Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 3300€ hyvä palkka?

Vierailija
09.06.2020 |

Olen elänyt siinä uskossa, että minulla on keskinkertainen palkka. Olen reilu 10v sitten valmistunut tradenomi, ja teen yksityisellä sektorilla töitä ei-pk seudulla. Koska omassa firmassa ei ura oikein etene ja aitoja palkankorotuksia ei ole tullut edes tehtävienvaihdon yhtedessä (hr kerran vuosia sitten jopa tuumasi että sinullahan ON hyvä palkka), olen nyt katsellut muita töitä. Hirveästi ei tietysti korona-aikaan paikkoja ole auki, mutta niiden, suunnilleen omaa koulutusta vastaavien palkat (esim pankit, valtio, vakuutusala) on saanut tarkastelemaan omaa työkorvausta uusin silmin. Viimeksi eilen soitettiin haastatteluun, mutta totesimme yhteisymmärryksessä että 2100€ jättää turhan iso loven kun elämä on mitoitettu yli tonnin suuremmille tuloille. Kuitenkin elän siinä uskossa että tradenomien kuuluisi tienata tilastojen mukaan n. 3600€. En kuitenkaan elä tilastotiedolla ja pienempikin palkka kelpaa jos työ on mieluisaa, mutta kyllä alle 2500/kk on tosi vähän vaikka asunnon ja ruoan sillä maksaisikin.

Mikä sinun mielestäsi on hyvä palkka ja millä koulutuksella? Odotan myös suurella innolla tradenomien väheksyntää joten tukkikaa ihmeessä ketju myös niillä :)

Onko 3300€ hyvä palkka?

Vaihtoehdot

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että taloushallinnon perusduunista sinulla on ihan hyvä palkka. Sun pitää vaan löytää reilusti vaativampia tehtäviä, niin voisit saada parempaa palkkaa. Itse olen tohtori ja koulutustani vastaavassa asiantuntijatehtävässä ja saan 4500 e/kk. Olen palkkakuopassa. Säästösyistä palkkaani ei ole tarkastettu 7 vuoteen. Vastaavien tehtävien löytäminen on melkein mahdotonta.

Vierailija
22/40 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta tuommoisella 4500€:lla saa edes jotenkin kelvollisen eläkkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan 3300€ on tosi hyvä palkka, ainakin sellaiselle henkilölle, jolla on työaikana mahdollisuus roikkua av-palstalla.

Vierailija
24/40 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kk-palkka olisi 2800 euroa bruttona, jos tekisin täytttä 7,5h päivää joka arkipäivä, mutta opintojen takia en tee. Olen oikeustieteen opiskelija oman alan töissä, juuri lopetin 3. vuoden opinnot. Palkkani on alle liiton suosoituksen omalla alallani, ja aion pyytää korotusta kesälomien jälkeen. Ihan hyvänä palkkana silti pidän tuota opiskelijalle, koska tiedän, että liiton suosituksia ei noudata lähes kukaan ja käytännössä moni opiskelija tällä alalla tekisi ilmaiseksi töitä ihan vaan, jotta saa tehdä oman alan hommia. Minulla on käynyt tuuri, koska mitään suhteita minulla ei ole, vaan sattumalta päädyin nykyiseen työhön. Hallinnoin joskus töissä infopostia, ja sinnekin tulee tarjouksia tulla minun hommiini ilmaiseksi tai huomattavasti alemmalla palkalla kuin itse olen. Onneksi minulla on osaamista ja taitoja, joita näillä ei ehkä ole, kuten että olen saanut joskus neuvoteltua meidän toimistollemme miljoonien eurojenkin juttuja. Pomo ottaisi liian ison taloudellisen riskin, jos ottaisi tilalleni jonkin ilmaistyöläisen. Lisäksi olen vakituisessa työsuhteessa, joten minua ei niin vain irtisanota siksi, että joku tekee työt halvemmalla.

Valmistuttuani pitäisin hyvänä 4500+ bruttopalkkaa kuukaudessa. 

Vierailija
25/40 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun palkka on 20 vuoden kokemuksella 3780 eur kk , kokemusvuodet ei suoraan nosta palkkaa, antaa vaan mahdollisuuden valita missä ja mitä tekee tuolla rahalla. Uskoisin että muutaman satasen voisi parhaimmillaan näistä hommista enemmän saada- mutta se menee niin paljon veroihin että ei maksa vaivaa lähteä etsimään nousua. Tosin nyt koronan jälkeen palkkataso laskenee ja pyynnöt alentuvat.  Pk seudun ulkopuolella 3300 ON hyvä palkka tradenomin hommista.

Vierailija
26/40 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan 5400 kuussa ja yamk koulutuksella. Koulutus ei meillä vaikuta palkkaan, vaan kokemus ja osaaminen. Iso kansainvälinen konserni.

Stressiä ja paineita on, mutta myös mielenkiintoisia haasteita. Kun ottaa päähän, niin mietin kivoja juttuja joita parempi liksa tuo tullessaan. Työperäiselle stressille jokainen määrittää itse hinnan millä sen kanssa elää, minulla se on nyt tuo +5000€/kk.

Aloittajan palkka, onko iso vai pieni, sen määrittää moni asia. Jos on leppoisaa, eikä hommat seuraa kotiin, niin hyvä palkka.

Vierailija
27/40 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu ihan koulutuksesta ja työtehtävästä. Mielestäni tuo ei ole huono palkka tradenomille jolla 10v työkokemusta muttei kuitenkaan noussut esimieheksi tai muuhun johtoon.

Jos haluaa enemmän, pitää nousta korkeampaan asemaan työpaikalla.

Vierailija
28/40 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen datanomi ja palkka 4400e/kk.

Vierailija
29/40 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitää osata erottaa keskiarvopalkka ja yleisin ansioluokka (moodi). Suomalaisten keskipalkka on jotain 3300 e/kk, mutta tämä johtuu siitä, että osa nostaa aivan äärettömän korkeaa palkkaa, mikä nostaa keskiarvoa. Palkkojen yleisin ansioluokka eli moodi on kuitenkin noin 2500-2600 e/kk eli tämä on se yleisin palkka. Toisin sanoen kun kadulta valitaan jokin satunnainen taaplaaja, kyllä se palkka on useimmiten 2500 kuin 3300 pinnassa. Eli 3300 on tyypillisimpään palkkaan verrattuna varsin hyvä.

Vierailija
30/40 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kokoomuksen mielestä 1000€/kk riittää, niin paitsi jos kuulut kokoomuksen sisäpiirin kamuihin.

Vierailija
31/40 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan bruttona 3000€/kk. Minut on palkattu työntekijäksi. En ole mikään työnjohtaja tai insinööri. Työnantajalla on direktiovelvollisuus. Sen pitää sanoa mitä tehdään ja milloin tehdään. Vaihtoehtona on tarkastaa työnkuvaa ja palkkaa.

se on direktioOIKEUS.

Vierailija
32/40 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni maisterikin tienaa alle 3500€/kk. Eikö tradenomi ole alempi tutkinto??

Moni ekonomi ja lakimies on kaunis katsella ja heiluttelee käsiään ja huuliaan vakuuttavasti, mutta on älyllisesti kehitysvammainen. Siihen nähden tonnikin on liikaa maksettu.

M/40 AMK, it-ala, osaamista vaativammat tehtävät kuin ekonomien enemmistöllä

Vierailija
33/40 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu ihan koulutuksesta ja työtehtävästä. Mielestäni tuo ei ole huono palkka tradenomille jolla 10v työkokemusta muttei kuitenkaan noussut esimieheksi tai muuhun johtoon.

Jos haluaa enemmän, pitää nousta korkeampaan asemaan työpaikalla.

Työtehtävästä pääosin, koulutus saattaa avata paremmin ovia, mutta tehtävän vaativuus ja osaaminen määrittää palkan. Osaavat ja kokeneet yleensä etenee ja saa sen mukaisen korvauksen. Sillä, että on esim. ylempi korkeakoulututkinto ei tee mitään, jos ei kykene oppimaan, kehittämään ja uudistumaan.

Vierailija
34/40 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu mitä hyvällä tarkoitetaan. 3000 on minusta sillä tavalla ok palkka, ettei siitä parane hirveästi valittaa että se on liian pieni eikä sillä pärjää. Jos osaa vähänkin raha-asioitaan hoitaa, niin tuolla liksalla perus keskiluokkainen elämäntapa omistusasuntoineen, kohtuuikäisine autoineen ja satunnaisine ravintolailtoineen etelänmatkoineen on ihan mahdollinen.

Jos taas puhutaan hyvätuloisista siinä merkityksessä, että em. perusjuttujen jälkeen jäisi väljästi rahaa vielä käytettäväksi ja säästöön asti, niin - kiitos Suomen verotuksen - aletaan puhumaan yli 5000 euron palkoista ja pk-seudulla tai lapsiperheessä jopa korkeammista.

Vierailija
35/40 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun palkka tradenomina aika lailla sama kun ap:llakin ja mun mielestä palkka on ihan riittävän hyvä. Pankissa työskentelen ja työkokemusta 10 vuotta, tosin tästä pari vuotta olin perhevapailla.

Vierailija
36/40 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisimminkin aseella on hyvä palkkaa ja jos on huono ja osaamista sitten löytää paremman. Aapeen markkina-arvo on se jonka markkinoilta saa

Vierailija
37/40 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu työstä.

Jos työ on mielekästä, kehittävää ja sopivasti haastavaa ja jossa on etenemismahdollisuuksia, pienempikin palkka riittää, esim. 2500 € / kk. Siitä sitten nousee kun etenee uralla / firmassa. 

Toisaalta jos työ on tylsää, monotonista, ei haasta eikä mitään uutta opi (esim. varastotyöt, kokoonpanolinjat, tms.), pitäisi palkan olla suurempi, jotta se korvaa menetetyn ajan kun ei ole käytännössä etenemismahdollisuuksia eikä kehity / opi uutta työssäoloaikana. Varastotöistä ja tällaisista vastaavaista sopiva palkka olisi noin 3500 € / kk, jotta haitat kompensoituvat.

Vierailija
38/40 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun palkka tradenomina aika lailla sama kun ap:llakin ja mun mielestä palkka on ihan riittävän hyvä. Pankissa työskentelen ja työkokemusta 10 vuotta, tosin tästä pari vuotta olin perhevapailla.

Ihan yleistä Tradenomien parissa, erityisesti naiset, että tyydytään ok palkkaan ja ok toimenkuvaan. Ei tämä ole paha asia, kaikki tekee niin kuin hyväksi näkee. Pääasia, että itse tykkää.

Se on monelle selkeä vedenjakaja uralla, kun palkka riittää ja laina lyhenee sujuvasti taustalla, työpaikkakin vakiintunut ja kaikki työkaverit jo tuttuja. Siihen on helppo ja hyvä tyytyä. Seuraava askel vaatii jo vähän verta, hikeä ja kyyneleitä, mutta palkitsee sitä haluavat ja siihen kykenevät.

Summa summarum, kaikille löytyy oman näköinen paikka työelämässä ja sen mukainen korvaus.

Vierailija
39/40 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin yli 4500, koska sen korkeampaa vaihtoehtoa ei ollut. Kuitenkin, kiitos progression, vasta yli 5000€ on oikeasti Suomessa hyvä palkka. Itse tienaan tuon saman kuin sinä, mutta täysin eri alalla raskaassa kolmivuorotyössä. En todellakaan ole tyytyväinen. Jos saisin sen leppoisassa päivätyössä, voisin ollakin ihan kohtuu tyytyväinen.

Vierestä olen seurannut mieheni palkkakehitystä vastavalmistuneen DI:n alle 3000€ euron palkasta 15 vuodessa lähelle kymppitonnia. Hänellä on hyvä palkka, ja käteen jäävän palkan ero alkoi näkyä tosiaan siinä kohtaa, kun pääsi yli 5k€:n.

Vierailija
40/40 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomia on niin joka lähtöön, että vaikea sanoa mikä on oikea palkka tai ns. hyvä palkka. Sinuna olisin kuitenkin ihan tyytyväinen, ja kuten olit huomannut niin paljon matalempiakin palkkoja on tarjolla, kuten tämä hakemasi mistä kieltäydyit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä