Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syömisestä ei tule enää mitään kun kaksivuotias heittää joka kerta ruoan lattialle

Vierailija
05.06.2020 |

Kaksivuotias lapseni on ruvennut heittämään nyt joka ruokakerralla ruoan lattialle. Kouralla suoraan lautaselta ennen kuin ehdin estää. Tai joskus lentää koko lautanen. Joka ikinen kerta kun syödään. Tätä on jatkunut jo viikkoja. Ja joka kerta laitan ruoan sitten pois ja ruokailu loppuu siihen. Mutta ei opi tästä. Miten saan lopettamaan ruoan heittämisen pitkin lattioita?

Kommentit (137)

Vierailija
41/137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapselle voi sanoa vihaisesti EI, jos tekee väärin ja ottaa tykysti kiinni käteen , luette liikaa lastenkasvatusoppaita.

Maalaisjärki käyttöön.

Voi, mutta lopettako se lapsi heittelyn tuohon? Ei.

Vierailija
42/137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista, että lapsi onkin todennut, että heittämällä pääsee pois syömästä? Ehkä ei koe ruokailun loppumista rangaistuksena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon, pienokaisesi opettelee hienomotorisia taitoja. Tuo ruuan ja muidenkin tavaroiden heittely on merkki pinsettiotteen käyttämisestä. Kokeile leikkiä paljon muulloin kuin ruuan yhteydessä pudotus- ja kokoamisleikkejä. Uutuudenviehätys uudesta taidosta vähenee ja voi olla että,pysryy keskittymään syömiseen paremmin. Ohimenevää tuk kuitenkin on.

Onneksi olkoon, kaksivuotias on oppinut pinsettiotteen??? WTF?

Vierailija
44/137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiellät heittämästä ja estät heittämisen. Kaksivuotias on ottanut päällikön paikan kodissanne.

Ei ole ottanut, koska ruokailu loppuu heittämiseen. Ap

Sehän on tarkoituskin. Ei halua syödä ja annat hänen heittää ne pitkin lattioita. Ja sitten siivoa jäljet. Kiva leikki.

Vierailija
45/137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö itse ensin niin pinna kestää paremmin.

Sitten istut vieressä ja vahdit lapsen ruokailua.

Meillä ainakin lapsi tulee huutamaan viereen jos yritän syödä eri aikaan, siis ennen tai jälkeen lapsen ruokailun.

Minkä ikäinen lapsipäällikkkö teillä on? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Ohis

Vierailija
46/137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapselle voi sanoa vihaisesti EI, jos tekee väärin ja ottaa tykysti kiinni käteen , luette liikaa lastenkasvatusoppaita.

Maalaisjärki käyttöön.

Ei lopeta varmaan ensimmäisestä kiellosta, mutta muutamassa päivässä varmaan lopettaa kun järjestelmällisesti kiellät.

Mutta jos sotkemisrn hyväksyminen on helpompaa kuin kieltäminen niin onnea vaan.

Näemme perheesi pian Supernannyn ohjelmassa.

Ottakaa nyt vastuuta siitä lapsesta, pahempaa on tulossa jos sallii kaiken.

Vierailija
47/137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin lapsi tulee huutamaan viereen jos yritän syödä eri aikaan, siis ennen tai jälkeen lapsen ruokailun.

Itse opin tiukan kasvatusmallin, koska lapsi on erittäin pahasti allerginen. Tiukat rajat ja lapsi ei tule viereen huutamaan vaikka syön jäätelöä. Kuulostaa pahalta, mutta se on vain seuraus siitä, että olen pitänyt lapsen hengissä. Hän on myös kaikkiruokainen, koska uuden ruuan hän on aina saanut uutena hienona asiana.

Vaikea selittää, mutta ruokailu on ollut tarkkaa ja säännöistä on pitänyt pitää pakosti kiinni, koska muuten olisi voinut aiheuttaa lapselle hengenvaaran. Siksi se toimii, eikä siinä ole ongelmia. Sillä itse tajusin, että joissakin asioissa pitää vain olla tiukka ja sitten se alkaa sujumaan. Se ei tarkoita, etteikö lapsi saisi mitään tai hänellä ei olisi vapautta.

Vierailija
48/137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa keino on estää keinolla tai toisella heittäminen, vaikka se sitten vaatisi lapsen syömisen

Ilmiannettu.

Vierailija
49/137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaada täysi hernekeittolautanen mukelon päähän, jos taas yrittää, niin oppii ettei ole kiva leikki.

Vierailija
50/137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

1,5v ei ole mikään päälikkö. Aina kielletään ja neuvotaan ja ohjataan miten saa tai pitäisi tehdä.

Vierailija
51/137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te varmaan syötte vähän liian usein jos lapsella ei koskaan ole nälkä.

Pöydälle jos laittaa, pieniä raksuja, marjoja ja hedelmän paloja niin viskooko nekin pois?

Pöydälle tarjolle jotain tollasta ja ite syöt siinä samalla kun lapsi niitä ihmettelee.

Sitten pois pöydästä kun olet syönyt. Myöhemmin jos lapsella on oikeesti nälkä niin sitten voit vahtia syömistä, koska sun ei varmasti tartte syödä viittäkertaa päivässä pöydän ääressä. Kourallinen vaikka pähkinöitä välipalaksi riittää ihan hyvin aikuiselle.

Vierailija
52/137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalaisjärki käyttöön.

Ei lopeta varmaan ensimmäisestä kiellosta, mutta muutamassa päivässä varmaan lopettaa kun järjestelmällisesti kiellät.

Mutta jos sotkemisrn hyväksyminen on helpompaa kuin kieltäminen niin onnea vaan.

Näemme perheesi pian Supernannyn ohjelmassa.

Ottakaa nyt vastuuta siitä lapsesta, pahempaa on tulossa jos sallii kaiken.

Muttakun tuo sinun neuvosi EI TOIMI. KUN LAPSI EI TOTTELE. Ihan turhia tuollaiset neuvot ”kiellä lasta,” juu juu kiellän kiellän, mitään vaikutusta sillä ei ole.

Vierailija
53/137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä mä taas luin. Meillä on 2 lasta ja kumpikaan ei ole koskaan heittänyt lautasta/ruokia lattialle. Jos lapsi ei usko puhetta niin sinä istut vieressä ja vaikka syötät jos ei muuten onnistu. Isot lapset syö itse kun kerran osaavat ja ruualla sotkijat syötetään kuin pikku vauvoja. Joku raja.

Vierailija
54/137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista, että lapsi onkin todennut, että heittämällä pääsee pois syömästä? Ehkä ei koe ruokailun loppumista rangaistuksena.

On mahdollista. Hänellä on joitain aistiyliherkkyyksiä eikä ole oikein koskaan nauttinut syömisestä tai siis siltä miltä ruoka tuntuu ja maistuu suussa. Jos saisi itse päättää, niin söisi vain sen verran, että aivan pahin nälkä lähtee pois. Mutta sillä tavalla laihtuu ja kuihtuu pahasti, joten olen joutunut aina kannustamaan todella paljon, että syö. Ap 

Vierailija
55/137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme avuttomia on kyllä osa vanhemmista. Lapset määrää mitä saa tehdä ja koska ja ruuat viskotaan pitkin lattioita. Ei kyllä olisi onnistunut meillä ja ihan on tavislapset ja tavisperhe. Ei se lasten kasvatus nyt mitään avaruustiedettä ole. Jämäkkyyttä se vanhemmus kyllä vaatii.

Vierailija
56/137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöydälle jos laittaa, pieniä raksuja, marjoja ja hedelmän paloja niin viskooko nekin pois?

Pöydälle tarjolle jotain tollasta ja ite syöt siinä samalla kun lapsi niitä ihmettelee.

Sitten pois pöydästä kun olet syönyt. Myöhemmin jos lapsella on oikeesti nälkä niin sitten voit vahtia syömistä, koska sun ei varmasti tartte syödä viittäkertaa päivässä pöydän ääressä. Kourallinen vaikka pähkinöitä välipalaksi riittää ihan hyvin aikuiselle.

Meillä on viisi ateriaa päivässä. Olen neuvolasta pyytänyt apua tähän syömisongelmaan ja ehdottanut itse, että olisi vain neljä ateriaa, mutta neuvola ehdottomasti kielsi sen ja sanoi, että näin pienellä on oltava viisi ateriaa. 

Viskoo vaikka olisi raksuja tai hedelmän paloja. 

Ap

Vierailija
57/137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä mä taas luin. Meillä on 2 lasta ja kumpikaan ei ole koskaan heittänyt lautasta/ruokia lattialle. Jos lapsi ei usko puhetta niin sinä istut vieressä ja vaikka syötät jos ei muuten onnistu. Isot lapset syö itse kun kerran osaavat ja ruualla sotkijat syötetään kuin pikku vauvoja. Joku raja.

Tämä.

Lasta syötetään niin vanhaksi kunnes haluaa itse syödä ja siinäkin vaiheessa äiti auttaa toisella lusikalla koska aluksi sitä ruokaa päätyy helposti ohi suun.

Kun lapsi oppii syömään niin syö itse eikä tahallaan sotke

Näin meillä on tehty eikä mitään ongelmia.

On toiminut omilla lapsilla ja lastenlapsilla.

Vierailija
58/137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin meilläkin. Mutta tässä tilanteessa valitsisin sen pienemmän pahan. Mieluummin siis märinä vieressä kuin ruoan paiskominen lattialle.

No minä otan mielummin sen heittelemisen kuin jatkuvan huudon, jos on pakko valita vain noista. Ap

Sama, en pysty yhtään nauttimaan syömisestä jos joku huutaa vieressä. Mieluumnin sitten siivoan sen jälkeen.

No mutta silloinhan teet tietoisen päätöksen, että lapsi saa heitellä ruokaa ja sinä siivoat. On sekin mahdollinen valinta.

Vierailija
59/137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on viisi ateriaa päivässä. Olen neuvolasta pyytänyt apua tähän syömisongelmaan ja ehdottanut itse, että olisi vain neljä ateriaa, mutta neuvola ehdottomasti kielsi sen ja sanoi, että näin pienellä on oltava viisi ateriaa. 

Viskoo vaikka olisi raksuja tai hedelmän paloja. 

Ap

Vahtiiko se neuvolan täti teillä kotona sitä syömistä vai miten?

Vierailija
60/137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

1,5v ei ole mikään päälikkö. Aina kielletään ja neuvotaan ja ohjataan miten saa tai pitäisi tehdä.

Mutta saa huutaa vieressä kun syöt?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi