Kiusattu, hiljainen, ujo oppilas sai käytösnumeroksi 7?!
Nyt on pakko kysyä että onko numeroiden antotavat muuttuneet vuosien saatossa kuinka paljon? En muista ketään joka olisi saanut seiskaa omalta luokaltani. Kasin oppilaskin oli aivan mahdoton tapaus. Huusi, kiroili tunneilla ja nyrkit heiluivat joka päivä.
Tiedän, että sekin on tavallaan huonoa käytöstä jos ei innokkaasti osallistu muiden mukana kaikkeen, jää paljon yksin omiin oloihinsa. Mutta jos lasta on kiusattu pidemmän aikaa (on tiedossa koulussa) niin eihän se kait ihme ole kun välttelee toisia. Luonteeltaan on vielä aika ujo esim.uusissa tilanteissa. Siltikään en tajua tuota seiskaa :(
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
"Tuntiaktiivisuus:
- tehtävien ahkera tekeminen tunnilla
- aktiivinen osallistuminen tuntiin
- keskittyminen opiskeluunTuosta olisi voinut antaa 6:
Tuntityöskentely kohtalaista. Osallistuu harvemmin tuntiin. Opiskeluun osallistuminen vaikeaa, eivätkä opettajan kehotuksetkaan aina auta."
Ei tehtävien ahkera tekeminen tunnilla tai aktiivinen osallistuminen vaikuta käytösnumeroon, ne näkyvät ko. aineen arvosanoissa.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen kun puhutaan käytösnumerosta ja sen mittari on myös tehtävät(esim. aina tekemättä), aktiivuus, jne...
Jos on puhelimen orja ja saa aina huomauttaa kännykän käytöstä, niin seiskan saa käytösnumeroksi. Tai jos ei ota kirjoja esiin vaan opettaja joutuu aina erikseen sanomaan, että Matti sinäkin, otahan kirja.
Sellainen piiloaggressiivinen käytös eli ei uhmaa suoraan mitään käskyjä ja kehotuksia, mutta opettaja huomaa, ettei oppilas osallistu millään tavoin opetustilanteisiin eikä saa tunneilla oikein mitään aikaiseksi, niin vaikkei häiriköisi muita niin ei se hyvää (kahdeksikon) käytöstä. Hyvin runsaat selvittämättömät poissaolot voivat myös painaa vaakakupissa tai se, että oppilas säännönmukaisesti lähtee kesken päivän kotiin.
Te, joiden kiusaamiseen ei opettaja puuttunut ja teillä on tiedossa näiden opettajien facebookit niin suosittelen laittamaan viestiä: kysykää ihan suoraan, miksi nämä osallistuivat kiusaamiseen ja teinin/lapsen itsetunnon tuhoamiseen? Muuten ette ikinä saa mielenrauhaa.
Opettajat: vaikka lapsi olisi pullea ja häntä kiusataan sen takia niin velvollisuutesi on silti puuttua kiusaamiseen, lihavuus ei koskaan ole lapsen syytä ja vaikka itse vihaat lihavia lapsia niin sinun tehtäväsi on joka tapauksessa puuttua kiusaamiseen.
N20
Seiskasta ei ap tarvitse olla lainkaan huolissaan. Meidän molemmilla lapsilla on aina ollut käytös 8. Ovat sellaisia 9 keskiarvo oppilaita. Kotona ihan asiallisia ,tekevät kotitöitä ja normi kiva käytös kotona isovanhemmilla ja juhlissa, kavereita kummallakin sopivasti.
Se on 8 entinen 10 ja 7 on entinen 9, kunpuhutaan käytösarvosanasta koulussa.
Palkitse lastasi tänään ,jos eilen moitit.
Minua kiusattiin ja olin äärettömän hiljainen ja pelokas. Kaikesta sanoistani ja teoistani tai tekemättä jättämisistä käytiin kantelemassa opettajalle. Saivat käytösnumeroni laskemaan kahdeksaan. Olin äärettömän tunnollinen, rehellinen ja kunnollinen. En vaan uakaltanut tai halunnut osallistua vapaaehtoisiin näytelmiin tms. koulun kannalta epäolennaisiin ja luonneelleni vastaisiin asioihin. En myöskään uskaltanut mennämukaan välituntileikkeihin. Saatoin myös sanoa vastaan joskus harvoin. Se oli varmasti virhe numeron kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Te, joiden kiusaamiseen ei opettaja puuttunut ja teillä on tiedossa näiden opettajien facebookit niin suosittelen laittamaan viestiä: kysykää ihan suoraan, miksi nämä osallistuivat kiusaamiseen ja teinin/lapsen itsetunnon tuhoamiseen? Muuten ette ikinä saa mielenrauhaa.
Opettajat: vaikka lapsi olisi pullea ja häntä kiusataan sen takia niin velvollisuutesi on silti puuttua kiusaamiseen, lihavuus ei koskaan ole lapsen syytä ja vaikka itse vihaat lihavia lapsia niin sinun tehtäväsi on joka tapauksessa puuttua kiusaamiseen.
N20
Olisko Wilma kuitenkin helpompi väylä viestitellä opettajalle.
Mä en anna oppilaalle kiitettävää käytösnumeroa, jos ei kevät- ja joulujuhlissa tuo riittävän hyvää lahjaa. Esim. Tämän kevään todistukseen vaikutti edellinen joulujuhla, mutta myös vuoden takainen kevätjuhla.
Omalla kohdalla muutos tapahtui viidennellä luokalla, eikä opettaja edes alustanut asiaa vanhemmille mitenkään. Arvatkaa oliko kiva yrittää selittää äidille, miksi entinen käytös 10 olikin yhtäkkiä 8.
Käytösnumero ei ollut enää nuhteettomuusnumero, vaan "käyttäydy tietyllä tavalla" -numero. Siihen kuuluu mm tuntiaktiivisuus (viittaaminen) ja ootko hyvä tyyppi luokalla.
Haluaisin vain tietää, minkä numeron saa sellainen perusaktiivinen tyyppi, joka on kuitenkin säännöllisesti opettajan puhuttelussa. Tuskin ne mitään 5 saa, vaikka ansaitsisivat tällä mittarilla. Minulla on ikävä epäilys, että numeroni oli sama kuin jollain häiriköllä, vain siksi etten viitannut tunnilla.
Jos opettaja ei muista oppilasta tai tiedä hänestä oikein mitään, minkälainen kulkija on kyseessä, niin numero on yleensä 7. Hiljaisilla ja ujoilla on helposti tämä näkymättömyysongelma.
Onko käytös eroteltu kaikesta muusta? Itse olin PTSD lapsi ja ihan pirun sosiaalisesti rajoittunut (nyt olen sama mutta aikuinen, heh) ja meillä oli käytös ja huolellisuus yksi ja sama numero, johon vaikuttivat myös poissaolot, sekä myös tuntiaktiivisuus. Näin siis ala-asteen puolella, yläasteella aktiivisuus vaikutti suoraan kyseisen aineen numeroon, kun opettajiakin oli paljon enemmän. Jos kovasti ihmetyttää, kannattaa tiedustella asiaa. Ei valittaa ja haastaa annettua arvosanaa, vaan kysyä "miten meidän lapsi voisi tätä numeroa parantaa?"
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellanen peri aate, että tytöt saa numeroksi 9 ja pojat 8. Jotain poikkeuksia on, kuten yksi poika, joka on hyvin tyttömäinen käytökseltään, sai 9:sän numeroksi ja yksi tyttö joka pelaa poikien kanssa jalka palloa sai 8:san numeroksi käytöksestä.
T. Ala-aste opettaja
Ala- ja yläaste termit poistuivat jo joitakin vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellanen peri aate, että tytöt saa numeroksi 9 ja pojat 8. Jotain poikkeuksia on, kuten yksi poika, joka on hyvin tyttömäinen käytökseltään, sai 9:sän numeroksi ja yksi tyttö joka pelaa poikien kanssa jalka palloa sai 8:san numeroksi käytöksestä.
T. Ala-aste opettaja
Kyllä edelleen puhutaan alaasteesta ykäasteesta ja kansakoulusta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en anna oppilaalle kiitettävää käytösnumeroa, jos ei kevät- ja joulujuhlissa tuo riittävän hyvää lahjaa. Esim. Tämän kevään todistukseen vaikutti edellinen joulujuhla, mutta myös vuoden takainen kevätjuhla.
Ja ellei oppilaan tai oppilaan vanhemman pärstä miellytä niin vaikutta aivan satavarmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ala-aste opettaja
Pysytään asiassa. Täällä keskustellaan käytösnumeroista eikä jostain terminologiasta.
Jos oppilas ei edes ilmeillään tai eleillään ole osana luokkayhteisöä, katsoo ohi, ei saa kontaktia. Tälläiselle luokan mörrimöykylle hyvä käytösnumero, ehei.
Tämä tapahtui olisko ollu 1980, oltiin kuudennella luokalla. Mulla oli hyvä kaveri, tyttö, joka oli valtavan hyvä matikassa. On nykyään kemian tohtori. Oli myös sellanen poikatyttö, mikä oli kivaa, hänen kans rymyttiin pitkin metsiä jouskarien kanssa lapikkaat jalassa jne. Superälykäs.
Meillä oli miesopettaja, oikea narsisti k-pää nykytietämyksen mukaan, eihän sitä silloin penskana tajuttu.
Tämähän antoi kaverilleni joulutodistuksessa käytösnumeroksi kahdeksan. Kaverini ei todellakaan ollut mikään häirikkö, ei siihen aikaan ois sellaista siellä maalla edes siedetty. Oltiin kaikki kun luostarissa siististi. Kasi käytöksestä oli jotain aivan ennenkuulumatonta.
Kaverin äiti kilahti ja soitti opettajalle ja vaati selitystä, että mitä hänen lapsi on tehny että käytösnumero on tommonen. Opettajalla ei ollut muuta selitystä tähän kuin että " se on niin poikamainen". Tämän olen kuullut kaverin äitiltä myöhemmin aikuisena.
Narsistia otti älykäs tyttö päähän. Eihän nyt sellasta voi kukaan sietää.
Vierailija kirjoitti:
Käske lapsesikin huutamaan ja möykkäämään, kerta luvallista. Paitsi että taitaa olla lapsellasi ujona eri säännöt. Nousee numero kasiin.
Mistä päättelit, että niillä huutajilla ja möykkääjillä on parempi käytösnumero kuin ap:n lapsella?
Olen aina saanut huonomman käytösnumeron kuin kiusaajani. Muistaakseni oli seiska melkein läpi kouluajat ja monet ihmettelevät miksi se on niin huono aina. Joskus harvoin oli kasi...muistaakseni yläasteella. Monet muut saivat ysejä usein. Olin ihan tavallinen ja opettajat kuitenkin antoivat aina palautetta hyvistä käytöstavoistani.
https://yle.fi/uutiset/3-7042869