Ihmetyttäneet hääkokemukset -peukutusketju
Näin kesän alussa ja hääkauden lähestyessä verestetään menneiden vuosien ihmetyttäneitä hääkokemuksia. Oliko hääkutsussa jo jotain kummallista tai tapahtuiko juhlapäivänä jotain erikoista? Oliko kaverin häissä tarjolla makaronilaatikkoa? Käskettiinkö vieraita tuomaan lahjat vaaleasävyisiin papereihin käärittynä? Yksi asia per viesti. Peukku ylös = ihmetyttäisi minuakin, peukku alas = mitä ihmeellistä tässä on? Ap aloittaa: Olin morsiamen kaveri ja sain kutsun häihin. Kutsu oli kaksiosainen: minut oli kutsuttu kirkkoon seuraamaan vihkimistä ja iltabileisiin juhlapaikkaan. Näiden välissä oli kuitenkin ns. häävastaanotto/päivällinen muussa tilassa, jonne minua ei kutsuttu. Eli vihkimisen ja iltabileiden välissä oli monen tunnin "tyhjä tauko" vietettäväksi toisella paikkakunnalla, jonne olisin vihkimistä varten matkustanut. Ymmärrän, että hääpari halusi säästää tarjoilukuluissa karsimalla juhlavieraita, mutta skippasin koko juhlapäivän suosiolla. Ei napannut vihkiminen, yksin kaupungilla vietetty iltapäivä jotain noutoruokaa mutustaen + kännisten ihmisten katselu iltabileissä. Ap
Kommentit (1474)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on käynyt samoin kuin Ap:lle, että kutsuttiin mukaan vain osaksi aikaa. Miksi ihmeessä hääparit kuvittelevat tuon olevan vieraalle hyvä diili? Tulemalla vihkimiseen ja johonkin iltajuhlaan olet periaatteessa velvollinen hankkimaan hääparille jonkun lahjan, mutta et pääse itse edes syömään ja seurustelemaan hääparin/muiden vieraiden kanssa juhlien ajaksi. Jos ei ole vara kutsua enempää ihmisiä juhliin, niin jättäisin kokonaan kutsumatta.
Minullekin on käynyt sama. Luulin kaverin olevan vain harvinaisen törppö, mutta ilmeisesti tällainen on yleistäkin? En mennyt häihin, olisi mennyt niin hankalaksi.
Tämä on mun mielestä yleistynyt viime vuosina. Ehkä tämän tarkoitus on karsia sellaiset häävieraat, joita ei aidosti haluta mukaan? Ehkä hääpari ajattelee, että tällaiset vieraat eivät haluakaan tulla ollenkaan mukaan ja laskevat sen varaan?
Ei vaan tässä halutaan antaa sukulaisille jne. se perinteinen hääkokemus ja sitten bilettää kavereiden kanssa. Kaverit kun yleensä häissä tekevät kaikkensa saadakseen sukulaiset lähtemään pois, jotta voivat aloittaa omat juhlansa, ja tuolla tavalla kaikilla on mukavampaa.
Enpä tiedä, onko sukulaisista yhtään sen mukavampaa tulla painostetuksi lähtemään, vaikka kaverit tulisivatkin myöhemmin paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni meni naimisiin vuosia sitten. Hääjuhlissa sulhasen äiti tuli hiprakassa sanomaan pienelle pöytäseurueellemme "en ymmärrä, miksi poikani on valinnut tuon Pirkko-Justiinan vaimokseen! He ovat niin erilaisia!"
En tiedä, tajusiko sulhasen äiti puhuvansa morsiamen kavereille, mutta mielestäni kommentti oli todella asiaton oman lapsensa häissä. Olkoon mitä mieltä tahansa, mutta tuollaisia puheita ei tarvitsisi lausua kenenkään hääpäivänä.
Ystäväni on sittemmin eronnut, kun sulhasen äiti painosti poikaansa ottamaan avioeron.
Minun hyvälle ystävälle on käynyt näin. Entinen anoppinsa oli alusta asti inhonnut poikansa tyttöystävää ja oli koko suhteen ajan vihjaillut, että kannattaisi erota. Hääpäivänäkin vielä kyseli pojaltaan, onko hän nyt aivan varma tästä. En ymmärrä aikuisia ihmisiä, jotka eivät osaa käyttäytyä tuollaisissa tilanteissa. Eräs lapsensa seurustelukumppania inhonnut vanhempi totesi, että kun lapsi on hääpäivänä naimisiin tuon kumppanin kanssa mennyt, niin hän ei enää valita. Lapsi on päätöksensä tehnyt ja sen kanssa sitten eletään. Ehkä viisainta toimintaa tuossa tilanteessa mitä voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvästä aloituksesta ap! On niin hauska pöyristyä näistä jutuista.
Ole hyvä! Ajattelin, että muillakin näitä kokemuksia riittää.😊
Ap
Minut kutsuttiin pelkästään kirkkoon seuraamaan vihkimistä, tunsin hääparista naisen opiskelujen kautta ja miestä en ollut koskaan tavannutkaan. Tuo kutsu tuntui lähinnä jonkinlaiselta säälikutsulta ja kaikessa hiljaisuudessa jätin vain menemättä kirkkoon. Oikeastaan jälkikäteen mietin, miksi minut edes piti kirkkoon kutsua? Emme olleet hääparin kanssa mitenkään läheisissä väleissä.
Morsian vaati pappia toimimaan portsarina kirkon ovella, että morsiamen sisko ei voisi tulla häihin. Morsian kuunteli naama punaisena ja savu suunnilleen nousi korvista, kun pappi selitti ettei he henkilöpapereita kysele ja kaikki voivat tulla kirkkoon.
Olin kaasona ystäväni häissä. Päivän päätteeksi kyyditsimme hääparin hotelliin sviittiyötä varten. Ihmettelin ylimääräistä mukana olevaa matkalaukkua, niin selvisi, että hääpari kuljetti hotelliin matkalaukullisen karkkia, sipsiä, kuohuviiniä ym. Aikoivat yöllä juhlien päätteeksi mässäillä urakalla. Eiköhän hotellistakin olisi syötävää saanut.
Tuoreen aviomiehen isä flirttaili avoimesti morsiamen ystävien kanssa (olin yksi näistä ystävistä). Osa piti tuota isää komeana, mutta itse en tuota "komeutta" nähnyt. On vain ällöttävää, kun isäni ikäinen limanuljaska flirttailee ja omasta mielestään niin haluttava tapaus. Tuntui pahalta hänen vaimonsa ja samanikäisten lastensa puolesta.
Tunnelmallisessa, keskiaikaisessa kaupungissa järjestetyt häät joissa yllätysnumerona vihkimisen jälkeen järjestettiin opastettu kävelykierros. Siellä käveltiin sitten jonossa juhlakorkkareissa, helteessä ilman vesipulloja mukulakivillä nuoret ja vanhat, lapsiperheet ja huonojalkaiset iäkkäät sukulaiset. Hääjuhlaan oli panostettu paljon mutta tunnelma meni pilalle nälkäisenä, väsyneenä ja jalat vesikelloilla. En vieläkään ymmärrä mitä muuten ihan fiksun pariskunnan päässä liikkui...
Taustatiedoksi, mut oli kutsuttu yksin eräiden tuttujen häihin. Häät etenivät seuraavalla kaavalla: vihkiminen ulkona + onnittelumaljat ulkona vihkipaikan lähistöllä+ ruokailu sisällä. Onnittelumaljan jälkeen olin siirtymässä sisälle juhliin, kunnes tajusin pöytäkartasta ettei minua oltu plaseerattu mihinkään istumaan. Siinä nolona seisoin ovella muiden vieraiden valuessa sisälle ja mietin, mitä teen. Paikan työntekijä pelasti minut, kattoi erääseen pöytään ylimääräisen paikan ja menin sinne istumaan. Tunsin itseni tyhmäksi, kun en tajunnut hääparin kutsuun "jääthän myös vihkimisen jälkeen?" kyllä vastattuani kutsun koskevan vain onnittelumaljaa eikä itse juhlaa.
Mä jaksan joka kerta ihmetellä näitä, jotka valittavat kun juhlia ei ole mietitty juuri heidän näkökulmastaan. Haloo, ei yhdet hääjuhlat voi olla samaan aikaan sekä pikkulasten/teinien/aikuisten/ikäihmisten mieleen. Häät on mun mielestä ennen kaikkea hääparia varten ja heidän näköiset eikä juhlien ole tarkoitus olla muiden miellyttämistä varten. Jos hääpari haluaa hääpäivänä tarjota suosikkejaan pizzoja ja artesaanioluita, niin miksi vieraiden pitäisi siitä valittaa?
hääpari odotutti vieraita seisomalla kirkon eteisessä 10 min sen jälkeen, kun vihkimisen olisi pitänyt alkaa. toinen puolisoista oli jenkki ja halusi tehdä näyttävän sisääntulon.
On morsiusparin tärkeä päivä ja juhla joo, mutta kyllähän se nyt pitää niiden vieraidenkin viihtyvyydestä pitää huolta. Tosi kiva mennä juhlimaan toisten onnea ja joudutkin nakottamaan tuntitolkulla ulkona juhlahepeneissä tai kutsutaan mukaan vain osaan häitä. Tulee lähinnä mieleen, että haluttu päästä mahdollisimman halvalla, mutta häälahjojen takia haalittu paljon vieraita joista osa sitten potkitaan pihalle.
Serkkuni meni naimisiin ulkomaalaisen kanssa Suomessa pikkupaikkakunnalla kaukana pk-seudusta. Juhliin oli tapojen mukaisesti kutsuttu paljon väkeä ja kirkko pullisteli juhlakansaa. Kirkossa ainoat ulkomaalaiset olivat tämä ulkomaalainen puoliso ja hänen veljensä, muita ei hänen puoleltaan ollut. Hääpari oli vaatinut pappia pitämään koko vihkimisen englanniksi, jotta kaikki ymmärtäisivät. Niin varmaan ne peräkylän vanhat mummot ja tädit puhuvat sujuvaa englantia. En ymmärtänyt tuota ratkaisua sitten lainkaan, sillä suomeksi puhumalla kaikki muut olisivat ymmärtäneet paitsi ulkomaalaiset ja olisihan kysymykset yms tärkeät asiat voinut kysyä englanniksi. Säälitti myös pappi, joka yritti sönkätä huonolla englannilla vihkimisen läpi.
Tiedän tapauksen, jossa suku uhkasi erota kirkosta, jos henkilöt A ja B eivät pääse naimisiin jo sovittuna hääpäivänä. Ongelma oli siinä, että A oli yhä naimisissa C:n kanssa, koska ei ollut saanut avioeroa hoidetuksi ajoissa. Avioero saatiin voimaan pari päivää ennen häitä ja vihkiminen saatiin pidettyä. Oli pokassa pitelemistä, kun toiset uhkaavat erota kirkosta, kun Suomen laki ei salli kahta avioliittoa yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
On morsiusparin tärkeä päivä ja juhla joo, mutta kyllähän se nyt pitää niiden vieraidenkin viihtyvyydestä pitää huolta. Tosi kiva mennä juhlimaan toisten onnea ja joudutkin nakottamaan tuntitolkulla ulkona juhlahepeneissä tai kutsutaan mukaan vain osaan häitä. Tulee lähinnä mieleen, että haluttu päästä mahdollisimman halvalla, mutta häälahjojen takia haalittu paljon vieraita joista osa sitten potkitaan pihalle.
Juuri näin. Ja ne ihmisiä ärsyttävät asiat ovat kaiken lisäksi sellaisia, minkä huomioiminen ei ole mitenkään pois morsiusparin elämän tärkeimmästä päivästä tai tee siitä vähemmän heidän näköistään. Jos pari menee vihkimisen jälkeen kuvattavaksi, vieraille järjestetään juhlapaikalle juotavaa, ei tarvitse olla kuin vettä jos budjettiin ei mahdu mitään muuta. Tai jos maljat on ollut tarkoitus nostaa ulkona mutta sataa tai on kylmä, päästetään vieraat sisään odottamaan. Huolehditaan, että ruokaa on riittävästi eikä viimeiset jää kokonaan ilman. Ja hankitaan illaksi myös alkoholittomia juomia. Pieniä asioita, mutta juuri ne vieras muistaa vielä häiden jälkeen, toisin kuin pöytäkartan fontin.
Kokemus eri aikaan juhlinnasta, mutta vieraan taholta. Eräs ystävämme meni toisella paikkakunnalla naimisiin ja toinen ystävä pyysi päästä meidän kyydissä. Mikäs siinä, hauskaahan se on saada matkaseuraa. Mutta alkoi inttämään, että meidän pitäisi lähteä myöhemmin, koska halusi ajoittaa saapumisen häihin siten, että kaikki tylsä, eli vihkiminen ja mahdolliset puheet olisi ohi ja pääsee suoraan ruokapöytään.
Kun emme suostuneet, oli hyvin närkästynyt, koska joutuu hoitamaan muun kyydin sitten. Hoitikin ja tuli jonkun random-tyypin kanssa tukevassa humalassa näyttävästi hääjuhlaan, kun muut istuivat pöydässä. Onneksi kerkisin kaasoa valistamaan ja hän ohjasi pariskunnan hiljaisesti suoraan perimmäiseen pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on käynyt samoin kuin Ap:lle, että kutsuttiin mukaan vain osaksi aikaa. Miksi ihmeessä hääparit kuvittelevat tuon olevan vieraalle hyvä diili? Tulemalla vihkimiseen ja johonkin iltajuhlaan olet periaatteessa velvollinen hankkimaan hääparille jonkun lahjan, mutta et pääse itse edes syömään ja seurustelemaan hääparin/muiden vieraiden kanssa juhlien ajaksi. Jos ei ole vara kutsua enempää ihmisiä juhliin, niin jättäisin kokonaan kutsumatta.
Eräs tuttuni teki näin, jotta maksimoisi juhlijoiden määrän. Kutsui kirkkoon ja illan bileisiin tuttuja, työkavereita ym. "ei niin läheisiä" ihmisiä. Osittain tässä oli syynä se, että olivat vuokranneet ison salin bileitään varten ja olisihan se näyttänyt tyhmältä, jos siellä olisi ollut vain kourallinen porukkaa tanssimassa. Itseäni ei huvittanut noihin juhliin meneminen, sillä olisin joutunut matkustamaan Helsinkiin kesken oman lomani. Ei huvittanut ajatus kymppien matkakuluista, hotelliyöstä ja häälahjasta tuollaisten juhlien takia.
Taidan olla harvinainen tapaus, koska en loukkaantunut tällaisesta kutsusta. Mekin nimittäin saimme kutsun vain häiden ”jatkoille”, jossa oli tarjolla juotavaa ja pientä purtavaa. Kyseessä oli puolisoni opiskelututtu, ei mikään läheinen ystävä. Muut jatkoille kutsutut olivat juurikin työkavereita ja muita hyvänpäivän tuttuja. Juhlat olivat Helsingissä, jossa itsekin asumme, joten pääsimme paikalle kätevästi julkisilla. Lisäksi pari korosti erittäin tiukasti, etteivät he toivoneet näiltä jatkoille kutsutuilta mitään lahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Taustatiedoksi, mut oli kutsuttu yksin eräiden tuttujen häihin. Häät etenivät seuraavalla kaavalla: vihkiminen ulkona + onnittelumaljat ulkona vihkipaikan lähistöllä+ ruokailu sisällä. Onnittelumaljan jälkeen olin siirtymässä sisälle juhliin, kunnes tajusin pöytäkartasta ettei minua oltu plaseerattu mihinkään istumaan. Siinä nolona seisoin ovella muiden vieraiden valuessa sisälle ja mietin, mitä teen. Paikan työntekijä pelasti minut, kattoi erääseen pöytään ylimääräisen paikan ja menin sinne istumaan. Tunsin itseni tyhmäksi, kun en tajunnut hääparin kutsuun "jääthän myös vihkimisen jälkeen?" kyllä vastattuani kutsun koskevan vain onnittelumaljaa eikä itse juhlaa.
Huonoa käytöstä hääparilta. Olisi kannattanut selkeästi kysyä jäätkö myös onnittelumaljan/ruokailun ajaksi. Nyt ainakin jäi olo, etten itse olisi sijassasi tiennyt, haluttiinko minua mukaan ruokailuun lainkaan vai oliko plaseeraus vain unohtunut?
Vierailija kirjoitti:
hääpari salli vain sellaiset avecit, jotka olivat kihloissa/naimisissa. Tyttö/poikaystävät eivät voineet tulla mukaan.
Tällaisten alapeukuttajat. Oletteko tajunneet, kuinka paljon näitä kaikenmaailman aveceja on? Eri asia vakiintuneet pariskunnat, jotka ovat ihan kunnolla yhdessä ja tuntevat hääparin. Kavereilta oon saanu kuulla ja omien häiden kohdalla nähdä, kuinka paljon tulee kyselyitä aveceista kutsujen saapumisen jälkeen:
"Meidän Emma 14 v:llä on poikaystävä Jape, jonka kanssa Emma haluais tulla häihin." (=teinin kumppani, joka tuskin on kuvioissa enää parin vuoden päästä)
"Serkku: Oon nyt tapaillut viimeisintä Tinderdeittiä kaksi viikkoa, voinko ottaa mukaan?" (=ties monesko deitti viimeisen vuoden aikana)
Työkaveri: "Voiko kumppani tulla mukaan, kun oisin muuten juhlissa yksin?" (=mietin jo sinunkin kutsumista budjetin kannalta ja nyt pitäisi saada vielä mies mukaan?)
A) Miksi hääpari haluaisi kutsua häihin jonkun lyhytaikaisen seurustelukumppanin, jota ei ole koskaan tavannutkaan? Ei huvita maksaa kallista ruokailua ym. seuralaiselle, joka ei ole hääparin juhlan kannalta olennainen.
B) Jos jokainen halukas saa tuoda seuralaisen, niin tiesitkö henkilömäärän äkkiä paisuvan suureksi? Jos haluaisin kutsua 10 kaveria, pitäisi varautua 20 vieraaseen avecien tullessa mukaan.
Sukulaiseni meni naimisiin lestadiolaissuvusta olevan naisen kanssa, ja he järjestivät noin että ensin kirkkovihkiminen, sitten pakolliset pönötysjuhlat seurakuntatalolla ja illalla bileet jollain mökillä. Olin kaikkiin kutsuttu, mutta morsiamen suvun väelle ei ollut laitettu kutsua mökille ja sitä piti salailla heiltä, ei siis tosiaan saanut edes puhua mökistä srk-talolla kun joku morsiamen sukulainen olisi voinut kuulla.
Ehkä hääparit, jotka eivät kutsu kaikkia noihin virallisiin juhallisuuksiin, ajattelevat säästävänsä ystäviään tylsältä istumiselta sukulaisten keskellä, ja sukulaisia liian riehakkaalta kaverijuhlinnalta (kun ei niitä varttuneemman pään sukulaisia varmaan ole sitten vastaavasti sinne loppubileisiin kutsuttu)?