Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epäonnistuin asuntokaupoilla, hävettää

Vierailija
04.06.2020 |

Ostin asunnon helsinkiläisestä lähiöstä muutama vuosi sitten. Maksoin tyhmyyksissäni liikaa, kun oli eron takia kiire saada uusi koti. Nyt, yli 5 vuotta myöhemmin olen myymässä asuntoa. Ikäväkseni myyntiaikeet osuivat juuri tähän korona-aikaan. Taloyhtiön tilanteen vuoksi voisin välittäjien arvion mukaan pyytää asunnosta korkeintaan saman hinnan kuin olen siitä itse maksanut, vaikka olen remontoinut sisätiloja ja esim. keittiön. En silti välttämättä saisi asunnosta edes samaa hintaa jonka olen itse maksanut, remonttien hinnata puhumattakaan.

Periaatteessa minun ei ole pakko myydä, mutta myymiseen on pari syytä (asunnon pieni koko, sijainti kaukana nykyisestä työpaikasta) joiden vuoksi olen kallistumassa joka tapauksessa myynnin kannalle.

Mitä mieltä olette, kannattaako myydä pois vaan ja ostaa itselle paremmin sopiva, vai kituuttaa tässä 10 vuotta ja myydä vasta sitten, kun taloyhtiön tilanne on parempi ja asuntojen arvotkin todennäköisesti nousseet?

Olen varmaan ainoa ihminen, joka Helsingin seudulla pystyy tekemään turskaa asuntokaupoilla. Hävettää.

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kiva sisustus kaupan päälle ja myy se röttelö pois, itä-Helsingin asunnoista se kokemus että arvo ei nouse ylikalliin keskustan röttelöiden arvo kyllä nousee vaikka olisivat kuinka vanhoja.

Vierailija
42/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinun mahdollista yhtään odottaa? Tai esimerkiksi laittaa asuntoa vuokralle? Taloyhtiöön on ilmeisesti lähiaikoina tulossa isoja remontteja, putkiremontti kenties?

Mielestäni nyt ei kannata hätäillä. Asuinalueen tulevaisuudennäkymät ja trendikkyys myös vaikuttavat siihen, mitä voit pyytää. Jos asunto on ns. nousevalla alueella, sinuna odottaisin pari vuotta, laittaisin ehkä vuokralle ja muuttaisin itse tilapäisesti vuokralle tai yrittäisin keksiä jonkin tilapäisen ratkaisun. Toki jos tappiolla myyminen ei haittaa, niin onhan siinä se etu että pääsee asunnosta eroon ja elämässä eteenpäin.

Siis 10 vuoden sisään tulossa remontit, talo rakennettu 80-luvulla eli ei se putkiremontti ihan lähivuosina pärähdä kuitenkaan. Ei taida olla nousevaa aluetta, joskaan ei laskevaakaan. Aluetta kehitetään kuitenkin aika voimakkaasti, uudisrakentamista muun muassa. Eli sitten 10 v päästä kämpän arvo on uskoakseni jo paljon korkeampi, kun kaikki remontit tehty, ympäristössä uudisrakentamista jne. Itse kuitenkin haluan vaan pois, lisää tilaa ja helpompi arki kiitos.

Ap

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en asu etelä-suomessa, mutta kasvukunnassa kuitenkin. Täällä asuntojen hinnat ovat laskeneet kauttaaltaan, eivätkä todellakaan nouse jatkuvasti kuin ydinkeskustan alueella (eivätkä sielläkään silloin jos ei ole tehty putkiremppaa ja on vanha taloyhtiö). Omasta kämpästäni voisin saada nyt n. 15 000 vähemmän kuin 7 vuotta sitten, kun ostin tämän. Olen muutaman tonnin laittanut remontteihin. Olen silti voitolla siihen nähden, kuin jos olisin maksanut vuokraa koko tämän ajan! Olen maksanut kuitenkin lainaa huomattavasti enemmän pois kuin tuon arvon aleneman ja remonttien hinnan...

Jos haluat tietää kumpi olisi tullut halvemmaksi niin täytyy laskea tuo 15 000+remontti+vastike+lainan korko, lainan lopullinen hintahan on n. 30-50 % lainanmäärästä riippuen maksuajasta, ja verrata sitä vastaavaan vuokra-asunnon vuokraan. Sen mitä olet saanut "säästöön" maksamalla lainaa olisit voinut säästää myös vuokralla asuessa.

Vierailija
44/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri osti noin 5 v sitten sitten Vallilasta asunnon noin 200 000 ja myi alkuvuodesta 270 000 eurolla. Teki 70 000 e voittoa. Siihen nähden epäonnistunut olo.

Ap

Ääh, älä vertaa näihin. Paljonko laittoi asunnon remppaan tänä aikana? Ja joskus vaan käy säkä, että asunnon saa halvalla.

Vierailija
45/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vuokralle!

Vierailija
46/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri osti noin 5 v sitten sitten Vallilasta asunnon noin 200 000 ja myi alkuvuodesta 270 000 eurolla. Teki 70 000 e voittoa. Siihen nähden epäonnistunut olo.

Ap

Ääh, älä vertaa näihin. Paljonko laittoi asunnon remppaan tänä aikana? Ja joskus vaan käy säkä, että asunnon saa halvalla.

Ai niin, laittoi kyllä tosiaan ainakin 10 000, ehkä jopa 20 000. Keittiö, kaikki pinnat ja uusi parketti.

Ap

Vierailija
47/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinun mahdollista yhtään odottaa? Tai esimerkiksi laittaa asuntoa vuokralle? Taloyhtiöön on ilmeisesti lähiaikoina tulossa isoja remontteja, putkiremontti kenties?

Mielestäni nyt ei kannata hätäillä. Asuinalueen tulevaisuudennäkymät ja trendikkyys myös vaikuttavat siihen, mitä voit pyytää. Jos asunto on ns. nousevalla alueella, sinuna odottaisin pari vuotta, laittaisin ehkä vuokralle ja muuttaisin itse tilapäisesti vuokralle tai yrittäisin keksiä jonkin tilapäisen ratkaisun. Toki jos tappiolla myyminen ei haittaa, niin onhan siinä se etu että pääsee asunnosta eroon ja elämässä eteenpäin.

Siis 10 vuoden sisään tulossa remontit, talo rakennettu 80-luvulla eli ei se putkiremontti ihan lähivuosina pärähdä kuitenkaan. Ei taida olla nousevaa aluetta, joskaan ei laskevaakaan. Aluetta kehitetään kuitenkin aika voimakkaasti, uudisrakentamista muun muassa. Eli sitten 10 v päästä kämpän arvo on uskoakseni jo paljon korkeampi, kun kaikki remontit tehty, ympäristössä uudisrakentamista jne. Itse kuitenkin haluan vaan pois, lisää tilaa ja helpompi arki kiitos.

Ap

Ap

En usko, että arvo on korkeampi 10 v päästä. Isojen remonttien hinnat ei koskaan siirry myyntihintaan. Ja niiden toteutuma on aina isompi kuin hinta-arvio. Ja se vaiva, kun asuu rempan keskellä tai maksaa samaan aikaan väistöasunnon vuokraa. Eli myy pian, kun ei näy 5 v suunnitelmassa. Kun näkyy siinä, niin alentaa asunnon arvoa samantien.

Onnea asunnon myyntiin!!

Vierailija
48/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja riippuu tietysti vähän mistä ostat uuden sitten, mutta on ne hinnat laskussa muillakin alueilla, eli saatat saada uuden halvemmalla nyt.

Vierailija
49/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ai niin, laittoi kyllä tosiaan ainakin 10 000, ehkä jopa 20 000. Keittiö, kaikki pinnat ja uusi parketti.

Ap

Plus viiswn vuoden yhtiövastikkeet plus välityspalkkio jos käytti välittäjää plus vero myyntivoitosta jos ei ole ensiasunto - kaikki tämä aina unohtuu kun katsotaan vaan sitä voittoa.

Vierailija
50/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on samankokoisen asunnon hinta alueelle tulevissa uudisrakennuksissa? mitkä julkiset menee lähellä? kuinka kauan keskustaan? minkälainen ympäristö /tulossa?

kyllä vieläkin asunnoista voi saada enemmän kuin mitä maksanut mutta harvoin tulee kaikkea siihen tuhlattua takaisin ellei ole jo trendikäs alue. jos siellä voi kärvistellä niin kyllähän siihen voi jäädäkin ja säästää vielä rahaa :'D

Vierailija
51/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me maksettiin tietoisesti liikaa rivari kolmiosta kun tiedettiin että juuri tämä asunto haluttiin. Kyllä se hyvä mieli painaa lopulta enemmän kuin muutaman kymppitonnin suurempi laina

Vierailija
52/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Okei. Sitten ainoa vaihtoehto on lähteä myymään. Kyllähän nytkin asuntokauppa on käynyt koko ajan, alkuvuodesta oli jopa vilkasta, sitten hiljaisempaa ja nyt pitäisi taas lähteä elpymään.

Ihmiset tosiaan tulevat näyttöihin kuvien perusteella, toki myös alue ja hinta ratkaisee. Mutta jos samalla alueella on paljon tarpeita vastaavaa tarjontaa, kuvat ratkaisee. Kuvissa tärkeää siisteys, kaikki rojut ja roinat veks ja hyvä valo. Mielestäni kannattaa jopa ehkä stailauttaa asunto ja otattaa kuvat ammattilaisella. Myös kaikki asunnon ns. myyntivaltit pitää osata hyödyntää tehokkaasti: onko tontti oma? Kuinka kauan kestää metrolle? Mitä kauppoja on lähellä? Harrastusmahdollisuuksia? Luontoa? Merta? Lenkkipolkuja? Onko aluetta listattu nousevaksi missään?

Vierailija
53/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me maksettiin tietoisesti liikaa rivari kolmiosta kun tiedettiin että juuri tämä asunto haluttiin. Kyllä se hyvä mieli painaa lopulta enemmän kuin muutaman kymppitonnin suurempi laina

Niin, jos on varaa siihen muutamaan kymppitonniin. Yksin kun ostaa Helsingissä niin joustovara on harvoin kymmeniä tuhansia :/

Ap

Vierailija
54/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Plus viiswn vuoden yhtiövastikkeet plus välityspalkkio jos käytti välittäjää plus vero myyntivoitosta jos ei ole ensiasunto - kaikki tämä aina unohtuu kun katsotaan vaan sitä voittoa.

Myyntivoiton saa verottomana oli ensiasunto tai kymmenes.

Täytyy vaan asua itse tai perheenjäsen yli 2 vuotta siinä.

Alle 2 vuotta asuttuaan taas mahdollisen tappion saa vähentää samasta tulolajista seuraavat 5 vuotta.

Asunnossa tappiovähennys max 75/100, eli 25% tappion saa vähentää.

Vierailija
55/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemuksia ns. kunnon stailauksesta, tyyliin Bo Lkv? Niillä on käsittääkseni järjettömän kalliit hinnat, mutta jos niin saa sitten kämpän nopeammin myytyä hyvällä hinnalla, niin voisi kannattaa. Nopeus olisi itselleni myös valttia, ei huvittaisi jännittää monta kuukautta meneekö kaupaksi ja millä hinnalla.

Ap

Vierailija
56/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asuntokauppa käy nytkin, mutta ongelmana on ollut, että kohteita on tullut nihkeästi myyntiin. Puolison kanssa ostimme asunnon keväällä Helsingistä pakon edessä ja tarjontaa olisi saanut olla enemmänkin.

Myyjät himmailevat odotellessaan parempia aikoja. Se hyvä aika voi itse asiassa olla kuitenkin nyt. Myöhemmin tarjontaa saattaa olla jopa turhan paljon.

Laita asunto myyntiin, ota hyvät kuvat ja tee houkutteleva myynti-ilmoitus. Hintapyyntöön pikkaisen tinkimisen varaa.

Vierailija
57/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olet itsekin maksanut ylihintaa, niin voihan se olla että joku muukin maksaa? Aina voi pyytää enemmän kuin mitä välittäjä suosittelee. Jos sopiva ostaja löytyy kohdalle niin löytyy. Toki välittäjä haluu hinnan kohtuulliseksi jotta saa nopeasti ja helposti välityspalkkion.

Vierailija
58/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en asu etelä-suomessa, mutta kasvukunnassa kuitenkin. Täällä asuntojen hinnat ovat laskeneet kauttaaltaan, eivätkä todellakaan nouse jatkuvasti kuin ydinkeskustan alueella (eivätkä sielläkään silloin jos ei ole tehty putkiremppaa ja on vanha taloyhtiö). Omasta kämpästäni voisin saada nyt n. 15 000 vähemmän kuin 7 vuotta sitten, kun ostin tämän. Olen muutaman tonnin laittanut remontteihin. Olen silti voitolla siihen nähden, kuin jos olisin maksanut vuokraa koko tämän ajan! Olen maksanut kuitenkin lainaa huomattavasti enemmän pois kuin tuon arvon aleneman ja remonttien hinnan...

Jos haluat tietää kumpi olisi tullut halvemmaksi niin täytyy laskea tuo 15 000+remontti+vastike+lainan korko, lainan lopullinen hintahan on n. 30-50 % lainanmäärästä riippuen maksuajasta, ja verrata sitä vastaavaan vuokra-asunnon vuokraan. Sen mitä olet saanut "säästöön" maksamalla lainaa olisit voinut säästää myös vuokralla asuessa.

Mitenhän huonosti olet korkosi neuvotellut, jos lainasi lopullinen hinta on 30-50%?!? Mikä vuosikorko? Minulla oli alle 0.5 % koko 9 v

ajan, ja tuossa ajassa lyhensin lähes koko lainani (100.000) joten lainani hinta oli muutamia prosentteja pääomasta! Korkojen ei oo ennustettu nousevan...

Vierailija
59/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos olet itsekin maksanut ylihintaa, niin voihan se olla että joku muukin maksaa? Aina voi pyytää enemmän kuin mitä välittäjä suosittelee. Jos sopiva ostaja löytyy kohdalle niin löytyy. Toki välittäjä haluu hinnan kohtuulliseksi jotta saa nopeasti ja helposti välityspalkkion.

Niin, siis lähistöltä on myynnissä saman kokoisia asuntoja isommalla neliöhinnalla mutta tänään käynyt välittäjä väitti niitä ylihintaisiksi. Myyntiaikoja en ole tarkkaillut. Oikeasti tämä kämppä sopii tosi hyvin jollekin ensiasunnoksi, edullinen asunto hyvällä sijainnilla. Toimii hienosti myös ilman autoa. Ainoa ongelma tässä on, että jos hinnan laittaa liian kovaksi, menettää sen "momentumin", kun asunto tulee ensi kertaa markkinoille.

Ap

Vierailija
60/104 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunto on hyvä ensiasunto, niin opiskelijoita varmaan kiinnostaa. Loppukesästä/ alkukesästä pienistä asunnoista tapellaan. Monet vanhemmat ostavat myös lapsilleen asunnon ja jättävät myöhemmin vaikka sijoitusasunnoksi.