Nähtävyys, josta olit vaikuttunut
Toisen keskustelun vastapainoksi. Mikä nähtävyys ulkomailla tai suomessa on tehnyt sinuun vaikutuksen? Itse täytyy sanoa että Sydneyn oopperatalo oli vaikuttava. Sen juurella oli hienoa juoda lasi kuohuviiniä.
Kommentit (793)
Grand Canyon on vaikuttava ja kaunis kokonaisuus. Vaikka siitä oli nähnyt kuvia paljon, niin vasta paikan päällä itse koettuna se iski tajuntaan. Luonnon muovaama fantastinen taideteos.
Sokeritoppavuori Riossa oli kanssa huikea. Sen huipulta alas katsottuna kontrastit oli valtavia. Siinä Rio näytti maailman kauneimmalta ja ihanimmalta paikalta Ipaneman ja Copacabanan biitseineen. Ja toisaalta taas tiesi, että kaupunki on todellisuudessa ihan jotain muuta kuin pelkkää ihanuutta.
Kotimaassa pysäyttävin ja vaikuttavin paikka itselleni on ollut Raatteen tien monumentti. Paikka on karu, paljas ja kunnioitusta herättävä. 17000 kiveä aukealla paikalla kuvaamassa mm Raatteen tien taisteluissa kaatuneita. Ja keskellä kohoaa teos nimeltä "avara syli", johon on ripustettu 105 vaskikelloa kuvaamaan jokaista talvisodan päivää. Itse olin paikalla sellaisena päivänä kun tuuli, niin se vaskikellojen soiminen oli lumoavaa ja iho oli kananlihalla. Siinä soi sodassa kaatuneiden henki.
Paikan päällä selvisi, että mikäli altavastaajana ollut Suomi olisi hävinnyt raatteen tien taistelut, olisi puna-armeija melko varmasti päässyt etenemään Ouluun ja katkaisemaan Suomen kahtia. Suosittelen käymään paikan päällä jos Kainuun suunnalla liikutte joskus.
Van Gogh-museo Damissa.
Enemmän tykkään hienoista maisemista kuin muistomerkeistä tai rakennelmista.
Yks minkä haluan kuitenkin nähdä on Liettuan Ristikukkula ja sinne olikin jo matka valmisteltuna mutta jäänee nyt ens kesään.
Suomessa Kolin kansallispuisto.
Ulkomailla Taj Mahal Intian Agrassa ja Corcovado-patsas Rio de Janeirossa.
Ei kun morjensta pöytään, täältä tarvikkeet löytää
Teitä palveleva on aina Puu-Ilo!
Mitä vanhempia monumentteja niin sen vaikuttavampia kun miettii millaisilla resursseilla niitä on toteutettu käsivoimilla. Italiassa Rooman lähellä Ostia Antican kaupunki oli todella vaikuttava kokonaisuus ja jäänyt mieleen. Suomessa todella upea paikka on Rauman lähellä olevat Sammallahdenmäen valtavat pronssikautiset hautakiviröykkiöt (Unescon maailmanperintökohde).
Täytyy lisätä listaan Pisan torni, on se vaan niin kummallisen näköinen paikan päällä.
Downton Abbey eli Hihgclere Castle oli ihana. Kuin olisi kotiinsa mennyt.
Siis Highclere Castle se pitäisi tietenkin kirjoittaa.
Ehkä pysäyttävin oli Auschwitz-Birkenau kun on niin paljon lukenut aiheesta.
Mulle on jäänyt myös mieleen safarilla nähty kiraffi vähän kauempaa ja eläintarhassa nähty kiraffi vähän lähempää jolle sain syöttää banaanin. Luonnossa 20 metrin päässä nähnyt virtahevot ja paviaanit.
Vietnamissa maailman pisin köysirata meren päällä oli aikamoinen elämys myös.
Kaikki vähän erilaisia juttuja. Monta asiaa vielä näkemättä ja kokematta, toivottavasti pääsee taas pien matkailemaan.
Ihanan positiivinen ketju! Tässä on toki riski muuttua matkailupröystäilylistaukseksi, jossa kaikki luettelevat vain niitä eksoottisimpia ja ”omaperäisimpiä” paikkoja jossa ovat käyneet (koska se on muka parempaa kuin tavalliset kohteet). Mutta toistaiseksi on saanut kivoja vinkkejä :)
Tosi moni on maininnut Grand Canyonin ja minultakin ääni sille. Mutta: jos lähdet sinne, ehdottomasti yövy paikan päällä. Muistan itkeneeni onnesta että sain nähdä niin upean paikan, vaikka klo oli 5 aamulla (=auringonnousu). Päivällä patikoidessa oli myös mykistävä, mutta ne bussilastilliset ”OMG!” -turisteja tekivät kokemuksesta ihan erilaisen.
Muuta suositeltavaa: Sveitsin alpit, Grönlanti. Moselin viinilaaksot.
Akropolis, mahtava ja myös upea näköala. Rooman palatinuskukkula, lähellä colosseumia mutta todella mielenkiintoinen siellä on keisarien entisiä asuintalojen raunioita ja yksi todella hyvin säilynyt talo ja lupercale susiluola. Myös augustinuksen kaari kaikkine koristeineen oli mahtava nähdä ja Venetsian kanaalit ja arkkitehtuuri. Sagrada familia koristeellinen kirkko Barcelonassa ja Gaudin arkkitehtuuri.
Sequoian kansallispuiston mammuttipetäjät ovat aivan käsittämättömiä.
Minä olin noin 10 v, kun kesäiltana istuin auton takapenkillä ja ajettiin Punkaharjulla laskevan auringon aikaan.
En ole koskaan unohtanut niitä valoja ja varjoja ja auringon hehkua veden pinnassa.
Tämä tapahtui 1960-luvulla, olin silloin 10 v.
Kyllä kauniit luontomaisemat on parhaat. Loppujen lopuksi.
T. Rooma, Lontoo, Malediivit ym nähty
https://en.wikipedia.org/wiki/Hill_of_Crosses
Täällä vietin pitkän aikaa yksin sateessa. Huh miten upea paikka, ihan kylmät väreet menee kun ajattelenkin. Siellä oli jotenkin erityinen tunnelma, jokin vuosikymmenten muisto leijuu siellä. Nuo kuvat eivät tee oikeutta paikalle.
Koko Uuden-Seelannin eteläsaari oli mykistävä. Sinne on päästävä uudestaan. Toivottavasti asumaan.
Las Vegas Stratospheresta käsin. Koko kaupunki kuin unta
Niitä on monta, täälläkin jo mainittua, mutta laitetaans listaan vielä yksi hotelli: Hotel Nacional de Cuba. Paikkana Havanna, Kuuba. Uskomaton, historiallinen hotelli, jossa ovat monet kuuluisuudet yöpyneet, ja muistaakseni esim. Kummisetä elokuvaa kuvattu. Mojitot maistuivat taivaallisilta.