Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista lasten elämä on kerrostalossa?

Vierailija
08.06.2020 |

Asutaan tällä hetkellä mieheni kanssa pienessä ja halvassa kerrostalo kaksiossa. Meillä on ollut unelmana omakotitalo ja useampi lapsi. Tätä unelmaa varten ollaan säästetty jo vuosia. Nyt viimeaikoina ollaan tultu vähän toisiin aatoksiin sen talon suhteen.
Ollaan molemmat asuttu lapsuus omakotitalossa ja se on aina tuntunut oikealta paikalta kasvattaa myös omat lapset. Tämä on meidän kummankin ensimmäinen Kerrostaloasunto ja ollaan viihdytty yllättävän hyvin.
Mutta jäisivätkö lapset jostain paitsi jos ostettaisiinkin kerrostalosta asunto sitten kun on aika? Tämä talo on tosi rauhallinen eikä täällä asu lapsia. Ystävät ja sukulaiset joilla lapsia eikä mahdollisuutta omakotitaloon pitävät meitä suurinpiirtein hulluina kun edes mietitään, että kumpi. Ovat sitä mieltä ettei pienten lasten paikka ole kerrostalossa, sillä se sulkee paljon pois. Ovat itse siis joko yksilapsisia tai eron takia talo myyty.
Aika nihkeältä kyllä tuntuisi kokoajan olla keskeyttämässä leikit ettei ole liikaa melua tai vahtia kokoajan mitä pihalla tapahtuu kun lapset olisivat sen ikäisiä, että voisivat olla siinä kerrostalon pihassa keskenään. Kuullut myös ihan hirveitä juttuja, kun naapurin lapset kiusaa ja rikkoo lelut. Tosi vaikea hahmottaa tilannetta kun ei ole omaa kokemusta lainkaan.

Mitä mieltä te olette? Kertokaa omia kokemuksia!

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin lapsuuteni kerrostalossa kasvanut. Parasta oli naapureiden lapset. Oli helppo käydä vaan pimpottamassa ovikelloa ja pyytää leikkimään. Monesti näki ikkunasta, et kaikki pihalla ja menin itsekin. Parasta! En ole omaa pihaa kaivannut, paitsi nyt näin aikuisena. Lapset arvostaa eri asioita kuin aikuiset, niinkuin joku jo totesikin aijemmin

Vierailija
22/24 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asuin oman lapsuuteni rivitalossa ja kerrostalossa. Olisin halunut omakotitaloon mutta vanhemmillani ei ollut mahdollisuutta sellaseen. Olin kateellinen kun lähes kaikilla muilla perheillä oli omakotitalot siellä missä asuin. Rivitalosta muutettiin kerrostaloon ja elämä muuttui itselleni vaan entistä ankeammaksi.

Nyt asun itse vuokralla 7v ja 9v lasteni sekä puolisoni kanssa 3h+k kerrostalossa, 75 neliötä tässä.

Haluaisin todella kovasti edelleenkin omakotitaloon, mutta ei ole mahdollisuutta hankkia kun ei ole mitään vakuusrahaa omasta takaa ja takaajia ja meillä ei ole vakituista työtä.

Alkaa olemaan kyllä ahdasta täällä meillä, lapset tarvitsisi jo omaa rauhaa, omat huoneet.

Omakotitalossa on helpompaa jos haluaa omaa rauhaa. Itse kaipaan sitä ainakin ja tarkoitan nimenomaan sellasta omaa rauhaa, että se talo on kaukana naapureista. Myöskin pihatyöt ja puutarhatyöt on mun mieleen. Kyllä itse mielelläni lähtisin kaupungista sivumpaan asumaan omakotitaloon ja lapsille olis ne omat huoneet ja se ihana oma piha. Ulos lähteminenkään ei olisi aina sellasta ruljanssia, senkun vaan astelee sinne omalle pihalle.

En tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan kun muksuillekin tulee ikää, niin eihän ne enää voi olla sitten yhteisessä huoneessa. Vuokralle tarjottavat 4h+k on täällä seudulla yli 1000e/kk niinkun omakotitalotkin järjestään. Ei ole varaa sellaseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset oli pieniä, asuttiin kerrostalossa, jossa oli aidattu piha. Ei mikään iso, mutta hiekkalaatikko ja vähän nurmikkoa riitti lapsille oikein hyvin siinä vaiheessa, kun heidät saattoi päästää keskenään pihalle ja kuunnella keittiön ikkunasta, koska tulee hiljaista. 

Nyt esiteiniä ja teiniä kiinnostaa vaan kaverit ja harrastukset ja ne on lähellä. Kouluunkin on lyhyt matka. Pääsevät liikkumaan itsenäisesti, eikä minun tarvitse kuskata kuin toisinaan futispeliin. 

Tunnen useammankin ihmisen, jota ovat luopuneet omakoti- tai rivitalosta aika nopeasti, kun lapset ovat kasvaneet. Vähänkin isommat haluaa puistoon tai kavereille, eivätkä viihdy siinä omalla pienellä pihalla vanhempien kanssa. 

Mielummin kannattaa miettiä, minkälaisia ihmisiä te olette, missä viihdytte, miten arjen saa rakennettua mahdollisimman mukavaksi. Lapset kyllä löytävät paikkansa.

Vierailija
24/24 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsia kerrostalon pihalla tarvitse koko ajan vahtia. Selviävät keskenään vahtimattakin. Muista lapsista saa kavereita. Olen itse kerrostalossa kasvanut ja kerrostalossa asun taas, ja mukava katsoa kun pihan penskat keskenään viilettävät. Kohteliaita ovat ja moni tervehtiikin.