Epäonnistuin asuntokaupoilla, hävettää
Ostin asunnon helsinkiläisestä lähiöstä muutama vuosi sitten. Maksoin tyhmyyksissäni liikaa, kun oli eron takia kiire saada uusi koti. Nyt, yli 5 vuotta myöhemmin olen myymässä asuntoa. Ikäväkseni myyntiaikeet osuivat juuri tähän korona-aikaan. Taloyhtiön tilanteen vuoksi voisin välittäjien arvion mukaan pyytää asunnosta korkeintaan saman hinnan kuin olen siitä itse maksanut, vaikka olen remontoinut sisätiloja ja esim. keittiön. En silti välttämättä saisi asunnosta edes samaa hintaa jonka olen itse maksanut, remonttien hinnata puhumattakaan.
Periaatteessa minun ei ole pakko myydä, mutta myymiseen on pari syytä (asunnon pieni koko, sijainti kaukana nykyisestä työpaikasta) joiden vuoksi olen kallistumassa joka tapauksessa myynnin kannalle.
Mitä mieltä olette, kannattaako myydä pois vaan ja ostaa itselle paremmin sopiva, vai kituuttaa tässä 10 vuotta ja myydä vasta sitten, kun taloyhtiön tilanne on parempi ja asuntojen arvotkin todennäköisesti nousseet?
Olen varmaan ainoa ihminen, joka Helsingin seudulla pystyy tekemään turskaa asuntokaupoilla. Hävettää.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Itse odottaisin, että asuntokauppa alkaa taas käymään normaalimpaan tahtiin. Miten hankala se työmatka sitten on, jos sen takia haluat muuttaa?
Melkein tunti suuntaansa ilman autoa. Kun ei ole mitään varmuutta siitä, koska normaaliaika alkaa, ja voin joutua odottamaan vaikka 5 vuotta.
Ap
Itse en asu etelä-suomessa, mutta kasvukunnassa kuitenkin. Täällä asuntojen hinnat ovat laskeneet kauttaaltaan, eivätkä todellakaan nouse jatkuvasti kuin ydinkeskustan alueella (eivätkä sielläkään silloin jos ei ole tehty putkiremppaa ja on vanha taloyhtiö). Omasta kämpästäni voisin saada nyt n. 15 000 vähemmän kuin 7 vuotta sitten, kun ostin tämän. Olen muutaman tonnin laittanut remontteihin. Olen silti voitolla siihen nähden, kuin jos olisin maksanut vuokraa koko tämän ajan! Olen maksanut kuitenkin lainaa huomattavasti enemmän pois kuin tuon arvon aleneman ja remonttien hinnan...
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos asut siinä vielä vuoden ja laitat sitten myyntiin? Nyt on paha aika myydä, vuoden päästä jo parempi?
Me myytiin asuntomme just ennen koronaa. Ei kallis teettämämme keittiöremppa näkynyt lopulta hinnassa juurikaan. Mutta kyllä varmasti lyhensi myyntiaikaa ja paransi asemiamme kilpailevien kohteiden kanssa. Asuntokaupoilla ei rikastuta, jos ei nyt ole sattunut ostamaan yksiötä Kalliosta 90-luvulla...
En mä ehkä rikastumista odottanut, mutta omia pois plus vähän päälle. Toisaalta oon saanut asua edullisesti omistuskämpässä monta vuotta ja laittaa asunnon oman näköiseksi, on silläkin jokin arvo.
Mutta näköjään omistusasuminen ei todellakaan ole mikään kultakaivos. Ja kuten joku yllä taisi sanoa, ne rahat on sitten siinä kämpässä kiinni. Jos nyt laitan esim. vuokralle, en pysty ostamaan uutta, koska käsirahat on tässä asunnossa.
Ap
Sijoituksilla on sellainen ominaisuus, että ne joskus tuottavat voittoa ja joskus tappiota. Asunto, joka on useimpien sellaisia omistavien suomalaisten ylivoimaisesti arvokkain omaisuus, on nimen omaan sijoitus, vaikka tätä ei aina haluta ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä taloyhtiössä on pielessä jos tilanne on nyt huono?
Ahaa, ei taloyhtiön tilanne erityisen huono ole, mutta isot remontit näkyvät 10-vuotissuunnitelmassa (ei siis vielä 5-v)
Ap
Putkiremonttiko tulossa? Jos se on vasta viiden tai kymmenen vuoden päästä, niin en itse siitä murehtisi jos taloyhtiön talous on muuten hyvä.
Laita vähän ylimääräisiä tavaroita pois ja katsele asuntoa ensin ostajan silmin. Näet kyllä mikä käy silmään negatiivisella tavalla. Ota sellaiset jutut pois ja tee asunto kutsuvaksi. Sellaiseksi, että klikkaisit itsekin netin myynti-ilmoitusta. Sitten kutsut oikeasti muutaman hyvän välittäjän, jotka todella osaavat myydä asuntosi oikealle ostajalle ja pyydät tarjoukset heiltä.
Epärealistinen käsitys, että myydessä asunnon siitä sai enemmän rahaa kuin mitä itse on maksanut. Remontit vaikuttaa jonkun verran, hintaan, mutta muuten talo rapistuu koko ajan. Asuntojen hinnat on nyt nousseet jo huippuunsa. Asunnot vanhenee ja arvo laskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä taloyhtiössä on pielessä jos tilanne on nyt huono?
Ahaa, ei taloyhtiön tilanne erityisen huono ole, mutta isot remontit näkyvät 10-vuotissuunnitelmassa (ei siis vielä 5-v)
Ap
Putkiremonttiko tulossa? Jos se on vasta viiden tai kymmenen vuoden päästä, niin en itse siitä murehtisi jos taloyhtiön talous on muuten hyvä.
Laita vähän ylimääräisiä tavaroita pois ja katsele asuntoa ensin ostajan silmin. Näet kyllä mikä käy silmään negatiivisella tavalla. Ota sellaiset jutut pois ja tee asunto kutsuvaksi. Sellaiseksi, että klikkaisit itsekin netin myynti-ilmoitusta. Sitten kutsut oikeasti muutaman hyvän välittäjän, jotka todella osaavat myydä asuntosi oikealle ostajalle ja pyydät tarjoukset heiltä.
Putkiremontti on arviolta 10 vuoden päästä (80-luvulla rakennettu talo), mutta näkyy siis jo 10-v suunnitelmassa. Mutta ei ne isotkaan remontit kovin paha ole tällaisessa pienessä asunnossa, kun ne jyvitetään neliöittäin.
Ja joo, kyllähän se asunto pitää sitten tehdä mahdollisimman houkuttelevaksi jos (tai näillä näkymin kun!) myyntipuuhiin ryhtyy.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ajattelit siis kärvistellä 10 vuotta rahan takia. Aika mielenkiintoinen ajatus.
Niin, kuulostaahan se kieltämättä vähän hullulta auki kirjoitettuna.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jouduin pulittamaan 13000€ harrasteosakkeesta, että pääsin eroon.
Tappioita tulee, mutta rahaa se vaan on. Toki vituttaa menettää säästöt.
Onko mitenkään mahdollista laittaa tuota asuntoa vuokralle ja saada pois osaa sillä lailla? 30% siinäkin menee valtiolle...Periaatteessa on, mutta sitten joutuisin hoitelemaan niitä vuokra-asioita, valitsemaan vuokralaisen jne, eikä se tällä hekellä houkuttele. Lisäksi jos viivytän myyntiä, ne remontit tulevat koko ajan lähemmäs ja myynti vaikeutuu entisestään.
Älä laita vuokralle! Mun kokemukset vuokralaisista on olleet aivan hirveitä! Nämä viimeisimmät aiheuttivat noin kolmen tonnin laskut. Olen itsekin laittamassa asuntoni myyntiin vaikka aika on huono. Hyvä puoli tosiaan on se että ei ole pakko myydä eikä hyväksyä jotain ihan pellehintaa.
Kyllä se siitä, ei hinnat aina nouse edes pääkaupunkiseudulla.
Voi hitsi, nyt en muista minkä viranomaisen sivuilta löytyy semmoinen taulukko jossa vaikka kuukauden aikana alueen totetuneet kaupat hintoineen. Mielestäni se on joku viranomainen, ei mikään kiinteistövälitysjuttu tms. Eriteltynä myytyje nasuntojen kunnot, kerros jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelit siis kärvistellä 10 vuotta rahan takia. Aika mielenkiintoinen ajatus.
Niin, kuulostaahan se kieltämättä vähän hullulta auki kirjoitettuna.
Ap
Ymmärrän sua ihan hyvin, nyt on rasittava aika alkaa myydä. Mutta uusi aloitus on aina piristävä. Ei monikaan saa asunnosta voittoa, ainoastaan Helsingin seudulla on ollut tavallista että hinnat vaan nousee. Älä ajattele sitä häviötä, asunto oli hyvä niin kauan kuin oli ja nyt sitten vaihdat sopivampaan, kuin auton.
Vierailija kirjoitti:
Mä jouduin pulittamaan 13000€ harrasteosakkeesta, että pääsin eroon.
Tappioita tulee, mutta rahaa se vaan on. Toki vituttaa menettää säästöt.
Onko mitenkään mahdollista laittaa tuota asuntoa vuokralle ja saada pois osaa sillä lailla? 30% siinäkin menee valtiolle...
Mun tuttu menetti luottotietonsa yli 10 v sitten.
Tutun tuttu soitti ja pyysi golf kentälle puttailemaan.
Vietti pari h, kävivät syömässä ja antoi tutulle osakkeensa.
Tuttu kävi pari krt puttailemassa ja ei ikinä maksanut maksuja.
Teki tämän myös 3.lle tämän miehen tutuille ja sitten poliisit soitti ja sanoi nyt lopetat.
Seuraavilta otti 500 e per henkilö.
Meillä oli iso ok talo Espoon Haukilahdessa noin 10 vuoden ajan. Joka vuosi tehtiin ylläpitoa noin 10 000 - 25 000 eurolla ja yksi iso remontti (kellarin muutos asuintilaksi) noin 150 000 €. Myyntihinta oli jonkin verran isompi kuin hinta, jolla ostimme talon. Mutta ei tosiaan saatu omiamme takaisin, jos kaikki remppakulut huomioidaan. Mutta saimme asua mieleisessä talossa ja itsellemme teimme nämä investoinnit alun perin. Ja myimme hyvillä mielin, kun tiesimme että myyty talo oli terveessä ja hyvässä kunnossa kun ostajat muuttivat siihen.
Kaveri osti noin 5 v sitten sitten Vallilasta asunnon noin 200 000 ja myi alkuvuodesta 270 000 eurolla. Teki 70 000 e voittoa. Siihen nähden epäonnistunut olo.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos asut siinä vielä vuoden ja laitat sitten myyntiin? Nyt on paha aika myydä, vuoden päästä jo parempi?
Me myytiin asuntomme just ennen koronaa. Ei kallis teettämämme keittiöremppa näkynyt lopulta hinnassa juurikaan. Mutta kyllä varmasti lyhensi myyntiaikaa ja paransi asemiamme kilpailevien kohteiden kanssa. Asuntokaupoilla ei rikastuta, jos ei nyt ole sattunut ostamaan yksiötä Kalliosta 90-luvulla...
En mä ehkä rikastumista odottanut, mutta omia pois plus vähän päälle. Toisaalta oon saanut asua edullisesti omistuskämpässä monta vuotta ja laittaa asunnon oman näköiseksi, on silläkin jokin arvo.
Mutta näköjään omistusasuminen ei todellakaan ole mikään kultakaivos. Ja kuten joku yllä taisi sanoa, ne rahat on sitten siinä kämpässä kiinni. Jos nyt laitan esim. vuokralle, en pysty ostamaan uutta, koska käsirahat on tässä asunnossa.
Ap
Totta, en laittaisi vuokralle, ihan turhaa päänsärkyä. Ja nyt kun putkiremppaan on vielä kunnolla aikaa, on hyvä myydä.
Mäkin just erosin ja möin n. 9 vuoden ajan omistamastani ok-talosta puolikkaan ex-miehelleni samaan hintaan kun ostin. Ollaan tehty talossa paljon remppaa joten sikäli takkiin tuli. Ei voi mitään, elämäntilanne nyt oli mikä oli. Ostin uuden kämpän just ennen koronaa, joten ehkä tulee siitäkin takkiin. Ei voi mitään. Mut jos asuisi vuokralla, niin ei säästäisi sitä, mitä kerää lainanlyhennyksillä! Ihan kivan potin sain ok-talostakin tuossa mielessä vs. et oisin asunut vuokralla! Mieti sinäkin tuosta näkökulmasta!
Vierailija kirjoitti:
Mäkin just erosin ja möin n. 9 vuoden ajan omistamastani ok-talosta puolikkaan ex-miehelleni samaan hintaan kun ostin. Ollaan tehty talossa paljon remppaa joten sikäli takkiin tuli. Ei voi mitään, elämäntilanne nyt oli mikä oli. Ostin uuden kämpän just ennen koronaa, joten ehkä tulee siitäkin takkiin. Ei voi mitään. Mut jos asuisi vuokralla, niin ei säästäisi sitä, mitä kerää lainanlyhennyksillä! Ihan kivan potin sain ok-talostakin tuossa mielessä vs. et oisin asunut vuokralla! Mieti sinäkin tuosta näkökulmasta!
Niin, onhan mulla kertynyt useampi kymmenen tuhatta tänä aikana kuitenkin :) Ei olisi vuokralla kertynyt.
Ap
Onko sinun mahdollista yhtään odottaa? Tai esimerkiksi laittaa asuntoa vuokralle? Taloyhtiöön on ilmeisesti lähiaikoina tulossa isoja remontteja, putkiremontti kenties?
Mielestäni nyt ei kannata hätäillä. Asuinalueen tulevaisuudennäkymät ja trendikkyys myös vaikuttavat siihen, mitä voit pyytää. Jos asunto on ns. nousevalla alueella, sinuna odottaisin pari vuotta, laittaisin ehkä vuokralle ja muuttaisin itse tilapäisesti vuokralle tai yrittäisin keksiä jonkin tilapäisen ratkaisun. Toki jos tappiolla myyminen ei haittaa, niin onhan siinä se etu että pääsee asunnosta eroon ja elämässä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Se 7 m2 kämpässä oli lähtöhinta, myytiin eniten tarjoavalle
Tämä asunto ei luultavasti ole ihan yhtä erikoinen kuin 7m2...