Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko teillä pienenä hoitaja vai oliko äitinne kotiäiti?

Vierailija
08.06.2020 |

?

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli kaksi vuotta kotona, sen jälkeen olin kaksi vuotta naapurin pph:lla, ja tämän jälkeen kaksi vuotta päiväkodissa.

N-83 vuosimallia

Vierailija
82/113 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kotona kouluikään asti. Neljällä nuoremmalle sisaruksellani oli perhepäivähoitaja meillä kotona. Oli kiva tulla koulusta kotiin, kun tämä hoitaja oli superkiva ja järjesti mullekin aina jotain tekemistä.

Kävin hänen luonaan viime kesänä. Oli edelleen tosi kiva.

Ole syntynyt -82.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin perhepäivähoidossa, syntynyt 1970-luvun loppupuolella

Vierailija
84/113 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin 2v perhepäivähoidossa v. 1986. Vielä 1.luokalla menin koulun jälkeen sinne iltapäivähoitoon. Vanhemmat töissä.

Vierailija
85/113 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäiti. Olen syntynyt vuonna 1970. 

Vierailija
86/113 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kotiäiti alakoulun ajan. Yläkouluun mennessä äitikin meni töihin.

Vierailija
87/113 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpaakaan, mummoni hoiti minua ja siskoani.

Vierailija
88/113 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään hoitajia ollut eikä etenkään kaivattu. 5 vuotiaana huideltiin keskenämme pitkin kyliä ja meillä oli porukassa yksi 3 v poika hoidossa.

Vierailija
89/113 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli kotiäitinä kunnes nuorinkin lapsi meni kouluun. Teki kyllä keikkaa sairaanhoitajana välillä viikonloppuisin, kun isä oli kotona.

Olen syntynyt -81, pääkaupunkiseutu

Vierailija
90/113 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiäiti, joka otti lapset mukaan töihin eli pääsääntöisesti heräilin vauva-aikana aamulla navetassa.

Äitisi oli yrittäjä, maatalouden harjoittaja, ei kotiäiti.  Kotiäiti hoitaa vain  kodin ja lapset.

Vierailija
91/113 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua saa kyllä yrityksiltä jotka myyvät kotipalveluja.  Maksullisia ne oli ne kodinhoitajatkin.  Kotitalousvähennyskin on.

Vierailija
92/113 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini meni töihin kun olin 3 viikkoa vanha. Isäni oli merillä. Mummo hoiti. Päiväkotiin menin 4v. Eskariin 6v ja se oli vain puoli päivää. Menin ja tulin itse ja olin yksin kotona. Avainlapsi. Olen syntynyt -69. Hyvin pärjäisin. Minä taas menin omien lasten kanssa toiseen ääripäähän eli olin kotiäiti koska se oli taloudellisesti mahdollista.

Vierailija
93/113 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli yh. Ennen kolmen vuoden ikää olin perhepäivä hoidossa. Kolme vuotta täytettyäni menin päiväkotiin jossa olin kouluikään asti. Eka ja toka luokkalaisena olin perhepäivä hoidossa koulun jälkeen. Minua kiusattiin koulussa tästäkin syystä. Olen syntynyt 1986.

Vierailija
94/113 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäiti minut hoiti, mutta ei se ollut oma äitini, äitini kävi töissä tehtaassa. Ja siellä hoitopaikassa oli muutama muukin lapsi hoidossa. Sellaista se kotiäitien elämä silloin oli, täyttä työtä, päiväkoteja ei ollut vaan kotiäidit hoiti muidenkin pennut. Kovaa kuria kyllä se täti piti, saatiin piiskaa ja suu pestiin saippualla jos tuli kirosana.

Vierailija
95/113 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti meni töihin muutama kuukausi ennen kuin minun ekaluokka alkoi. Olin yksinäinen lapsi, jolla ei ollut mitään koulussa tarvittavia taitoja. Äidin aika meni kodinhoitoon, ei lasten kanssa olemiseen. 

Vierailija
96/113 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini hoidatti lapsensa muilla. Kokopäivähoitoom 2kk iässä vauvaseimeen, siitä eteenpäin sitten tarhaan. viikonlopuiksi vei lapset aina mummolaan/sisaruksilleen. Kouluikäisenä koulujen lomat aina hoisi mummo, siis koko kesä mummolassa. Myös se vanhempien vuosiloma oltiin mummolassa, vanhemmat halusi viettää lomansa kaksin.

Enemmän muut hoiti lapsia kuin äiti, joka ei hoitanut juuri lainkaan. Huono äiti muutenkin, piittaamaton, tunnekylmä, ja hylkäsi lapsensa kun nämä tulivat täysi-ikään.

Lapsenlapsista ei välitä, ei halua olla mummo, ei halua tavata koskaan, ei halua edes soitella tai kysellä kuulumisia. Ei siis välitä aikuisista lapsistaan eikä ole mitenkään elämässä mukana.

Tällaista se oli boomereiden äitiys. Oli myös väkivaltainen lapsenpieksäjä. On ollut niin ilkeä, loukkaava ja välinpitämätön että en kyllä ponnistelemallakaan voi sanoa rakastavani.

Itse olen täysin päinvastainen äiti omille lap

Tällaista se oli boomereiden äitiys. Oli myös väkivaltainen lapsenpieksäjä. On ollut niin ilkeä, loukkaava ja välinpitämätön että en kyllä ponnistelemallakaan voi sanoa rakastavani.

Älä yleistä omaa kokemustasi, tuo kuulostaa aika poikkeukselliselta äidin ja lapsen suhteelta. Oma äitini oli kansakoulun opettaja, mutta meillä oli läheiset välit, ei ollut  väkivaltainen eikä loukkaava. En myöskään kavereiden perheissä nähnyt enkä kavereilta kuullut, että äidit pieksäisivät.

Käsittämätöntä, että jotkut luulevat kaikkien eläneen samanlaisen lapsuuden kuin itse!

Vierailija
97/113 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamma, s. 1890, ryhtyi kaksosten hoitajaksi 73-vuotiaana ja rakasti meitä. Menehtyi vasta, kun oltiin melkein 15 v. Ei oltu yksin ikinä.

Vierailija
98/113 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä 5 vuotiaana olin omahoitajani. Menin alle vuoden ikäisenä päiväkotiin (ja välillä yöhoitoon sinne, koska äiti oli sairaanhoitaja). Sitten kun menin leikki- ja esikouluun, niin aloin olla iltapäivät itsekseni.

Vierailija
99/113 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä oli kotona, äiti töissä. Isä vei pariksi tunniksi kerhoon tms minua ja siskoa päivisin.

Vierailija
100/113 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhassa oltiin.   

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi