Syömisestä ei tule enää mitään kun kaksivuotias heittää joka kerta ruoan lattialle
Kaksivuotias lapseni on ruvennut heittämään nyt joka ruokakerralla ruoan lattialle. Kouralla suoraan lautaselta ennen kuin ehdin estää. Tai joskus lentää koko lautanen. Joka ikinen kerta kun syödään. Tätä on jatkunut jo viikkoja. Ja joka kerta laitan ruoan sitten pois ja ruokailu loppuu siihen. Mutta ei opi tästä. Miten saan lopettamaan ruoan heittämisen pitkin lattioita?
Kommentit (137)
Selkäsauna, oikeasti kannattaa rangaista niin että lapsi tietää tehneensä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Kumpikaan mun lapsista ei syö viittä kertaa päivässä. Jos söisi niin varsinkin toinen alkaisi laihtua holtittomasti koska ei mielellään syö kuin sen verran, että nälkä lähtee. Eli jos ei ole nälkä niin ei syö.
Jos esim. Aamiaisen ja lounaan välissä lapseni syö marjoja, hän ei syö lainkaan lounasta vaan nälkä olisi vasta siinä perinteisesti välipalan aikaan.
Ja jos syö iltapäivällä välipalaa niin päivällinen maistuu vasta iltapalan aikaan.Joten meillä syödään: Aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala.
Tai vaihtoehtoisesti: aamiainen, lounas, välipala, myöhäinen päivällinen.Tietty jos lapsi on kovin nälissään ja edellisestä kasvupyrähdyksestä on aikaa niin ruuan määrää voi lisätä, mutta jos syöminen on pelleilyä niin lapsella ei ole nälkä.
Täällä sama. Neljä ruokaa päivässä, samoilla variaatioilla kuin yllä kirjoittaneella, aivan samasta syystä. Jos mun lapsi syö esim. keskiaamun välipalan ennen lounasta, hän kuuntelee nälkäänsä (= nälän puutetta) ja jättää lounaan koskematta tai ottaa tyyliin kaksi haarukallista.
Neuvolan täti yritti joskus änkyttää asiasta, muttei itsekään osannut sijoittaa puuttuvaa viidettä ruokaa lapsen ruokailurytmiin, kun luettelin aikataulun ja kysyin, mihin väliin sen lisäisit tai mitä muuttaisit.
Lapsi voi hyvin ja paino on vauvavuoden jälkeen ollut ns. ihanteellisella nollakäyrällä. (Vauvana hän oli pieni pullukka, mutta se ei liity tähän keskusteluun. :D)
Kokeile ihmeessä neljää ruokaa päivässä. Siitähän voi palata heti takaisin, jos ei auta.
Laita lapsi syömään lattialle. Pian haluaakin laittaa ruuat pöydälle kuten muillakin on. Jos heittää ruokaa pöydästä lattialle, niin menkööt sinne takaisin lapsikin.
-Maija Poppanen
Normaali lapsi uskoo kun kielletään jo muutamasta kerrasta.
Äitien oma syöminen taitaa olla tärkeämpää kuin lapsen opettaminen, tuo neuvo että syö eri aikaan kuin lapsi ei tarkoita loppuelämää.
Lasten kanssa pitää osata soveltaa mutta tuntuu ettei ole haluakaan opettaa lasta tavoille.
Kahden aikuisen äiti ja 2 lastenlasta
Ei ole tuota ongelmaa että ruokaa viskotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, haluan nyt kuitenkin opettaa lapset siihen että koko perhe syö yhdessä pöydän ääressä eikä niin että äiti syö seisten häthätää jossain keittiössä kun muiden palvelemiselta ehtii..
Jos nyt _ensin_ opettaisit kakarallesi, ettei ruokaa heitellä, ja kun se on hallussa, niin sitten yhdessä syömiseen.
Kaikkea ei saa kerralla. Valitse.
No TÄMÄ. Opeta yksi asia kerrallaan. Kai nyt hetken aikaa, tyyliin viikon, pystyt priorisoimaan lapsen heittämisen kontrolloinnin ja SITTEN voitte jatkaa yhdessä ruokailua?!
Vierailija kirjoitti:
Äitien oma syöminen taitaa olla tärkeämpää kuin lapsen opettaminen, tuo neuvo että syö eri aikaan kuin lapsi ei tarkoita loppuelämää.Lasten kanssa pitää osata soveltaa mutta tuntuu ettei ole haluakaan opettaa lasta tavoille.
Ei ole tuota ongelmaa että ruokaa viskotaan.
Oletko koskaan kuullut uhmaiästä? Uhmaikä on sitä, että ei usko muutamasta kerrasta.
Miksi annat lautasen niin lähelle, että voi näin tehdä? Eiköhän asia ratkea sillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitien oma syöminen taitaa olla tärkeämpää kuin lapsen opettaminen, tuo neuvo että syö eri aikaan kuin lapsi ei tarkoita loppuelämää.Lasten kanssa pitää osata soveltaa mutta tuntuu ettei ole haluakaan opettaa lasta tavoille.
Ei ole tuota ongelmaa että ruokaa viskotaan.Oletko koskaan kuullut uhmaiästä? Uhmaikä on sitä, että ei usko muutamasta kerrasta.
Okei, jos syy löytyi ja on uhmaiän syytä, turhaa sitten kyselet, odotat vain että lapsi vanhenee ja ymmärtää itse tai tulee uusi uhmaikä ja uudet ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tuota ongelmaa että ruokaa viskotaan.Oletko koskaan kuullut uhmaiästä? Uhmaikä on sitä, että ei usko muutamasta kerrasta.
Lasten kasvatus on pitkäjänteistä, ei pidä luulla että mikään tapahtuu hetkessä.
Varaudu 18 vuoteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö itse ensin niin pinna kestää paremmin.
Sitten istut vieressä ja vahdit lapsen ruokailua.
Meillä ainakin lapsi tulee huutamaan viereen jos yritän syödä eri aikaan, siis ennen tai jälkeen lapsen ruokailun.
Minkä ikäinen lapsipäällikkkö teillä on? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
Ohis1,5v ei ole mikään päälikkö. Aina kielletään ja neuvotaan ja ohjataan miten saa tai pitäisi tehdä.
Mutta saa huutaa vieressä kun syöt?
Kerrotko miten estän sitä lasta huutamasta vieressä? Meillä on muitakin lapsia jotka syövät samaan aikaan kuin minä. Laitan ulos lapsen siksi aikaa? Teippaan suun? KERRO miten sen lapsen saa hiljaiseksi ilman väkivaltaa, niin minä teen niin heti!
No sinähän oletkin hyvä keksimään keinoja. 👆
Kirjoitin ilman väkivaltaa, kerro nyt kun sinä tiedät, anna tulla vaan.
Otat ruokasi ja menet olohuoneeseen syömään. Tai viet lapsen lastenhuoneeseen leikkimään ja syöt keittiössä. Sanot sille riiviölle, että lopettaa jatkuvan rääkymisen, niin voit syödä samassa paikassa.
Eli äiti syömään piiloon keittiöön, joo ei. Kiitos vaan sovinistisista neuvoista, mutta ei.
Ole hyvä. Lapsi oppii parissa päivässä. Mutta oma valintasi. Kuuntele pikku pomosi rääkymistä.
Ei lapsi opi mitään siitä että äiti menee piiloon syömään, muutakuin ettei äidin tarvi antaa edes syödä rauhassa. Lapsettomien neuvot ovat kyllä parasta viihdettä ;)
Kyllä oppii. Minulla on kolme alle kouluikäistä lasta. Mutta en ole helikopteri enkä lumihiutale.
Aikamoinen marttyyri taidat kuitenkin olla piilossa syömistesi kanssa.
Kiljuva lapsi poistetaan paikalta. Onko luetun ymmärtämisessä ongelmia? Saa olla muiden mukana heti, kun oppii olemaan rääkymättä turhaan. En ymmärrä mikä voi olla noin vaikeata pikkulapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten kasvatus on pitkäjänteistä, ei pidä luulla että mikään tapahtuu hetkessä.
Varaudu 18 vuoteen
Sääliksi käy jo valmiiksi. Rassukka ei pärjää kaksivuotiaan kanssakaan. Tulee olemaan raskasta.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Laita lapsi syömään lattialle. Pian haluaakin laittaa ruuat pöydälle kuten muillakin on. Jos heittää ruokaa pöydästä lattialle, niin menkööt sinne takaisin lapsikin.
-Maija Poppanen
Menköön. Menkööt on monikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin lapsi tulee huutamaan viereen jos yritän syödä eri aikaan, siis ennen tai jälkeen lapsen ruokailun.
Ohis1,5v ei ole mikään päälikkö. Aina kielletään ja neuvotaan ja ohjataan miten saa tai pitäisi tehdä.
Kerrotko miten estän sitä lasta huutamasta vieressä? Meillä on muitakin lapsia jotka syövät samaan aikaan kuin minä. Laitan ulos lapsen siksi aikaa? Teippaan suun? KERRO miten sen lapsen saa hiljaiseksi ilman väkivaltaa, niin minä teen niin heti!
Otat ruokasi ja menet olohuoneeseen syömään. Tai viet lapsen lastenhuoneeseen leikkimään ja syöt keittiössä. Sanot sille riiviölle, että lopettaa jatkuvan rääkymisen, niin voit syödä samassa paikassa.
Eli äiti syömään piiloon keittiöön, joo ei. Kiitos vaan sovinistisista neuvoista, mutta ei.
Ole hyvä. Lapsi oppii parissa päivässä. Mutta oma valintasi. Kuuntele pikku pomosi rääkymistä.
Ei lapsi opi mitään siitä että äiti menee piiloon syömään, muutakuin ettei äidin tarvi antaa edes syödä rauhassa. Lapsettomien neuvot ovat kyllä parasta viihdettä ;)
Kyllä oppii. Minulla on kolme alle kouluikäistä lasta. Mutta en ole helikopteri enkä lumihiutale.
Kiljuva lapsi poistetaan paikalta. Onko luetun ymmärtämisessä ongelmia? Saa olla muiden mukana heti, kun oppii olemaan rääkymättä turhaan. En ymmärrä mikä voi olla noin vaikeata pikkulapsen kanssa.
Ja lukitaanko se lapsi yksin johonkin..? Ei, vaan äidin pitää myös itse lopettaa syöminen ja poistua sen lapsen kanssa johonkin , eli tämäkään ei ole ratkaisu, varsinkin kun on muitakin pieniä lapsia jotka tarvitsevat syömiseen apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lukitaanko se lapsi yksin johonkin..? Ei, vaan äidin pitää myös itse lopettaa syöminen ja poistua sen lapsen kanssa johonkin , eli tämäkään ei ole ratkaisu, varsinkin kun on muitakin pieniä lapsia jotka tarvitsevat syömiseen apua.
Leikkikehät on vanha keksintö eikä ollenkaan huono juttu nykyäänkään, kuten tästä ketjusta nähdään.
Seuraava ruoka tarjotaan 6 tunnin päästä.
jne
jne
Luulis jossain vaiheessa pöperön päätyvän suuhun.
En katsois moista sikailua päivääkään.
Ja ei, mulla ei luojan kiitos ole mukuloita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te varmaan syötte vähän liian usein jos lapsella ei koskaan ole nälkä.
Pöydälle jos laittaa, pieniä raksuja, marjoja ja hedelmän paloja niin viskooko nekin pois?
Pöydälle tarjolle jotain tollasta ja ite syöt siinä samalla kun lapsi niitä ihmettelee.
Sitten pois pöydästä kun olet syönyt. Myöhemmin jos lapsella on oikeesti nälkä niin sitten voit vahtia syömistä, koska sun ei varmasti tartte syödä viittäkertaa päivässä pöydän ääressä. Kourallinen vaikka pähkinöitä välipalaksi riittää ihan hyvin aikuiselle.Meillä on viisi ateriaa päivässä. Olen neuvolasta pyytänyt apua tähän syömisongelmaan ja ehdottanut itse, että olisi vain neljä ateriaa, mutta neuvola ehdottomasti kielsi sen ja sanoi, että näin pienellä on oltava viisi ateriaa.
Viskoo vaikka olisi raksuja tai hedelmän paloja.
Ap
Höpö, höpö, ei mun lapsilla ollut ,kuin aamupala, lounas , ja päivällinen, ne perusateriat. Illalla puuro tai hedelmää, leipää ja sitä rataa. Ei sinun tarvitse itse syödä saman aikaan. Kun lapsi on päikkärillä ,nautit pääateria. Aamukahvin , kun laps leikkii ja illalla ,kun jo nukkuu. Istut paivällä sohvalla ja laps leikkii rauhassa, sinä nautit välipalaa.
jos väität ,ettei lapsi leiki olet sössinyt koko homman totaalisesti.
Tässä tuntuu nyt olevan se ongelma, että AP ei haluaisi muuttaa toiminnassaan mitään, vaan haluaisi samalla toiminnalla erilaisen lopputuloksen.
Mutta eikös se ole niin, että hulluuden määritelmä on toistaa samaa asiaa ja odottaa eri lopputulosta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkikehät on vanha keksintö eikä ollenkaan huono juttu nykyäänkään, kuten tästä ketjusta nähdään.
Aika järeä ja korkea leikkikehä saa olla että siellä 2-vuotias pysyisi!
Annat sille ruoka-aikoina tyhjän lautasen eteen.
Ei lennä ruoka.
Pari päivää näin.
Muu perhe syö nautiskellen ja kehuu miten on hyvää.
Parin päivän päästä voit kysyä maistuisiko ruoka?