäivää enmmän kuin kylmä red bull. Ketjussa on monia hauskoja satuja, mutta tämä tai sivun 3 ensimmäinen voodoo-höpinä veivät kyllä voiton. Keksikäähän mt:t lisää vaan näitä.
Säälittävimpiä av:lla on nämä, jotka ottavat itseensä yksittäisistä kommenteista ja jäävät jankkaamaan niistä. Ettet vaan itse olisi kyseinen tekstailija? Tai ainakin joutunut kiusattavasi näpäyttämäksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos yhteystiedot, firman tiedot ja henkilötunnus on tiedossasi, voit tehdä hänelle valtavasti kiusaa. Tavaran tilauksia, hotellivarauksia, lehtitilauksia, pikavippejä jne.
Salaat vain ip-osoitteesi näitä källejä tehdessäsi.
Voisi olla totettamiskelpoinen vaihtoehto. Pieni riski ja merkittävää haittaa varsinkin, jos onnistuu saamaan aikaiseksi k.o. henkilön tai hänen firmansa luottotietojen menetyksen.
Onko hänellä lapsia tai lemmikkieläimiä?
Anonyyminä tehdyistä lasten- tai eläinsuojeluilmoituksista voi aiheutua yllättävän paljon kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohtaminen on vaikeaa siksi, että hänellä on nykyään firma samalla paikkakunnalla missä itse asun. Näen mainoksiaan jne. Tekisi mieli joskus mennä paikan päälle ja kysyä "muistatko"... Tai olla muina miehinä tekemässä häneltä isoa tilausta mutta kysyä sitten kesken kaiken "hetkinen, oletko SE "mikko" lukiosta X..."
Ap
Tuo että olisit tekevinäsi megaisoa tilausta on hyvä idea, mutta älä anna hänen saada tietää, miksi perut. Tehokkaampaa niin.
Luultavasti hän tietäisi sen jokatapauksessa. Ja jos hän on taitava yrittäjä hän tietää myös sen että mikään tilaus ei ole varma ennen kuin se on allekirjoitettu. Yhden tilauksen peruuntumisesta tuskin taitavalle yrittäjälle myöskään on mitään haittaa vaikka se olisi isokin. Ei yrittäjä ryhdy sitä tekemään tai suunnittelemaan ennenkuin nimet on papereissa. Vaikeuksia tulee vasta jos tilauksia ei tule keltään tai hyvin harvoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yhteystiedot, firman tiedot ja henkilötunnus on tiedossasi, voit tehdä hänelle valtavasti kiusaa. Tavaran tilauksia, hotellivarauksia, lehtitilauksia, pikavippejä jne.
Salaat vain ip-osoitteesi näitä källejä tehdessäsi.
Voisi olla totettamiskelpoinen vaihtoehto. Pieni riski ja merkittävää haittaa varsinkin, jos onnistuu saamaan aikaiseksi k.o. henkilön tai hänen firmansa luottotietojen menetyksen.
Petoksesta ei ihan olematon riski ole jäädä kiinni ja sanktiot ja korvausvelvollisuudet usein aika isoja jos petos kohdistuu esim. yritykseen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kävi tuuri: hän haki töitä meiltä ja tuli haastatteluun, päästimme jopa toiselle kierrokselle johon nippanappa ylsi, mutta ei todellakaan ollut paras hakija.
Ai saakeli kuinka nautin tuosta tilanteesta, se kuinka hän haöusi unelmiensa homman meiltä ja oli samaan aikaan irtisanomisuhan alla edellisessä paikassa. Kehtasi vielä ihmetellä kuinka olin päässyt "itseäni merkittävämpään asemaan" kun sillo8n joskus ei vaan ollut edellytyksiä....
Huh, kunnon mul@kvisti! Ikävä sanoa näin rumasti, mutta täähän on kyllä varmaan jokaisen ex-kiusatun märkä päiväuni. Onnittelut! :D
Vierailija kirjoitti:
Onko hänellä lapsia tai lemmikkieläimiä?
Anonyyminä tehdyistä lasten- tai eläinsuojeluilmoituksista voi aiheutua yllättävän paljon kiusaa.
Miksi hankkia itselle rikosrekisteri? Perätön ilmoitus on aina rikos vaikka sen tekisi anonyymisti.
Voihan sitä ihan laittaa sanan kiertämään paikkakunnalla, että ko. yrittäjä on hankala epäluotettava ihminen. Ei edes olisi valehtelua. Kiusaaja ei ole koskaan luotettava henkilö.
Itselleni kävi sattumalta niin, että vanha kiusaajani alkoi aikuisiällä käydä samassa baarissa missä itsekin kävin ystävieni kanssa. Moikkailtiin, mutta ei juteltu. Siinä sitten jonain iltana osuttiin kuitenkin yhtäaikaa tiskille ja alettiin jutella. Sanon vaan, että minulla oli todella voimakkaista voimafantasioita, miten kostan tälle tyypille, mutta siinä kun juteltiin, tajusin, että se on ihan tavallinen ihminen, jolla ei edes mitenkään kummoisesti mene. Ne vanhat katkeruudet alkoi siitä pikku hiljaa sulaa. Ei sitä kiusaamista voi unohtaa, mutta itse kiusaaja ei merkitse minulle enää mitään.
Ehkä ap:nkin kannattaisi tosiaan mennä vaan juttusille.
Eräs tuntemani kiusaaja on myös yrittäjä. Hän on ilmeisesti yliarvioinut voimansa ja ei tajua, ettei työntekijöitä ja asiakkaita voi kohdella kuten kiusattuja. Nyt on sitten mielenkiintoista seurata, tuleeko konkka vai ei lähiaikoina....
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä ihan laittaa sanan kiertämään paikkakunnalla, että ko. yrittäjä on hankala epäluotettava ihminen. Ei edes olisi valehtelua. Kiusaaja ei ole koskaan luotettava henkilö.
Tuosta saa lähinnä itse kiusaajan maineen jos muut ei kyseistä ihmistä koe kovin hankalaksi. Keino voisi toimia hetken jos kiusaaja elää ympyröissä joissa kukaan toinen kuin kiusattu ei häntä tunne. Yleensä ihmiset on kuitenkin sen verran uteliaita että haluavat ilkeistä puheista huolimatta selvittää onko kyseinen ihminen niin hankala kuin mitä puhutaan.
Tuskin mitään kovin suurta pudotusta onnistuu saamaan aikaiseksi, mutta muistakaamme, että kiusa se o pienikin kiusa ;)
Miksi pitäisi menestyä hyvin jonkun kiusaajan takia? Tuota kuulee tosi usein. Silloinhan rakentaa identiteettinsä ja elämänsä kokonaan sen ympärille, että on tullut kiusatuksi. Vuodesta toiseen siis muistuttaa itselleen asiasta.
Saahan sitä menestyä, mutta jostain muusta syystä mieluummin kuin kiusaajalle näyttääkseen. Varsinkaan kun se kiusaaja ei todennäköisesti välitä asiasta lainkaan.