Nähtävyys, josta olit vaikuttunut
Toisen keskustelun vastapainoksi. Mikä nähtävyys ulkomailla tai suomessa on tehnyt sinuun vaikutuksen? Itse täytyy sanoa että Sydneyn oopperatalo oli vaikuttava. Sen juurella oli hienoa juoda lasi kuohuviiniä.
Kommentit (793)
Point Dume, Malibu, upeat näkymät Tyynelle valtamerelle ja rannikkoa pitkin Santa Monican suuntaan. Kuvattu aikanaan mm. Apinoiden planeettaa tuolla.
Grand Canyon, Yosemiten Glacier pointilta lähtevä vaellus jossa paljon vesiputouksia, Redwoods
Alpit Sveitsissä. Erityisesti näköala Eigerin rinteellä olevasta kahvilasta. Näky on niin uskomaton ettei voi täysin edes ymmärtää miten jotain niin kaunista voi olla olemassa
Minuun tehoaa luonto enemmän kuin ihmisen rakentamat kolossit. Olen matkustanut paljon. Jostain syystä en ollut yhtään vaikuttunut Rooman nähtävyyksistä vaan olin pettynyt. En tiedä, miksi. Ehkä asetin liikaa odotuksia Roomalle ja siksi petyin. Olisin halunnut, että minustakin kolosseum olisi "mykistävä", kuten joku aiempi kommentoi. New Yorkissa nautin kyllä ihmisen rakentamista pilvenpiirtäjistä. Mutta muutoin luonto on kyllä jäänyt eniten aina mieleen. Varsinkin Sloveniassa ja Sveitsissä oli upea luonto. Sveitsi on omissa silmissäni kaunein maa, jonka tiedän. Olin varmaankin sitten "mykistynyt" niistä vuoristomaisemista, esim. Matterhornista. :D
Ayers Rock keskellä Australiaa, aboriginaalien pyhä paikka valtava punainen kallio joka hehkui auringonlaskussa vieläkin punaisempana.
En uskaltanut kiivetä huipulle korkeanpaikankammon takia, tuolla retkellä moni on kuollutkin.
Toinen mieleen jäänyt "nähtävyys" pinnan alla: koillis-Australiassa retki koralliriutalle keskelle merta, josta ponttoonialukselta haiverkkojen ympäröimällä alueella sai snorklata akvaariokalan näköisten eväkkäiden seurassa. Vesi oli uskomattoman kirkasta, mutta tämä paratiisi on varmaan jo menetetty, aikaa vierähtänyt yli 25 vuotta.
Vastaan vielä erikseen, että Suomessa taas vaikuttavin nähtävyys on ollut Turun tuomiokirkko. Kannattaa käydä!
Kouvolan Pohjola-talo. Varsinkin joulunaikaan sinisenä loistavassa led-valaistuksessaan suorastaan mykistävä näky.
Golden Gate silta Friscossa. Kaksikymppisenä tein road tripin Kaliforniassa ja kun ajoin eka kerran sillan yli, olin vain yksinkertaisesti pakahtua onnesta. Se vapauden, ilon ja nuoruuden tunne oli niin huumaavaa. Aurinko ja kirkas, välkehtivä vesi täydensivät maagisen ja unohtumattoman tunnelman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on Kempeleelläkin ei Kempeleessäkin, mutta Toripoliisista olen samaa mieltä.
Se on kylläkin Kempeleessäkin.
Opetteleppa ensin äidinkieltä ja tule sitte vasta pätemään niin et tee ittestäs,ihan pöljää.
Minä olen käsittänyt että se sanotaan "Kempeleessä". Asun Kempeleessä, meillä Kempeleessä..jne.
Tuolla käsityskyvyllä se varmaan onkin noin...
Jaa? Mitäs mieltä te olette, jotka asutte Kempeleessä? Kumpiko meistä on väärässä?
Muutamia nousee mieleen: Sainte Chapelle Pariisissa. Ravennan mosaiikit Italiassa, maorimuseo Aucklandissa. Monia hienoja taidemuseoita ja rakennuksia on nähty, mutta ehkä eniten olen matkoilla kuitenkin nauttinut maisemista ja luontoelämyksistä, merestä, saarista, vuoristoista, koralleista jne. Esim. Alpit on kyllä hienot. Paljon riittäis maailmassa nähtävää, kun vaan pääsis joskus taas reissuun.
Reykjavik ja Islanti yleensä
Jerusalem, Kuolleen meren seutu ilta-auringossa
Garda-järvi (iltapäivän auringossa varmaan maailman kaunein paikja)
Itävallan Alpit kesällä
Irlannin länsirannikko (top 1 matkakohde itsellä)
NY Brick Lane
Como-järvi (Cadenabbia aamuauringon noustessa)
Tukholman saaristo
Portugalin Sagres ja Lagos (Euroopan reunalla)
Trastevere Roomassa auringonnousun aikaan
Tallinnassa oleva vanha luostarirakennus(?), en ole vielä selvittänyt että mikä paikka kyseessä, on kuin olisi siirtynyt vuoteen 1517
Berliinin muuri
Makarskan Riviera Kroatiassa
Vierailija kirjoitti:
Minuun on tehnyt vaikutuksen kotitaloni laudoista tehty jyväaitta. Se on niin kallellaan järveen päin, että vieraatkin ihmettelevät, mikä voima sitä pitää pystyssä.
Tulkaapa katsomaan, hämmästytte.
Olen nähnyt. Oli mahtava elämys juoda kiljua sen seinustalla .(Sen seinän, joka kallistuu poispäin)
Suolakaivokset Puolassa. Puolassa on muuten hyvin mielenkintoista nähtävää ja koettavaa, varsinkin historiasta kiinnostuneille. Yllätti. En odottanut mitään. Keskitysleirit ja vanhat kaupungit. Vaikuttavaa. Versailles OK ja koralliriutoilla sukeltelu Australiassa myös. Uuden-Seelannin vuoristot ja maisemat kaikkinensa, Fitzin saaret. Niissä kannatta käydä. Nähtävyyksiä itsessään. Venetsia kokonaisuudessaan ainutlaatuinen, Alpit. Maailma on täynnä upeita paikkoja. Ihana maailma. Paljon on vielä näkemättä. Suomessa upeimpia nähtävyyksiä Koli ja Lapin autiot tunturit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaha Beach ja Amerikkalainen hautausmaa.
Mulla samat, käytiin viime kesänä.
Mun piti olla Omaha Beachillä toukokuun 17 päivä. Kiitos koronan, en ollut. Ehkä sitten ensi keväänä.
Marienplatzin alue Münchenissä. Kaupunki on itselle läheinen ja siihen liittyy paljon tunteita ja muistoja.
Times Square. Yleensä en viihdy kummemmin tuollaisissa ympäristöissä, vaan tykkään enemmän rauhallisemmasta meiningistä ja vanhemmista rakennuksista, mutta tunsin todella olevani elossa, kun tuolla kävelin ensimmäistä kertaa.
Pariisista en muuten niin välittänyt, mutta Notre Dame sykähdytti. Kävin siellä vielä juuri ennen viime vuoden tulipaloa.