Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

16-vuotiaalla kesälomalla huoneeseen meno klo 21.30

Vierailija
02.06.2020 |

Eikö ole aika aikaista. Tuttavaperheessä tämä. Kouluaikaan oli huoneeseen meno nukkumaanmenoaikaan, mutta nyt kesälomalla päättivät että vanhemmat tarvitsevat omaa rauhaa ja määräsivät huoneeseen menon puoli kymmeneksi. Kotiin tulo klo 21 ja nukkumaan meno 22.30.
Itse kauhistelen tuota aikataulua, kyllä nyt tuon ikäisen pitäisi saada pidempään valvoa. Ala-astelaisilla tietenkin eri juttu.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä täytin 16v, äiti sanoi oma-aloitteisesti, että kotiintuloaikoja ei nyt sitten ole, kunhan ilmoitan etukäteen missä olen, kenen kanssa ja milloin tulen, jotta tietävät milloin huolestua. Ja kotiin tullessa piti käydä tökkäämässä ja ilmoittamassa että on tullut, ettei äidin tarvitse yöllä havahtuessaan miettiä olenko tullut kotiin lupaamaani aikaan vai en. Enimmäkseen olin samalla kadulla asuvan poikakaverin luona (tuossa vaiheessa oli seurusteltu 2v, nyt on oltu yhdessä jo 20v).

Vierailija
42/50 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 11 vuotiaskin saa valvoa pidempään.

Eilen katseltiin batmania kahteentoista ja sit unille ja nukkuu varmaan kymmeneen..

Lapsilla ja nuorilla on ollut rankka kevät koronan vuoksi ja heillä on oikeus ottaa rennosti lomallaan ja ladata akkuja.

Hel vetti miten itsekkäitä vanhempia 😒

Itsekästä on käskeä lapsi reilusti ennen nukkumaanmenoaikaa omaan huoneeseensa, mutta rankasta keväästä ei kyllä erityisemmin palauta se että heitetään unirytmi sekaisin. Niin voi tehdä jos se on hauskaa ja sopii perheelle, no problem, mutta "akkujen lataamista" ei ole mitenkään itsestäänselvästi tai ensisijaisesti se että valvotaan ja nukutaan mahdollisimman myöhään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mennään arkena sänkyyn aina klo 20, ja pidemmillä lomilla viimeistään klo 21. Herään aina klo 6 aikaan, joten en jaksa valvoa. Muut saavat valvoa, jos osaavat olla hiljaa - muutoin metelöin itse klo 6 kun muut yrittävät nukkua vielä. Lapset tosin vasta 6- ja 9-vuotiaita, joten eivät juuri myöhempään vielä valvo.

Ei herranjumala, kuinka paljon sä tarvitset muka unta? Minäkin herään kuudelta, mutta nukkumaan menen 10-11 välillä. 

Sanoinko, että nukun klo 20 - 06? Enpä sanonut. Kahdeksalta mennään sänkyyn, jolloin on tunti aikaa jo rauhoittua ja rentoutua ennen nukkumaan alkamista. Kun alan nukkumaan klo 21, en minä unessa ole vielä klo 21. Päivästä riippuen nukahtamiseen voi mennä vain pari minuuttia, tai sitten puoli tuntia. Eli 8 - 9h unta tulee, mikä taitaa olla kuule aika normaali.

No ei tuo mitenkään normaalia tai hyväksyttävää ole, että pakottaa koko perheensä huoneisiinsa ja täyshiljaisuuden kello 20. Ihme diktaattori.

Tuollainen olettaminen (millä perusteella?? :'D) ei ole normaalia, huoh! En sanonut mistään tÄyShIlJaIsUuS kElLo KaHdEkSaN, vaan että silloin mennään sänkyyn jo rauhoittumaan = lukemaan, kuuntelemaan rauhallista musiikkia, rauhallista leikkiä pehmoleluilla tmv. Tunti tästä aletaan nukkumaan lasten kanssa. Ja voi laps raukkoja, kun simahtavat samantien. Mies valvoo pidempään, mutta tekee sen hiljaa jotta me muut saadaan nukkua.

Että ei tässä ketään oo pakotettu NUKKUMAAN klo 20.

Sitten kun lapset ovat teinejä, valvokoot vaikka puoleen yöhön missä huoneessa tahtovat, kunhan tekevät sen niin, että he ketkä nukkuvat saavat nukkua. Samoin minä aijon kunnioittaa heidän uniaan antamalla heidän nukkua aamulla, vaikka itse olenkin jo hereillä.

Kuulostaapa joo karmealta.

Meidän lapset menevät sänkyyn klo 21 ja simahtavat samantien. Eivät tarvitse tunnin puuhailuhetkeä SÄNGYSSÄ. Sitä ennen on vietetty aktiivinen päivä runsaalla ulkoilulla ja liikunnalla, säännöllisillä ruoka-ajoilla, sopivalla määrällä lepoa ja rauhallista tekemistä.

Vierailija
44/50 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, outoa on, ettei saa olla enää muualla kodissaan, jos valvoa kuitenkin saa.

Tyyppi on kohta aikuinen.. aika ahdistavaa olisi olla vain yhdessä huoneessa itsekin. Toki, varmaan olisin, jos muut nukkuisi eikä tiloja juuri olisi,  mutta ei siihen mitään sääntöä tarvisi laatia, että omassa huoneessa klo se ja se.

Vaikkei tyyppi olekaan aikuinen vielä noin kymmeneen vuoteen niin nukkumisistaan pitää kyllä itse päättää.

Täh, täysi-ikäinen kahden vuoden päästä. Osa tuon ikäisistä asuu jo yksin.

Asuin tuon ikäisenä ensimmäistä vuotta omillani, opiskelin, juhlin ja tein kesän töitä. Tosin aikaa tästä on 25 vuotta, mutta tuohon aikaan se oli ihan tavallista. Ehkä nykynuoriso on liian herkkä noin varhaiseen itsenäistymiseen. 🤔 Ihan hyvä minusta tuli. Pärjäävä ja ahkera.

Vierailija
45/50 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mennään arkena sänkyyn aina klo 20, ja pidemmillä lomilla viimeistään klo 21. Herään aina klo 6 aikaan, joten en jaksa valvoa. Muut saavat valvoa, jos osaavat olla hiljaa - muutoin metelöin itse klo 6 kun muut yrittävät nukkua vielä. Lapset tosin vasta 6- ja 9-vuotiaita, joten eivät juuri myöhempään vielä valvo.

Ei herranjumala, kuinka paljon sä tarvitset muka unta? Minäkin herään kuudelta, mutta nukkumaan menen 10-11 välillä. 

Sanoinko, että nukun klo 20 - 06? Enpä sanonut. Kahdeksalta mennään sänkyyn, jolloin on tunti aikaa jo rauhoittua ja rentoutua ennen nukkumaan alkamista. Kun alan nukkumaan klo 21, en minä unessa ole vielä klo 21. Päivästä riippuen nukahtamiseen voi mennä vain pari minuuttia, tai sitten puoli tuntia. Eli 8 - 9h unta tulee, mikä taitaa olla kuule aika normaali.

No ei tuo mitenkään normaalia tai hyväksyttävää ole, että pakottaa koko perheensä huoneisiinsa ja täyshiljaisuuden kello 20. Ihme diktaattori.

Tuollainen olettaminen (millä perusteella?? :'D) ei ole normaalia, huoh! En sanonut mistään tÄyShIlJaIsUuS kElLo KaHdEkSaN, vaan että silloin mennään sänkyyn jo rauhoittumaan = lukemaan, kuuntelemaan rauhallista musiikkia, rauhallista leikkiä pehmoleluilla tmv. Tunti tästä aletaan nukkumaan lasten kanssa. Ja voi laps raukkoja, kun simahtavat samantien. Mies valvoo pidempään, mutta tekee sen hiljaa jotta me muut saadaan nukkua.

Sitten kun lapset ovat teinejä, valvokoot vaikka puoleen yöhön missä huoneessa tahtovat, kunhan tekevät sen niin, että he ketkä nukkuvat saavat nukkua. Samoin minä aijon kunnioittaa heidän uniaan antamalla heidän nukkua aamulla, vaikka itse olenkin jo hereillä.

Meidän lapset menevät sänkyyn klo 21 ja simahtavat samantien. Eivät tarvitse tunnin puuhailuhetkeä SÄNGYSSÄ. Sitä ennen on vietetty aktiivinen päivä runsaalla ulkoilulla ja liikunnalla, säännöllisillä ruoka-ajoilla, sopivalla määrällä lepoa ja rauhallista tekemistä.

Ja tämä on se oikea tapa elää ja lainaamasi henkilön väärä? Sitten kun olet elänyt yhtä kauan kuin minä, olet toivottavasti oppinut että on monta tapaa elää ja tehdä asioita oikein/hyvin. Teille sopii tuo ja toisille joku muu.

Vierailija
46/50 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä ja sinun lapsesi ja teidän käytäntönne sopii kaikille muillekin? Sivusta täältä ihmettelen että mikä ihme kaihertaa siinä että jotkut kokee hyväksi systeemin että sänkyyn mennään jo etukäteen rauhoittumaan?

Kyllä meilläkin harrastettiin tuonikäisten lasten kanssa tuota, että petissä oltiin käytännössä aina jo kahdeksan maissa. Tosin nukkumaan sai käydä heti kun tuntui siltä, sitten vähän lasten väsymyksestä riippuen nukkumista piti kokeilla esim. 20.45 viimeistään. omat lapset on aika samalla ikäerolla niin nuorempi nukahti usein aiemmin, sehän olisi siinä sitten herännyt jos vanhempi olisi saanut vielä vapaasti ravata.

Ja tuo lasten "simahtaminen samantien" tuntuu nykyisin olevan jokin ihme leventelyn aihe, ja sitähän se ei yleensä oikeasti ole. Toki ihmisissä on eroja, eikä siellä sängyssä ole hyvä pitkiä aikoja hereillä pyöriä jos uni ei tule, mutta yleensä lapsi, joka "simahtaa samantien" kun laskee päänsä tyynyyn illalla, tarvitsisi enemmän unta.

Kyllä nykyajan suorittaja- ja kilpailuvanhemmuudessa isompana ongelmana on se, että lapset saa liian vähän unta kun että nukuttaisiin liikaa. "kyllä meidän jannica simahtaakin nyt samantien illalla kymmeneltä kun jätettiin ne päikkäritkin jo pois, onhan se jo kohta 2 niin hyvin pärjää kun herätyskin on vasta puol seiskalta. Äitiin tullut, en mäkään tarvii kuin 5h unta ja jaksan kyllä!1!!" Ja todellisuus on unenpuutteesta huonokäytöksinen "ylivilkas" lapsi ja kiukkuinen vanhempi...

Vierailija
47/50 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Ite olin 16v jo töissä ravintolassa ja työvuorot loppui viikolla 21-22 välillä ja viikonloppuina 23-24... En muista, että kotona olis ylä-aste ikäisenä ollut mitään nukkumaan meno aikoja ollut. Toki hiljaa piti olla, että muut saa rauhassa nukkua.

Vierailija
48/50 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sopiva aika, jotta vuorokausirytmi säilyy normaalina myös loman aikana. Eli herätys kuuden-seitsemän aikoihin.

Vierailija
49/50 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en vieläkään ole oppinut mieltämään, että tuohon aikaan tarvitsee jalkeilla vielä olla olipa loma tai ei. Johtuu siitä, että omassa lapsuuden kodissa hiljaisuus oli oltava klo 20 - 21, koska äiti meni aikaisin nukkumaan. Siihen aikaan ei älykännyköitä ollut, vaan netissä oltiin pöytäkoneilla, joiden näppäimistöstä kuului ääni kun sillä kirjoitti, joten tämä oli kiellettyä äidin mentyä nukkumaan. Ihme kuulo hällä, kun kuuli myös talon toiseen päähän, jos tekstaria naputti (näppäinpuhelimet oli silloin).

Ilmeisesti kuitenkin normaalimpaa, että jopa ala-asteikäiset valvoo vielä klo 22 - 23 aikaan.

Mitä ihmettä mä just luin. Meillä valvoo 2- ja 4-vuotiaatkin vielä kymmeneltä. Myös arkena. Lapset saa valvoa yhtä pitkään kuin aikuiset, jos haluavat. Jos nukahtavat niin kannetaan sänkyyn.

Vierailija
50/50 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa joltain rangaistukselta, kun pitää mennä noin aikaisin omaan huoneeseen.