Miksi erityisesti Yhdysvalloissa puhutaan mustista ja valkoisista?
Luulisi, että jos lapsesta asti kasvaisi siihen, että ihmisiä ei erotella ihonvärin mukaan se automaattisesti juurtuisi useamman ihmisen mieleen. Kun mediassakin puuhutaan aina mustista ja valkoisista se auheuttaa jaon kahteen joko "me valkoiset ja nuo mustat" tai "me mustat ja nuo valkoiset". Jos ihmiset ja erityisesti media erityisesti Yhdysvalloissa lopettaisi tuon ihonväriin perustuvan erottelun luulisi, että asenteissa alkaisi pikku hiljaa tapahtua muutoksi. Emmehän erottele ihmisiä hiustenvärinkään mukaan niin miksi sitten ihonvärin.
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei erotella hiusten värin mukaan? Blondit, brunetit, punatukkaiset, harmaahiuksiset jne. Ei kai ihmiset värjäisi hiuksiaan, jos hiusten väri olisi yksi ja sama. Eikä se hiusten väriin jää, kun on pitkähiuksiset, polkkatukkaiset, siilitukkaiset, afrohiuksiset, rastat, puolikaljut, kaljut jne. Taitaa kuule olla niin, että sellaista ominaisuutta ei ihmisissä olekaan, joiden mukaan ihmisiä ei eroteltaisi.
Joo, mutta lehdissä ei kirjoiteta tyylillä "pääasiassa blondien kouluna tunnettu...", "ruskeahiuksisten suosima asuinalue" tai "ensimmäinen punatukkainen presidentti".
Voi huoh miten tekopyhää taas.
Aina sorrettuja riepotellaan ja kaikki on oma vika. Sitä mieltä tosin olen, että tummat ei mitään uhreja ole. He itse sortavat naisia, ja ylläpitävät täysin orjuuden rakenteeseen verrattavia avioliittojärjestelmiä, samalla itse nillittäen orjuudesta. Opiskelen alaa, ja vaihdoin pääainetta koska en kestänyt kaksinaismoralismia. Mustat inisee kolonialismista, aihe tungetaan jokaikiseen kehitysmaatutkimuksen aiheeseen.Sitten kun naisia orjuutetaan EDELLEEN, paljon systemaattisemmin niin ei kiinnostakaan.
Tämän takia en ota kantaa näihin. Jos itse orjuuttaa, on ihan turha ulista.
Ei sekään ole tasa-arvoa että on erityisryhmiä joiden oikeuksia valvotaan kuin he olisivat lapsia tai vammaisia.
USA:ssa valkoisen väestön miesten elinajanodote on 76 vuotta, mustien 70v. Suomessa 79v.
Niin. Mitä jos räppäriä ei poliisi pysäytäkään siksi, että räppäri on mustaihoinen ja poliisi on rasisti, vaan siksi, että räppäri yrittää olla rikollisen näköisen ja poliisin tehtävänä on ottaa kiinni rikollisia?