Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäonnistuin asuntokaupoilla, hävettää

Vierailija
04.06.2020 |

Ostin asunnon helsinkiläisestä lähiöstä muutama vuosi sitten. Maksoin tyhmyyksissäni liikaa, kun oli eron takia kiire saada uusi koti. Nyt, yli 5 vuotta myöhemmin olen myymässä asuntoa. Ikäväkseni myyntiaikeet osuivat juuri tähän korona-aikaan. Taloyhtiön tilanteen vuoksi voisin välittäjien arvion mukaan pyytää asunnosta korkeintaan saman hinnan kuin olen siitä itse maksanut, vaikka olen remontoinut sisätiloja ja esim. keittiön. En silti välttämättä saisi asunnosta edes samaa hintaa jonka olen itse maksanut, remonttien hinnata puhumattakaan.

Periaatteessa minun ei ole pakko myydä, mutta myymiseen on pari syytä (asunnon pieni koko, sijainti kaukana nykyisestä työpaikasta) joiden vuoksi olen kallistumassa joka tapauksessa myynnin kannalle.

Mitä mieltä olette, kannattaako myydä pois vaan ja ostaa itselle paremmin sopiva, vai kituuttaa tässä 10 vuotta ja myydä vasta sitten, kun taloyhtiön tilanne on parempi ja asuntojen arvotkin todennäköisesti nousseet?

Olen varmaan ainoa ihminen, joka Helsingin seudulla pystyy tekemään turskaa asuntokaupoilla. Hävettää.

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoituksilla on sellainen ominaisuus, että ne joskus tuottavat voittoa ja joskus tappiota. Asunto, joka on useimpien sellaisia omistavien suomalaisten ylivoimaisesti arvokkain omaisuus, on nimen omaan sijoitus, vaikka tätä ei aina haluta ymmärtää.

Ei asunto ole sijoitus, jos siinä asuu itse. Juu, siinä on paljon rahaa kiinni, mutta ei se tuota mitään muuta kuin sen, että on katto pään päällä. Sen vuoksi kannattaa tarkkaan miettiä, kuinka paljon pistää rahaa siihen omaan asumiseensa. 

Yksi keino saada asunto tuottamaan vähän paremmin on vivuttaa lisää. Asunnon ostotilanteessa voi nostaa enemmän lainaa kuin mikä olisi tarve ja sijoittaa loput osakkeisiin. Asuntolaina on kuitenkin halvinta lainaa mitä voi saada ja osakemarkkinoilla saa pitkällä tähtäimellä paremman tuoton. Tällaisessa kuviossa kaikki rahat ei ole seinissä kiinni, vaan osa tekee ihan töitäkin ja tilille tulee osinkoja. 

Ei näin. Tämä kuvio toimii mikäli olet sinkku ja sinulla on täysin varma työpaikka. Mikäli korkotaso nousee reippaasti olet kusessa. Korkotaso voi aivan hyvin nousta vaikka 10%

Vierailija
82/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoituksilla on sellainen ominaisuus, että ne joskus tuottavat voittoa ja joskus tappiota. Asunto, joka on useimpien sellaisia omistavien suomalaisten ylivoimaisesti arvokkain omaisuus, on nimen omaan sijoitus, vaikka tätä ei aina haluta ymmärtää.

Ei asunto ole sijoitus, jos siinä asuu itse. Juu, siinä on paljon rahaa kiinni, mutta ei se tuota mitään muuta kuin sen, että on katto pään päällä. Sen vuoksi kannattaa tarkkaan miettiä, kuinka paljon pistää rahaa siihen omaan asumiseensa. 

Yksi keino saada asunto tuottamaan vähän paremmin on vivuttaa lisää. Asunnon ostotilanteessa voi nostaa enemmän lainaa kuin mikä olisi tarve ja sijoittaa loput osakkeisiin. Asuntolaina on kuitenkin halvinta lainaa mitä voi saada ja osakemarkkinoilla saa pitkällä tähtäimellä paremman tuoton. Tällaisessa kuviossa kaikki rahat ei ole seinissä kiinni, vaan osa tekee ihan töitäkin ja tilille tulee osinkoja. 

Ei näin. Tämä kuvio toimii mikäli olet sinkku ja sinulla on täysin varma työpaikka. Mikäli korkotaso nousee reippaasti olet kusessa. Korkotaso voi aivan hyvin nousta vaikka 10%

Kuinka todennäköistä on että korot nousisi kymmeneen prosenttiin? Siinä olisi aika monella asunnon omistajalla kakat pöksyssä ja tuo on kyllä todella kaukaa haettu uhkakuva.

Joskus täytyy vaan ottaa riskejä jos haluaa jotain saavuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri osti noin 5 v sitten sitten Vallilasta asunnon noin 200 000 ja myi alkuvuodesta 270 000 eurolla. Teki 70 000 e voittoa. Siihen nähden epäonnistunut olo.

Ap

Ääh, älä vertaa näihin. Paljonko laittoi asunnon remppaan tänä aikana? Ja joskus vaan käy säkä, että asunnon saa halvalla.

Ai niin, laittoi kyllä tosiaan ainakin 10 000, ehkä jopa 20 000. Keittiö, kaikki pinnat ja uusi parketti.

Ap

Plus viiswn vuoden yhtiövastikkeet plus välityspalkkio jos käytti välittäjää plus vero myyntivoitosta jos ei ole ensiasunto - kaikki tämä aina unohtuu kun katsotaan vaan sitä voittoa.

Myyntivoiton saa verottomana oli ensiasunto tai kymmenes.

Täytyy vaan asua itse tai perheenjäsen yli 2 vuotta siinä.

Alle 2 vuotta asuttuaan taas mahdollisen tappion saa vähentää samasta tulolajista seuraavat 5 vuotta.

Asunnossa tappiovähennys max 75/100, eli 25% tappion saa vähentää.

Totta, unohdin että jos itse asuu 2 v ei mene voittoveroa.

Vierailija
84/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan kokeilla, mihin hintaan asunto lähtisi. Pyydä useampi arvio, esim. kolmelta eri välittäjältä, ja kokeile käykö katsojia ja millaista palautetta saat asunnosta. 

Ehkä ei just nyt kannata kasvattaa muuta kuin kärsivällisyyttä. Korona ei vuosikausia kestä, joten kyse ei ole sinun tilanteessasi  kovin pitkästä odotusajasta.

Minäkin ostin asunnon jokin aika sitten ja mietin teinkö tappiota koronan takia. En oikein viihdykään seudulla, mutta päätin että teen sen mikä aina pitää tehdä eli vaan odotella talouden elpymistä. En minä kotiini inhosta tukehdu.

Vierailija
85/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIkään ei käytössä eikä vanhetessa parane, joten ihmettelen tuota, että miksi asuntojen pitäis siis kallistua vuosien mittaan. Kuluvia siinä missä autotkin.

Vierailija
86/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIkään ei käytössä eikä vanhetessa parane, joten ihmettelen tuota, että miksi asuntojen pitäis siis kallistua vuosien mittaan. Kuluvia siinä missä autotkin.

Niinpä. Omassa asunnossa kk-kulut ovat kuitenkin lainan lyhennyksineen kaikkineen pienemmät kuin vuokralla asuessa. Ja jos saa edes saman hinnan siitä kuin on maksanut, ne maksamansa lyhennykset voi ikään kuin nostaa pankista pois. Mutta voittoa näyttäis kyllä olevan haastava asumisella tehdä.

Ap

Vierailija
87/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittäjien hinta-arvioihin kannattaa suhtautua varauksella ja miettiä/selvittää itse, mikä on oikea hinta. Yhdestä asunosta pyysimme arvion. Viikko arvion annon jälkeen välittäjä otti yhteyttä, että joko antaismme asunnon välitykseen. Kerroimme, että on jo ostaja tiedossa ja hintaa saadaan kivasti enempi kuin, mikä oli arvio.

Toisessa tapauksessa seurasin sivusta. Välittäjä antoi arvion. Hinnaksi laitettiin arviota enempi. Asunto meni kaupaksi jo ennen ensimmäistä näyttöä.

Vierailija
88/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et epäonnistunut vaan asuit erittän menestyksellisesti niin kauan kuin oli tarkoitus. Ei lähes kukaan osannut arvata tätä koronatilannetta. Nyt vain kohti uutta! Parempi myydä pois ennen putkiremppoja, ja aina tulee muitakin remppoja.

Vierailija
89/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isoja remppoja tulossa, niin tuskin ainakaan voitat mitään. Ne remonttikulut on nykyään mammonaa ja pahimmassa tapauksessa joudut asumaan muualla vuokralla remonttiajan.

Vierailija
90/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään kokemuksia ns. kunnon stailauksesta, tyyliin Bo Lkv? Niillä on käsittääkseni järjettömän kalliit hinnat, mutta jos niin saa sitten kämpän nopeammin myytyä hyvällä hinnalla, niin voisi kannattaa. Nopeus olisi itselleni myös valttia, ei huvittaisi jännittää monta kuukautta meneekö kaupaksi ja millä hinnalla.

Ap

Bo LKV:stä itselläni ei valitettavasti ole, mutta olen itse välittänyt oman asunnon ja paristakin entisestä kodista ottanut myyntikuvat. Sinuna lähtisin ihan ensi alkuun liikkelle siitä, että alkaisin karsia ylimääräistä tavaraa.

-Hommaat laatikoita ja varaston. Jos on talon puolesta häkkivarasto , niin ylimääräiset tavarat sinne.

-Kaikki henk.koht tavarat piiloon ja samoin kaikki esim. puolityhjät shampoopullot, tiskiaineet jne. jne.

-Sitten ihan kunnon siivous lattiasta kattoon, ikkunoidenpesut, seinien, ovien ovenkahvojen kaiken pyyhintä ja putsaus. Tosi tärkeää että etenkin kylpyhuone ja keittiö ovat siistit.

-Väreissä harmonia, neutraalit sävyt ja vaaleat sävyt on valttia. Viherkasvit raikastaa ilmettä ja tekee viihtyisämmän näköiseksi.

Jos katsot vaikka Bo LKV:n sivuja, niin tällä "reseptillä" siellä tehdään. Valo, siisteys, väriharmonia, tilantuntu ja viherkasvit. Kylppäriin uudet mätsäävät puhkeet ja joku hieno saippuapullo sekä viherkasvi. Keittiöön basilika ja avot! Kärjistäen.

Minkä vinkin antaisit kun asuntoa myydään tyhjillään? On siivottu, puunattu, maalattu ja valkoräjäytetty. Ei tule edes katsojia. Basilika pöydälle?

Saitkin jo vastauksen, mutta kertaan: muutama olennainen huonekalu kannattaa viedä asuntoon. Ostajaehdokkaiden on helpompi tajuta huoneiden mittasuhteet.

Esim. ruokapöytä keittiöön (tai ruokailutilaan), sohva olohuoneeseen, (pari)sänky makuuhuoneeseen jne. Ja jotain "viihdyttävää", kolkkoutta vähentävää, esim. pari isohkoa viherkasvia, pöydälle maljakko tai laadukas koriste-esine jne.

Vierailija
91/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muualla Suomessa ihmiset ei tätä niin odotakaan mutta Helsingissä aina hoetaan kuinka hinnat nousee ja nousee ja nousee. Ei ne kuitenkaan pääkaupukiseudullakaan joka alueella aina nouse.

Vierailija
92/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele niin päin, että jos nyt saat omasi takaisin paitsi niistä rempoista, joita olet tehnyt, niin vastaavasti voit saada uuden nyt halvemmalla ja sen arvo vastaavasti nousee jossain vaiheessa.

Vierailija
93/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välittäjien hinta-arvioihin kannattaa suhtautua varauksella ja miettiä/selvittää itse, mikä on oikea hinta. Yhdestä asunosta pyysimme arvion. Viikko arvion annon jälkeen välittäjä otti yhteyttä, että joko antaismme asunnon välitykseen. Kerroimme, että on jo ostaja tiedossa ja hintaa saadaan kivasti enempi kuin, mikä oli arvio.

Toisessa tapauksessa seurasin sivusta. Välittäjä antoi arvion. Hinnaksi laitettiin arviota enempi. Asunto meni kaupaksi jo ennen ensimmäistä näyttöä.

Täällä myös erikoinen kokemus välittäjän hinta-arviosta. Laitoin oman ilmoituksen oikotielle, ja eikös sieltä välittäjä ota yhteyttä. Häben mielestään hintapyyntöni on liian korkea, koska "alueelta ei ole koskaan myyty tuohon hintaan". No, itsemtiesin paremmin. Asunto meni pian kaupaksi. Välittäjä soitteli vielä myöhemmin: olenko jo valmis tulemaan heidän asiakkaakseen ja alentamaan hintapyyntöä. Saatoin sanoa, että MYYTY jo. Samaan aikaan yhtiöstämme myi toinen osakas itse vielä korkeampaan hintaan. Eli teimme alueen hintaennätykset! :D

Vierailija
94/104 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä jouduin pulittamaan 13000€ harrasteosakkeesta, että pääsin eroon.

Tappioita tulee, mutta rahaa se vaan on. Toki vituttaa menettää säästöt.

Onko mitenkään mahdollista laittaa tuota asuntoa vuokralle ja saada pois osaa sillä lailla? 30% siinäkin menee valtiolle...

Periaatteessa on, mutta sitten joutuisin hoitelemaan niitä vuokra-asioita, valitsemaan vuokralaisen jne, eikä se tällä hekellä houkuttele. Lisäksi jos viivytän myyntiä, ne remontit tulevat koko ajan lähemmäs ja myynti vaikeutuu entisestään.

Suosittelen itsekin sijoitusasuntona pitämistä. Itse hankin myös erillisen firman hoitamaan vuokrakohdetta. Ottavat toki pientä hintaa siitä, mutta valitsevat vuokralaisen kanssani, hoitavat käytännön asiat, ja mitä parasta - takaavat vuokrat! Eli jos asunto jää tyhjäksi eivätkä löydä uutta vuokralaista, niin firma maksaa minulle vuokran kuudelta kuukaudelta.

Voisitko kertoa tämän firman nimen? Ostin sijoitusasunnon ja tarvitsisin juuri tuollaista firmaa vuokraamaan asuntoani.

Kommentit meni eilen kiinni ennen kuin ehdin vastailemaan! Eli sellainen kuin Asuntopehtoori! Maksan muistaakseni 30€ kuussa vuokrahoidosta ja siihen kuuluu kaikenlainen lakiapu ja tuo vuokraturva jne. Olen ollut tosi tyytyväinen! Aloin just miettimään että se on aika pieni firma eli en tiedä toimiiko vain Tampereella!

Vierailija
95/104 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mitenkään mahdollista laittaa tuota asuntoa vuokralle ja saada pois osaa sillä lailla? 30% siinäkin menee valtiolle...

Periaatteessa on, mutta sitten joutuisin hoitelemaan niitä vuokra-asioita, valitsemaan vuokralaisen jne, eikä se tällä hekellä houkuttele. Lisäksi jos viivytän myyntiä, ne remontit tulevat koko ajan lähemmäs ja myynti vaikeutuu entisestään.

Suosittelen itsekin sijoitusasuntona pitämistä. Itse hankin myös erillisen firman hoitamaan vuokrakohdetta. Ottavat toki pientä hintaa siitä, mutta valitsevat vuokralaisen kanssani, hoitavat käytännön asiat, ja mitä parasta - takaavat vuokrat! Eli jos asunto jää tyhjäksi eivätkä löydä uutta vuokralaista, niin firma maksaa minulle vuokran kuudelta kuukaudelta.

Voisitko kertoa tämän firman nimen? Ostin sijoitusasunnon ja tarvitsisin juuri tuollaista firmaa vuokraamaan asuntoani.

Niin tarvitsisi varmaan moni muukin. Kotimaailma toimii ainakin näin, mutta he eivät ota tällä hetkellä uusia vuokra-asuntoja.

Ap

Kotimaailmaa käyttää moni kaveri, juuri Helsingin suunnalla, mutta Tampereella ainakin olen itse käyttänyt tuota Asuntopehtooria. En tiedä ottavatko uusia tainottavatko pk-seudulla asiakkaita mutta aina voi kysyä! Tsemppiä asuntokauppoihin, päätät sitten myydä tai pitää asunnon!

Vierailija
96/104 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudullakin vanhojen kerrostaloasuntojen hintakehitys on heikkoa tai negatiivista kaikilla ns. vähemmän arvostetuilla alueilla. Vähemmän arvostettuja alueita ovat ne lähiöt, joissa on kaupunkien vuokra-asuntoja. Tämä on asia, joka selviää aika nopeasti asuntojen hintoja ja sijaintitietoja seuraamalla.

Vierailija
97/104 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudullakin vanhojen kerrostaloasuntojen hintakehitys on heikkoa tai negatiivista kaikilla ns. vähemmän arvostetuilla alueilla. Vähemmän arvostettuja alueita ovat ne lähiöt, joissa on kaupunkien vuokra-asuntoja. Tämä on asia, joka selviää aika nopeasti asuntojen hintoja ja sijaintitietoja seuraamalla.

No tämän olen saanut tuta. Ja sen ettei remontoinnista kannata odottaa saavansa mitään myynnissä takaisin.

Mutta toisaalta, vaikka saisin kämpästä alle maksamani hinnan, tilille kopsahtaa kuitenkin kymmeniä tuhansia euroja uuden hankintaan. Kalliita Helsingin vuokra maksaessa en olisi ikinä pystynyt säästämään tuollaisia summia. Asunnon käsirahan (n. 12%) sain aikanaan nipin napin kasaan vuokralla asuessa.

Ap

Vierailija
98/104 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentit meni eilen kiinni ennen kuin ehdin vastailemaan! Eli sellainen kuin Asuntopehtoori! Maksan muistaakseni 30€ kuussa vuokrahoidosta ja siihen kuuluu kaikenlainen lakiapu ja tuo vuokraturva jne. Olen ollut tosi tyytyväinen! Aloin just miettimään että se on aika pieni firma eli en tiedä toimiiko vain Tampereella!

Tiedätkö ottavatko nämä asuntoja yhä vuokralle? Nyt korona-aikaanhan on vapautunut valtavasti air bnb asuntoja vuokra markkinoille, sikäli ei ole paras aika vuokratakaan.

Vierailija
99/104 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittäjät tahtoo saada nopeet kaupat. Heillä on provikkapalkka, joten heidän etunsa on saada paljon myyntiä, eikä niinkään viilata hintaa ylös. Mun lapsuudenkoti ois mennyt myyntiin pilkkahintaan jos ois uskottu välittäjiä. Reilusti korkeempi hinta saatiin kun myytiin itte. Ilmeisesti oot sentään kysynyt useemmalta välittäjältä? Yhdeltä ainoolta ei kannata, koska saattaa olla hommaamassa kortteeria lähipiirilleen ja siksi pitää hintaa alhaalla.

Vierailija
100/104 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välittäjät tahtoo saada nopeet kaupat. Heillä on provikkapalkka, joten heidän etunsa on saada paljon myyntiä, eikä niinkään viilata hintaa ylös. Mun lapsuudenkoti ois mennyt myyntiin pilkkahintaan jos ois uskottu välittäjiä. Reilusti korkeempi hinta saatiin kun myytiin itte. Ilmeisesti oot sentään kysynyt useemmalta välittäjältä? Yhdeltä ainoolta ei kannata, koska saattaa olla hommaamassa kortteeria lähipiirilleen ja siksi pitää hintaa alhaalla.

Nopeat kaupat on kyllä tavoiteltava asia. Jos kämppä jää Oikotielle pyörimään liian korkealla hinnalla, ei siitä kiinnostu kohta enää kukaan. 1-2 ekaa viikkoa asunnolla on uutuusarvoa ja se on osunut kaikkiin hakuvahteihin.

Kyllä valitettavasti maksoin aikanani liikaa, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Jos tästä jotain positiivista keksii, niin enpä maksa ylihintaa toiste!

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän