Oliko teillä pienenä hoitaja vai oliko äitinne kotiäiti?
Kommentit (85)
Olin päiväkodissa, ensin seimessa vauva-puolella ja sitten isompien puolella koulu-ikään asti.
Meillä oli hoitaja. Pienituloinen duunariperhe oltiin.
Kotiäiti, joka otti lapset mukaan töihin eli pääsääntöisesti heräilin vauva-aikana aamulla navetassa.
Vierailija kirjoitti:
Olin päiväkodissa, ensin seimessa vauva-puolella ja sitten isompien puolella koulu-ikään asti.
Menitkö kouluun?
Mitä ikäluokkaa ap oikein aloituksessa miettii? On harvinaista, että kotona lapsilla olisi vuosikausia hoitaja.
Pari vuotta olin perhepäivähoitajalla ja sitten päiväkodissa kunnes menin kouluun. Äitini oli uraäiti.
Kotiäiti. Mutta äiti oli sairas joten välillä oli kodinhoitaja Annikki. 70-luvun loppua elettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menitkö kouluun?
En. Menin suoraan päiväkodista sahalle oppisopimukseen hommiin. Ensin apu-pojaksi ja siitä sitten pikkuhiljaa muihin tehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menitkö kouluun?
En. Menin suoraan päiväkodista sahalle oppisopimukseen hommiin. Ensin apu-pojaksi ja siitä sitten pikkuhiljaa muihin tehtäviin.
Arvasin.
Äitini oli kotirouva ja minä virikehoidossa. Tämä siis insinööriperheessä 60-luvulla.
Äitini varhaiskasvatti minua sen mitä kotitöitä maalaistalossa ehti.
7 vuotiaana menin kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Kotiäiti, joka otti lapset mukaan töihin eli pääsääntöisesti heräilin vauva-aikana aamulla navetassa.
Eli ei ollut kotiäiti sulla. Just olin tulossa sanomaan, että vastaus on ei molempiin.
Vauva-ajasta en muista, eikä ole koskaan ollut puhetta. 4-5-vuotiaasta kun muistan, olin minäkin navetassa äidin mukana tai itsekseni sisällä leikkimässä.
Äitini hoidatti lapsensa muilla. Kokopäivähoitoom 2kk iässä vauvaseimeen, siitä eteenpäin sitten tarhaan. viikonlopuiksi vei lapset aina mummolaan/sisaruksilleen. Kouluikäisenä koulujen lomat aina hoisi mummo, siis koko kesä mummolassa. Myös se vanhempien vuosiloma oltiin mummolassa, vanhemmat halusi viettää lomansa kaksin.
Enemmän muut hoiti lapsia kuin äiti, joka ei hoitanut juuri lainkaan. Huono äiti muutenkin, piittaamaton, tunnekylmä, ja hylkäsi lapsensa kun nämä tulivat täysi-ikään.
Lapsenlapsista ei välitä, ei halua olla mummo, ei halua tavata koskaan, ei halua edes soitella tai kysellä kuulumisia. Ei siis välitä aikuisista lapsistaan eikä ole mitenkään elämässä mukana.
Tällaista se oli boomereiden äitiys. Oli myös väkivaltainen lapsenpieksäjä. On ollut niin ilkeä, loukkaava ja välinpitämätön että en kyllä ponnistelemallakaan voi sanoa rakastavani.
Itse olen täysin päinvastainen äiti omille lapsilleni.
Vaihteli, osan ajasta oli kotiapulainen ja osan olin tarhassa. Mutta äitini kyllä oli töissä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ikäluokkaa ap oikein aloituksessa miettii? On harvinaista, että kotona lapsilla olisi vuosikausia hoitaja.
Kyllä minun lapsuudessani kotiapulainen oli ihan tavallinen perheessä, jossa molemmat vanhemmat kävivät töissä. Mutta ei kysymys ollut mistään koulutetusta lastenhoitajasta, vaan tyypillisesti 16-18-vuotiaasta tytöstä.
N54
Vierailija kirjoitti:
Äitini hoidatti lapsensa muilla. Kokopäivähoitoom 2kk iässä vauvaseimeen, siitä eteenpäin sitten tarhaan. viikonlopuiksi vei lapset aina mummolaan/sisaruksilleen. Kouluikäisenä koulujen lomat aina hoisi mummo, siis koko kesä mummolassa. Myös se vanhempien vuosiloma oltiin mummolassa, vanhemmat halusi viettää lomansa kaksin.
Enemmän muut hoiti lapsia kuin äiti, joka ei hoitanut juuri lainkaan. Huono äiti muutenkin, piittaamaton, tunnekylmä, ja hylkäsi lapsensa kun nämä tulivat täysi-ikään.
Lapsenlapsista ei välitä, ei halua olla mummo, ei halua tavata koskaan, ei halua edes soitella tai kysellä kuulumisia. Ei siis välitä aikuisista lapsistaan eikä ole mitenkään elämässä mukana.
Tällaista se oli boomereiden äitiys. Oli myös väkivaltainen lapsenpieksäjä. On ollut niin ilkeä, loukkaava ja välinpitämätön että en kyllä ponnistelemallakaan voi sanoa rakastavani.
Itse olen täysin päinvastainen äiti omille lapsilleni.
Olisiko jo vihdoin aika vauvapalstan sijaan suunnata terapiaan työstämään noita kokemuksia?
Äiti oli kotiäiti ja meillä oli lastenhoitaja.
Ihme aloitus. Menin vuoden ikäisenä päiväkotiin.