Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osa ihmisistä jäätyy ihastuksen edessä eikä pysty toimimaan luontevasti

Apua
02.06.2020 |

Juttu maksumuurin takana:

https://www.hs.fi/elama/art-2000006526304.html

Minä olen tuollainen :( En saa sanaa sanotuksi ja punastelen lapsellisesti enkä pysty edes katsomaan ihastustani silmiin.
Onko tuossa Hesarin jutussa jotain ohjeita tai vinkkejä, miten siitä pääsee eroon? Jos joku on lukenut jutun?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä teitä "jäätyjiä" tai "tylyttäjiä" voisi sitten lähestyä? Jos siis sattuisi, että olisi ihastuksenne kohde, tai edes epäilisi käytöksestänne johtuen näin olevan? Itsekin siis kiinnostunut, mutta vastaanotto on lievästi sanoen hämillistä. Ei kehtaa tai uskalla ujohkona ihmisenä kiusata toista, jos huomaa, että toisella on epämukava olo, niin sitä vaan menee pois. Jättää sen toisen rauhaan.

Vierailija kirjoitti:

- Lähesty tilanteessa, jossa ei ole muita paikalla. Itseäni ainakin nolottaa, jos ympärillä on tuttuja ihmisiä ja tuntuu että "kaikki" tuijottaa.

Hankalaa, jos ei ole silleen arkisesti päivittäin tekemisissä. Stalkkaamaankaan ei voi alkaa.

- Viestillä lähestyminen voi toimia joillekin paremmin. Vastapuolella on aikaa miettiä, ei mene paniikkiin ja sano jotain harkitsematonta.

Pitäisi tuntea niin hyvin, että olisi yhteystiedot.

- Ole mahdollisimman mukava. Monella tuo tylytys johtuu siitä, että pelkää ettei toinen olisi kiinnostunut. Tai toinen on ujo uusien ihmisten/melko tuntemattomien seurassa. Mun mielestä pahin on jos kuulen, että mies naureskelee muille kavereidensa kanssa. Tulee olo, että joudun itsekin naurun kohteeksi. Eli totaalinen turn off.

Ainahan sitä, mutta jos itsekin on ujohko, ja lisäksi toinen käyttäytyy omituisesti seurassa, niin hankalaksi menee. Luulee, että se johtuu itsestä.

Oliko tossa jutussa mitään vinkkejä suuntaan tai toiseen?

Vierailija
22/75 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä teitä "jäätyjiä" tai "tylyttäjiä" voisi sitten lähestyä? Jos siis sattuisi, että olisi ihastuksenne kohde, tai edes epäilisi käytöksestänne johtuen näin olevan? Itsekin siis kiinnostunut, mutta vastaanotto on lievästi sanoen hämillistä. Ei kehtaa tai uskalla ujohkona ihmisenä kiusata toista, jos huomaa, että toisella on epämukava olo, niin sitä vaan menee pois. Jättää sen toisen rauhaan.

Vierailija kirjoitti:

- Lähesty tilanteessa, jossa ei ole muita paikalla. Itseäni ainakin nolottaa, jos ympärillä on tuttuja ihmisiä ja tuntuu että "kaikki" tuijottaa.

Hankalaa, jos ei ole silleen arkisesti päivittäin tekemisissä. Stalkkaamaankaan ei voi alkaa.

- Viestillä lähestyminen voi toimia joillekin paremmin. Vastapuolella on aikaa miettiä, ei mene paniikkiin ja sano jotain harkitsematonta.

- Ole mahdollisimman mukava. Monella tuo tylytys johtuu siitä, että pelkää ettei toinen olisi kiinnostunut. Tai toinen on ujo uusien ihmisten/melko tuntemattomien seurassa. Mun mielestä pahin on jos kuulen, että mies naureskelee muille kavereidensa kanssa. Tulee olo, että joudun itsekin naurun kohteeksi. Eli totaalinen turn off.

Ainahan sitä, mutta jos itsekin on ujohko, ja lisäksi toinen käyttäytyy omituisesti seurassa, niin hankalaksi menee. Luulee, että se johtuu itsestä.

No kysy ne yhteystiedot.

Kaikkeen keksii kyllä selityksen, miksei voi tehdä niin tai näin. Jos ei uskalla rohkeasti kysyä, sillon joutuu tuijottelemaan ja kaipailemaan. Tietenkin hyvä pohtia sitä, kummalla tavalla toisen kumppaniksi saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kysy ne yhteystiedot.

Kaikkeen keksii kyllä selityksen, miksei voi tehdä niin tai näin. Jos ei uskalla rohkeasti kysyä, sillon joutuu tuijottelemaan ja kaipailemaan. Tietenkin hyvä pohtia sitä, kummalla tavalla toisen kumppaniksi saa.

Itse varjostin miestä.

Kävi ilmi että miehellä oli perhe ja lapsia.

Arvatkaa miten kyynelehdin ja tärisin yksin pihalla tuota perhettä katsellen.

Tuuli vain puhalsi ylitseni ja koko niitty ja pusikko taipui minua vasten.

Hetken seisoin siinä paikallani ja minäkin taivuin kääntyen pois.

Kun askelsin kohti bussipysäkkiä, niin nytkähtelin itkukohtauksen saaneena.

Miksi kaikki parhaimmat miehet on aina varattuja.

t. Ei ole eka kerta

Vierailija
24/75 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tuttua. Olen mm. läväyttänyt oven ihastukseni naamalle, koska jännitti niin paljon, etten voinut jäädä paikalleni pitämään ovea auki hänelle. Niinhän sitä miehiä saadaan :D Idiootti mikä idiootti. 

Vierailija
25/75 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

” MILTÄ tuntuu, kun ihastuu?

Jollekin se on kutkuttava, pökerryttävä, aika ihanakin tunne. Pää on yhtä sumua ja hattaraa, muttei sillä ole kauheasti väliä – kunhan vain saa notkua sen tietyn tyypin liepeillä mahdollisimman paljon.

Kyylätä vähän kulmien alta, pistää lopulta kaiken flirtin peliin.

Ja sanoipa tai tekipä tyyppi mitä hyvänsä, rupeaa pakolla hymyilemään sadan auringon voimalla.

Tai sitten rinnassa polttelee räydyttävä ärsyke, joka vie mukanaan epäilyn alhoon. Ehkä tekee oikein fyysisesti kipeää. Kun tyyppiin törmää, ahdistuskertoimet pompahtavat pilviin.

Nyt ei katsota sitä vahingossakaan suoraan silmiin, vaikka se sanoisi moro ja miten menee. Jos oikein hyvin käy, ehtii vielä kääntyä kannoillaan ja teeskennellä, ettei koskaan ollut tässä, eikä se ehdi edes huomata.

ME olemme hyvin erilaisia ihastuspäissämme. Sitä painottaa seksuaali- ja parisuhdeterapeutti Teija-Liisa Ranta.

”Tämä pätee siihenkin, miten ihmiset näyttävät rakkautta. Kuka ostaa kukkia ja kantaa suklaata, kuka hankkii arvopapereita ja rakentaa taloja.”

Siinä missä eräs kykenee paljastamaan hullaantumisensa heti kättelyssä, kieltää toinen tunteensa kokonaan. Rannan mukaan tähän liittyy usein henkilökohtaisia epävarmuuksia sekä ihmissuhdehistoria, joka kummittelee taustalla.

”Ihmiselle on saattanut syntyä vääriä mielikuvia siitä, ettei olisi ansainnut jotakin. Elämäntarina tekee kaikenlaista, se muokkaa muureja ympärillemme”, hän kuvailee.

”Se on hirveän surullinen tilanne. Kyllä me ollaan riittäviä ja rakastettavia syntyessämme ihan jokainen.”

JULKISUUDESSA esille nousee tasaisin väliajoin sitoutumiskammon käsite. Rannan mukaan kyse on monesti siitä, että ihmisellä on vain vähän kokemuksia rakastetuksi tulemisesta.

Tällöin myös oman ihastuksen näyttäminen herättää lähinnä pakokauhua.

”Suurin pelkommehan on tulla hylätyksi tai torjutuksi. Toisinaan hylkäämme jonkun, jottei tätä tapahtuisi itselle.”

Voi olla, että hellyyttä opitaan näyttämään ehkä vasta parisuhteessa, sanoo terapeutti.

”Niitä, joille kosketus on vierasta, tapaa kaikenikäisten keskuudessa. Silloin seurustelusuhteiden aloittaminen voi olla hurjan haastavaa.”

SIIHEN, miten ihminen käyttäytyy ihastuessaan, vaikuttavat aivan varhaiset kokemukset teini-iältä. Millaista on silloin ollut luoda kontaktia muihin ihmisiin? Onko ollut erityisen arka ja ujo?

Itse asiassa seksuaalisen kasvuun kuuluu usein jo se, että ihastutaan tarhakaveriin. Päiväkodin pihalla saatetaan vaihtaa pusuja ja leikkiä pariskuntaa, eikä sitä häpeillä juurikaan.

”Murrosiän kynnyksellä ihastumista ei sitten taas uskalleta enää välttämättä kertoa. Korkeintaan pyydetään ystävää puhumaan ihastukselle, tai viedään tälle lappunen.”

Seksuaaliterapiassa muistojen perkaaminen vuosien takaa onkin tärkeää. Vaikka asiaa ei itse tiedostaisi, saattavat ihmissuhteiden vaikeudet selittyä lapsuuden ja nuoruuden kokemuksilla.”

Vierailija
26/75 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

” RANTA nostaa myös esille erään kansaperinteessä kulkevan, ammoisen sananlaskun: Rakkaudesta se hevonenkin potkii.

”Moni muistaa tämän lapsuusajaltaan. Että kiusoitellaan sitä tyttöä tai poikaa, josta tykätään. Sille on syynsä, miksi tämmöinen sanonta on kestänyt aikaa. Voi olla, että juuri lähelle päästäminen on se suurin vaikeus”, hän toteaa.

Kun toisen päästää henkisesti ja fyysisesti läheiseksi, on se väistämättä intiimiä. Rannalle intiimiys tarkoittaa laajasti monia asioita.

”Ajattelen intiimiyden olevan kykyä läheisyyteen toisen mutta myös itsensä kanssa. Itsen kanssa läheisyys tarkoittaa, että uskaltaa olla avoin omien tunteiden kanssa. Olla näkyvä ja kuuluva.”

”Tämän suhteen monilla on juuri kasvuvuosien aikana tullut jotakin esteitä eteen. Kun oman itsensä tuntee hyvin, on helpompi ilmaista toisellekin tunteitaan”, terapeutti sanoo.

Se, miltä ihastuminen tuntuu ja miten sen voi toiselle näyttää, on siis vahvasti kytköksissä omaan persoonaan ja tämän rakentumiseen.

”Kysymys siitä, milloin ihminen on psykologisesti aikuinen, on tämän suhteen aika kiinnostava. Kirjallisuudessa on tästä eri viitteitä. Jossain sanotaan, että rajapyykki on 22–24 vuotta, mutta hiljattain luin, että aikuistuminen tapahtuu vasta 28-vuotiaana”, Ranta naurahtaa.

”Henkinen kasvu ja itseen tutustuminen jatkuu joka tapauksessa hamaan hautaan asti, se on selvää.”

Olipa missä kasvunsa vaiheessa tahansa, on Rannalla yksinkertainen neuvo ihastuneille: kerro tunteistasi suoraan ja itselle sopivalla tavalla.

”Ihmissuhteissa ei muutenkaan kannata arvailla, tulkita tai lukea ajatuksia. Siihen emme pysty. Korkeintaan saatamme tehdä aavistuksia toisen kiinnostuksesta katseen tai hymyn takia, mutta silti on parempi kysyä, vaikka pelottaisi.”

TERAPEUTTI toteaa, että hänelle ihastuminen ja rakastuminen sanoina merkitsevät pitkälti samankaltaisia tunteita. Silloin kiinnostus leimahtaa nopeasti.

”Saattaa muodostua vaikka kesäromanssi. Vaihe kestää puolesta vuodesta puoleentoista, minkä jälkeen tilanne tavallaan puntaroituu. Jatkuuko suhde vai loppuuko se? Jos jatkuu, tunne vaihtuu rakastamiseksi.”

Rannalla on myös vahva näkemys siitä, miten alun hullaantuminen eroaa rakastamisesta.

”Suurin ero on siinä, että kun ollaan ihastuneita, on helppo sanoa toiselle, että rakastan sinua, koska olet jonkinlainen. Kun alkaa rakastamaan ihmistä, pystyy jo sanomaan, että rakastan sinua, vaikka sinussa on tuommoisiakin piirteitä.”

Vierailija
27/75 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hylätyksi ja torjutuksi tulemisen pelko.

Vierailija
28/75 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieläkin pahempaa kun tulee juttelemaan.. sanon mitä vaan että saan juostua pakoon. Vaikka ilmoittaen ettei ollenkaan kiinnosta.

Ja siinä sopassa sitten ollaan.

Eikä ole mennyt boin vain kerran vaan useamman kerran. ja joo neiset tehneet aloitteita noin 5 kertaa useammin kuin itse oon naisia lähestyny. Tää on kuin kauhea kirous. Pitäisi jotenkin saada tahtia maltillisemmaksi Se moi-moi yhden päivän ja vasta seuraava päivä nukkumisen jölkeen koettaa jutella mitään enempää. Tai että kertoisi että tykkää musta ja poistuisi ja sitten seuraavana päivänä voisin reagoida. Pytyisi ehkä jotenkin käsittelemään tilannetta siinä välissä ja reagoida muutenkin kuin panikoiden.

Vierailija
29/75 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kysy ne yhteystiedot.

Itse varjostin miestä.

t. Ei ole eka kerta

Miksi ihastut vain miehiin, jotka ovat sinua suositumpia, karismaattisempia ja supliikimpia?

M/40

Voinyhelvetti. Ei sitä pysty valitsemaan, kehen ihastuu.

Vierailija
30/75 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku kiltti kopioida jutun tähän? Mulla sama. Ikuisesti kai yksin.

Vierailija
31/75 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kysy ne yhteystiedot.

Itse varjostin miestä.

t. Ei ole eka kerta

– –

Voinyhelvetti. Ei sitä pysty valitsemaan, kehen ihastuu.

Älä vastaa näille trolleille, lähtee taas kerran hyvä ketju sivuraiteille kun jäävät pakottamaan tuota juuttunutta levyään.

Sivusta

Vierailija
32/75 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen juuri sellainen jäätyjä, yhä edelleen keski-iässä. Muuten olen työksenikin tekemisissä kaikenlaisten ihmisten kanssa ja pidän puheita jne, joten ei uskoisi.

Päädyin tämän takia tapailemaan vain naistenmiehiä, koska he pystyvät pääsemään sellaisen vastarinnan ohitse ja suorastaan pitävät haasteista. Menin naimisiinkin pelimiehen kanssa tästä syystä, hän jaksoi yrittää ja yrittää,vaikka olin kauhea perässävedettävä kivireki.

Vierailija
33/75 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku kiltti kopioida jutun tähän? Mulla sama. Ikuisesti kai yksin.

Tuossa yllä viestit 25 ja 26 ennekuin ylläpito poistaa. samaa firmaa, mutta silti. Vapaa keskustelu kielletty.

Vierailija
34/75 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas tulee oksennus.

Todella häiritsevää kun alkaa oksettaa ihastuksen lähellä.

Jotain hermoilua sekin on. Pelkästään oksettamisen pelko ajaa välttelemään ihastusta.

Vierailija
35/75 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella tuttua, olen myös jäätyjätyyppi. Olen ollut kerran ihastunut ja päädyimme treffailemaan, mutta jännitykseni oli niin sairasta että ne tapaamiset kääntyivät ihanasta enemmän kamalan puolelle - ja uskon että tunne oli molemminpuolinen. Sitä meni sen toisen seurassa niin täydelliseen lukkoon sekä henkisesti että fyysisesti että kaikenlainen toimiminen ajattelusta lähtien tuntui ylivoimaiselta. mikään muu ei koskaan ole saanut samanlaista vaikutusta aikaan kuin sen yhden ihmisen läsnäolo.

Vierailija
36/75 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Tuo juttu keskittyi siis vain teini-iän kokemuksiin- ei mitään lapsuudesta tai ajasta sen jälkeen tai ylipäätään sosiaalisesta kontektista tai ylipäätään mistään. Sinänsä ihan hyviä huomioita sisälsi, mutta pelkkää lässytystä siitä, miten ihminen kasvaa henkisesti läpi leämän. Daaaa?

"Olipa missä kasvunsa vaiheessa tahansa, on Rannalla yksinkertainen neuvo ihastuneille: kerro tunteistasi suoraan ja itselle sopivalla tavalla."

No v*ttu kun ei pysty, kun jäätyy.

Vierailija
37/75 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varattuna ja ihastuneena käyttäydyin ihastusta kohtaan noin. Jäädyin seurassa ja välttelin. Odotin näkemistä mutta jännitin koska en halunnut kiinnostukseni näkyvän. Eroa olin miettinyt, mutta olin vielä suhteessa enkä halunnut pettää. Tunteet ja järki oli eri mieltä. Tasapainottelin niiden välillä.

Vierailija
38/75 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kannattanut ensiksi googlettaa tuo T-J Ranta, joka noin viisaita loihii.

Vetämiensa parisuhde- tai seksuaaliterapia-kurssiensa tai luennoitsijapalkkoitansa hintaa ei ole ilmoittanut, mutta

Naisten orgasmikoulu:

"Osallistumismaksu on 98e / kerta, yhteensä 784e. Hinta sisältää 24% alv:n. Mahdollisuus maksaa useammassa erässä."

http://www.teija-liisaranta.fi/

Luojan lykky, hän vetää myös työnohjauskursseja.

"Työnohjaus tukee ohjattavaa, ehkäisee rutinoitumista ja parantaa stressin hallintaa, kirkastaa työntekijän perustehtävää."

Pyydä tarjous!

Vierailija
39/75 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kysy ne yhteystiedot.

Itse varjostin miestä.

t. Ei ole eka kerta

Jos jättää huomioimatta kirjoituksen kohtalaiset stalkkerifibat, tässä on oikeasti hieno hetkenkuvaus!

Vierailija
40/75 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kannattanut ensiksi googlettaa tuo T-J Ranta, joka noin viisaita loihii.

Vetämiensa parisuhde- tai seksuaaliterapia-kurssiensa tai luennoitsijapalkkoitansa hintaa ei ole ilmoittanut, mutta

Naisten orgasmikoulu:

"Osallistumismaksu on 98e / kerta, yhteensä 784e. Hinta sisältää 24% alv:n. Mahdollisuus maksaa useammassa erässä."

http://www.teija-liisaranta.fi/

Luojan lykky, hän vetää myös työnohjauskursseja.

"Työnohjaus tukee ohjattavaa, ehkäisee rutinoitumista ja parantaa stressin hallintaa, kirkastaa työntekijän perustehtävää."

Pyydä tarjous!

"Ensin työ, sitten huvi".