Apua ! Käräjäoikeuden nimeämä pesänjakaja, kannattaako ?
Apua ! Kannattaako hakea käräjäoikeuden nimeämää pesänjakajaa ? Onko kokemuksia tai juristeja paikalla ?
Isä kuoli. Hautajaisten järjestäminen jätettiin minulle ja heti sen jälkeen veli ja äiti paljastuivat valehteleviksi roistoiksi.
Veli yritti törkeää veropetosta ja äiti valehteli kirkkain silmin omalle tyttärelleen perukirjaa laadittaessa veljen juuri ennen isän kuolemaa saamista rahalahjoista. Lisäksi minulle on valehdeltu melkein kaikesta perinnönjakoon liittyvästä.
Veljen kateellinen vaimo epäilee että isä on auttanut minua enemmän kuin veljeä ja juonittelee taustalla. Soppaan on sotkeutunut riitaa haastava lähes 80-vuotias haudan partaalla jo huojuva enoni joka ajaa uskomattoman törkeästi vielä omia etujaan.
Ihan uskomaton tilanne. En olisi ikinä uskonut että näin voi käydä meille.. Ilmeisesti taustalla on vakavaa ja tuhoisaa kateutta. Pahinta kuitenkin on perheen ja läheisten ihmisten menettäminen ja suvun hajoaminen.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin ap:ta. Nämä läheisten kuolemat ovat aivan kamalia jo itsessään ja sitten niistä seuraavat riidat. Itselläni sisarus on narsisti. Hän kontrolloi voimakkaasti minua äitini kuoleman yhteydessä. En olisi saanut tavata äitiäni, johon minulla pääsääntöisesti oli lämpimät ja läheiset välit. Hän myös yritti sotkea minun ja äitini välejä vielä äidin kuolinvuoteella. Lisäksi hän valehteli ja mustamaalasi minua kaikkialla, otti omavaltaisesti kaikki asiat hoitoonsa ja mitään tietoa ei antanut, missä mennään. Otimme tutun juristin hoitamaan asiaa omalta osaltamme ja narsistikin saatiin näin kuriin. Pieni hinta mielenrauhasta. Lisäksi pesänjakana toimii toinen hyväksymämme juristi ja dementoituneella isällä on edunvalvoja. Voimia ap. Nyt tuntuu kurjalta, mutta joskus tuo paska on ohi. Mutta surin itsekin sitä todella paljon, että suvussa asiat menee näin. Mutta asiat, joille ei mitään voi, niitä ei pidä liikaa murehtia.
Kiitos viestistäsi. tämä lohdutti. Tuossa oli myös jotain tuttua.
Äitini yritti myös isän loppuaikoina myös jotenkin koko ajan kontrolloida tapaamisiamme eikä millään jättänyt isää ja minua kahden. Aina kun menin käymään, äiti vaati kaiken huomion ja. vei minua pois isän luota. Äiti tiesi hyvin että olimme isän kanssa läheisiä. Isäni oli ihana normaali empaattinen ja tunteva ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos perukirjaa tehtäessä on valehdeltu, niin se on rikos. Ilmoita verottajalle.
Laitoin jo verottajalle tiedoksi tuosta veropetoksesta. Toivottavasti selvittävät asiaa.
Tunnen olevani hirveän yksin tämän kanssa. Apua ja sympätiaa saa melkein kaikkeen muuhun ilmaiseksi ja ystävyydellä, mutta ei tällaiseen asiaan. Perintö ei herätä kenessäkään sympatiaa, mutta ei ymmärretä miten syvästi tällainen rikoksen uhriksi joutuminen loukkaa ja masentaa.
Se että oma äiti tekee rikoksen suosiakseen poikaansa on ihan järkyttävää.
Tiedän tunteen. Veljeni on vuosien mittaan saanut mittavaa taloudelista tukea isältäni. Isäni on eläessään kertonut minulle tästä ja sanonut että kaikki on ylhäällä ja tasataan viimeistään hänen perinnönjaossa ja veljeni saamat summat lasketaan ennakkoperinnöksi. Äitinin suosii törkeästi veljeäni ja isän kuoleman jälkeen äti kiisti että mitään rahaa olisi koskaan annettu veljelleni, eikä isän muistikirjaa koskaan löydetty. Pitkään mietin että eikö isä sitten kuitenkaan halunnut ennakkoperintöä huomioitavan, vai luottiko sokeasti että äiti hoitaa asian kuten hän on halunnut, mutta se ei toteutunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ehdottomasti kannattaa ottaa pesänjakaja.
Jos veljesi ja äitisi on liittoutuneet sinua vastaan, olet muuten aseeton. Hakeminen ( pesänjakajan) maksaa 70 -150 €. Sitten jakajan palkkio vähennetään ensin pesästä, samoin nuo hakemiskulut ja loput pesästä jaetaan perintökaaren mukaan, ellei ole testamenttia. On erityisen tärkeää, ettet laita nimeäsi mihinkään paperiin, mitä et ymmärrä. Jos sinut on kirjattu testamentilla ulos perinnöstä, muista vaatia ajoissa lakiosaasi.Mistä nuo hinnat otit? Kyllä minun käsittääkseni palkkiot ovat paljon suurempia?
Tuo oli pelkkä oikeudelle jätetyn hakemuksen hinta. Juristin palkkot tulee tietysti erikseen.
Minun tapauksessa pesänselvittäjä/jakaja tuli maksamaan 32t, tämä siis otetaan kuolinpesän varoista.
Vierailija kirjoitti:
Miten nuo ennakkoperintä hommat menee? Ajankohtaista just. Siis minkälaiset summat katsotaan ennakkoperinnän antamiseksi?
kannattaa tarkistaa. Olennaista on että jos rahasumma yrittää verokynnykset ( 5000e/3v ) se merkitään joko “lahjaksi” tai ”ennakkoperinnöksi”.
Mutta jos jotain on annettu alle 3 vuotta ennen perinnönjättäjän kuolemaa kaikki isommat lahjat tulkitaan myös ennakkoperinnöksi ja ne on otettava huomioon perinnönjaossa. ( käsittääkseni yli 5000e /3v lahjat)
Vierailija kirjoitti:
Minun tapauksessa pesänselvittäjä/jakaja tuli maksamaan 32t, tämä siis otetaan kuolinpesän varoista.
Mikä nosti hintaa eniten ?
Mielestäni tuokin on vielä kohtuullista ottaen huomioon että veljeni yritti jo huijata 100 000e...
Eihän se kannata, mutta joskus on vaan pakko, kun ei pesää saa muuten jaetuksi. Toinen vaihtoehto on luopua kokonaan perinnöstä, jos se olisi muuten kovin pieni.
Ensimmäiseksi kannattaa kysyä neuvoa vaikka oikeusaputoimistosta. Toiseksi kannattaa ottaa selvää joltakin "tutulta" juristilta, vaikka mikään ei takaa, että tuttu tekisi homman paremmin kuin joku tuntematon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä nosti hintaa eniten ?
Mielestäni tuokin on vielä kohtuullista ottaen huomioon että veljeni yritti jo huijata 100 000e...
Työn määrähän siinä maksaa. Mitä työläämpi/isompi pesänjako, sitä kalliimmaksi se tulee.
Vierailija kirjoitti:
19 jatkaa. Maksoi 3500 €.
Tämä on sitten superedullinen... tosin hinta riippuu hyvin paljon siitä, kuinka riitainen suku on. Kuitenkin yleensä puhutaan 10k ja paljon sen yli.
Ja tosiaan, haetaan sitten pesänjakajaa ja -selvittäjää, jotka siis ehdottomasti oltava yksi ja sama henkilö (ei pakko, mutta selventää huomattavasti asioita).
Perikunta on yrittänyt laatia itse perukirjaa. Pankille ei kelvannut.Tosin tuo versio ei kelvannut pankille. Voiko nyt enää palkata pesänselvittäjää ?
Eikö tässä vaiheessa haeta Käräjäoikeudelta jo pesänjakajaa ?
Vierailija kirjoitti:
Perikunta on yrittänyt laatia itse perukirjaa. Pankille ei kelvannut.Tosin tuo versio ei kelvannut pankille. Voiko nyt enää palkata pesänselvittäjää ?
Eikö tässä vaiheessa haeta Käräjäoikeudelta jo pesänjakajaa ?
Paljon edullisempaa olisi tässä vaiheessa vain palkata ammattilainen tekemään kunnollinen perukirja, jos ei ole riitaa mistään.
Perukirjassa ei jaeta perintöä.
Perikunta ei halunnut palkata asianajajaa. Perukirja on huonosti tehty ja epäilen että siitä puuttuu lesken omaisuutta joka olisi ehkä pitänyt ilmoittaa myös. Ja riitaa on ihan kaikesta.
En teidä voiko enää palkata pesänselvittäjää ? Missä vaiheessa tulkitaan että perukirja on tehty ?
Käsittääkseni ainoa keino saada joku ammattilainen mukaan tässä vaiheessa on hakea tuota käräjäoikeuden pesänjakajaa.
Mitä tehdä jos epäilee että perukirjasta on jätetty jotain pois ?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tehdä jos epäilee että perukirjasta on jätetty jotain pois ?
.
Jos perukirjasta on jäänyt kokonaan ilmoittamatta jotain oleellia varoja, tehdään täydennysperunkirjoitus. Esim. jos jäänyt ilmoittamatta vainajan sijoitussalkku tai asunto tms., ne ilmoitetaan täydennysperunkirjoituksella. Jos kaapista löytyy lakana, täydennysperunkirjoitusta ei tietenkään tehdä.
Kiitos vastanneille,
Asianajajani teki puolestani pesänselvittäjän ja jakajan hakemuksen. Itse en osannut. Aika heikosti löytyi ohjeita ja itse olisi pitänyt ehdottaa sopivaa juristia..
Äitini ja veljeni yrittivät tietysti vastustaa juristin mukaantuloa, mutta eivät voineet mitään. Ensimmäinen kokous tulossa. jännittää.
AP jatkaa. Terapeutilta tuli lisäselvennystä tilanteeseen.
Perinnönjaossa valehdellut äiti kärsii jonkinasteisesta narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Tätä ongelmaa ei kuulemma voi parantaa. Äiti voisi kokeilla terapiaa, mutta ei tule sitä koskaan hakemaan koska ei ymmärrä eikä halua ymmärtää olevansa häiriintynyt. Rikollisen käytöksen motiivina lienee myös kateus.
Olen ymmärtänyt nyt tilanteen ja palkannut juristin sekä hänen avullaan pesänselvittäjän ja jakajan.
Loputulos tulee olemaan perheen ihmissuhteiden kannalta katastrofaalisen huono, mutta en ymmärrä mitä olisin voinut itse tehdä estääkseni tilanteen.
Se että vaan passiivisesti hyväksyisi valheet ja rikokset ei voi olla oikea vastaus ongelmaan.
Mitä opin tästä ? Narsistin lapsena minun olisi pitänyt hakea terapeutin apua jo 30 vuotta sitten.
Ja kun perukirjan yhteydessä valehdeltiin, olisi pesänselvittäjä pitänyt hakea välittömästi. En tiennyt että jokaisella kuolinpesän osakkaalla olisi ollut tähän oikeus. Kustannukset veloitetaan siis kuolinpesältä.
Vierailija kirjoitti:
AP jatkaa. Terapeutilta tuli lisäselvennystä tilanteeseen.
Perinnönjaossa valehdellut äiti kärsii jonkinasteisesta narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Tätä ongelmaa ei kuulemma voi parantaa. Äiti voisi kokeilla terapiaa, mutta ei tule sitä koskaan hakemaan koska ei ymmärrä eikä halua ymmärtää olevansa häiriintynyt. Rikollisen käytöksen motiivina lienee myös kateus.Olen ymmärtänyt nyt tilanteen ja palkannut juristin sekä hänen avullaan pesänselvittäjän ja jakajan.
Loputulos tulee olemaan perheen ihmissuhteiden kannalta katastrofaalisen huono, mutta en ymmärrä mitä olisin voinut itse tehdä estääkseni tilanteen.
Se että vaan passiivisesti hyväksyisi valheet ja rikokset ei voi olla oikea vastaus ongelmaan.Mitä opin tästä ? Narsistin lapsena minun olisi pitänyt hakea terapeutin apua jo 30 vuotta sitten.
Ja kun perukirjan yhteydessä valehdeltiin, olisi pesänselvittäjä pitänyt hakea välittömästi. En tiennyt että jokaisella kuolinpesän osakkaalla olisi ollut tähän oikeus. Kustannukset veloitetaan siis kuolinpesältä.
Hyvä ap! Hienoa, että olet hakeutunut terapiaan. Ketjua lukiessa ajattelin, että perinnönjako tuhosi sukulaissuhteet. Taitaakin olla niin, että perinnönjako toi näkyväksi sen, että suhteet ovat aina olleet huonot.
Ei ole yksin sinun vastuullasi pitää yllä hyviä sukulaissuhteita vaan se vaatisi yhteistyötä kaikkien kesken. Selvästikään sitä yhteistyötä ei ole muiden puolelta ollut. Se ei ole sinun vikasi. Kuulostaa, että sinä olet kantanut jo ennen perinnönjakoakin taakkaa siitä, että sukulaissuhteet pysyvät yllä ja vaikuttavat normaaleilta. Ehkä teidän perhedynamiikassa se rooli on sälytetty sinulle jo ajat sitten. Sellaista taakkaa sinulla ei tarvitse eikä kuulu olla. Terapiassa voit vapautua tästä taakasta.
Kaikkea hyvää elämääsi!
Kurja tilanne sulla.
Äitini sisaruksineen haki pesänjakajaa kun eivät päässeet sopuun perinnönjaosta, kustannus oli vähän yli 10 000 e. Ja se siis meni perinnön päältä eli jakautui kaikkien osallisten yhdessä maksettavaksi.