Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nähtävyys, josta olit vaikuttunut

Vierailija
01.06.2020 |

Toisen keskustelun vastapainoksi. Mikä nähtävyys ulkomailla tai suomessa on tehnyt sinuun vaikutuksen? Itse täytyy sanoa että Sydneyn oopperatalo oli vaikuttava. Sen juurella oli hienoa juoda lasi kuohuviiniä.

Kommentit (793)

Vierailija
241/793 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkennus:vaikuttava nähtävyys jossa OLET KÄYNYT 🤣

Vierailija
242/793 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wasa-laiva Tukholmassa

Auschwitz-Birkenaun keskitysleiri Puolassa (ei positiivisessa mielessä vaikuttava, vaan järkytti syvästi)

Wieliczkan suolakaivos Puolassa

Pyhän Teresan hurmio -patsas Roomassa

Pantheon

Louvre

Kirsikankukat Japanissa

Meiji-temppeli Tokiossa

Onhan näitä vaikka kuinka! 😄

Puolassa kolmoiskaupunki Gdansk-Gdynia-Sopot.

Krakovasta pääsee päiväretkelle Auzwitziin ja suolakaivoksille.

Krakovan keskustorin liepeillä on myös turisteille keksittyjä elämyksiä. Ehdottomasti vaikuttavin on Lost souls alley, kummitustalo-pakohuone, jossa tulee adrenaliini ja sitten helpotus. Todella hauska ja paras lajissaan. Ei heikkohermoisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/793 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bukhansanin vuorihuippu Soulissa. Kyseessä on siis vuoristoinen luonnonsuojelualue keskellä Soulia. Kun pääset noin 900 metrin huipulle näet yhden maailman suurimman metropolin levittäytyvän ympärilläsi ja se vain jatkuu ja jatkuu pitkälle horisonttiin. Varsinkin illalla on vaikuttava näky kun 30 miljoonan ihmisen kaupungin valot loistavat kirkkaina.

Ja Suomessa jotkut hesalaiset kuvittelevat asuvansa isossa metropolissa. Heh

Enpä tiedä yhtäkään helsinkiläistä, joka kuvittelee asuvansa isossa metropolissa.

Itse taas tiedän monta. Sellaista se on kun on käynnyt korkeintaan Tallinnassa ja Lahdessa.

Vierailija
244/793 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiljainen kansa-tilataideteos Suomussalmella.

Kansa näkyy tämän keikkavideon puolivälissä

Vierailija
245/793 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bukhansanin vuorihuippu Soulissa. Kyseessä on siis vuoristoinen luonnonsuojelualue keskellä Soulia. Kun pääset noin 900 metrin huipulle näet yhden maailman suurimman metropolin levittäytyvän ympärilläsi ja se vain jatkuu ja jatkuu pitkälle horisonttiin. Varsinkin illalla on vaikuttava näky kun 30 miljoonan ihmisen kaupungin valot loistavat kirkkaina.

Ja Suomessa jotkut hesalaiset kuvittelevat asuvansa isossa metropolissa. Heh

Enpä tiedä yhtäkään helsinkiläistä, joka kuvittelee asuvansa isossa metropolissa.

Itse taas tiedän monta. Sellaista se on kun on käynnyt korkeintaan Tallinnassa ja Lahdessa.

Olen käynyt monissa mainituista paikoista. Mutta kannan hyväksikäytetyn lapsen traumaa ja olen vain puoliksi elossa. Kehoni on kuljettanut sisäistä zombieta ympäriinsä, mutta en silti koe olevani elossa.

Kaikkein tärkein on sisäinen maisema. Vaatimattomimmankin ympäristön keskellä voi olla syvä rauha, jos se löytyy itsestä. Älä vähättele jos saat olla terve ja normaali.

Vierailija
246/793 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia minuakin vaikuttaneita nähtävyyksiä on mainittu joten kerron vain yhden jota en ainakaan huomannut keskustelussa:

Pompeji

Vierailija
247/793 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkissa Efeson muinainen kaupunki, raunioina tietenkin nykyisin. Siellä Celsiuksen kirjasto, amfiteatteri, jonka kuuluvuus aivan mieletön. Kylpylän rauniot, markkinakadun rauniot, päivystävän lääkärin tolppa. Izmirin satamasta bussilla pääsi 1989-luvulla. Vaikuttava paikka vaikka muuallakin on tullut pyörittyä.

Vierailija
248/793 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menin ekaa kertaa Alpeille laskettelemaan. Astuin gondolihissistä ulos ja aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta. Lumi häikäisi ja joka puolella näkyi vain vuorenhuippuja, jotka näyttivät kaikki olevan alempana kuin minä. 

Nyt on monta alppireissua jo takana, mutta on se aina kyllä tosi mageeta tiirailla niitä maisemia, laskea alas (ja pysähtyä ehkä oluelle jossain välissä) :) 

Kotimaassa nyt sykähdyttää myös meidän hienot omat tunturit eri tavalla kuin ennen <3 

Vierailija
249/793 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, joten sori jos tämä on jo mainittu, mutta oma sykähdyttävin kokemukseni oli ehdottomasti Kalifornian punapuumetsät.

Aivan epätodellinen olo, saniaisetkin olivat miehen mittaisia. Pääsisipä vielä joku päivä käymään uudestaan!

Vierailija
250/793 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ayers Rock keskellä Australiaa, aboriginaalien pyhä paikka valtava punainen kallio joka hehkui auringonlaskussa vieläkin punaisempana.

En uskaltanut kiivetä huipulle korkeanpaikankammon takia, tuolla retkellä moni on kuollutkin.

Toinen mieleen jäänyt "nähtävyys" pinnan alla: koillis-Australiassa retki koralliriutalle keskelle merta, josta ponttoonialukselta haiverkkojen ympäröimällä alueella sai snorklata akvaariokalan näköisten eväkkäiden seurassa. Vesi oli uskomattoman kirkasta, mutta tämä paratiisi on varmaan jo menetetty, aikaa vierähtänyt yli 25 vuotta.

Jos kunnioittaa aboriginaaleja, ei muutenkaan kiipeä Ayers Rockille, mutta se taitaa olla kielletty nykyisin. Australia on täynnä vaikuttavia nähtävyyksiä, jos mieltää luonnon niihin. Mieleeni on painunut metsä, joka on kuin satukirjasta valtavan korkeiden puiden ja saniaisten takia. Pelkät puunrungot ympäröivät joka puolelta ja lehdet muodostavat katon latvoihin. Keskellä kiemurteleva tie leikkaa tunnelin metsään. Sitä ihmetellessä tuntui syntyvänsä uudelleen.

Vierailija
251/793 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millesgårdenin puisto Tukholmassa, on älyttömän upea.

Samoin Medelhavs museet samassa kaupungissa

Roomassa monipaikka, mutta ehkä ylitse muiden Panthenon

Egyptin Kairon pyramidit ja sfinxsi

Lindos Rodoksella

Ateenan Acropolis

Meksikossa pyramidit useassa paikassa esim Tulum on vaikuttava.

Toisenlainen elämys Xel-ha

Washingtonissa on monta älyttömän upeaa museota ja muistomerkkiä, koko kaupunki on yhtä nähtävyyttä.

Nämä nyt ekaksi tuli mieleen.

Vierailija
252/793 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teiden huippu. Happi meinas loppua matkalla mut oli sen väärti.

Vierailija
253/793 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustanut paljon ympäri maailmaa, monta upeaa nähtävyyttä voisin luetella. Jos pitää valita yksi yksi, voisi se olla Pantheon Roomassa. Uskomatonta, että se on säilynyt 2000 vuotta, ja rakenteet ovat niin hienot. Ihmetys valtaa mielen, kun sen keskellä seisoo. Meillä puretaan 70-80 luvulla rakennettuja taloja kun rapistuvat ja homehtuvat pystyyn.

Vierailija
254/793 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mostarin silta

Vierailija
255/793 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on Kempeleelläkin ei Kempeleessäkin, mutta Toripoliisista olen samaa mieltä.

Se on kylläkin Kempeleessäkin.

Opetteleppa ensin äidinkieltä ja tule sitte vasta pätemään niin et tee ittestäs,ihan pöljää.

Minä olen käsittänyt että se sanotaan "Kempeleessä". Asun Kempeleessä, meillä Kempeleessä..jne.

Tuolla käsityskyvyllä se varmaan onkin noin...

Jaa? Mitäs mieltä te olette, jotka asutte Kempeleessä? Kumpiko meistä on väärässä?

Kempeleessä on oikein, vaikka tämä meneekin täysin ohi aiheen. Ihme hommaa, ettei näitä ensinnäkään opita sanomaan oikein ja sitten vielä vängätään vastaan.

Vierailija
256/793 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cliffs of Moher Irlannin länsirannikolla

Vierailija
257/793 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkään nähtävyydet ei tee minuun vaikutusta. Olen ihmetellyt tätä ja menettänyt intoni matkailuun.

Ehkä joku paikka jossa oppii uutta itsestä ja ihmisistä jää mieleen.

Yritän lukea tätä ketjua sillä silmällä, josko kipinä löytyisi vielä.

Vierailija
258/793 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaassa Hatanpäänhovi Tampereella, ennen kuin sen autenttinen tunnelma pilattiin uudisrakentamisella. Alkuperäinen junatalo ja kolme tornia.

Vierailija
259/793 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cardenasin museo Kuubassa.

Vierailija
260/793 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turkissa Efeson muinainen kaupunki, raunioina tietenkin nykyisin. Siellä Celsiuksen kirjasto, amfiteatteri, jonka kuuluvuus aivan mieletön. Kylpylän rauniot, markkinakadun rauniot, päivystävän lääkärin tolppa. Izmirin satamasta bussilla pääsi 1989-luvulla. Vaikuttava paikka vaikka muuallakin on tullut pyörittyä.

Efesos on hieno, erityisesti laskeutuminen mäeltä kohti kirjastoa. Vessat tekivät vaikutukset, siis juokseva vesi siellä. Mutta Efesosta vaikuttavampiakin antiikin aikaisia raunioita löytyy. Mun top-listalla on Ateenan Acropolis, Delos, Lindos. Roomaa en tiedä edes miten nähvyydet järjestäisin. Akritirin kerrostalot Santorinilla ovat myös tehneet vaikutuksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi