Syömisestä ei tule enää mitään kun kaksivuotias heittää joka kerta ruoan lattialle
Kaksivuotias lapseni on ruvennut heittämään nyt joka ruokakerralla ruoan lattialle. Kouralla suoraan lautaselta ennen kuin ehdin estää. Tai joskus lentää koko lautanen. Joka ikinen kerta kun syödään. Tätä on jatkunut jo viikkoja. Ja joka kerta laitan ruoan sitten pois ja ruokailu loppuu siihen. Mutta ei opi tästä. Miten saan lopettamaan ruoan heittämisen pitkin lattioita?
Kommentit (137)
Kuin tyhmä pitää aikuisen olla kun jatkaa viikosta toiseen samalla toimintamallilla vaikka se selvästikään ei toimi. Seuraavan viikon keskityt pelkästään kakarasi syömiseen ja siihen, ettei ruoalla leikitä. Eli ruoka lautaselle ja syötät sitä itse. Pikkulapset ei osaa syödä itse vaan ne leikkii ruoalla, hyihyi. Kun ruoka alkaa päätyä sun syöttämänä suuhun eikä lattialle niin voitte taas kokeilla itsenäistä syömistä. Vahdit vieressä valmiina puuttumaan välittömästi niin ettei kerkiä edes yrittää viskelyä. Itse syöt myöhemmin, kaikessa rauhassa. Pistä kakara vaikka häkkiin siksi ajaksi jos et muuta keksi (vitsi).
Pääasia että puutut vihdoinkin ei-toivottuun käytökseen ja pistät sille stopin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö itse ensin niin pinna kestää paremmin.
Sitten istut vieressä ja vahdit lapsen ruokailua.
Meillä ainakin lapsi tulee huutamaan viereen jos yritän syödä eri aikaan, siis ennen tai jälkeen lapsen ruokailun.
Niin meilläkin. Mutta tässä tilanteessa valitsisin sen pienemmän pahan. Mieluummin siis märinä vieressä kuin ruoan paiskominen lattialle.
No minä otan mielummin sen heittelemisen kuin jatkuvan huudon, jos on pakko valita vain noista. Ap
Sama, en pysty yhtään nauttimaan syömisestä jos joku huutaa vieressä. Mieluumnin sitten siivoan sen jälkeen.
No mutta silloinhan teet tietoisen päätöksen, että lapsi saa heitellä ruokaa ja sinä siivoat. On sekin mahdollinen valinta.
Ei SAA heitellä, aina kielletään ja otetaan ruoka pois mutta jos ainut vaihtoehto on se että itse syön häthätää huudon saattelemana ja lapsi lahkeessa roikkuen, niin mieluummin sitten saa heitettyä sitä ruokaa lattialle kun en ehdi joka lusikkaa ottaa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te varmaan syötte vähän liian usein jos lapsella ei koskaan ole nälkä.
Pöydälle jos laittaa, pieniä raksuja, marjoja ja hedelmän paloja niin viskooko nekin pois?
Pöydälle tarjolle jotain tollasta ja ite syöt siinä samalla kun lapsi niitä ihmettelee.
Sitten pois pöydästä kun olet syönyt. Myöhemmin jos lapsella on oikeesti nälkä niin sitten voit vahtia syömistä, koska sun ei varmasti tartte syödä viittäkertaa päivässä pöydän ääressä. Kourallinen vaikka pähkinöitä välipalaksi riittää ihan hyvin aikuiselle.Meillä on viisi ateriaa päivässä. Olen neuvolasta pyytänyt apua tähän syömisongelmaan ja ehdottanut itse, että olisi vain neljä ateriaa, mutta neuvola ehdottomasti kielsi sen ja sanoi, että näin pienellä on oltava viisi ateriaa.
Viskoo vaikka olisi raksuja tai hedelmän paloja.
Ap
Vahtiiko se neuvolan täti teillä kotona sitä syömistä vai miten?
Ei tietenkään vahdi. Vaan pointti oli se, että olen kysynyt neuvolasta apua, ja heidän neuvo oli se, että lasta ei saa kiduttaa nälällä antamalla vain 4 ateriaa. Aina täällä haukutaan, jos ei pyydä neuvolasta apua. No minä pyysin ja olen yrittänyt tehdä heidän neuvon mukaan, niin haukutaan sitten minua siitä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te varmaan syötte vähän liian usein jos lapsella ei koskaan ole nälkä.
Pöydälle jos laittaa, pieniä raksuja, marjoja ja hedelmän paloja niin viskooko nekin pois?
Pöydälle tarjolle jotain tollasta ja ite syöt siinä samalla kun lapsi niitä ihmettelee.
Sitten pois pöydästä kun olet syönyt. Myöhemmin jos lapsella on oikeesti nälkä niin sitten voit vahtia syömistä, koska sun ei varmasti tartte syödä viittäkertaa päivässä pöydän ääressä. Kourallinen vaikka pähkinöitä välipalaksi riittää ihan hyvin aikuiselle.Meillä on viisi ateriaa päivässä. Olen neuvolasta pyytänyt apua tähän syömisongelmaan ja ehdottanut itse, että olisi vain neljä ateriaa, mutta neuvola ehdottomasti kielsi sen ja sanoi, että näin pienellä on oltava viisi ateriaa.
Viskoo vaikka olisi raksuja tai hedelmän paloja.
Ap
Kokeile sitä 4 ruokaa ei lapsi siihen kuole, teillä on tehty liian suuri numero syömisestä, jatkuva tuputus on väärin, lapsi käyttää valtaa sinuun.
Ei neuvolasta aina saa oikeita neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin lapsi tulee huutamaan viereen jos yritän syödä eri aikaan, siis ennen tai jälkeen lapsen ruokailun.
Minkä ikäinen lapsipäällikkkö teillä on? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
Ohis1,5v ei ole mikään päälikkö. Aina kielletään ja neuvotaan ja ohjataan miten saa tai pitäisi tehdä.
Mutta saa huutaa vieressä kun syöt?
Kerrotko miten estän sitä lasta huutamasta vieressä? Meillä on muitakin lapsia jotka syövät samaan aikaan kuin minä. Laitan ulos lapsen siksi aikaa? Teippaan suun? KERRO miten sen lapsen saa hiljaiseksi ilman väkivaltaa, niin minä teen niin heti!
Sinä kyllä voit odottaa sitä ruokailua vaikka siihen kun lapsi nukkuu, vai onko sekin mahdoton toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis1,5v ei ole mikään päälikkö. Aina kielletään ja neuvotaan ja ohjataan miten saa tai pitäisi tehdä.
Kerrotko miten estän sitä lasta huutamasta vieressä? Meillä on muitakin lapsia jotka syövät samaan aikaan kuin minä. Laitan ulos lapsen siksi aikaa? Teippaan suun? KERRO miten sen lapsen saa hiljaiseksi ilman väkivaltaa, niin minä teen niin heti!
No sinähän oletkin hyvä keksimään keinoja. 👆
Onko tämä ihan todellista? Pikkumuksuna jo annetaan terrorisoida koko perhettä?
Vierailija kirjoitti:
Sinä kyllä voit odottaa sitä ruokailua vaikka siihen kun lapsi nukkuu, vai onko sekin mahdoton toteuttaa.
Ai että äiti ei enää saisi syödä edes lapsen hereillä ollessa? Jo menee hulluksi elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna sen eteen vaikka kauhalaatikko, eikö lapsi leiki millään?
Kuoletko sinä itse nälkään jos et saa syödä heti?
Eri jolta kysyit.
Mä varmaan kokeilisin tuota ruokailua neljä kertaa vuorokaudessa. Ei kaikille lapsille sovi, että ruokaa tuputetaan koko ajan. Ruoka neljän tunnin välein. Kunnon ruokaa, ei välipaloja.
Seuraa painoa kotona. Se voi aluksi laskea ja sitten taas nousta normaalisti. Jos lapsi ei ole kehitysvammainen niin ei se nälkään kuole jos ruokaa on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinähän oletkin hyvä keksimään keinoja. 👆
Kirjoitin ilman väkivaltaa, kerro nyt kun sinä tiedät, anna tulla vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai kaksivuotias nukkuu vielä päiväunet? Muut syövät silloin kaikessa rauhassa.
Meillä toimittiin niin, että ruokaa heittelevä lapsi sai vain pienen määrän ruokaa, jota sai mättää rauhassa lattialle samalla kun syötin häntä.
Yhdessä siinä ihmeteltiin, että ohhoh, lattialle meni. Sitä se painovoima teettää.
Aikansa kun oli mättänyt niin alkoi syömään itse.
Vahakangas lattiassa helpotti siivoamista.
Sama juttu on ollut jokaisen lapsen kanssa ja jokainen on oppinut syömään siististi vaikka on 2-vuotiaana saanut mättää ruokaa lattialle.
Yksi lapsista (nyt jo teini) tekee tosin vieläkin kaikenlaisia kokeita. Seuraa YouTubessa jota fysiikka-kemia-luentoja ja tekee niihin liittyviä kokeita. Ymmärtää kuitenkin suojata paikat ja kysyy mitä tavaroita ja aineita saa käyttää kokeissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna sen eteen vaikka kauhalaatikko, eikö lapsi leiki millään?
Kuoletko sinä itse nälkään jos et saa syödä heti?
Eri jolta kysyit.
Ei auta lelut eikä kauhat jos muut istuvat syömässä ja yksi lapsi ei ole pöydässä. Kyllä kuolen nälkään jos saan päivän ensimmäisen ruuan vasta 13 jälkeen jolloin tämä lapsi menee päiväunille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että äiti ei enää saisi syödä edes lapsen hereillä ollessa? Jo menee hulluksi elämä.
Eikö se ole teillä jo mennyt, voiko vielä hullummaksi mennä.
Taidat olla minä minä vanhempi.
Lapsi varmaan nukkuu nyt, syö äläkä ole keskustelupalstalla.
Minulle annettiin pienenä kunnon tukistus tai vyötä jos noin tein (Tämä 90-luvulla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiellät heittämästä. Istut vieressä ja heti kun näyttää pienintäkään merkkiä heittämisestä niin otat lautasesta kiinni ja pidät sitä paikoillaan. Alkaa kiukuttelemaan mutta heti kun on rauhoittunut, kehut kuinka hienosti osaa olla ja tsemppaat syömään lisää. Tätä kun toistaa muutaman ruokailukerran niin loppuu heittely.
Meillä on viisi ateriaa päivässä. Tätä heittelyä on jatkunut jo monta viikkoa. Noin teen kuten ehdotit ja olen tehnyt koko ajan. Mutta koska syön itse samalla kun lapsi syö, niin hän odottaa sitä hetkeä, että olen ottamassa omaan haarukkaan ruokaa lautaseltani tai leikkaamassa omaa ruokaani, ja heittää silloin. Se tapahtuu niin sekunnissa, että en ehdi estää. Osaan toki ennakoida, että kun syön itse, niin heittää silloin, mutta en voi syömättäkään olla. Ap
Ensin hoidat lapsen syömiset ja sitten omasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, haluan nyt kuitenkin opettaa lapset siihen että koko perhe syö yhdessä pöydän ääressä eikä niin että äiti syö seisten häthätää jossain keittiössä kun muiden palvelemiselta ehtii..
Rutiinista poikkeaminen. Et anna pariin viikkoon lautasta lapselle vaan syötät. Meiltä äideiltä se onnistuu eka lusikallinen muksulle toka itelle ja niin edes päin. Älä takerru äitiydessä tällaiseen pieneen asiaan se menee varmasti oh :)