Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epäonnistuin asuntokaupoilla, hävettää

Vierailija
04.06.2020 |

Ostin asunnon helsinkiläisestä lähiöstä muutama vuosi sitten. Maksoin tyhmyyksissäni liikaa, kun oli eron takia kiire saada uusi koti. Nyt, yli 5 vuotta myöhemmin olen myymässä asuntoa. Ikäväkseni myyntiaikeet osuivat juuri tähän korona-aikaan. Taloyhtiön tilanteen vuoksi voisin välittäjien arvion mukaan pyytää asunnosta korkeintaan saman hinnan kuin olen siitä itse maksanut, vaikka olen remontoinut sisätiloja ja esim. keittiön. En silti välttämättä saisi asunnosta edes samaa hintaa jonka olen itse maksanut, remonttien hinnata puhumattakaan.

Periaatteessa minun ei ole pakko myydä, mutta myymiseen on pari syytä (asunnon pieni koko, sijainti kaukana nykyisestä työpaikasta) joiden vuoksi olen kallistumassa joka tapauksessa myynnin kannalle.

Mitä mieltä olette, kannattaako myydä pois vaan ja ostaa itselle paremmin sopiva, vai kituuttaa tässä 10 vuotta ja myydä vasta sitten, kun taloyhtiön tilanne on parempi ja asuntojen arvotkin todennäköisesti nousseet?

Olen varmaan ainoa ihminen, joka Helsingin seudulla pystyy tekemään turskaa asuntokaupoilla. Hävettää.

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään kokemuksia ns. kunnon stailauksesta, tyyliin Bo Lkv? Niillä on käsittääkseni järjettömän kalliit hinnat, mutta jos niin saa sitten kämpän nopeammin myytyä hyvällä hinnalla, niin voisi kannattaa. Nopeus olisi itselleni myös valttia, ei huvittaisi jännittää monta kuukautta meneekö kaupaksi ja millä hinnalla.

Ap

Bo LKV:stä itselläni ei valitettavasti ole, mutta olen itse välittänyt oman asunnon ja paristakin entisestä kodista ottanut myyntikuvat. Sinuna lähtisin ihan ensi alkuun liikkelle siitä, että alkaisin karsia ylimääräistä tavaraa.

-Hommaat laatikoita ja varaston. Jos on talon puolesta häkkivarasto , niin ylimääräiset tavarat sinne.

-Kaikki henk.koht tavarat piiloon ja samoin kaikki esim. puolityhjät shampoopullot, tiskiaineet jne. jne.

-Sitten ihan kunnon siivous lattiasta kattoon, ikkunoidenpesut, seinien, ovien ovenkahvojen kaiken pyyhintä ja putsaus. Tosi tärkeää että etenkin kylpyhuone ja keittiö ovat siistit.

-Väreissä harmonia, neutraalit sävyt ja vaaleat sävyt on valttia. Viherkasvit raikastaa ilmettä ja tekee viihtyisämmän näköiseksi.

Jos katsot vaikka Bo LKV:n sivuja, niin tällä "reseptillä" siellä tehdään. Valo, siisteys, väriharmonia, tilantuntu ja viherkasvit. Kylppäriin uudet mätsäävät puhkeet ja joku hieno saippuapullo sekä viherkasvi. Keittiöön basilika ja avot! Kärjistäen.

Vierailija
62/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään kokemuksia ns. kunnon stailauksesta, tyyliin Bo Lkv? Niillä on käsittääkseni järjettömän kalliit hinnat, mutta jos niin saa sitten kämpän nopeammin myytyä hyvällä hinnalla, niin voisi kannattaa. Nopeus olisi itselleni myös valttia, ei huvittaisi jännittää monta kuukautta meneekö kaupaksi ja millä hinnalla.

Ap

Bo LKV:stä itselläni ei valitettavasti ole, mutta olen itse välittänyt oman asunnon ja paristakin entisestä kodista ottanut myyntikuvat. Sinuna lähtisin ihan ensi alkuun liikkelle siitä, että alkaisin karsia ylimääräistä tavaraa.

-Hommaat laatikoita ja varaston. Jos on talon puolesta häkkivarasto , niin ylimääräiset tavarat sinne.

-Kaikki henk.koht tavarat piiloon ja samoin kaikki esim. puolityhjät shampoopullot, tiskiaineet jne. jne.

-Sitten ihan kunnon siivous lattiasta kattoon, ikkunoidenpesut, seinien, ovien ovenkahvojen kaiken pyyhintä ja putsaus. Tosi tärkeää että etenkin kylpyhuone ja keittiö ovat siistit.

-Väreissä harmonia, neutraalit sävyt ja vaaleat sävyt on valttia. Viherkasvit raikastaa ilmettä ja tekee viihtyisämmän näköiseksi.

Jos katsot vaikka Bo LKV:n sivuja, niin tällä "reseptillä" siellä tehdään. Valo, siisteys, väriharmonia, tilantuntu ja viherkasvit. Kylppäriin uudet mätsäävät puhkeet ja joku hieno saippuapullo sekä viherkasvi. Keittiöön basilika ja avot! Kärjistäen.

*Pyyhkeet siis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy pois jos löytyy ostaja, joka ei säikähdä tulevaa putki & julkisivuremonttia. Ei se arvo tossa nouse. Valitsemalla halvan välittäjän tai käyttämällä blok-palvelua säästät tuhansia.

Asuntokauppa on käynyt koronankin aikana ihan hyvin.

https://asuntojen.hintatiedot.fi/haku/

Löytyy toteutuneita kauppahintoja.

Vierailija
64/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minkä vinkin antaisit kun asuntoa myydään tyhjillään? On siivottu, puunattu, maalattu ja valkoräjäytetty. Ei tule edes katsojia. Basilika pöydälle?

Vierailija
65/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päin Helsinkiä? Ollaan joulusta saakka etsitty ensiasuntoa ja hyvät asunnot liikkuvat todella nopeasti. Muutama kohde on mennyt vuorokaudessa vaikka kuviakaan ei ole oikein ollut. Ostajia on liikkeellä mutta kohteita on todella vähän.

Näin korona-aikaan, kun näytöt ovat olleet yksityisnäyttöjä, niin kohteita ei ole halunnut mennä katsomaan huvikseen. Kannattaakin panostaa hyviin kuviin, jossa kuvaaja on osannut kuvata tilan edukseen. Bo tykkää kuvata höyryäviä kahvikuppeja ja kukka-asetelmia. Yksi ehdoton lemppari on ollut 3D-kuvatut asunnot. Niistä saa parhaimman kuvan ja saa mittoja jo etukäteen. Kohteessa sitten voi tarkkailla mahdollisia ongelmakohtia ja sitä fiilistä.

Näytöissä muista pitää valot päällä vaikka olisikin aurinkoista. Pimeät kohdat tuntuvat muuten pimeämmiltä kuin oikeasti ovatkaan.

Vierailija
66/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien muiden juttujen hinta laskee, mitä enemmän käytetty tuote on, miksi asunnon hinnan pitäisi nousta?

Vierailija
67/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma. 5 v sitten maksoin pk-seudulla sijaitsevasta kaksiosta 150 000. Rempattu tuhansilla sekä sisältä että ulkoa. Nyt arvo kuulemma laskenut, lisäksi yhtiölainaa rasitteena ja kaiken kruunuksi on alettu puhumaan putkirempasta 10 v päästä. Olen maksanut 1/3 pois ja jos myisin nyt menisi erotus lähes kokonaan yhtiölainaan, välityspalkkioon ja arvonalenemaan. Eli käytännössä olen laittanut vuosittain 10 000 euroa roskiin. Onneksi viimeisen neljän vuoden aikana se roskiin laitettu raha on ollut vuokratuottoa eikä palkkarahoja, pännii se silti. Jos myyn 5 v päästä on arvo laskenut lähenevän putkirempan vuoksi entisestään plus todennäköisesti yhtiölainaakin enemmän, kun taloyhtiössä on nyt herätty tekemään jatkuvalla syötöllä erilaisia kunnostuksia. Oma talo remppavelkainen vanhus josta maksettiin tästäkin ylihintaa ja kaksion myyntirahat tulisi tosi tarpeeseen, mutta en raaski myydä kun ei siitä jäisi juuri rahaa käteen. Yritän nyt epätoivoisesti miettiä, että milloin tuosta olisi toiveita saada edes jotain rahaa itselle. 10 v päästä on sitten se putkiremppa josta tulee kymppitonneja turpaan, liekö kannattaa sinne asti pitää.

Vierailija
68/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minkä vinkin antaisit kun asuntoa myydään tyhjillään? On siivottu, puunattu, maalattu ja valkoräjäytetty. Ei tule edes katsojia. Basilika pöydälle?

No en oikein usko, että yksi yksinäinen basilika möllöttämässä typötyhjässä asunnossa auttaisi. Jotain siinä on pielessä, jos kukaan ei tule katsomaan, vaikka kaikki on ns. kunnossa. Onko sijainti hyvä? Hintapyyntö kohdillaan? Oletteko seuranneet paljonko ihmisiä käy katsomassa ilmoitusta, tuleeko yhteydenottoja?

Kyllähän asunnon voi tilapäisesti kalustaa kuvia tai näyttöä varten, mutta siinäkin tietynasteinen minimalismi on eduksi. Ei yhtään enempää kalusteita kuin on välttämätöntä. Ja näkeehän niitäkin ilmoituksia, joissa tyhjään asuntoon on roudattu matto, torkkupeitto ja joku yksittäinen tuoli. Mutta en tiedä meneekö se siten yhtään nopeammin.

Vierailija
69/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä jouduin pulittamaan 13000€ harrasteosakkeesta, että pääsin eroon.

Tappioita tulee, mutta rahaa se vaan on. Toki vituttaa menettää säästöt.

Onko mitenkään mahdollista laittaa tuota asuntoa vuokralle ja saada pois osaa sillä lailla? 30% siinäkin menee valtiolle...

Periaatteessa on, mutta sitten joutuisin hoitelemaan niitä vuokra-asioita, valitsemaan vuokralaisen jne, eikä se tällä hekellä houkuttele. Lisäksi jos viivytän myyntiä, ne remontit tulevat koko ajan lähemmäs ja myynti vaikeutuu entisestään.

Putkiremontti alkaa vaikuttaa hintaan vasta kun se on kuuden vuoden päässä. Vaikka kaiken järjen mukaan sen pitäisi vaikuttaa koko ajan, olipa se sitten 10 vai 20 vuoden päässä. Mutta ihmiset ei osaa laskea. Toisaalta putkiremontista ei saa omiaan takaisin, joten jos se putkiremontti häämöttää nyt 10-vuotissuunnitelmassa, kannattaa kokeilla myyntiä jo nyt.

Ei tuo ole mitenkään tavatonta, ettei asunnosta saa voittoa. Kannattaa ennemmin ajatella niin päin, että on saanut asua mieluisassa asunnossa ja onhan siinä lainaa tullut kuitenkin lyhennettyä. Vuokrakämppää ei olisi pystynyt remontoimaan samalla tavalla eikä niistä maksetuista vuokrista jää itselle mitään.

Toivottavasti olet nyt oppinut lukemaan taloyhtiöiden tilinpäätöksiä ja taselaskelmia vähän paremmin! Ne on tärkeitä papereita tutustua ja ymmärtää, kun asuntoa on ostamassa.

Vierailija
70/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on

Vierailija kirjoitti:

Ap

Nyt on paljon näkynyt virtuaalisisustettuja huoneita myynti-ilmoituksissa. Sellaista voisi kokeilla, jotta joku tulisi näyttöön. On todella hankala hahmottaa tyhjän tilan kokoa, jos siellä ei ole mitään. Tämän takia esimerkiksi rempalla kaupaksi -ohjelmassa kehotetaan makuuhuoneisiin laittamaan parisänky, jotta voidaan näyttää ostajille, että tilaan mahtuu sänky ja tilaa jää ylikin. Jos on mahdollista, tilaan voisi viedä näyttöjä varten pöytäryhmää tai sisustaa sängyn vaikka pahvilaatikoista ja petivaatteista.

Vierailija
71/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoituksilla on sellainen ominaisuus, että ne joskus tuottavat voittoa ja joskus tappiota. Asunto, joka on useimpien sellaisia omistavien suomalaisten ylivoimaisesti arvokkain omaisuus, on nimen omaan sijoitus, vaikka tätä ei aina haluta ymmärtää.

Ei asunto ole sijoitus, jos siinä asuu itse. Juu, siinä on paljon rahaa kiinni, mutta ei se tuota mitään muuta kuin sen, että on katto pään päällä. Sen vuoksi kannattaa tarkkaan miettiä, kuinka paljon pistää rahaa siihen omaan asumiseensa. 

Yksi keino saada asunto tuottamaan vähän paremmin on vivuttaa lisää. Asunnon ostotilanteessa voi nostaa enemmän lainaa kuin mikä olisi tarve ja sijoittaa loput osakkeisiin. Asuntolaina on kuitenkin halvinta lainaa mitä voi saada ja osakemarkkinoilla saa pitkällä tähtäimellä paremman tuoton. Tällaisessa kuviossa kaikki rahat ei ole seinissä kiinni, vaan osa tekee ihan töitäkin ja tilille tulee osinkoja. 

Vierailija
72/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä alittaisin myyntiin nyt. Aina voi yrittää myydä. Tule sitten itkee kun ei mee kaupaksi. Mites jos hinnan laittaisi välittäjän haluaman hinnan ja sinun haluaman hinnan välimaastoon? 

Vierailija
73/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri osti noin 5 v sitten sitten Vallilasta asunnon noin 200 000 ja myi alkuvuodesta 270 000 eurolla. Teki 70 000 e voittoa. Siihen nähden epäonnistunut olo.

Ap

Mä voin lohduttaa sua. Mulla oli vuonna 1998 tilanne että olisin tarvinnut asunnon. Säästöjä ei oikein ollut mut pankista olis saanut lainaa, äiti lupas oman asuntonsa lisävakuudeksi. Käytiin katsomassa Helsinginkadulta kivaa noin 30 neliön yksiötä joka oli just rempattu, se olis maksanut 140000 markkaa. Sinä samana vuonna tienasin tehdastöissä ylitöiden kanssa 150000 markkaa. Minua vähän pelotti sen lainan ottaminen ja tuumasin, että se asunto on minulle liian hieno ja menin sitten yhdelle mummelille alivuokralaiseksi Munkkiniemeen. 

Tuliko yhtään parempi mieli? Aina on joku jolla on mennyt paremmin, mutta on myös niitä joilla on mennyt huonommin :-)

Vierailija
74/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita kiva sisustus kaupan päälle ja myy se röttelö pois, itä-Helsingin asunnoista se kokemus että arvo ei nouse ylikalliin keskustan röttelöiden arvo kyllä nousee vaikka olisivat kuinka vanhoja.

Me ostettiin Itä-Helsingistä (Herttoniemi) uudiskohteesta 37,5-neliöinen kaksio ja olen seurannut tuon yhtiön kauppoja siitä lähtien. Me maksettiin kaupanteossa (2016 lopulla) 221000€ ja talo valmistui 2018 helmikuussa, eli on nyt pari vuotta vanha. Tuon kokoisia kaksioita on yhtiössä aika paljon ja niillä on tehty useampia kauppoja. Enimmäkseen kaupat ovat olleet 250000-260000€ mutta yksi kauppa on tehty 280000€. Ja nämä siis kauppahintoja, ei hintapyyntöjä. 

Vierailija
75/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri osti noin 5 v sitten sitten Vallilasta asunnon noin 200 000 ja myi alkuvuodesta 270 000 eurolla. Teki 70 000 e voittoa. Siihen nähden epäonnistunut olo.

Ap

Mä voin lohduttaa sua. Mulla oli vuonna 1998 tilanne että olisin tarvinnut asunnon. Säästöjä ei oikein ollut mut pankista olis saanut lainaa, äiti lupas oman asuntonsa lisävakuudeksi. Käytiin katsomassa Helsinginkadulta kivaa noin 30 neliön yksiötä joka oli just rempattu, se olis maksanut 140000 markkaa. Sinä samana vuonna tienasin tehdastöissä ylitöiden kanssa 150000 markkaa. Minua vähän pelotti sen lainan ottaminen ja tuumasin, että se asunto on minulle liian hieno ja menin sitten yhdelle mummelille alivuokralaiseksi Munkkiniemeen. 

Tuliko yhtään parempi mieli? Aina on joku jolla on mennyt paremmin, mutta on myös niitä joilla on mennyt huonommin :-)

Kyllähän tää kieltämättä vähän lohduttaa :D

Vierailija
76/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis lähistöltä on myynnissä saman kokoisia asuntoja isommalla neliöhinnalla mutta tänään käynyt välittäjä väitti niitä ylihintaisiksi. Myyntiaikoja en ole tarkkaillut. Oikeasti tämä kämppä sopii tosi hyvin jollekin ensiasunnoksi, edullinen asunto hyvällä sijainnilla. Toimii hienosti myös ilman autoa. Ainoa ongelma tässä on, että jos hinnan laittaa liian kovaksi, menettää sen "momentumin", kun asunto tulee ensi kertaa markkinoille.

Ap

Kannattaa tiedostaa, että välittäjän etu on ennen kaikkea nopea kauppa, ei niinkään maksimaalinen hinta. Oikotien talosivulta voi katsoa aiempia hintapyyntöjä vastaavista asunnoista ja myös sen, kuinka kauan ne ovat olleet myynnissä. Asuntojen.hintatiedot.fi kannattaa katsoa myös. Sieltä voi rakenusvuoden ja kerrosmäärän avulla bongata oman yhtiön asunnot, jos vastaavia taloja ei ole monta samalla alueella. Siellä on nykyisin myös merkitty onko oma tontti vai vuokratontti, mikä tietenkin heijastuu myös asunnon hintaan. 

Nyt voi olla ihan hyvä aika myydä, kun opiskelijat ovat saaneet tiedon opiskelupaikoista (tai saavat pian) ja monessa kodissa kuumeisesti katsellaan asuntoja. Vuokra-asunnot on kalliita ja monelle voi tulla vaihtoehdoksi se, että vanhemmat ostavat asunnon jonka vuokraavat opiskelijalle (joka saa siihen asumistukea). Opiskelijat toki mieluummin asuisivat Kalliossa, mutta ehkä järki voittaa kun näkevät hinnat :-)

Vierailija
77/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mitenkään mahdollista laittaa tuota asuntoa vuokralle ja saada pois osaa sillä lailla? 30% siinäkin menee valtiolle...

Periaatteessa on, mutta sitten joutuisin hoitelemaan niitä vuokra-asioita, valitsemaan vuokralaisen jne, eikä se tällä hekellä houkuttele. Lisäksi jos viivytän myyntiä, ne remontit tulevat koko ajan lähemmäs ja myynti vaikeutuu entisestään.

Suosittelen itsekin sijoitusasuntona pitämistä. Itse hankin myös erillisen firman hoitamaan vuokrakohdetta. Ottavat toki pientä hintaa siitä, mutta valitsevat vuokralaisen kanssani, hoitavat käytännön asiat, ja mitä parasta - takaavat vuokrat! Eli jos asunto jää tyhjäksi eivätkä löydä uutta vuokralaista, niin firma maksaa minulle vuokran kuudelta kuukaudelta.

Vierailija
78/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen itsekin sijoitusasuntona pitämistä. Itse hankin myös erillisen firman hoitamaan vuokrakohdetta. Ottavat toki pientä hintaa siitä, mutta valitsevat vuokralaisen kanssani, hoitavat käytännön asiat, ja mitä parasta - takaavat vuokrat! Eli jos asunto jää tyhjäksi eivätkä löydä uutta vuokralaista, niin firma maksaa minulle vuokran kuudelta kuukaudelta.

Voisitko kertoa tämän firman nimen? Ostin sijoitusasunnon ja tarvitsisin juuri tuollaista firmaa vuokraamaan asuntoani.

Vierailija
79/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko varma ettet pystyisi pitämään tätä kämppää sijoitusasuntona? Jos sinulla on jo iso osa kämpästä maksettu niin se toimisi vakuutena uuteen kämpään ja vuokratuloilla sitten kattaisit tämän nykyisen asunnon lainan?

Vierailija
80/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko kertoa tämän firman nimen? Ostin sijoitusasunnon ja tarvitsisin juuri tuollaista firmaa vuokraamaan asuntoani.

Niin tarvitsisi varmaan moni muukin. Kotimaailma toimii ainakin näin, mutta he eivät ota tällä hetkellä uusia vuokra-asuntoja.

Ap