Ihmetyttäneet hääkokemukset -peukutusketju
Näin kesän alussa ja hääkauden lähestyessä verestetään menneiden vuosien ihmetyttäneitä hääkokemuksia. Oliko hääkutsussa jo jotain kummallista tai tapahtuiko juhlapäivänä jotain erikoista? Oliko kaverin häissä tarjolla makaronilaatikkoa? Käskettiinkö vieraita tuomaan lahjat vaaleasävyisiin papereihin käärittynä? Yksi asia per viesti. Peukku ylös = ihmetyttäisi minuakin, peukku alas = mitä ihmeellistä tässä on? Ap aloittaa: Olin morsiamen kaveri ja sain kutsun häihin. Kutsu oli kaksiosainen: minut oli kutsuttu kirkkoon seuraamaan vihkimistä ja iltabileisiin juhlapaikkaan. Näiden välissä oli kuitenkin ns. häävastaanotto/päivällinen muussa tilassa, jonne minua ei kutsuttu. Eli vihkimisen ja iltabileiden välissä oli monen tunnin "tyhjä tauko" vietettäväksi toisella paikkakunnalla, jonne olisin vihkimistä varten matkustanut. Ymmärrän, että hääpari halusi säästää tarjoilukuluissa karsimalla juhlavieraita, mutta skippasin koko juhlapäivän suosiolla. Ei napannut vihkiminen, yksin kaupungilla vietetty iltapäivä jotain noutoruokaa mutustaen + kännisten ihmisten katselu iltabileissä. Ap
Kommentit (1474)
Morsian oli menossa toista kertaa naimisiin ja hän ei olisi halunnut vihkikaavassa mainittavan omaa sukunimeään. Morsiamella oli siis käytössä naimisiin mennessä vielä exän nimi, jonka vaihtoi uuden miehensä nimeen. Pidin tuota outona, sillä eihän niitä kysymyksiä voi kysyä tyyliin "Tahdotko sinä Jessica ottaa Nicodemus-Harold Herbert Virtasen aviomieheksesi..." Pappi piti päänsä ja käytti molemmista sukunimeä.
Mulle on käynyt samoin kuin Ap:lle, että kutsuttiin mukaan vain osaksi aikaa. Miksi ihmeessä hääparit kuvittelevat tuon olevan vieraalle hyvä diili? Tulemalla vihkimiseen ja johonkin iltajuhlaan olet periaatteessa velvollinen hankkimaan hääparille jonkun lahjan, mutta et pääse itse edes syömään ja seurustelemaan hääparin/muiden vieraiden kanssa juhlien ajaksi. Jos ei ole vara kutsua enempää ihmisiä juhliin, niin jättäisin kokonaan kutsumatta.
Sulhanen 50+ vanhapoika, kutsujina parin vanhemmat. "Kutsumme teidät tyttäremme xx ja poikamme yy vihkiäisiin..." on jollain lailla ymmärrettävää, jos molemmat on nuoria ja vanhemmat käytännössä järjestääkin häät, mutta kun vanhemmat hoippuvat jo haudan partaalla... ei.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on käynyt samoin kuin Ap:lle, että kutsuttiin mukaan vain osaksi aikaa. Miksi ihmeessä hääparit kuvittelevat tuon olevan vieraalle hyvä diili? Tulemalla vihkimiseen ja johonkin iltajuhlaan olet periaatteessa velvollinen hankkimaan hääparille jonkun lahjan, mutta et pääse itse edes syömään ja seurustelemaan hääparin/muiden vieraiden kanssa juhlien ajaksi. Jos ei ole vara kutsua enempää ihmisiä juhliin, niin jättäisin kokonaan kutsumatta.
Minullekin on käynyt sama. Luulin kaverin olevan vain harvinaisen törppö, mutta ilmeisesti tällainen on yleistäkin? En mennyt häihin, olisi mennyt niin hankalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullekin on käynyt sama. Luulin kaverin olevan vain harvinaisen törppö, mutta ilmeisesti tällainen on yleistäkin? En mennyt häihin, olisi mennyt niin hankalaksi.
Tämä on mun mielestä yleistynyt viime vuosina. Ehkä tämän tarkoitus on karsia sellaiset häävieraat, joita ei aidosti haluta mukaan? Ehkä hääpari ajattelee, että tällaiset vieraat eivät haluakaan tulla ollenkaan mukaan ja laskevat sen varaan?
Minua ei pyydetty morsiusneidoksi enoni häihin. Olin 6-vuotias ja toki ruma ja lihava lapsi, mutta myös suvun ainoa lapsi. Tämä on jäänyt harmittamaan. Ja siellä siis oli morsiuslapsina jotain parin ystävien lapsia.
Kaaso ei suostunut tekemään muuta hääpäivänä kuin pitämään morsiamen hääkimppua vihkimisen ajan. Kaikki sosiaaliset tilanteet ahdistivat niin, ettei halunnut tehdä mitään muuta. Seremoniamestarina toimi sulhasen sisko ja hääpari hoiti itse kaikki juhlavalmistelut. En ymmärrä, miksei tuo kaaso vain kieltäytynyt tehtävästä?
Sulhanen mökötti silminnähden kirkkohäiden ajan, sillä oli paatunut ateisti ja vastusti kirkkohäitä. Oli kuitenkin suostunut niihin morsiamen mieliksi. Kirkossa otetuissa kuvissa morsian hymyilee leveästi ja mies näyttää jostain norjalaisesta mörinämetallibändistä karanneelta.
Hääkutsussa oli pyydetty vieraita pukeutumaan tiettyihin ei-kirkkaisiin väreihin, tyyliin tummansiniseen, beigeen jne. Pariskunta halusi tyylikkäitä kuvia häistään, joissa kenelläkään ei olisi mitään räikeän pinkkiä minimekkoa. Arvatenkin juhlakansan joukossa oli joku iäkäs sukulaistäti, jolla oli kirkkaan violetti puku. Hieman nauratti, ehkä oli hääparille ihan oikein. :D
Vierailija kirjoitti:
Minua ei pyydetty morsiusneidoksi enoni häihin. Olin 6-vuotias ja toki ruma ja lihava lapsi, mutta myös suvun ainoa lapsi. Tämä on jäänyt harmittamaan. Ja siellä siis oli morsiuslapsina jotain parin ystävien lapsia.
Toisen kerran olen ollut häissä teininä äitini kanssa. Olivat siis jotkut äitini sukulaisen häät ja en ollut koskaan edes nähnyt tuota sukulaista. Jostain syystä morsian ei edes reagoinut mitenkään äitini paikallaoloon. Äitinikään ei ollut tuon sukulaisen kanssa tekemisissä. Lähinnä oli siis ollut tekemisissä mummoni kanssa, mutta jostain syystä äitinikin piti kutsua. Itse asiassa kutsu oli kai vanhemmilleni,olivat yhdessä, ei lapsille, mutta jostain syystä minä olin siellä äitini kanssa. Muistan myös häiden olleen ravintolassa, mutta ruoat oli kuitenkin itse tehtyjä (?) ja tarjolla ei nyt ollut makaronilaatikkoa, mutta ainakin lihapullia. Niin ja tuo enokin oli noissa häissä vaimonsa ja lastensa kanssa, joten oli noissa häissä lapsiakin. Tuota hääparia en ole noiden häiden jälkeen koskaan nähnyt. Äitikin on kuollut jo kauan sitten, enkä ole missään tekemisissä äitini kanssa. Mutta siis vain kaksissa häissä olen elämäni aikana ollut.
Hääpari halusi väenvängällä naimisiin seurustelunsa vuosipäivänä. Päivä sattui olemaan tavallinen perjantai, vihkiminen klo 13 ja vihkiminen tapahtui keväällä oikein loskaiseen ja "rumaan" aikaan. Ei siis ollut mikään pidennetty viikonloppu toukokuussa. Olipa todella kiva vieraille järjestää päivän poissaolo töistä ja matkustaminen muualta Suomesta paikalle. Ymmärrän, että päivämäärä oli hääparille tärkeä, mutta olisikohan asiaa voinut miettiä vieraiden näkökulmasta?
Juhlapaikalla häistä märisevät vieraat. Mikään ei ole inhottavampaa kuin kuunnella toisten valitusta kuinka tylsää häissä on. Tottakai häissä on välillä odottelua, kun et itse pääse ottamaan ruokaa/jututtamaan hääparia jne. Mielestäni se on ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mun mielestä yleistynyt viime vuosina. Ehkä tämän tarkoitus on karsia sellaiset häävieraat, joita ei aidosti haluta mukaan? Ehkä hääpari ajattelee, että tällaiset vieraat eivät haluakaan tulla ollenkaan mukaan ja laskevat sen varaan?
Ei vaan tässä halutaan antaa sukulaisille jne. se perinteinen hääkokemus ja sitten bilettää kavereiden kanssa. Kaverit kun yleensä häissä tekevät kaikkensa saadakseen sukulaiset lähtemään pois, jotta voivat aloittaa omat juhlansa, ja tuolla tavalla kaikilla on mukavampaa.
Olen ammatissa, jossa työskentelen lähes kaikki viikonloput vuodesta ja erityisesti kesän viikonloput ovat aivan täynnä töitä. Läheiseni tietävät tämän, kun en kesällä irtoa muihinkaan viikonloppumenoihin. Sitten kun saan kutsun häihin, niin ihmetellään miksi en pääse paikalle sinä heinäkuun suosituimpana hääviikonloppuna. Hyvässä lykyssä saan kesään yhden viikonloppuvapaan eikä todellakaan huvita viettää sitä jonkun kaverimirkun häissä.
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttuni teki näin, jotta maksimoisi juhlijoiden määrän. Kutsui kirkkoon ja illan bileisiin tuttuja, työkavereita ym. "ei niin läheisiä" ihmisiä. Osittain tässä oli syynä se, että olivat vuokranneet ison salin bileitään varten ja olisihan se näyttänyt tyhmältä, jos siellä olisi ollut vain kourallinen porukkaa tanssimassa. Itseäni ei huvittanut noihin juhliin meneminen, sillä olisin joutunut matkustamaan Helsinkiin kesken oman lomani. Ei huvittanut ajatus kymppien matkakuluista, hotelliyöstä ja häälahjasta tuollaisten juhlien takia.
Kiitos hyvästä aloituksesta ap! On niin hauska pöyristyä näistä jutuista.
Hääjuhlissa sulhanen soitti vastaperustetun bändinsä kanssa. Hääjuhlien päätteeksi sulhanen hehkutti "ekaa keikkaa" ääneen. Morsian oli hieman vihainen, kun hääpäivän sijaan uunituore aviomies piti päivän olennaisimpana antina keikkaa. :D
Eräät häät kirkossa olivat alkaneet, kun tajusin kesken papin puheen kuulevani koiran haukkumista. Päätä kääntelemällä selvisi, että eräs häävieras oli sniikannut koiran kirkkoon (ei siis ollut mikään opaskoira, vaan sellainen sylipuudeli). Kysäisin juhlassa asiasta, niin rouva selitti ettei halunnut jättää koiraa yksin autoon vihkimisen ajaksi. Mielessäni mietin, eikö koiraa voinut jättää ihan vain kotiin... Kiva myös, jos hääpari tai joku läheinen olisi sattunut olemaan pahasti koirille allerginen.
Hääpari meni naimisiin maistraatissa, ja vieraat oli kutsuttu suoraan juhlapaikalle klo 14. Pari itse kävi kuvauksessa, hääautoajelulla jne. ja tulivat paikalle pari tuntia myöhemmin, vieraat tietenkin odottivat ja ihmettelivät pihalla siihen saakka (onneksi ei satanut). Kun pari sitten viimein saapui, heitä ei oikeastaan edes kiinnostanut koko vieraiden läsnäolo, istua nyhväsivät vain kahdestaan omassa pöydässään pakolliset pari tuntia, kunnes pakkasivat ”eväät”, kakkua, kuoharia ym. ja lähtivät hotelliin viettämään aikaa kahdestaan siinä kuuden aikaan illalla, vieraat jäivät juhlimaan keskenään.
Toinen tapaus oli n. 150 vieraan häät, jossa päädyimme perheeni kanssa istumajärjestyksessä viimeiseen pöytään, johon oli laitettu kaikki pikkulapsiperheet. Kaikki muut vieraat hakivat ruokaa ennen meitä ja kun viimein pääsimme nälkäkiukkuisten lasten kanssa hakemaan ruokaa, kaikki oli loppu. Pelkkää ankeaa vihreää salaattia oli enää jäljellä. Sieltä juhlista lähdettiin kyllä aika äkkiä sinne kuuluisaan mäkkäriin.
Hääpari toivoi häälahjoja vain tietyiltä merkeiltä, tyyliin Marimekkoa ja Iittalaa. En ymmärrä noin tarkkoja toiveita. Toisaalta eivät esittäneet lahjojen koosta toiveita eli esimerkiksi Marimekon servetit olisivat tuolla logiikalla kelvanneet...