Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

16-vuotiaalla kesälomalla huoneeseen meno klo 21.30

Vierailija
02.06.2020 |

Eikö ole aika aikaista. Tuttavaperheessä tämä. Kouluaikaan oli huoneeseen meno nukkumaanmenoaikaan, mutta nyt kesälomalla päättivät että vanhemmat tarvitsevat omaa rauhaa ja määräsivät huoneeseen menon puoli kymmeneksi. Kotiin tulo klo 21 ja nukkumaan meno 22.30.
Itse kauhistelen tuota aikataulua, kyllä nyt tuon ikäisen pitäisi saada pidempään valvoa. Ala-astelaisilla tietenkin eri juttu.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa todella erikoiselta pakottaa tuon ikäinen omaan huoneeseen vain siksi että vanhemmat saisivat viettää laatuaikaa. Minusta niin päin, että vanhemmat voivat ihan itse vetäytyä sinne omaan makkariinsa jos haluavat omaa rauhaa. Kun asutaan yhdessä, niin kukaan ei voi varata asunnon yleisiä tiloja yksityiskäyttöönsä. Muillakin on oikeus käydä vessassa, hakea juotavaa tai iltapalaa jne.

Iltapala syödään illalla, yösyöpöttely ei ole tervellistä kenellekään. Tuskin se huonekomennus vessakieltoa tarkoittaa :)

Vierailija
22/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä saa jopa 10v. olla vielä tuohon aikaan ulkona.

Kuten myös. Itse asiassa toi meidän 10v. on nytkin isoveljensä (14v.) kanssa ulkona. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin ja ihan selkeyden vuoksi vielä :

Minustakaan ei ole ok käskeä lasta/teiniä kello x huoneeseensa, jotta vanhemmat saavat oleskella koko muussa talossa kahdestaan!

T. Tuo hävityksen kauhistuksen kellokahdeksandiktaattorimutsi! 🤟

Vierailija
24/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan kasarilla 15-vuotiaana hengailtiin kesäiltaisin ulkona ja ajeltiin mopoilla puolilleöihin saakka tai pitempään jos vaan jaksoi.

Aika karmeaa olisi ollut, jos olisi pitänyt tulla yhdeksäksi kotiin... toki nykyään yhteydenpito ja sosiaaliset suhteiden ylläpito ei ole samalla tavalla spatiaalista ja paikkaan sidottua.

Vierailija
25/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, outoa on, ettei saa olla enää muualla kodissaan, jos valvoa kuitenkin saa.

Tyyppi on kohta aikuinen.. aika ahdistavaa olisi olla vain yhdessä huoneessa itsekin. Toki, varmaan olisin, jos muut nukkuisi eikä tiloja juuri olisi,  mutta ei siihen mitään sääntöä tarvisi laatia, että omassa huoneessa klo se ja se.

Vaikkei tyyppi olekaan aikuinen vielä noin kymmeneen vuoteen niin nukkumisistaan pitää kyllä itse päättää.

Vierailija
26/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa todella erikoiselta pakottaa tuon ikäinen omaan huoneeseen vain siksi että vanhemmat saisivat viettää laatuaikaa. Minusta niin päin, että vanhemmat voivat ihan itse vetäytyä sinne omaan makkariinsa jos haluavat omaa rauhaa. Kun asutaan yhdessä, niin kukaan ei voi varata asunnon yleisiä tiloja yksityiskäyttöönsä. Muillakin on oikeus käydä vessassa, hakea juotavaa tai iltapalaa jne.

Iltapala syödään illalla, yösyöpöttely ei ole tervellistä kenellekään. Tuskin se huonekomennus vessakieltoa tarkoittaa :)

Jos siellä huoneessa valvoo useamman tunnin, niin voi alkaa tehdä mieli jotain pientä. Minusta on aika natsimeininkiä kieltää tuon ikäiseltä. Ei se yksi iltajugurtti tai voileipä (lomalla!) oikeasti kenenkään terveyttä kaada, tuo on ihan täyttä höpöhöpöä.

Vierailija
27/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyyppi on kohta aikuinen.. aika ahdistavaa olisi olla vain yhdessä huoneessa itsekin. Toki, varmaan olisin, jos muut nukkuisi eikä tiloja juuri olisi,  mutta ei siihen mitään sääntöä tarvisi laatia, että omassa huoneessa klo se ja se.

Vaikkei tyyppi olekaan aikuinen vielä noin kymmeneen vuoteen niin nukkumisistaan pitää kyllä itse päättää.

Täh, täysi-ikäinen kahden vuoden päästä. Osa tuon ikäisistä asuu jo yksin.

Vierailija
28/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kamalan ankealta. Muistan teinivuosieni kesäillat... usein lähdettiin kavereiden kanssa liikkelle vasta noihin aikoihin. Käytiin lenkillä kun ilta viileni, ongella, ajettiin mopoilla, istuttiin johonkin juomaan ne jääkaapista pöllityt siiderit. Se oli elämää <3

Vierailija
29/50 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kamalan ankealta. Muistan teinivuosieni kesäillat... usein lähdettiin kavereiden kanssa liikkelle vasta noihin aikoihin. Käytiin lenkillä kun ilta viileni, ongella, ajettiin mopoilla, istuttiin johonkin juomaan ne jääkaapista pöllityt siiderit. Se oli elämää <3

Samaistun täysin! Tosin me ei pöllitty juomia, sillä aina jonkun äiti tai isä kävi ostamassa ne meille.

N28

Vierailija
30/50 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh, täysi-ikäinen kahden vuoden päästä. Osa tuon ikäisistä asuu jo yksin.

Niin? Näitä riittää jotka sekoittavat täysi-ikäisen aikuiseen. Niille on syystä eri sanat.

Aivot kehittyvät noin 25v asti, mitä ennen ei voi sanoa aikuiseksi, kun kerran kehitys on kesken. Ohis.

En ole eri mieltä kanssasi etteikö teini voisi jo asua yksin.

Vierailija
31/50 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuulostaa melko ankealta, eristää siinä teinin kavereistaan. Ei todellakaan tee hyvää

Vierailija
32/50 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en vieläkään ole oppinut mieltämään, että tuohon aikaan tarvitsee jalkeilla vielä olla olipa loma tai ei. Johtuu siitä, että omassa lapsuuden kodissa hiljaisuus oli oltava klo 20 - 21, koska äiti meni aikaisin nukkumaan. Siihen aikaan ei älykännyköitä ollut, vaan netissä oltiin pöytäkoneilla, joiden näppäimistöstä kuului ääni kun sillä kirjoitti, joten tämä oli kiellettyä äidin mentyä nukkumaan. Ihme kuulo hällä, kun kuuli myös talon toiseen päähän, jos tekstaria naputti (näppäinpuhelimet oli silloin).

Ilmeisesti kuitenkin normaalimpaa, että jopa ala-asteikäiset valvoo vielä klo 22 - 23 aikaan.

Meillä mennään arkena sänkyyn aina klo 20, ja pidemmillä lomilla viimeistään klo 21. Herään aina klo 6 aikaan, joten en jaksa valvoa. Muut saavat valvoa, jos osaavat olla hiljaa - muutoin metelöin itse klo 6 kun muut yrittävät nukkua vielä. Lapset tosin vasta 6- ja 9-vuotiaita, joten eivät juuri myöhempään vielä valvo.

Minä lähden iltalenkille tuohon aikaan. Hirveää jos pitäisi mennä jo huoneeseen noin aikasin. Menen nukkumaan klo 23 ja herään aina klo 6 ilman herätyskelloa.

Vierailija
33/50 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyttömiä rajoituksia 16-vuotiaalle. Meillä saman ikäinen lähti lenkillekin eilen vasta vähän ennen yhdeksää illalla.

Vierailija
34/50 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä lapsia pitää yipäätään tehdä, jos ovat häiriöksi omassa kotonaan ? En jaksa ymmärtää. Ymmärrän, että yökaudet ei luuhata ukona edes lomilla, mutta tuo, että vahemmat saavat rauhaa. Sitten itketään perään, kun se nuori muuttaa omilleen eikä ole enää tekemisissä ollenkaan vanhempiensa kanssa. 

Vierailija
35/50 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista, jos tarvitsee varata kaksi tuntia rauhoittumiseen. Eikö siinä jo ala tulla virkeämmäksi?

Meillä iltatoimiin ja ns. rauhoittumiseen lasketaan kaikki iltatoimet: iltapalan syöminen, iltapesut, vessakäynnit ja kirjan lukemiset. Nukkumaan ruvetaan, kun valot sammutetaan eikä siinä lasketa aikaa nukahtamiseen. Se keho lepää, vaikka ei vielä nukukaan eli unentarve täyttyy siitäkin.

Arkisin siis iltatoimet aloitetaan noin klo 20.30 ja 21.30-22.00 lapset sammuttavat valot (alakoululaisia). Herätys on noin klo 7.00 eli unta/lepoa tulee yhdeksän tuntia, mikä on aivan riittävästi. Minä itse menen nukkumaan arkisin noin tuntia myöhemmin ja herään aina 6.30 eli unta/lepoa tulee noin kahdeksan tuntia. En tajua, miksi pitäisi olla rauhoittumassa tuntitolkulla ennen nukkumaanmenoa.

Vierailija
36/50 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat voi omassa huoneessaan nauttia siitä omasta rauhasta, eivät he voi koko asuntoa varata itselleen ja kieltää muilta käyttöä.

Vierailija
37/50 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse olin 16- vuotias, meillä oli kotiintuloaika klo 00. Tämä periaatteessa tarkotti vain viikonloppuja, koska olin silloin kesätöissä jotka alkoivat kahdeksalta aamulla ja halusin tulla jo aiemmin kotiin nukkumaan.

Vierailija
38/50 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista, jos tarvitsee varata kaksi tuntia rauhoittumiseen. Eikö siinä jo ala tulla virkeämmäksi?

Meillä iltatoimiin ja ns. rauhoittumiseen lasketaan kaikki iltatoimet: iltapalan syöminen, iltapesut, vessakäynnit ja kirjan lukemiset. Nukkumaan ruvetaan, kun valot sammutetaan eikä siinä lasketa aikaa nukahtamiseen. Se keho lepää, vaikka ei vielä nukukaan eli unentarve täyttyy siitäkin.

Arkisin siis iltatoimet aloitetaan noin klo 20.30 ja 21.30-22.00 lapset sammuttavat valot (alakoululaisia). Herätys on noin klo 7.00 eli unta/lepoa tulee yhdeksän tuntia, mikä on aivan riittävästi. Minä itse menen nukkumaan arkisin noin tuntia myöhemmin ja herään aina 6.30 eli unta/lepoa tulee noin kahdeksan tuntia. En tajua, miksi pitäisi olla rauhoittumassa tuntitolkulla ennen nukkumaanmenoa.

Teillähän on 1,5h rauhoittumisen alkamisesta siihen että valot sammuu, ei tuo nyt niin järisyttävästi jonkun toisen kahdesta tunnista eroa.

Ja meillä iltapala ja iltapesut ei valitettavasti todellakaan ole vielä rauhoittumista. Iltasatu vasta on, ja sen jälkeen lapset saa jaksamisen mukaan lukea omassa sängyssä, eli klo 20-21 menee joko yhteisen tai omien kirjojen ääressä. Arkena ei koululainen jaksanut ysiin asti vaan uni voitti puoli yhdeksältä (herätys viimeistään seitsemältä).

Vierailija
39/50 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en vieläkään ole oppinut mieltämään, että tuohon aikaan tarvitsee jalkeilla vielä olla olipa loma tai ei. Johtuu siitä, että omassa lapsuuden kodissa hiljaisuus oli oltava klo 20 - 21, koska äiti meni aikaisin nukkumaan. Siihen aikaan ei älykännyköitä ollut, vaan netissä oltiin pöytäkoneilla, joiden näppäimistöstä kuului ääni kun sillä kirjoitti, joten tämä oli kiellettyä äidin mentyä nukkumaan. Ihme kuulo hällä, kun kuuli myös talon toiseen päähän, jos tekstaria naputti (näppäinpuhelimet oli silloin).

Ilmeisesti kuitenkin normaalimpaa, että jopa ala-asteikäiset valvoo vielä klo 22 - 23 aikaan.

Meillä mennään arkena sänkyyn aina klo 20, ja pidemmillä lomilla viimeistään klo 21. Herään aina klo 6 aikaan, joten en jaksa valvoa. Muut saavat valvoa, jos osaavat olla hiljaa - muutoin metelöin itse klo 6 kun muut yrittävät nukkua vielä. Lapset tosin vasta 6- ja 9-vuotiaita, joten eivät juuri myöhempään vielä valvo.

Minä lähden iltalenkille tuohon aikaan. Hirveää jos pitäisi mennä jo huoneeseen noin aikasin. Menen nukkumaan klo 23 ja herään aina klo 6 ilman herätyskelloa.

Hienoa sinä, sankariainesta! Vähällä unella pärjäävät ovatkin meidän yhteiskunnassa ykkösluokan kansalaisia ja luonnostaan enemmän unta tarvitsevat saavat toistuvasti kuulla olevansa vetelyksiä huolehtiessaan hyvinvoinnistaan (tähän ei minusta sisälly muiden perheenjäsenten diktaattorimainen simputus vaan vain oman riittävän unen turvaaminen).

Vierailija
40/50 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 11 vuotiaskin saa valvoa pidempään.

Eilen katseltiin batmania kahteentoista ja sit unille ja nukkuu varmaan kymmeneen..

Lapsilla ja nuorilla on ollut rankka kevät koronan vuoksi ja heillä on oikeus ottaa rennosti lomallaan ja ladata akkuja.

Hel vetti miten itsekkäitä vanhempia 😒