Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhutko itseksesi?

Vierailija
06.06.2020 |

Puhutko itseksesi? Jostain syystä olen itse alkanut näin keskiässä yksin ollessani juttelemaan itsekseni muutamia lauseita silloin tällöin. En mitään pitkiä porinoita.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihun. Olen aina puhunut. Joskus pitkiäkin keskusteluita itseni kanssa.

Myös laulan itsekseni.

Vierailija
2/22 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puhunut itsekseni lapsesta saakka, koska olin ainoa lapsi, eikä ollut leikkikaveria, niin jouduin esittämään leikkieni kaikki roolit itse. En käy mitään dialogia itseni kanssa, vaan asiat, joita useimmat varmaan ajattelevat hiljaa mielessään, sanon itsekseni ääneen. Enkä siis tarkoita mitään pahoja puheita, vaan esimerkiksi nähtyäni tämän keskustelun otsikon vastasin kysymykseen ääneen, että "kyllä, puhun itsekseni." En pidä itseäni erityisen hulluna, vaikka itsekseen puhuminen siihen usein liitetäänkin, vaan se on sellainen jäänyt tapa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puhun joskus itselleni, etten unohda mitä piti seuraavaksi tehdä. Se tuntuu pitävän ajatuksen jotenkin selkeämpänä.

Vierailija
4/22 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. Näin ikääntyessäni olen huomannut että silloin tällöin tulee asioita ajatellessaan sanottua sana tai pari ääneen. Siis kotona ja yksin ollessa, ei sentään työpaikalla.

Vierailija
5/22 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Totuin puhumaan koiralleni. Kun koira menehtyi niin puhun sitten itsekseni. Ainakin koronaeristys on lisännyt tätä.

Vierailija
6/22 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelen itseni kanssa. Voisi sanoa että olen itse itseni paras juttukumppani ja ymmärtäjä, joskus kyseenalaistajakin.

Vierailija
7/22 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mutta silloin tällöin lauleskelen.

Vierailija
8/22 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun, olen puhunut lapsesta saakka. Käyn dialogeja joissa oman osuuteni puhun ääneen ja toisen ihmisen vastauksen kuvittelen. Näin valmistaudun esim jännittäviin tilanteisiin joissa ujolla voisi helposti mennä jauhot suuhun. Etukäteisvalmistautuminen auttaa. Ja yllättävän hyvin pystyy etukäteen arvaamaan miten joku tietty tilanne tulee menemään ja miten joku tietty ihminen mulle vastaa.

Vierailija
9/22 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus. Jos ajattelen intensiiviseesti tai yllätyn, saatan sanoa itsekseni ”Voi vit’tu” kuuluvaan ääneen!

Vierailija
10/22 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun. Mulla ei ole yhtään kaveria tai työpaikkaa. Jos en puhuisi itseskseni, en puhuisi koskaan. 

Vierailija
11/22 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä puhun joskus itselleni, etten unohda mitä piti seuraavaksi tehdä. Se tuntuu pitävän ajatuksen jotenkin selkeämpänä.

Fonologinen silmukka auttaa säilömään asian muistissa hieman pidempään, ihan tieteellinen pohja tuolle olemassa :)

Vierailija
12/22 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekseen puhuminen on psykoosin ensioire.

Vierailija
13/22 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ikäni puhunu itekseni, selkeesti isältä periytyny piirre, hän mumisee ääneen tärkeitä paperitöitä tehdessään.

Joskus ihan yksittäisiä ajatuksia/tehtäviä tai mitä pitää muistaa ostaa kaupasta, kun jäävät ääneensanottuna paremmin mieleen. Joskus pohdin kunnolla, esim. isoja elämänvalintoja. Joskus vain manailen.

Kielten opiskelussa itellä toimi sanojen oppimisessa parhaiten ääneen lukeminen, siten muistin ne paremmin kuin vain lukemalla.

Vierailija
14/22 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kuukausi sitten odottelin bussia pysäkillä. Aikainen sunnuntaiaamu, koronankin takia hiljaista - ei ketään missään. Bussia ei kuulunut ja tuskastuneena huusin "voi helvetinperkele, tule nyt jo". Se helpotti oloani, kunnes heti kohta huomasin että parin metrin päähän taakseni oli tullut toinenkin bussia odottava. Nolotti.

Kyllä, ainakin kiroilen ääneen, kovaakin.

Vierailija
15/22 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En paljoa ääneen. Puhun kyllä mielessäni ja joskus selostan pitkäänkin asioita suu liikkuen ja kädet heiluen, mutta äänettömästi tai korkeintaan kuiskaamalla. Tuntuisi oudolta puhua yksin, jos vaikka naapurit kuulevat. Hassua, että kun puhun jollekin toiselle, niin silloin ei kuitenkaan tunnu siltä, että se kuuluisi naapuriin. Yksin puhuessa tulee itsetietoisemmaksi.

Voisinpa välillä oleskella jossain niin syrjässä, että kehtaisin puhua itsekseni sydämeni kyllyydestä.

Vierailija
16/22 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itekseni saatan toisinaan kirjoilla kuin touretten syndroomainen jos tulee rasittavia juttuja yllättäen mieleen.

Vierailija
17/22 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun ja paljon. Erityisesti töissä tulee vähän kuin kerrottua itselleni, että mitä milloinkin pitää tehdä yms.

Vierailija
18/22 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkkeilen usein syrjäisellä metsätiellä, jossa ei tule ikinä ketään vastaan. Siellä käyn tunnin mittaisia terapiasessioita itseni kanssa :D puin lapsuuttani, parisuhteita, eroja, kaikkea mitä mieltä painaa. Ääneen. Olen siis aiemmin käynyt terapiassa, ja pystyn kuvittelemaan mitä entinen terapeuttini minulle vastaisi ja "kuulen" päässäni hänen sanansa vuodatukseni jälkeen.

Vierailija
19/22 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vuosikymmeniä lemmikkieläimiä joille juttelin aina niitä näitä. Viiteen vuoteen ei enää lemmikkejä ole ollut, mutta huomaan edelleen välillä juttelevani itsekseni niitä näitä. Taitaa olla jäänyt niin päälle että siitä tullut normaalia.

Vierailija
20/22 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun itselleni, en kylläkään ääneen. Useimmiten haukun itseäni siitä sun tästä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän