Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nämä "et tullut valituksi"-puhelut ovat pilanneet työnhaun ihan kokonaan

Vierailija
02.06.2020 |

Ennen sentään jo puhelun tullessa saattoi tuulettaa jes, nyt onnistuin!

Nyt pitää varautuneena vastata ja kuunnella vaivaantunutta sönkötystä kuinka "valitsimme toisen".

Minäkin valitsen toisen enkä hae tuollaiseen paikkaan uudestaan.

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei näköjään ole hyvä. Jos tulee puhelu, ei hyvä. Jos ei tule puhelua sekään ei ole hyvä.

Ei kelpaa sähköposti toiselle, toinen ei halua sähköpostia.

Miten nämä sitten pitäisi hoitaa?

Minusta on hyvä että yleensä ilmoittavat, oli se väline mikä tahansa.

Vierailija
22/85 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisintähän on, että kun hakee paikkaa, niin mitään ei kuulu perästä. Joskus joissain tapauksessa automaatti kertoo puolen vuoden päästä, että eipä irronnut paikkaa. No, aika ilmeinen havainto, no shit sherlock. Useimmiten ei kuulu mitään. 

Soitto ajatuksena on kaunis, mutta kun ihmiset saattavat olla liikkeellä jossain sen puhelunsa aikana. Työtön ei välttämättä istua kökötä siellä kylmässä, valaisemattomassa ja karussa yksiössään odottaen juuri _sitä_ puhelua. Itse olen saanut parisen näitä kiitos, mutta ei kiitos -soittoja. Yksi oli niin, että olin juuri kauppareissulla. Ympärillä oli kamala hälinä ja rekryihminen puhui vielä kaikenlisäksi hirveän hiljaa. Koko puhelu oli valitettavasti "anteeksi, voitko toistaa, en kuullut" -puhetta. Sähköposti *ajallaan* olisi nähdäkseni parempi. Ihminen pystyy valikoimaan paremmin sen hetkensä, että milloin tiedon lukee tai milloin voi siihen ylipäätään syventyä. Eikä varmaan huono idea ole kysyä hakijalta, että miten tiedon haluaa.

Ja jotta asia saa kruunauksensa: oma työnhakujakso päättyi niin että minua kysyttiin hommiin. Paikka ei ollut julkisesti auki ja kaveri vain kysyi äkkiseltään kävelylenkille. Varmaan puolisen kilometriä käveltyämme hän kysyi kiinnostusta ja sitten puhuttiinkin töistä. Ja tällä tiellä ollaan. 

Eli se siitä rekryprosesseista ja hakemisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeiset kaksi työpaikkaa olen saanut tietää jo haastattelutilanteessa, ja niiden välissä oli useampi haastattelu, joista tuli vain sähköpostia. Se on kyllä hieno tunne kun haastattelun aluksi sanotaan, ettei meillä nyt ole paikkaa auki ja haastattelun lopuksi kysytään milloin voit aloittaa.

Siis miksi sanotaan ettei paikka ole auki? Miksi ylipäätään olisit haastattelussa sitten?

Ko. firman tuotteita olin asentanut ja ylläpitänyt, niin soitin ja kysyin, ja lupasivat haastattelun. Se mitä en tiennyt vielä tuolloin, että yritys oli kasvuvaiheessa, mutta he eivät aktiivisesti hakeneet työntekijää. Seuraavan neljän vuoden aikana taloon tuli noin kymmenen uutta työntekijää.

Samoin toi toinen paikka. Ei ollut aktiivista työntekijän hakua päällä. Lupasivat heti kuukauden työkokeilun, ja perään puolivuotta palkkatuetulla, jos kiinnostaa. Korona sotki sitten mahdolliset jatkot, eli tää viimeisin oli tältä vuodelta. Edellinen aika paljon vanhempi.

Vierailija
24/85 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei näköjään ole hyvä. Jos tulee puhelu, ei hyvä. Jos ei tule puhelua sekään ei ole hyvä.

Neutraalilla sähköpostilla.

Kukaan ei ole vastustanut sitä tapaa.

Puhelu on kaikissa tilanteissa huonoin vaihtoehto, sen on lähes huonompi kuin olla ilmoittamatta mitään.

Vierailija
25/85 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä mieluiten kuulisin siitä etten tullut valituksi. Ei pidä olettaa liikoja vaan kuunnella mitä asiaa on.

Vierailija
26/85 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on tarpeeksi hyvä, niin tollaisia ei tule, vaan päin vastoin. Itse joudun kohteliaasti kieltäytymään suurimmasta osasta headhuntereiden yhteydenotoista ja soittoihin toki vastaan kohteliaasti ja totean, etten ole tässä vaiheessa kiinnostunut uusista uramahdollisuuksista. Pari kiinnostavaa paikkaa on tullut vastaan, joista ollaan jopa käyty jatkokeskusteluja, mutta olen todennut, ettei kannata jatkaa pidemmälle. Tälläkin viikolla on edessä yksi keskustelu, mutta en usko, että vieläkään vaihdan paikkaa. Mukava huomata, että kysyntää löytyy vielä paljon, vaikka ikää on jo pitkälle päälle 50... Onnea kuitenkin kaikille työn hakuun ja toivottavasti tärppää. Parempi olla aktiivinen eikä heittäytyä tukiverkon varaan.

Vierailija
27/85 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerran kysyin tuollaisessa puhelussa syytä sille, miksi en tullut valituksi. Mielestäni haastattelu oli mennyt hyvin, joten olin aidosti kummissani. Minulle vain tiuskaistiin, että eivät he sellaisia juttuja kerro. Olisi sitten ollut soittamatta 🙄

Vierailija
28/85 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies oli kerran kaksipäiväisissä testeissä yhteen yritykseen, josta ei kerrottu paljon mitään. Rekryn hoiti siis ulkopuolinen firma.

Testien päätteeksi kotiin tuli tulokset. Mieheni pärjäsi testeissä tosi hienosti, esimerkiksi luovuudesta tuli harvinaiset täydet pisteet kuulemma. Mutta ei tullut valituksi, koska "ei ollut sitoutunut yritykseen". Siis yritykseen, josta ei tiennyt vielä mitään? Kaksi palkatonta päivää piti kuitenkin testeihin ottaa, matkustaa sinne satoja kilometrejä ja maksaa itse yöpyminen, ja hakuvaiheessa pitäisi olla sitoutunut mahdolliseen tulevaan työpaikkaan tietämättä siitä juuri mitään eikä palkasta tai muista työehdoista vielä tietoakaan??? Miten hel_etissä siihen voisi olla "sitoutunut"? Nauruksi meni. Jäi kyllä hyvin mieleen näistä rekrytoinnin "ammattilaisfirmoista".

Vierailija
29/85 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on tarpeeksi hyvä, niin tollaisia ei tule, vaan päin vastoin. Itse joudun kohteliaasti kieltäytymään suurimmasta osasta headhuntereiden yhteydenotoista ja soittoihin toki vastaan kohteliaasti ja totean, etten ole tässä vaiheessa kiinnostunut uusista uramahdollisuuksista. Pari kiinnostavaa paikkaa on tullut vastaan, joista ollaan jopa käyty jatkokeskusteluja, mutta olen todennut, ettei kannata jatkaa pidemmälle. Tälläkin viikolla on edessä yksi keskustelu, mutta en usko, että vieläkään vaihdan paikkaa. Mukava huomata, että kysyntää löytyy vielä paljon, vaikka ikää on jo pitkälle päälle 50... Onnea kuitenkin kaikille työn hakuun ja toivottavasti tärppää. Parempi olla aktiivinen eikä heittäytyä tukiverkon varaan.

Sä et ole hyvä missään muussa kuin trollauksessa.

Vierailija
30/85 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin inhoan noita puheluita. Ajattelin, että käytän sitä puheyhteyttä kyselläkseni mikä meni vikaan, mutta vastaukset on yleensä täysin ympäripyöreitä tai soittaja sanoo, että ei tiedä valintaprosessista tarkemmin, soitti vaan ilmoittaakseen, etten tullut valituksi. Siksi se sähköposti olisi paljon mukavampi vaihtoehto ilmoittaa ettei saanut paikkaa.

Vierailija
31/85 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita yhteystieto, niin voin lähettää CV:n. Siitä on trollaus kaukana.

Vierailija
32/85 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisivat jo alussa, miten ilmoittavat, ja sitten pitäisivät lupauksensa. Mutta se on todella, todella harvinaista nykyään.

Vierailija
33/85 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi alkaa vastata näihin "Ahaa. Olisit voinut kertoa saman sähköpostilla."

Miksi pitää aina olla niin lammas?

Vierailija
34/85 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo oli huono trollinakin. Laiska, liian överi. Ei oikein jätä hyviä täkyjä. 

Vierailija
35/85 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi alkaa vastata näihin "Ahaa. Olisit voinut kertoa saman sähköpostilla."

Miksi pitää aina olla niin lammas?

Olisiko sen takia, että työnhakijalla ei ole varaa vittuilla, kun saattaa hakea joskus samaan firmaan uudestaan? Tai koska HR piirit on pienet ja sana saattaa kantaa muuallekin? 

Vierailija
36/85 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tullut puhelu ainoastaan, jos olen päässyt haastattelussa ihan viimeisten joukkoon. Eli ei kukaan soittele, jos ei ole päässyt edes haastatteluun.

Vierailija
37/85 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, minusta on ihan mukavaa, että vaivaudutaan soittamaan. Se osoittaa kuitenkin arvostusta sitä hakijaa kohtaan. Juuri muutama päivä sitten tällaisella asialla soiteltiin, ja toki harmittaa, että viimeisellä kierroksella karsiutui, mutta silti oli ihan kiva kuulla livenä miksi se toinen oli lopulta valittu. 

Yleensähän näistä ei kuulu mitään, tai sitten joskus monen kuukauden jälkeen geneerinen meili, vaikka olisi tehnyt videohaastattelut, ja käynyt ehkä paikan päälläkin 1-2 kertaa. Olen ottanut periaatteeksi, että sellaisiin firmoihin en hae koskaan enää, vaikka olisi kuinka houkutteleva paikka auki.

Vierailija
38/85 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaan jossain asiantuntijatyössä. Ei kukaan soittele joidenkin perustoimistojunttien perään.

Vierailija
39/85 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi kerran niin, että ilmoitettiin etten tullut valituksi, mutta sanottiin että hlön joka valittiin, tehtävä tulee auki ja kehitettiin hakemaan paikkaa. Hain ja sain.

Psykologisten testien tulokset sitten taas, luulin että meni hyvin, ja tulos oli että sopisin tehtävään hyvin sellaisena kuin se nyt on, mutta tulevaisuudessa en. Kiva vaan kun hakemusilmoituksessa haettiin juuri sellaiseen tehtävään johon siis olisin hyvä ja jota hain. En siis osannut aavistaa millainen hakija minun olisi pitänyt olla tähän uudenlaiseen tehtävään jota ei missään vaiheessa mainittu.

Tehtävänkuva siis ilmeisesti ko. yrityksessä muuttumassa, mutta siitä ei kerrottu mitään, eikä missään annettu vihiä. Testin tulokset luettuani ihmettelin vain, että mitähän tehtävää oikein hain.

Vierailija
40/85 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan soittamista muutenkin, saati tällaisella asialla. Mutta toisaalta on hyvä asia, että on mahdollisuus jutella miksi itse ei lopulta tullut valituksi, jos ollaan pitkällä jo prosessissa.