Isovanhempi ei noudata minkäänlaista hygieniaa lapsenlapsensa kanssa
Siis ei minkäänlaista, vaikka olen yrittänyt puhua ja antaa uusia mahdollisuuksia. Syö lapsen kanssa samoilta lautasilta ja tarjoaa jo itse syömäänsä ruokaa (siis joka on ollut jo omassa suussa!!) lapselle, lähmii lapsen lautasella olevia ruokia käsin ja syöttää (lapsi on kohta 5 ja on osannut jo pitkään syödä 100 % itsenäisesti), antaa lapselle nenäni edessä luvan syödä likaisilla käsillä (vaikka minä kannan mukanani käsidesiä ja olen muistuttanut häntäkin, että sitä käytetään ennen kuin syödään) jne... Nämä siis tapahtuneet minun nähteni. Olen monta kertaa kieltänyt tekemästä mitään noista, sekä etukäteen että tapahtumahetkillä, mutta kielloilla ei ole mitään vaikutusta. Tuskin on ainakaan parempi tilanne, kun ovat kahdestaan. Mielestäni hän vaarantaa lapseni terveyden ja välimme ovat ihan tosissaan koetuksella. Tunnen itseni vastuuttomaksi, jos en puutu tilanteeseen. Tuntuu, että ainoa ratkaisu on enää kieltää nuo näkemiset, mutta ärsyttää ja harmittaa kyllä. Vertaistukea?
Kommentit (36)
Olin noin 40v mummo ja puolisoni vaari. Vaarina muistavat vieläkin 7vuoden jälkeen, jolloin Hän nukkui pois. On ihanaa kun jos lapsilla on isovanhemmat. Hoitaessani vuoden koko päivät, ja viikonloppuisin monesti. Se ei ollut työtä vaan ihanaa yhdessä oloa. Moni äiti oli kade kun eivät saaneet hetkeksikään hoitoon helpolla. Parasta aikaa kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vähävaltias kirjoitti:
Mikään tuosta minkä kuvasit, ei aiheuta terveydellistä vaaraa eikä haittaa lapsellesi. Sen sijaan voisit heittää sen käsidesin roskikseen. Ihminen tarvitsee erilaisia mikrobeja, ihan lapsesta lähtien. Tutustu uusimpiin terveydenalan tutkimuksiin ja lopeta hysterisointi.
Ai ei vai? Tuleeko sulle jonain uutisena, että ne uusimmat terveysalan tiedotteet on viime aikoina olleet suurimmaksi osaksi hygieniaohjeita, joilla ehkäistään tutkimusten mukaan tehokkaasti koronavirustartuntoja?
Eikö desin sijasta kuitenkin ole suositelut ihan saippualla pesemistä?
Vierailija kirjoitti:
No ei tuon ikäluokan ihmiset ymmärräkään siisteydestä mitään. Uskoisin vielä, että maalaismummosta kyse.
Ainakin maitotilalliset maalaismummot ovat hygienian asiantuntijoita työnsä puolesta.
Miksi pappa lähmii lapsen ruokia, jos lapsi osaa syödä itse? Antaisi lapsen syödä itse ja omaan tahtiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä, jos hoitaisit itse lapsesi etkä altistaisi häntä terveysuhille?
Juuri näin. Tee ensi kerraalla selväksi, että hoidat esim. lapsesi ruokailun myös siellä isovanmemmalla, etkä jätä lasta hoitoo yksin kun et kerran voi luottaa.
2tellu kirjoitti:
Olin noin 40v mummo ja puolisoni vaari. Vaarina muistavat vieläkin 7vuoden jälkeen, jolloin Hän nukkui pois. On ihanaa kun jos lapsilla on isovanhemmat. Hoitaessani vuoden koko päivät, ja viikonloppuisin monesti. Se ei ollut työtä vaan ihanaa yhdessä oloa. Moni äiti oli kade kun eivät saaneet hetkeksikään hoitoon helpolla. Parasta aikaa kaikille.
Ei nyt oikein aukea sun pointti.
Vierailija kirjoitti:
Tää provo hurahti liian pitkälle tuossa "omasta suusta vauvalle" . En usko, että yksikään äiti katsoisi sitä vain sivusta ja vaan hiljaa mutisisi vastaan.
Nuorin tuntemani mummo oli 36 v, kun ensimmäinen lapsenlapsi syntyi eikä ollut ede 60-vuotias silloinkaan, kun syntyi lapsenlapsenlapsi.
Ikävä kyllä ei ole provo. Olisikin. Enkä katsonutkaan hiljaa vierestä, mutta käsiksikö olisi pitänyt käydä, jos sanominen ei auta? Oli siis haukannut itse sitä ruokaa, jota lapselle tarjosi (ei vauvalle, mistä vauvan oikein otit?).
Kyllä mummonkin pitäisi osata perusasiat puhtaudesta, eli ei saa siirtää omasta suusta hammasmätäbakteeria lapsen hampaisiin. Ja käsien pesu on ihan itsestäänselvyys. Huh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiellät näkemiset ja teet selväksi miksi. Pienen tauon jälkeen niitä voidaan kokeilla uudestaan, josko oppi olisi mennyt perille.
Ei ole liikaa vaadittu noudattaa noinkin yksinkertaisia ohjeita, lähes kiusantekoa papalta olla piittaamatta niistä.
Ihana kun viisikymppisestä puhutaan pappana.
Mutta joo, olen itse viisikymppinen ja oman vauvamme kanssa jo tiedettiin ettei vauvan suuhun omasta suusta karieksen takia. Ei ole iästä nyt kiinni.
Ööö eikös vauvan isovanhempi OLE hänen pappansa..?
Vierailija kirjoitti:
2tellu kirjoitti:
Ei nyt oikein aukea sun pointti.
Minäkään en ymmärrä miten hän pystyi olemaan oman puolisonsa vaari kuten kirjoitti :D
Vierailija kirjoitti:
No ei tuon ikäluokan ihmiset ymmärräkään siisteydestä mitään. Uskoisin vielä, että maalaismummosta kyse.
Äläs nyt yleistä. Minä olen taas huomannut että nuorempi polvi näin korona-aikana vähät välittää omasta ja muiden terveydestä käyttäytymisellään yleisillä paikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläs nyt yleistä. Minä olen taas huomannut että nuorempi polvi näin korona-aikana vähät välittää omasta ja muiden terveydestä käyttäytymisellään yleisillä paikoilla.
Voitaisiinko pitää tää hedelmätön nuoret vs. vanhat juttu kokonaan pois ainakin tästä ketjusta? Nuorissa on välinpitämättömiä ja vanhoissa myös, mutta samalla tavalla on kaiken ikäisissä myös suositukset vakavasti ottavia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mummonkin pitäisi osata perusasiat puhtaudesta, eli ei saa siirtää omasta suusta hammasmätäbakteeria lapsen hampaisiin. Ja käsien pesu on ihan itsestäänselvyys. Huh!
Tää oli miespuolinen sukulainen, ei siis mummo vaan pappa/ukki/vaari tms.
Juuri tuolla tavalla tarttuu herpes, karies, helikobakteeri jne. Kaikki nämä aiheuttavat kipua ja murhettä ja varsinkkn karies lyhentää elinikää.
Huoltajan kuuluu estää vaikka fyysisesti tautien tartuttaminen lapseen. Olisi kannattanut käydä käsiksi.
Mitä, jos hoitaisit itse lapsesi etkä altistaisi häntä terveysuhille?