Nähtävyys, josta olit vaikuttunut
Toisen keskustelun vastapainoksi. Mikä nähtävyys ulkomailla tai suomessa on tehnyt sinuun vaikutuksen? Itse täytyy sanoa että Sydneyn oopperatalo oli vaikuttava. Sen juurella oli hienoa juoda lasi kuohuviiniä.
Kommentit (793)
Ossuaire de Douaumont
Kivijalassa tuhansien tuntemattomien sotilaitten luut ja hautausmaalla tuhansia ja tuhansia valkoisia ristejä jotka kaikki näkyvät muistomerkin huipulta. Muutaman kilometrin säteellä paikasta kaatui kolmattasataa tuhatta saksalaista ja ranskalaista.
Sisilian taorminan näköala antiikin teatterilta tulivuorelle
Lontoossa oli monta mieleenpainuvaa juttua, mutta tower brigde ja big ben nyt ainakin.
Mont- Saint Michel luostarisaari Ranskan Normandian rannikolla, Hallstat Itävallassa ja varsinkin siellä oleva suolakaivos.
Vierailija kirjoitti:
WTC tornit New Yorkissa 1992. Oli siinä maalaistytölle ihmettelemistä sieltä katolta katsellessa. Ja niiden sortuminen olikin sitten sydäntäsärkevää. En ollut paljon aikaisemmin matkustanut, joku pari Espanjan reissua taisi olla vasta takana. Olin 22v tuolloin.
Mäkin kävin siellä katolla 22-vuotiaana vuonna 1989 ja hienoa oli. Myös Vapaudenpatsaan reissu ylös kiipeämisineen oli mieleenpainuva.
Koli. Saariston rengastie. Wasa-museo Tukholmassa. Höyrykonemuseo Tampereella. Pyhän Olavin kirkon tornin näköalatasanne Tallinnassa.
Koli. Saariston rengastie. Wasa-museo Tukholmassa. Höyrykonemuseo Tampereella. Pyhän Olavin kirkon tornin näköalatasanne Tallinnassa.
Plitvicen kansallispuisto Kroatiassa. Olin toivonut pääseväni sinne jollain aikaisemmalla matkalla, mutta pysähdyin sitten toiste ja olin pari yötäkin, joten pääsin liikkeelle aamulla ennen kovinta ruuhkaa. Ihanat kirkkaat vedet ja lukuisat putoukset, tulikärpäset pimenevässä yössä hotellilla...
Temppeliaukion kirkko on vaikuttava, kun on sen sisällä. Ulkoa mitäänsanomaton. Hieno on.
Uspenski myös sisältä. Inhoan punatiiltä, joten siksi en muuten pidä. Punatiilestä tehtiin ennen kaikki vankilat ja kasarmit.
Vierailija kirjoitti:
Mont- Saint Michel luostarisaari Ranskan Normandian rannikolla, Hallstat Itävallassa ja varsinkin siellä oleva suolakaivos.
Kiinnostaisi tuo Mont Saint-Michelin, samon sen "veljesluostarisaari" St. Michael's Mount Cornwallin rannikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tuo Mont Saint-Michelin, samon sen "veljesluostarisaari" St. Michael's Mount Cornwallin rannikolla.
Äh, Michel eikä Michelin :D
:Mekong- joki Vietnam pikku ruuhella
.Insbruck alpit ja vuoristomajat
.Lontoo National Gallery
-Peking taivaallisen rauhan aukio
-Shanghain temppelit
-Valamon luostari
-World Trade center muistomerkki ja museo
-Times Square
-Wien keskusta ja ooppera
-Roomaan colosseum
-Mostarin silta
-Suomenlinna
-Ja monia muita
Kiinan muuri. Miten valtava se on ja miten se kierteli kaukaisuuteen ihan vuorten laella. Onneksi kävin siellä jo yli 20 v sitten, jolloin massaturismia ei vielä ollut
Mayotten Uusi Silta, joka päättyy meren rantaan tai oikeammin mereen.
Roskilden tuomiokirkko, Koli, Hanalei bay.
Ahvenanmaalla Geta-vuoren luontopolku. Uskomattomia kivimuodostelmia, en ole missään muualla nähnyt. Hyvä kohde näin korona-aikaan.
Saksassa Hohenzollernin "leijuva linna" on mieleenpainuvin.
Kirkko Christchurch Priory, Dorset.
https://www.tripadvisor.co.uk/Attraction_Review-g190800-d218196-Reviews…
Aivan uskomaton kirkko. En ole ikinä elämässäni kokenut sellaista tunnelmaa ja tunnetta kuin tuolla käydessäni. Henkeä salpaava kokemus, jonka muistan aina.
Jos on jossain tuolla päin, kannattaa todellakin käydä ja varata kunnolla aikaa. Itse haluan tuonne uudelleen.
Santorini sellaisenaan. Kun katsoo kraaterin toista reunaa 5km päässä niin tajuaa ihmisen pienuuden tällä pallolla.
Würzburg kuin ulkoilmamuseo koristeellista vanhaa arkkitehtuuria, pieni silta patsailla, linna, palatsi yms. ja vain vähän turisteja