Lääkäri ei laittanut uniapneatestiin
Kerroin että herään n. kerran viikossa siihen että haukon henkeä, esim uni jossa joku yrittää hukuttaa. Nukun todella paljon... Kerroin että en kai kuorsaa, oikeasti en tiedä mutta en kehdannut kertoa että nukun melkein aina yksin joten oikeasti en tiedä yhtään.
Kommentit (31)
Minkälaisia ahi pisteitä te ootte saanut, te joilla on uniapnea todettu? Itsellä lievä ja ahi pisteet oli 8 (yhteispisteet)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos raha ei ole este, niin yksityisillä hammaslääkäriasemilla järjestetään uniapneatestejä.
Miten muka? Mä olin ainakin keuhkopolilla, missä asennettiin mittarit ja piuhat päästä jalkoihin.
En tiedä, näin vain omalla hammaslääkäriasemalla mainoksen. Todennäköisesti homma hoituu anestesialääkärin kautta.
Itse sain tutkimukset keuhkopolilla, mutta ei piuhat olleet päästä jalkoihin. Kävin siis hakemassa laitteen yöksi, neuvottiin remmien laittaminen ja nukuin yön kotona. Seuraava vaihe oli eri laitteen kanssa kolmena yönä nukkuminen, jonka tuloksien perusteella sain diagnoosin.
Tukehtumisen tunne voi johtua myös refluksista. Onko aloittajalta tutkittu sitä mahdollisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Tiedän etteivät kaikki uniapneasta kärsivät ole ylipainoisia. Mutta onko teillä, joilla apnea on todettu, ylipainoa ja jos on, niin kuinka paljon?
Itse herään aina joskus korahteluihini ja tuntuu siltä, ettei saa tarpeeksi ilmaa. Kuorsauksesta en tiedä, kun olen jo vuosia nukkunut yksin.
Minulla on ylipainoa, veljelläni ei. Kaverin mies on hoikka ja hyväkuntoinen, mutta silti hänellä on uniapnea ja cpap-laite.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia ahi pisteitä te ootte saanut, te joilla on uniapnea todettu? Itsellä lievä ja ahi pisteet oli 8 (yhteispisteet)
Erittäin vaikea uniapnea, ahi 97.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä pisteitäni, mutta hengityskatkoja oli 30/h. Niiden pituus oli 15-26sek. Todellista unta oli vain 60% nukkuma-ajasta. Happisaturaatio 92.
Ei siis ihme, että olo on hirveä aamuisin.
Vierailija kirjoitti:
Lindholmin Olli ei kuollut uniapnean takia. Näin kertoi porilainen lääkäri lohdutukseksi mulle, kun soitti diagnoosista.
Eikö tuommoinen tieto kuulu salassapitovelvollisuuden piiriin?
Vierailija kirjoitti:
Lindholmin Olli ei kuollut uniapnean takia. Näin kertoi porilainen lääkäri lohdutukseksi mulle, kun soitti diagnoosista.
No Ollin oikeata kuolinsyytä ei tienne muu kuin patologi, mutta se että Olli kieltäytyi käyttämästä uniapnealaitetta voi olla osasyy...? Muutenhan hän ilmiselvästi oli tehnyt elämäntaparempan eli kävi sauvakävelemässä, salilla, harrasti avantouintia ym., mutta kuinka paljon rasitti sydäntä ja verenkiertojärjestelmäänsä se ettei hän käyttänyt sitä CPAP-laitetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä pisteitäni, mutta hengityskatkoja oli 30/h. Niiden pituus oli 15-26sek. Todellista unta oli vain 60% nukkuma-ajasta. Happisaturaatio 92.
Ei siis ihme, että olo on hirveä aamuisin.
Ahi = nuo hengityskatkot per tunti eli sun ahi on 30.
Otan bodareiden käyttämää arginiini lisäravinnetta ja tuntuu auttavan uniapneaan. Se lisää typpioksidia veressä, samoin kuin cpap laite. Vaikea tietää kumpi on muna ja kana tässä, NO:n puuteko aiheuttaa hengityskatkoksia alunperinkin?
Siis cpap tutkitusti lisää typpioksidia veressä. Fakta. Mutta onko alentunut typpioksidi edesaiheuttanut hengityskatkoksia ja alaspäin menevä kierre pahentaa katkoksia?
Ja mikä muu aine/ tai puutos löysyttää kaulan alueen lihaksia yöllä? Mg/ Ca epätasapaino?
Oikein tunnen yöllä tai aamuyöstä nukahtaessani kuinka kaulan lihakset veltostuvat ja pitää vaihtaa asentoa, ikään kuin iltaa kaulaa olemaan niin, että henki kulkee.
Missä olisi ne suomalaiset sankarilääkärit, jotka tekisivät väitöstutkimuksensa uniapnean syistä.
Vaikuttaa että nuorten aikuisten keskuudessa lisääntynyt viime aikoina uniapnea. Kansantaloudellisesti kun merkittävä asia.
Tutkijoille, jotka selvittävät tärkeitä sairauksia ilman lääketehtaiden avustusta ansaitsevat hengenpelastusmitalin. Imho.
Itse pääsin aikoinaan uniapneatestiin, mutta se testi oli täysin turha sillä enhän minä saanut nukuttua niiden laitteiden kanssa minuuttiakaan. Se ei myöskään testin tekijöille näy ettei potilas ole edes nukkunut, joten diagnoosi oli että ei uniapneaa ja asia ei parane ottaa enää esille. No täytyy toivoa ettei oikestikaan ole uniapneaa. Kuorsaan kyllä aina, niin että kurkku on kipeänä aamulla kun herää. Lisäksi näin myös aiemmin noita unia, joissa en saa henkeä ja herään vetämään kauheasti henkeä. Tosin nuo unet loppui kun sain astmadiagnoosin ja siihen lääkityksen. Toivottavasti kyse oli vain astmasta. Väsynyt olen silti aina. Se on kai vain mun ominaisuus.