Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

16-vuotiaalla kesälomalla huoneeseen meno klo 21.30

Vierailija
02.06.2020 |

Eikö ole aika aikaista. Tuttavaperheessä tämä. Kouluaikaan oli huoneeseen meno nukkumaanmenoaikaan, mutta nyt kesälomalla päättivät että vanhemmat tarvitsevat omaa rauhaa ja määräsivät huoneeseen menon puoli kymmeneksi. Kotiin tulo klo 21 ja nukkumaan meno 22.30.
Itse kauhistelen tuota aikataulua, kyllä nyt tuon ikäisen pitäisi saada pidempään valvoa. Ala-astelaisilla tietenkin eri juttu.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika erikoiselta. Tosin tiedän yhen äitipuolen, joka juuri saanut töitä ja nyt murehtii, miten 15v poika pärjää päivät kotona ilman aikuisia. Että kyllä näitä riittää...

Vierailija
2/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, outoa on, ettei saa olla enää muualla kodissaan, jos valvoa kuitenkin saa.

Tyyppi on kohta aikuinen.. aika ahdistavaa olisi olla vain yhdessä huoneessa itsekin. Toki, varmaan olisin, jos muut nukkuisi eikä tiloja juuri olisi,  mutta ei siihen mitään sääntöä tarvisi laatia, että omassa huoneessa klo se ja se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan hirveätä tuo ap:n mainitsema perhe. Ymmärtäisin, jos vanhemmat menisivät nukkumaan. Että silloin teinin pitäisi mennä omaan huoneeseen.

Enpä ole moisesta kuullut. Eli teinit selvästi ovat vähän tiellä vanhempiensa elämässä. Kylmä sanoma nuorelle.

Vierailija
4/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en vieläkään ole oppinut mieltämään, että tuohon aikaan tarvitsee jalkeilla vielä olla olipa loma tai ei. Johtuu siitä, että omassa lapsuuden kodissa hiljaisuus oli oltava klo 20 - 21, koska äiti meni aikaisin nukkumaan. Siihen aikaan ei älykännyköitä ollut, vaan netissä oltiin pöytäkoneilla, joiden näppäimistöstä kuului ääni kun sillä kirjoitti, joten tämä oli kiellettyä äidin mentyä nukkumaan. Ihme kuulo hällä, kun kuuli myös talon toiseen päähän, jos tekstaria naputti (näppäinpuhelimet oli silloin).

Ilmeisesti kuitenkin normaalimpaa, että jopa ala-asteikäiset valvoo vielä klo 22 - 23 aikaan.

Meillä mennään arkena sänkyyn aina klo 20, ja pidemmillä lomilla viimeistään klo 21. Herään aina klo 6 aikaan, joten en jaksa valvoa. Muut saavat valvoa, jos osaavat olla hiljaa - muutoin metelöin itse klo 6 kun muut yrittävät nukkua vielä. Lapset tosin vasta 6- ja 9-vuotiaita, joten eivät juuri myöhempään vielä valvo.

Vierailija
5/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ja isäpuoli panee ja vetää sidukkaa.

Vierailija
6/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mennään arkena sänkyyn aina klo 20, ja pidemmillä lomilla viimeistään klo 21. Herään aina klo 6 aikaan, joten en jaksa valvoa. Muut saavat valvoa, jos osaavat olla hiljaa - muutoin metelöin itse klo 6 kun muut yrittävät nukkua vielä. Lapset tosin vasta 6- ja 9-vuotiaita, joten eivät juuri myöhempään vielä valvo.

Ei herranjumala, kuinka paljon sä tarvitset muka unta? Minäkin herään kuudelta, mutta nukkumaan menen 10-11 välillä. 

Vierailija
7/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että nuorella pidetään rajat.

Vierailija
8/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en vieläkään ole oppinut mieltämään, että tuohon aikaan tarvitsee jalkeilla vielä olla olipa loma tai ei. Johtuu siitä, että omassa lapsuuden kodissa hiljaisuus oli oltava klo 20 - 21, koska äiti meni aikaisin nukkumaan. Siihen aikaan ei älykännyköitä ollut, vaan netissä oltiin pöytäkoneilla, joiden näppäimistöstä kuului ääni kun sillä kirjoitti, joten tämä oli kiellettyä äidin mentyä nukkumaan. Ihme kuulo hällä, kun kuuli myös talon toiseen päähän, jos tekstaria naputti (näppäinpuhelimet oli silloin).

Ilmeisesti kuitenkin normaalimpaa, että jopa ala-asteikäiset valvoo vielä klo 22 - 23 aikaan.

Olisit voinut mainita että sulla on päässä vikaa tai joku fyysinen sairaus jonka takia tarvitset paljon lepoa. Toivon todellakin että ymmärrät ettei tapasi ole mitenkään normaali ja annat omille lapsillesi mahdollisuuden normaaliin elämään.

Vierailija
9/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei herranjumala, kuinka paljon sä tarvitset muka unta? Minäkin herään kuudelta, mutta nukkumaan menen 10-11 välillä. 

Sanoinko, että nukun klo 20 - 06? Enpä sanonut. Kahdeksalta mennään sänkyyn, jolloin on tunti aikaa jo rauhoittua ja rentoutua ennen nukkumaan alkamista. Kun alan nukkumaan klo 21, en minä unessa ole vielä klo 21. Päivästä riippuen nukahtamiseen voi mennä vain pari minuuttia, tai sitten puoli tuntia. Eli 8 - 9h unta tulee, mikä taitaa olla kuule aika normaali.

10/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liian aikaisin. Muutenkin olen sitä mieltä, että lapsen tai nuoren täytyy saada vapaasti olla kotonaan. Tuo että vanhemmat tarvitsevat omaa aikaa ei ole hyvä syy eristää nuorta. Vanhemmat voivat mennä omaan makuuhuoneeseensa ja laittaa oven kiinni.

Se on ymmärrettävää, että vaaditaan hiljaisuutta, mutta hiljaa voi olla muuallakin kotona. Minä katsoin teininä olohuoneessa elokuvia ja sarjoja myöhään illalla, kun toiset olivat jo käyneet nukkumaan. Silloin ei vielä ollut nettiä, muutenhan olisinkin ollut omassa huoneessani. Olen aina ollut iltavirkku.

Vierailija
11/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit voinut mainita että sulla on päässä vikaa tai joku fyysinen sairaus jonka takia tarvitset paljon lepoa. Toivon todellakin että ymmärrät ettei tapasi ole mitenkään normaali ja annat omille lapsillesi mahdollisuuden normaaliin elämään.

Nyt lukemaan vähän unen määrän suosituksista, hop hop! 8 - 9 tunnin yöunet ovat kuule aika suotavia kasvavilla lapsilla ja miks ei aikuisillekin.

Jestas näitä "luin nopeasti mutta en miettinyt yhtään/ymmärtänyt lukemaani".

Vierailija
12/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teinejä päin vastoin joutuu houkuttelemaan pois omista huoneistaan muun perheen pariin. saavat käyttää kaikkia kodin tiloja vapaasti.

Vierailija
13/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoinko, että nukun klo 20 - 06? Enpä sanonut. Kahdeksalta mennään sänkyyn, jolloin on tunti aikaa jo rauhoittua ja rentoutua ennen nukkumaan alkamista. Kun alan nukkumaan klo 21, en minä unessa ole vielä klo 21. Päivästä riippuen nukahtamiseen voi mennä vain pari minuuttia, tai sitten puoli tuntia. Eli 8 - 9h unta tulee, mikä taitaa olla kuule aika normaali.

No ei tuo mitenkään normaalia tai hyväksyttävää ole, että pakottaa koko perheensä huoneisiinsa ja täyshiljaisuuden kello 20. Ihme diktaattori.

Vierailija
14/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella erikoiselta pakottaa tuon ikäinen omaan huoneeseen vain siksi että vanhemmat saisivat viettää laatuaikaa. Minusta niin päin, että vanhemmat voivat ihan itse vetäytyä sinne omaan makkariinsa jos haluavat omaa rauhaa. Kun asutaan yhdessä, niin kukaan ei voi varata asunnon yleisiä tiloja yksityiskäyttöönsä. Muillakin on oikeus käydä vessassa, hakea juotavaa tai iltapalaa jne.

Vierailija
15/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa jopa 10v. olla vielä tuohon aikaan ulkona.

Vierailija
16/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä jos ei halua mennä sänkyyn rauhoittumaan ja rentoutumaan kello 20? On silti pakko mennä koska sinä haluat? Muilla ei ole asiaan mitään sananvaltaa?

Vierailija
17/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea natsimeininki!

Vierailija
18/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ajattelin laittaa teinin nukkumaan ja herättää aamulla, niin kauan kunnes omakin loma alkaa. Raivostuttavaahan tuo sohvan ja töllön valtaaminen on, itse katsoin saman ikäisenä omassa huoneessa mustavalkoista matka-tv:tä tai luin kirjaa. Nykyteineillä on huoneissaan paljon paremmat viihdykkeet.

Vierailija
19/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tuo mitenkään normaalia tai hyväksyttävää ole, että pakottaa koko perheensä huoneisiinsa ja täyshiljaisuuden kello 20. Ihme diktaattori.

Tuollainen olettaminen (millä perusteella?? :'D) ei ole normaalia, huoh! En sanonut mistään tÄyShIlJaIsUuS kElLo KaHdEkSaN, vaan että silloin mennään sänkyyn jo rauhoittumaan = lukemaan, kuuntelemaan rauhallista musiikkia, rauhallista leikkiä pehmoleluilla tmv. Tunti tästä aletaan nukkumaan lasten kanssa. Ja voi laps raukkoja, kun simahtavat samantien. Mies valvoo pidempään, mutta tekee sen hiljaa jotta me muut saadaan nukkua.

Että ei tässä ketään oo pakotettu NUKKUMAAN klo 20.

Sitten kun lapset ovat teinejä, valvokoot vaikka puoleen yöhön missä huoneessa tahtovat, kunhan tekevät sen niin, että he ketkä nukkuvat saavat nukkua. Samoin minä aijon kunnioittaa heidän uniaan antamalla heidän nukkua aamulla, vaikka itse olenkin jo hereillä.

Kuulostaapa joo karmealta.

Vierailija
20/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä jos ei halua mennä sänkyyn rauhoittumaan ja rentoutumaan kello 20? On silti pakko mennä koska sinä haluat? Muilla ei ole asiaan mitään sananvaltaa?

Lueppas mun edellinen kommenttini niin selviää 👍