Nämä "et tullut valituksi"-puhelut ovat pilanneet työnhaun ihan kokonaan
Ennen sentään jo puhelun tullessa saattoi tuulettaa jes, nyt onnistuin!
Nyt pitää varautuneena vastata ja kuunnella vaivaantunutta sönkötystä kuinka "valitsimme toisen".
Minäkin valitsen toisen enkä hae tuollaiseen paikkaan uudestaan.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi alkaa vastata näihin "Ahaa. Olisit voinut kertoa saman sähköpostilla."
Miksi pitää aina olla niin lammas?
Olisiko sen takia, että työnhakijalla ei ole varaa vittuilla, kun saattaa hakea joskus samaan firmaan uudestaan? Tai koska HR piirit on pienet ja sana saattaa kantaa muuallekin?
Tutkimusten mukaan hyvät hakijat eivät hae uudestaan yrityksiin, jossa rekryprosessi on sössitty liian pitkän keston ja huonon tiedottamisen vuoksi.
Minä lukeudun tähän joukkoon. Kiinnostavia työnantajia onneksi vielä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kävi kerran niin, että ilmoitettiin etten tullut valituksi, mutta sanottiin että hlön joka valittiin, tehtävä tulee auki ja kehitettiin hakemaan paikkaa. Hain ja sain.
Psykologisten testien tulokset sitten taas, luulin että meni hyvin, ja tulos oli että sopisin tehtävään hyvin sellaisena kuin se nyt on, mutta tulevaisuudessa en. Kiva vaan kun hakemusilmoituksessa haettiin juuri sellaiseen tehtävään johon siis olisin hyvä ja jota hain. En siis osannut aavistaa millainen hakija minun olisi pitänyt olla tähän uudenlaiseen tehtävään jota ei missään vaiheessa mainittu.
Tehtävänkuva siis ilmeisesti ko. yrityksessä muuttumassa, mutta siitä ei kerrottu mitään, eikä missään annettu vihiä. Testin tulokset luettuani ihmettelin vain, että mitähän tehtävää oikein hain.
No ne testit nyt on ihan kamalaa scheissea muutenkin. Vähän ajattelemalla saa tuloksista sellaiset kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on tarpeeksi hyvä, niin tollaisia ei tule, vaan päin vastoin. Itse joudun kohteliaasti kieltäytymään suurimmasta osasta headhuntereiden yhteydenotoista ja soittoihin toki vastaan kohteliaasti ja totean, etten ole tässä vaiheessa kiinnostunut uusista uramahdollisuuksista. Pari kiinnostavaa paikkaa on tullut vastaan, joista ollaan jopa käyty jatkokeskusteluja, mutta olen todennut, ettei kannata jatkaa pidemmälle. Tälläkin viikolla on edessä yksi keskustelu, mutta en usko, että vieläkään vaihdan paikkaa. Mukava huomata, että kysyntää löytyy vielä paljon, vaikka ikää on jo pitkälle päälle 50... Onnea kuitenkin kaikille työn hakuun ja toivottavasti tärppää. Parempi olla aktiivinen eikä heittäytyä tukiverkon varaan.
Olet varmaan jossain asiantuntijatyössä. Ei kukaan soittele joidenkin perustoimistojunttien perään.
Pitää kyllä paikkaansa, mutta olen kuullut kyllä, että todella hyvien rakennusmiesten, sähkäreiden, timpurien ja puuseppienkin perään soitellaan. Eli kyllä se ammattitaitl ja ammattiylpeys tuottaa kysyntää ja sitä myötä täytettä enemmän lompakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Mä kerran kysyin tuollaisessa puhelussa syytä sille, miksi en tullut valituksi. Mielestäni haastattelu oli mennyt hyvin, joten olin aidosti kummissani. Minulle vain tiuskaistiin, että eivät he sellaisia juttuja kerro. Olisi sitten ollut soittamatta 🙄
Minulla on samanlainen kokemus. Olin haastattelussa, joka meni mielestäni todella hyvin. Kun sitten soitettiin, etten saanut paikkaa, niin päätin kysyä perusteluja. Aiemmissa keskusteluissa hyvin leppoisasti käyttäytynyt mieshenkilö ärähti, että eihän tuollaisia pysty kertomaan ja lopetti puhelun. Eikö tuon saman asian olisi voinut kertoa sähköpostilla tai edes tekstarilla?
Toinen hieman outo kokemus oli, kun hain yhteen paikkaan rekryfirman kautta. Kävin useamman hakukierroksen, persoonallisuustestit mukaan lukien, ja pääsin kolmen parhaan hakijan joukkoon. Rekrykonsultti yritti soittaa minulle, kun olin palaverissa, ja hän jätti vastaajaani viestin, jossa hän pyysi soittamaan takaisin mahdollisimman pian. Olin tuon perusteella aivan varma, että olin saanut paikan. Soitin sitten iloisena takaisin vain kuullakseni, ettei minua ollut valittu. Olisi hän nyt voinut siinä vastaajaviestissä vaikka todeta, etten valitettavasti saanut paikkaa, mutta voisin halutessani soittaa hänelle ja keskustella valintaperusteista.
Hakekaa niihin töihin, joissa hiki virtaa ja selkä huutaa hoosiannaa. Kyllä tulee valtuksi vaikkei aina toivoisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos soittaa halutaan, voisihan sen tehdä niin, että laitetaan sähköposti tai tekstiviesti, että et tullut valituksi ja esim. tarjotaan kellonaikaa, jolloin voi soittaa ja kuulla perustelut, jos kiinnostaa, mitä olisi voinut tehdä paremmin.
Minulle kävi joskus nuorena niin, että hain sisäistä paikkaa ja minut kutsuttiin käymään valinnan tulos. Soitto tuli loppuviikosta, mutta keskustelu oli vasta maanantaina, joten sain sitten jännittää viikonlopun ajan. Kaksi ihmistä sitten kertoi minulle, että ei, et tullut valituksi. Yritin pitää jähmettynyttä hymyä naamalla ja toivoin vain pääseväni pois.
Huvittavinta oli, että siinä käytiin läpi testien tulosta, jossa mm. minut todettiin tunteella asioihin suhtautuvaksi. Eivät sitten etukäteen osanneet miettiä, että suhtauduin myös tähän tunteella ja kun viimein pääsin ulos ryntäsin vessaan itkemään. Tilanne olisi toiminut hyvin niin, että olisivat heti soittaessa kertoneet, että minua ei valittu, mutta voisimme käydä läpi testien tulokset.
Aika karmeeta :D itse rekryjä tehneenä, ei tosiaan tulisi mieleen tuollainen tapa tyrmätä, että kasvotusten joutuu juttelemaan, ettei tullut valituksi.... Monilla herkemmillä saattaa itkukin päästä, ihan jo pelkästä jännityksen laukeaminen+pettymys- yhdistelmästä, Ei siinä ole kiva sit kummankaan osapuolen olla.
Voisitteko nyt kaikki HR-ihmiset ja rekrytoivat esimiehet viedä tätä ketjun sanomaa eteenpäin:
Kukaan ei halua näitä puheluita.
Ne eivät ole työnhakijaa kunnioittavia!
Puhelun tarkoitus kääntyy itseään vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun on tarpeeksi hyvä, niin tollaisia ei tule, vaan päin vastoin. Itse joudun kohteliaasti kieltäytymään suurimmasta osasta headhuntereiden yhteydenotoista ja soittoihin toki vastaan kohteliaasti ja totean, etten ole tässä vaiheessa kiinnostunut uusista uramahdollisuuksista. Pari kiinnostavaa paikkaa on tullut vastaan, joista ollaan jopa käyty jatkokeskusteluja, mutta olen todennut, ettei kannata jatkaa pidemmälle. Tälläkin viikolla on edessä yksi keskustelu, mutta en usko, että vieläkään vaihdan paikkaa. Mukava huomata, että kysyntää löytyy vielä paljon, vaikka ikää on jo pitkälle päälle 50... Onnea kuitenkin kaikille työn hakuun ja toivottavasti tärppää. Parempi olla aktiivinen eikä heittäytyä tukiverkon varaan.
Miksi, jonkun hyvä ammattitaito ja pärjääminen ottaa av-mammoja näin paljon kupoliin, että pelkkiä alapeukkuja tulee? Olihan tuossa lopuksi vielä ihan asiallinen tsemppiviestikin kaikille työtä etsiville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et ole hyvä missään muussa kuin trollauksessa.
Laita yhteystieto, niin voin lähettää CV:n. Siitä on trollaus kaukana.
:-D kas kun ei satupekka@um.fi
Tuo on toimiva osoite. Kokeile vaikka. Se on ns. "disposable email" eli sopii hyvin tähän tarkoitukseen.
https://www.mailinator.com/v3/index.jsp?zone=public&query=nicopetteri#/…
CV:tä odotellessa...
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko nyt kaikki HR-ihmiset ja rekrytoivat esimiehet viedä tätä ketjun sanomaa eteenpäin:
Kukaan ei halua näitä puheluita.
Ne eivät ole työnhakijaa kunnioittavia!
Puhelun tarkoitus kääntyy itseään vastaan.
Minulle valintapäätöksen tekijä sanoi puhelimessa viettäneensä unettomia öitä pohtien kuka tehtävään tulisi valita, kun on niin paljon hyviä hakijoita.
Ellen olisi halunnut pysytellä hyvissä väleissä, niin olisi sanonut ettei noin paljon tarvitse nuoleskella hylättyjä hakijoita, menee jo epäuskottavaksi. Unettomia öitä, aivan niin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan jossain asiantuntijatyössä. Ei kukaan soittele joidenkin perustoimistojunttien perään.
Epäilen vahvasti tarinan aitoutta, tai ainakin vähintään siinä on reippaasti värikynää. Mutta legendat kyllä kuuluu, että onhan noita headhunttereita. Ei vain omalle kohdalle tai sellaiseen lähipiiriin osunut, että oikeasti olisi tarinassa jotain totuutta. Ja olen kuitenkin ns ylempää keskiluokkaa ja ihmiset ympärillä töissä + korkeasti koulutettuja.
Mutta mitä tuosta viestistä huokuu on ihan puhdas ylimielisyys. Kun ihminen kohtaa menestystä, tapahtuu usein matteusefekti. Niille kasaantuu, joilla on jo kaikkea. Sana kiirii. Mutta kannattaisin kuitenkin pitämään suhteet hyvinä suuntaan jos toiseen, nimittäin nopeasti se sana kiirii myös toisenlaisena. Kukaan ei halua tiimiin tuollaista ihmistä, joka leijuu omassa ylemmyydessään. Siinä missä tämä viestin kirjoittanut kirjoitti, että ei kannata heittäytyä tukiverkkojen hoidettavaksi, niin hän ihan itse unohtaa, että hän ympäröiviensä ihmisien kannattelema. Missä olisit ilman näitä muita ihmisiä? Kun maineesi menee, mitä sitten teet? Ei olekkaan enää paikkoja vaan minne loistavan persoonasi kanssa kävellä sisään, odottaa punaista mattoa jalkojen juureen.
Sitten oletkin siinä samassa harmaassa massassa muiden kanssa, koitat sieltä keskeltä erottautua vaikka olisit kuinka täydellinen ja paras ja vaikka ihan mitä tahansa. Ja joku kaltaisesi qvist maukuu, että kato, kyllä hyvät tyypit huomataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi, jonkun hyvä ammattitaito ja pärjääminen ottaa av-mammoja näin paljon kupoliin, että pelkkiä alapeukkuja tulee? Olihan tuossa lopuksi vielä ihan asiallinen tsemppiviestikin kaikille työtä etsiville.
Että oli oikein asiallinen tsemppiviesti lopussa (joka oli muuten ihan saamarin lattea, ja ihan lopussa oli ylimääräinen törkeys) ja siksi saa haukkua muussa osassa viestiä ihan olan takaa?
Ikävä kyllä näitä ihmisiä löytyy työelämästä pilvin pimein. Sanovat ystävällisellä äänensävyllä jotain väärää ja loukkaavaa ja sitten ihmettelevät, kun vastaanotto on nihkeä. Hehän sanoivat sen ystävällisesti!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen vahvasti tarinan aitoutta, tai ainakin vähintään siinä on reippaasti värikynää. Mutta legendat kyllä kuuluu, että onhan noita headhunttereita. Ei vain omalle kohdalle tai sellaiseen lähipiiriin osunut, että oikeasti olisi tarinassa jotain totuutta. Ja olen kuitenkin ns ylempää keskiluokkaa ja ihmiset ympärillä töissä + korkeasti koulutettuja.
Mutta mitä tuosta viestistä huokuu on ihan puhdas ylimielisyys. Kun ihminen kohtaa menestystä, tapahtuu usein matteusefekti. Niille kasaantuu, joilla on jo kaikkea. Sana kiirii. Mutta kannattaisin kuitenkin pitämään suhteet hyvinä suuntaan jos toiseen, nimittäin nopeasti se sana kiirii myös toisenlaisena. Kukaan ei halua tiimiin tuollaista ihmistä, joka leijuu omassa ylemmyydessään. Siinä missä tämä viestin kirjoittanut kirjoitti, että ei kannata heittäytyä tukiverkkojen hoidettavaksi, niin hän ihan itse unohtaa, että hän ympäröiviensä ihmisien kannattelema. Missä olisit ilman näitä muita ihmisiä? Kun maineesi menee, mitä sitten teet? Ei olekkaan enää paikkoja vaan minne loistavan persoonasi kanssa kävellä sisään, odottaa punaista mattoa jalkojen juureen.
Sitten oletkin siinä samassa harmaassa massassa muiden kanssa, koitat sieltä keskeltä erottautua vaikka olisit kuinka täydellinen ja paras ja vaikka ihan mitä tahansa. Ja joku kaltaisesi qvist maukuu, että kato, kyllä hyvät tyypit huomataan.
On headhuntereita, mutta suurimmalla osalla se on silkkaa hakuammuntaa. Kerätään itse tai ostetaan lista jostain suuryritysten talouspäällikköistä, ja sitten soitellaan näille, että meillä ois sua kiinnostava juttu, tuletko haastatteluun. Siitä on ihan yhtä pitkä matka tulla valituksi kuin jättäessä itse hakemuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kävi kerran niin, että ilmoitettiin etten tullut valituksi, mutta sanottiin että hlön joka valittiin, tehtävä tulee auki ja kehitettiin hakemaan paikkaa. Hain ja sain.
Psykologisten testien tulokset sitten taas, luulin että meni hyvin, ja tulos oli että sopisin tehtävään hyvin sellaisena kuin se nyt on, mutta tulevaisuudessa en. Kiva vaan kun hakemusilmoituksessa haettiin juuri sellaiseen tehtävään johon siis olisin hyvä ja jota hain. En siis osannut aavistaa millainen hakija minun olisi pitänyt olla tähän uudenlaiseen tehtävään jota ei missään vaiheessa mainittu.
Tehtävänkuva siis ilmeisesti ko. yrityksessä muuttumassa, mutta siitä ei kerrottu mitään, eikä missään annettu vihiä. Testin tulokset luettuani ihmettelin vain, että mitähän tehtävää oikein hain.
No ne testit nyt on ihan kamalaa scheissea muutenkin. Vähän ajattelemalla saa tuloksista sellaiset kuin haluaa.
No, niin onkin, tiedän kyllä. Mutta vaikea ajatella mitä haluavat jos sitä ei missään vaiheessa, haastatteluissa tai testeissä tuoda ilmi. Hakuilmoituksen perusteella haetaan x tyyppiä ja kun käyt haastattelut ja testit, niin huomaat tuloksista vasta, että olet x tyyppiä, mutta oikeasti halutaankin y tyyppiä. Ehkä se olikin heillä taktiikka😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, niin onkin, tiedän kyllä. Mutta vaikea ajatella mitä haluavat jos sitä ei missään vaiheessa, haastatteluissa tai testeissä tuoda ilmi. Hakuilmoituksen perusteella haetaan x tyyppiä ja kun käyt haastattelut ja testit, niin huomaat tuloksista vasta, että olet x tyyppiä, mutta oikeasti halutaankin y tyyppiä. Ehkä se olikin heillä taktiikka😂
Yleensä ei tiedetä yhtään mitä halutaan tai mitä työhön vaaditaan.
Minulle tultiin kertomaan asia kesken työpäivän, kyse oli siis työpaikan sisäisestä hausta. Hillitsin itseni sen hetken ja lähdin sen jälkeen saman tien kotiin itkemään.
Näitä puheluita tulee varmaan siinä vaiheessa uraa, kun työnantaja haistaa, että tästä "ei tällä kertaa valitusta" henkilöstä voisi olla hyötyä joskus myöhemmin?
Minä nimittäin olen vasta tänä keväänä ruvennut saamaan näitä soittoja, kaksi kappaletta. Olen puhelun tullessa kuullut heti soittajan "otan osaa suruusi" -äänensävystä, että en ole saanut paikkaa. Mielummin ottaisin ilmoituksen vaan sähköpostiin tai tekstiviestinä.
Mulla nuo puhelut aiheuttavat ylireippaan asenteen ja päätyminen harmitus-suremisvaiheeseen viivästyy. Kivempi lukea sama asia sähköpostista ja saa tirauttaa itkun saman tien.
T. Ikuinen pätkätyöläinen
Vierailija kirjoitti:
Minulle tultiin kertomaan asia kesken työpäivän, kyse oli siis työpaikan sisäisestä hausta. Hillitsin itseni sen hetken ja lähdin sen jälkeen saman tien kotiin itkemään.
Näin minunkin kohdallani. Lähdin kotiin kesken päivän, laitoin lopuille asiakkaille viestit että aika on peruttu. Hain lopulta saikkuakin, koska oli valtava pettymys että tehtyäni neljä vuotta määräaikaisuuksia putkeen en edelleenkään ollut vakipaikan arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Näitä puheluita tulee varmaan siinä vaiheessa uraa, kun työnantaja haistaa, että tästä "ei tällä kertaa valitusta" henkilöstä voisi olla hyötyä joskus myöhemmin?
Minä nimittäin olen vasta tänä keväänä ruvennut saamaan näitä soittoja, kaksi kappaletta. Olen puhelun tullessa kuullut heti soittajan "otan osaa suruusi" -äänensävystä, että en ole saanut paikkaa. Mielummin ottaisin ilmoituksen vaan sähköpostiin tai tekstiviestinä.
Mulla nuo puhelut aiheuttavat ylireippaan asenteen ja päätyminen harmitus-suremisvaiheeseen viivästyy. Kivempi lukea sama asia sähköpostista ja saa tirauttaa itkun saman tien.
T. Ikuinen pätkätyöläinen
Ei ikävä kyllä ole noin. Nämä ovat vain tulleet trendiksi. On päätetty, että kaikille soitetaan.
Ja sitten siellä soittelee ihmiset, joita syvästi ottaa kupoliin soittaa noita - silti vastaanottajan harmistus on miljoona kertaa suurempi.
Lopputuloksena kaikki kärsivät. Yksi osapuoli voi vain huokaisun jälkeen unohtaa ja mennä eteenpäin. Toisenkin on pakko.
nicopetteri@mailinator.com