Kirjahaaste: ehdottakaa hyvän mielen kirjoja
Ehdottakaa kirjoja joista tulee hyvälle mielelle.
Saa olla fantasiaa, fiktiota tai faktaa. Ihan kaikki tyylit ja kaikenlaiset kirjoittajat käyvät. Ainoa vaatimus on, että kirjan lukemisesta jää hyvä ja iloinen mieli.
Tarvitsemme kaikki sellaista näinä aikoina.
Kommentit (285)
Harvoin nauran ääneen, mutta tätä lukiessani NAUROIN ja HENGÄSTYIN. Loistava Mikael Niemi on kirjoittanut muutakin, esim Juurihoito tuli nyt mieleen. Tykkäsin siitäkin.
Täällä on nyt aika paljon kommentteja, joissa ei ole muuta kuin kirjan ja kirjailijan nimi. Ketju olisi paljon hyödyllisempi jos jokainen perustelisi parilla lauseella, miksi teos on hänen mielestään hyvän mielen kirja.
Kiitoksia ketjuun tähän mennessä kirjoittaneille, olen löytänyt useita kiinnostavan kuuloisia kirjoja jotka aion lukea.
Oi, oi! Petri Tamminen Mitä onni on ja Muita hyviä ominaisuuksia.
Olen eri mieltä. Kirjallisuuden ja taiteen ylipäätään pitää herättää tunteita, ei pelkästään iloa vaan myös surua, tuskaa, myötäelämistä häpeää, syyllisyyttä jne.
Tunteita pitää herättää kyllä. Niitä synkkiä ja ahdistavia fiiliksiä on vaan paljon helpompi saada jo ihan uutisia ja nettiä selaamalla.. Hyvän mielen jättävän kirjan tekeminen vaatii mielestäni tekijältään (ja antaa lukijalleen huomattavasti enemmän).
Wolfram Eilenberger: Minun suomalainen vaimoni
David Dosa: Hoivakodin kissa Oscar
Yrsa Stenius: Koiria, rakkautta ja suruja
Vierailija kirjoitti:
Gerald Durrelin Eläimet ja muu kotiväkeni. Ihan hemmetin hauska kirja ja kuvaa kauniisti Korfun luontoa. Aivan erilainen kuin tuo Ylellä pyörinyt tv-sarja.
Varoitan, että tätä ei pidä lukea heti vatsan alueelle tehdyn leikkauksen jälkeen. Minä satuin löytämään tämän Taysin kirjahyllystä pari päivää leikkauksen jälkeen ja nauroin niin, että hyvä ettei leikkaushaava auennut! En lainkaan käsitä, miten TV-sarjan tekijät saivat näin hauskasta kirjasta niin tylsän sarjan.
hage kirjoitti:
Harvoin nauran ääneen, mutta tätä lukiessani NAUROIN ja HENGÄSTYIN. Loistava Mikael Niemi on kirjoittanut muutakin, esim Juurihoito tuli nyt mieleen. Tykkäsin siitäkin.
Juurihoidon on kylläkin kirjoittanut Miika Nousiainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikael Niemi : Populäärimusiikkia Vittulanjängältä. Nauroin ääneen ko. opusta lukiessani.
Jännä että sinä koit tämän hyvänmielen kirjaksi :D Itse pidin tätä lähinnä ahdistavana ja ikävänä
No, minulla on *kröhöm* hieman erikoinen ja sysimusta huumorintaju. Kirjassa viehätti sen tietynlainen surkuhupaisuus ja kertojaminän optimistisuus - kaikesta huolimatta. Ja se kiljunjuontikilpailu oli aivan hervoton 😆
Aivan mahtava kirja!
Loislurso kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gerald Durrelin Eläimet ja muu kotiväkeni. Ihan hemmetin hauska kirja ja kuvaa kauniisti Korfun luontoa. Aivan erilainen kuin tuo Ylellä pyörinyt tv-sarja.
Varoitan, että tätä ei pidä lukea heti vatsan alueelle tehdyn leikkauksen jälkeen. Minä satuin löytämään tämän Taysin kirjahyllystä pari päivää leikkauksen jälkeen ja nauroin niin, että hyvä ettei leikkaushaava auennut! En lainkaan käsitä, miten TV-sarjan tekijät saivat näin hauskasta kirjasta niin tylsän sarjan.
Äläpä muuta sano! Tutustuin kirjaan teini-iässä kasarilla, kun englannin kielen oppikirjassa oli luku tuosta kirjasta - se missä Gerryn isoveli sattuu avaamaan ruokapöydässä tulitikkurasian, jossa on Gerryn talteen ottama skorpioni.
Oli pakko etsiä kirja kirjastosta heti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikael Niemi : Populäärimusiikkia Vittulanjängältä. Nauroin ääneen ko. opusta lukiessani.
Jännä että sinä koit tämän hyvänmielen kirjaksi :D Itse pidin tätä lähinnä ahdistavana ja ikävänä
No, minulla on *kröhöm* hieman erikoinen ja sysimusta huumorintaju. Kirjassa viehätti sen tietynlainen surkuhupaisuus ja kertojaminän optimistisuus - kaikesta huolimatta. Ja se kiljunjuontikilpailu oli aivan hervoton 😆
Aivan mahtava kirja!
Samaa mieltä! Harvoin nauran ääneen kirjaa lukiessani, mutta tuota nauroin kippurassa. Suosittelen muitakin Niemen kirjoja, mutta osa niistä on aika jänniä ja pelottaviakin, mm. padon murtumisesta kertova Veden viemää.
(Tuo Durrelin kirjaa suositellut)
No niin. Kleopatrojen haagar orjien maa. Miten olisi luvattu maa taivaassa Jeesuksen kanssa niinku Raamatun uusi testamentti . Tai virsikirja . Enkeli taivaan .....taivas on tuolla taivaalla . Tai sitten edes hyvä kirja tähdistä .
Jeesus sovitti mun syntini ennen kuin tänne synnyinkään . Ilmestyskirjan kohta perkele heitetään tulikivijärveen saa aikaan naurun .
Linnunradan käsikirja liftareille.
hage kirjoitti:
Steinbeck: Ystävyyden talo
Tätä olin minäkin tulossa ehdottamaan.
Luin eka kertaa noin 15-vuotiaana, ja siitä asti on ollut yksi suosikkikirjoistani.
Niin ihana kuvaus ystävyydestä.
hage kirjoitti:
Olen eri mieltä. Kirjallisuuden ja taiteen ylipäätään pitää herättää tunteita, ei pelkästään iloa vaan myös surua, tuskaa, myötäelämistä häpeää, syyllisyyttä jne.
Joo, mutta siitä ei ole tarkoitus keskustella tässä. Tämän ketjun aiheena on suositella hyvänmielenkirjoja muille.
Tämä tosin on vähän muuttunut "suosittele viihdekirjoja muille"-ketjuksi, sillä osa täällä vinkatuista on ihan tavallista hömpänpömppää. Minusta viihderomaani ja hyvänmielenkirja ei ole aivan sama asia.
Loistohaaste!
Pirkko Saisio - Lokikirja
Kirjassa kerrotaan spontaanisti ja huolettomasti, puhtaalla fiiliksellä harkitun hitaan putputtelijaveneen kanssa vietetyistä hetkistä ja tehdyistä retkistä. Kirjassa on sopivan sarjakuvahenkinen kuvitus ja itseironinen ote. Oli todella riemastuttavaa luettavaa.