Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla on todettu uniapnea?

Vierailija
22.09.2025 |

Osaatte antaa mitään vinkkejä, mistä voisi päätellä, että sairastaa uniapneaa? Ja voiko sitä mitenkään itse "hoitaa" tai edes "helpottaa"? Kuulisin mielellään teiltä, joilla on ko. sairaus. Netistä osaan kyllä lukea ns. yleisohjeita; tyyliin "laihduta ja liiku".

Lueskelin, että mittaukset maksavat parista sadasta ylös päin! Sellaisia rahoja ei minulla ole.

Epäilen, että sairastan sitä. Esim. viimekin yönä heräsin siis oikeasti tunnin välein, ilman mitään selittävää syytä (ei siis ole meteliä, riehuvia lemmikkejä, muita perheenjäseniä hereillä jne jne).

Käyn vessassa ja jatkan unia. Kunnes herään taas noin tunnin kuluttua.

Työaamuina olen pirteä kun kello soi 4.30. Jaksan työpäivän todella hyvin ja olen jopa ylireipas. Mutta töiden jälkeen/vapaapäivinä olen väsynyt. En jaksa tehdä oikeen mitään ja voisin nukkua koko päivän. Usein teenkin näin.

Tiedän, että kuorsaan. 

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

varaa aika lääkärille ja kerro vaivasi

Vierailija
2/22 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella tutkitaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan julkisen kautta pääsee tutkimuksiin, jotka on paljon yksinkertaistuneet. Aina ei tarvitse olla lihava. Puolisoni suvussa monella on uniapnealaite. Syynä todella ahdas nielu, jonka näkee, kun henkilö avaa suunsa. Kieli on kiinni nielun katossa eikä pikkukieltä näy heillä. Kuorsausta nuoresta aikuisuudesta saakka.

Vierailija
4/22 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on halpa 50€ maksanut älyranneke. Siitä näkee unen rakenteen, heräämiset ja nukutun ajan. Sain julkiselta tutkimukset kun kerroin, mitä älyranneke näytti. 

Vierailija
5/22 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisella tutkitaan. 

Paskat siellä mitään tutkita. Jos olet hyvä valehtelemaan niihin kysymyksiin mitä siinä listassa kysytään ja saat tarpeeksi pisteitä, VOIT päästä asiassa eteenpäin, muuten jäät kuin nalli kalliolle.

Vierailija
6/22 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsin julkisen kautta tutkimukseen. Keskivaikea uniapnea. Oireita on aamupäänsärky, väsymys, yöllinen vessassakäynti yli yhden kerran ja kuorsaus. Eikä tarvitse olla ylipainoinen. Monella hoikallakin on ahdasta nielu. 

Vierailija
7/22 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkissa mulla todettiin ja sain cpap laitteen reilussa kuukaudessa. Kaikki ilmaista, toistaiseksi.

Vierailija
8/22 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo homma saada diagnoosi ja laite, mutta yhtä tuskaa sen käyttäminen. Nukkuu vielä vähemmän kuin ilman sitä kun ei sen kanssa pysty nukkumaan.

Vierailija
9/22 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli aamupäänsärkyä, nukahtelua kesken päivän myös töissä, nukuin kellon ympäri ja silti väsytti, vessareissuja öisin oli jopa 10 kertaa. Kuorsasin ja puolison mukaan olin pitkiä aikoja hengittämättä, joten hän joutui tönimään minua. Monella toisen puolen serkuillani on sama diagnoosi, myös sisaruksellani on. Työterveyslääkäri kirjoitti lähetteen keuhkopolille ja sain mittaukset. Cpap-laiten toimii hyvin. Laite on ilmainen eikä tutkimukset maksaneet mitään, vain polimaksu, kun pääsin lääkärille.

Vierailija
10/22 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkissa mulla todettiin ja sain cpap laitteen reilussa kuukaudessa. Kaikki ilmaista, toistaiseksi.

Toisenlainen tarina siitä "julkisesta". Tiedän sukulaisen joka kävi siellä "julkisella". Pisteytettiin, mutta ei tarpeeksi tullut pisteitä, eli ei johtanut mihinkään. Sukulainen kävi yksityisellä ja maksoi tutkimuksesta yli 600 euroa. Diagnoosi: Pahanlaatuinen uniapnea ja sai cpap-laitteen. Eli julkisella olisi pitänyt valehdella rankemman jälkeen, että olisi tullut niitä pisteitä tarpeeksi ja joka olisi vienyt asiaa eteenpäin. Eli se siitä teidän "julkisistanne".

Vierailija
11/22 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella tutkitaan. 

Paskat siellä mitään tutkita. Jos olet hyvä valehtelemaan niihin kysymyksiin mitä siinä listassa kysytään ja saat tarpeeksi pisteitä, VOIT päästä asiassa eteenpäin, muuten jäät kuin nalli kalliolle.

No itse sain ajan julkiselle ja lähetteen masiina testiin, eli saan laitteen kotiin. Sen jälkeen katsotaanko pärjäänkö astohoidolla, kiskoilla, vai tarvitseeko ihan maskin.

Vierailija
12/22 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella tutkitaan. 

Mä sain työterveydestä lähetteen jolla hain unisalkun himaan yöksi. Palautin sen ja parinviikon päästä oli laite himassa ja nyt siis ahkerassa käytössä.

Kaikki toimi kuin Junan vessa ja HUSin alueella.

Vierailija
13/22 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräily ja vessassa käynti yöllä. Puoliso huomasi hengityskatkokset ja kuorsaamisen toki myös.

Heräily ja yöllä vessassa käyminen loppuivat kokonaan saman tien hoidon alettua. Kuorsaaminen loppui käytännössä myös.

Vierailija
14/22 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo homma saada diagnoosi ja laite, mutta yhtä tuskaa sen käyttäminen. Nukkuu vielä vähemmän kuin ilman sitä kun ei sen kanssa pysty nukkumaan.

No jos sinä et pysty, se ei tarkoita että muut eivät pystyisi. Minulla ei ollut pienen totuttelun jälkeen mitään ongelmaa, liki 5 vuotta käytössä jo. Kokeile erilaista maskityyppiä ja säädätä asetukset kohdalleen laitteesta, itse jouduin esim. lisäämään painetta hieman.

Vierailija
15/22 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Infernaalinen päänsärky aina nukkumisen jälkeen. 

Loppui totaalisesti kun sain c-pap laitteen. 

Julkisella ei maksanut mitään

Vierailija
16/22 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisenlainen tarina siitä "julkisesta". Tiedän sukulaisen joka kävi siellä "julkisella". Pisteytettiin, mutta ei tarpeeksi tullut pisteitä, eli ei johtanut mihinkään. Sukulainen kävi yksityisellä ja maksoi tutkimuksesta yli 600 euroa. Diagnoosi: Pahanlaatuinen uniapnea ja sai cpap-laitteen. Eli julkisella olisi pitänyt valehdella rankemman jälkeen, että olisi tullut niitä pisteitä tarpeeksi ja joka olisi vienyt asiaa eteenpäin. Eli se siitä teidän "julkisistanne".

Keneltäkään en ole kuullut tällaista, kuulostaa todella oudolta. Katkosten määrällä ja kestolla sitä pahanlaatuisuutta mitataan, hyvin yksinkertainen mittaus. Sinun sukulaistarinasi kuulostaa väritetyltä tai keksityltä, tai sitten testi on jotenkin perseilty väärin.

Vierailija
17/22 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella tutkitaan. 

Ei tarvitse valehdella kun kertoo totuuden. Jos et totuudella pääse eteenpäin, niin sitten et tarvitse hoitoakaan.

Vierailija
18/22 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse samassa tilanteessa tosin sillä erolla että uniapnea todettu.

Tutkittiin kuorsauksen vuoksi ja diagnoosi yllätti. En koe mitään ns perinteisiä uniapneaoireita.

Painon pudotus helpottaa jos siis sitä ylipainoa on! 

Toinen on hengityksen harjoittaminen esim hoitava hengitys metodit!

Vierailija
19/22 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin: työterveydestä lähete, julkisella puolella testattiin (eli sain yhdeksi yöksi tutkimuslaitteiston kotiin), työterveydestä sitten diagnoosi ja hoito-ohjeet. Jotka kuuluivat kaikessa yksinkertaisuudessaan niin, että ei saa nukkua selällään.

Nyt kun olen laihtunut muutaman kilon ja ryhtynyt lenkkeilemään säännöllisesti, mulla ei todennäköisesti enää ole juurikaan uniapneaoireita. Alunperinkään se ei ilmeisesti ollut kovin paha. Diagnoosi on tietty jäänyt Kantaan kummittelemaan ja mua kohdellaan edelleen ylipainoisena uniapneapotilaana...

Vierailija
20/22 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan menoa testiin.

Mutta teillä jolla on älykello, oliko mitään sellaista mikä näkyi jo kellosta viitaten uniapneaan ?

itselläni näkyy mm keskeytyksiä n 30min per yö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä