Mitä ihmettä - Hallituksen tavoite: joka toinen nuori olisi tulevaisuudessa korkeakoulutettu
Lapsiahan tehtailee nykyään lähinnä ne jotka elävät tulonsiirtojen varassa. Kuinka uskottavana näet sen, että näistä lapsista puolet menee korkeakoukuun?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti tässä maassa ne ässän kassat ovat jo tradenomeja ja tarjoilijat restonomeja. Maistereita saattaa löytyä ties mistä assarin tehtävistä. Kysymys on, että ketä tämä nykyinen kehityspolku palvelee?
Kansallisia tilastoja, kun näyttää hienolta kun iso osa kansasta on "korkeasti" koulutettua.
Yrityksiä, kun voivat polkea palkkoja, aina on kymmeniä tai satoja koulutettuja hakijoita.
Ulkomaita, kun saavat suomessa koulutettua työvoimaa maksamaan sinne veroja, kun parhaat lähtee suomesta muualle töihin.
Tässähän hallitus hakee sitä että kadunlakaisuun ja roskien kuskaukseenkin vaaditaan se korkeakoulututkinto, puhumattakaan vanhusten pyllyjen pyyhinnöistä ja kylkien kääntelyistä hoivakodeissa.
Ja jos ei sitä ole niin vähintään 20 erilaista parin välein suoritettavaa lupakorttia täytyy löytyä saadakseen tehdä yksinkertaistakaan työtä.
Seuraavat työt tulevat muuttumaan lähitulevaisuudessa:
kuskit: rekkakuskit, trukkikuskit, taksikuskit, ruuan jakelijat yms automatisoidaan. Siitä mennään 10v eteenpäin, automatisoidaan lentokoneet. Jos mietitte, että kun keksittiin hissit, niin ihmiset eivät saaneet itse käyttää niitä, koska ne oli "high-tech". Sitten hissinnapinpainajat jäivät työttömiksi ja ihmiset osasivat itse painaa itsensä oikeaan kerrokseen.
Ihmiset osaavat itse maksaa omat ostoksensa kaupassa. Enää tarvitaan ehkä yksi asiakaspalvelija auttamaan ongelmatilanteissa. Hyllytyskin voidaan automatisoida.
Kirurgien leikkauksia automatisoidaan, diagnosointia automatisoidaan, juristin työt päätyvät suurelta osin tietokoneen läpikäymiksi. Kirjanpitäjän työt voi tietokone hoitaa.
Miten sitten maanviljelijät? Traktoreilla ei tarvitse mennä pelloille vaan ne menevät itse siinä missä se robottiruohonleikkuri.
Peruskoodaaminen automatisoituu, tietokone osaa luoda itse uusia asioita.
Talonrakennukseen todennäköisesti saadaan automatisoituja osuuksia, vähemmän raksalle ihmisiä.
Kirjastoihin tuskin tarvitaan kovin montaa työntekijää.
Ei enää tarvita porukkaa lyömään nauloja lankkuihin tai tekemään tilinpäätöksiä, joten heille pitää keksiä muuta. Kotiinkaan ei voi jäädä.
Mikäli luulette, että automatisointi laskee kustannuksia, niin ei käy. Kaikki palkkakustannuksista säästyneet rahat menee kehitykseen, päivittämiseen, korjaamiseen yms näissä uusissa järjestelmissä.
Ei kaupassa tuotteiden hinnat ole alentuneet, vaikka piippaat ne itse. Eikä pankkipalvelut ole halventuneet, vaikka teet itse kaiken netissä eikä paperia enää käytetä.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän hallitus hakee sitä että kadunlakaisuun ja roskien kuskaukseenkin vaaditaan se korkeakoulututkinto, puhumattakaan vanhusten pyllyjen pyyhinnöistä ja kylkien kääntelyistä hoivakodeissa.
Ja jos ei sitä ole niin vähintään 20 erilaista parin välein suoritettavaa lupakorttia täytyy löytyä saadakseen tehdä yksinkertaistakaan työtä.
Kadunlakaisu ja roska-autot tullaan automatisoimaan. Se joka ennen noukki tupakantumppeja, pitää tämän jälkeen olla sen verran koulutettu, että osaa ohjelmoida kadunlakaisukoneen ja päivittää ja korjata bugit.
En käsitä. Nuoreni opiskelee ammattikoulussa hyvin työllistävää alaa ja näiden kaikkien propellipäiden silmissä hän on lähinnä syrjäytynyt, kun ei ole edes lukiota käynyt. Kyse ei ole edes siitä, etteikö kyvyt olisi riittäneet "pidemmälle" vaan siitä, että ala on hänen unelmansa. Mutta tällaiset motivoituneet ammattitaitoiset työntekijät ovat nyt lähinnä rasite, kun jollain visionäärillä on lamppu välähtänyt.
Nuorisoa voisi kouluttaa suoraan yrittäjiksi. Yrittyjyyttä pitäisi helpottaa suomessa, esim verohelpotuksia.
Vierailija kirjoitti:
kuskit: rekkakuskit, trukkikuskit, taksikuskit, ruuan jakelijat yms automatisoidaan. Siitä mennään 10v eteenpäin, automatisoidaan lentokoneet. Jos mietitte, että kun keksittiin hissit, niin ihmiset eivät saaneet itse käyttää niitä, koska ne oli "high-tech". Sitten hissinnapinpainajat jäivät työttömiksi ja ihmiset osasivat itse painaa itsensä oikeaan kerrokseen.
Ihmiset osaavat itse maksaa omat ostoksensa kaupassa. Enää tarvitaan ehkä yksi asiakaspalvelija auttamaan ongelmatilanteissa. Hyllytyskin voidaan automatisoida.
Kirurgien leikkauksia automatisoidaan, diagnosointia automatisoidaan, juristin työt päätyvät suurelta osin tietokoneen läpikäymiksi. Kirjanpitäjän työt voi tietokone hoitaa.
Miten sitten maanviljelijät? Traktoreilla ei tarvitse mennä pelloille vaan ne menevät itse siinä missä se robottiruohonleikkuri.
Talonrakennukseen todennäköisesti saadaan automatisoituja osuuksia, vähemmän raksalle ihmisiä.
Ei enää tarvita porukkaa lyömään nauloja lankkuihin tai tekemään tilinpäätöksiä, joten heille pitää keksiä muuta. Kotiinkaan ei voi jäädä.
Mikäli luulette, että automatisointi laskee kustannuksia, niin ei käy. Kaikki palkkakustannuksista säästyneet rahat menee kehitykseen, päivittämiseen, korjaamiseen yms näissä uusissa järjestelmissä.
Ei kaupassa tuotteiden hinnat ole alentuneet, vaikka piippaat ne itse. Eikä pankkipalvelut ole halventuneet, vaikka teet itse kaiken netissä eikä paperia enää käytetä.
Varmasti automaatiota tapahtuu ajan kanssa, mutta sanoisinpa, että olisimme syvällä keltaisessa nesteessä, jos KUKAAN ei enää kouluttautuisi rekkakuskiksi, maanviljelijäksi, juristiksi, kirurgiksi... Poikani opiskelee nimenomaan rekkakuskiksi ja opettaja sanoi, että tuota automatisoitumista on povattu jo aika monta vuotta. Olisi jäänyt aika moni kontti satamaan, jos puheista alkaen kukaan ei olisi kouluttautunut hommaan. Toki ehkä joskus sitten ja sitten voi opiskella muuta, mutta nyt on nyt...
Vierailija kirjoitti:
Nuorisoa voisi kouluttaa suoraan yrittäjiksi. Yrittyjyyttä pitäisi helpottaa suomessa, esim verohelpotuksia.
Yrittäjä tarvitsee yleensä jonkin alan ammattitaidon. Kävin itse kauppaoppilaitoksen kauan sitten ja opetus oli mitä oli, mutta ihan hirveä vouhotus oli yrittämisestä. Ajateltiin vain, että jos tätä laskentatoimea tai markkinointia nyt ensin opeteltaisiin ja sitten mietittäisiin sitä yrittäjyyttä.
Niin tyypillistä. Aivan sama kuin että taiotaan niitä työpaikkoja tuhansia jostain. Tai siis työntekijöitä töihin joita ei ole. Unelmamaailmassa varmaan kaikilla olisi korkeakoulututkinto ja hyvä työpaikka. Todellisuus on valitettavasti eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Miksei panosteta siihen, että nykyisille korkeakoulutetuille olisi työpaikkoja?
Koska halutaan osoittaa tilastoilla maailmalle, että täällä on asiat hyvin. Ei ole. Täällä 3000 tuhannen asukkaan teollisuus kylässä oli 90-luvulla kulta-aika ja kaikilla oli töitä. Ei ole enää. EUn myötä kaikki vietiin pois.
Vierailija kirjoitti:
Teoreettista opetusta on nytkin aivan liikaa. Suurin osa aikuisista ei muista saati osaa käytännössä soveltaa näitä tietoja.
No se nyt taitaa olla se suurin ongelma, että suurimmalla osalla niistä jotka ei kouluttaudu peruskoulun jälkeen ei vaan riitä äly korkeakoulutukseen. Valitettavasti tälle porukalle ei taida riittää niitä kuopan kaivamis- ja risusavottahommiakaan kovin pitkälle, kun halpoja tekijöitä on jonoksi asti noista itä-Euroopan kehitysmaista. Siksi tarvitaan enemmän hyvätuloisia ja korkeakoulutettuja ihmisiä, että nämä vähälahjaiset saavat pitää sosiaaliturvansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti automaatiota tapahtuu ajan kanssa, mutta sanoisinpa, että olisimme syvällä keltaisessa nesteessä, jos KUKAAN ei enää kouluttautuisi rekkakuskiksi, maanviljelijäksi, juristiksi, kirurgiksi... Poikani opiskelee nimenomaan rekkakuskiksi ja opettaja sanoi, että tuota automatisoitumista on povattu jo aika monta vuotta. Olisi jäänyt aika moni kontti satamaan, jos puheista alkaen kukaan ei olisi kouluttautunut hommaan. Toki ehkä joskus sitten ja sitten voi opiskella muuta, mutta nyt on nyt...
No aika paljon lähempänä se on nyt kuin muutama vuosi sitten. Mieti millaista meininki oli 40 vuotta sitten. Mieti millaista se voisi olla 40 vuoden päästä, kun poikasi on todennäköisesti vielä työelämässä. Maailma muuttuu Eskoseni. Mutta toki rekkakuskeja vielä lähitulevaisuudessa tarvitaan ja se on ihan hyvä jos lähtee työelämään sillä ajatuksella, että aika aikaa kutakin ja ymmärtää että aika harva tulee tekemään samoja hommia koko työuransa ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teoreettista opetusta on nytkin aivan liikaa. Suurin osa aikuisista ei muista saati osaa käytännössä soveltaa näitä tietoja.
No se nyt taitaa olla se suurin ongelma, että suurimmalla osalla niistä jotka ei kouluttaudu peruskoulun jälkeen ei vaan riitä äly korkeakoulutukseen. Valitettavasti tälle porukalle ei taida riittää niitä kuopan kaivamis- ja risusavottahommiakaan kovin pitkälle, kun halpoja tekijöitä on jonoksi asti noista itä-Euroopan kehitysmaista. Siksi tarvitaan enemmän hyvätuloisia ja korkeakoulutettuja ihmisiä, että nämä vähälahjaiset saavat pitää sosiaaliturvansa.
Taitaa olla kyse, ettei into riitä, tai kärsivällisyys. Mutta tätä varten on taas AMK jossa ei tarvitse tehdä mitään valmistuakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on nyt ihan väärät tiedot siitä ketkä vielä lisääntyvät Suomessa. Tutkimuksissahan on osoitettu että köyhät eivät enää hanki lapsia.
Kotikaupungissani isojen perheiden vanhemmat eivät käy töissä. Korkeakoulutetuilla näkee ylensä yhden lapsen.
Joo näin sen täytyy olla kuin sinä sanot. Valtakunnalliset tutkimukset voi heittää roskiin.
Kelpaako Tilastokeskuksen tiedot?
"Kun naisten ja miesten koulutustasoa katsotaan yhdessä, nähdään syntyvyyden olleen vuonna 2019 korkeampaa vähemmän kouluttautuneilla. Pareilla, joilla sekä naisen että miehen koulutustaso oli perusaste tai tuntematon, hedelmällisyys oli korkea, 152 lasta tuhatta koulutukseltaan vastaavaa avio-/avoparia kohden. Myös niillä pareilla, joilla naisen koulutustaso oli perusaste tai tuntematon ja joilla miehellä oli toisen asteen koulutus, yleinen hedelmällisyysluku oli melko korkea, 128 lasta tuhatta koulutukseltaan vastaavaa paria kohden. Naiset, joilla oli toisen asteen koulutus, hedelmällisyysluku oli 107 lasta, kun miehellä oli toisen asteen koulutus, ja 109 lasta, kun miehen koulutustaso oli perusaste tai tuntematon."
https://www.stat.fi/til/synt/2019/02/synt_2019_02_2020-12-04_tie_001_fi…
Aiemmat tulokset matalasti koulutettujen pienemmästä lapsiluvusta koskevat ilmeisesti vain Suomessa syntyneitä vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutetuilla on jo nyt korkeampi työllisyysaste kuin matalammin koulutetuilla. Vaikea kuvitella, että tulevaisuudessa Suomeen syntyisi massiivinen tarve matalan koulutuksen töille, kun automaatio jatkuvasti vähentää sellaisten töiden tarvetta - ja hyvä niin.
Yhteiskuntien kehitystä ajaa ennen kaikkea työn tuottavuuden kasvu, ja työvoiman koulutus on paras keino sen saavuttamiseksi.
Paitsi että työn määrä ei tule nousemaan tippaakaan Suomessa. Syntyy vaan enemmän työttömyyttä.
Suomessa ei ole yksityisellä puolella korkakoulutetuille juurikaan työtä. Tulevaisuudessa vielä vähemmän. Koska jokainen oikeasti osaava lähtee täältä pois. Suomalaisilla yrityksillä ei ole varaa maksaa palkkaa joka vastaa osaamisen tasoa.
Ei nyt ihan noinkaan. Ajatellaan vaikka vakuutus- ja pankkialaa. Sinne mentiin ennen kouluttamattomina, opittiin sitten talossa mitä tarvitsi. Nykyisin jo kesäapulaisetkin ovat siellä korkeakouluopiskelijoita vähintään ja kaikki perustiskihommia lukuunottamatta ovat korkeakoulutettuja. Tai vaikkapa järjestöt. Puhumattakaan teollisuudessa, ei siellä duunareita ole, mutta insinöörejä sitäkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska halutaan osoittaa tilastoilla maailmalle, että täällä on asiat hyvin. Ei ole. Täällä 3000 tuhannen asukkaan teollisuus kylässä oli 90-luvulla kulta-aika ja kaikilla oli töitä. Ei ole enää. EUn myötä kaikki vietiin pois.
Jos et ole eläkeläinen, kannattaisi muuttaa sieltä vin hakkaasti ihmisten ilmoille. Ja myös sen eläkeläisen, sillä ei sinne hoivakotiin kukaan tule töihin.
Lähtökohtaisesti tässä maassa ne ässän kassat ovat jo tradenomeja ja tarjoilijat restonomeja. Maistereita saattaa löytyä ties mistä assarin tehtävistä. Kysymys on, että ketä tämä nykyinen kehityspolku palvelee?