Kiusattu, hiljainen, ujo oppilas sai käytösnumeroksi 7?!
Nyt on pakko kysyä että onko numeroiden antotavat muuttuneet vuosien saatossa kuinka paljon? En muista ketään joka olisi saanut seiskaa omalta luokaltani. Kasin oppilaskin oli aivan mahdoton tapaus. Huusi, kiroili tunneilla ja nyrkit heiluivat joka päivä.
Tiedän, että sekin on tavallaan huonoa käytöstä jos ei innokkaasti osallistu muiden mukana kaikkeen, jää paljon yksin omiin oloihinsa. Mutta jos lasta on kiusattu pidemmän aikaa (on tiedossa koulussa) niin eihän se kait ihme ole kun välttelee toisia. Luonteeltaan on vielä aika ujo esim.uusissa tilanteissa. Siltikään en tajua tuota seiskaa :(
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli seiska ja olin kiusattu. Syynä oli se kun en sopinut porukkaan (?!) ja en uskaltanut kiusaamisen takia viitata. Vastasin toki jos multa kysyttiin tai mulle puhuttiin, olin tunneilla hiljaa ja muutenkin käyttäydyin hyvin.
Ne joilla oli 9 tai 10 olivat äänekkäitä ja sosiaalisia. Kasin oppilaat oli niitä kiusaajia.
Jollain ihan mahdottomilla tapauksilla se numero oli 6-7. Sellaisilla jotka huusivat, kiroilivat, lintsasivat, eivät tehneet läksyjä, piirtelivät pilakuvia opesta, röökasivat, lensivät luokasta ulos.... Onpa kivaa että minut niputettiin samaan kastiin.
Opettajat lähtee aina joko alitajuisesti tai tahalleen kiusaamiseen mukaan. Ajatellaan, että jos oppilasta kiusataan vaikka painon takia niin se on ihan ok, koska itsepähän kakara on itsensä lihottanut. Opettajat on sadisteja, suurin osa.
Jos ei ole extrovertti, on huonommassa asemassa, sama jatkuu työelämässä. Pomon mukaan kaikki on paperilla hyvin(tulokset ym), mutta kun en osallistu työpaikan pikkujouluun, niin palkkaa ei voi nostaa. Ei enää riitä että tekee työt tai koulutehtävät hyvin. Häslääjät menestyy nykyään. Silti, en aio muuttua eikä muidenkaan pidä tehdä sitä väkisin, täytyy introverttejäkin oppia arvostamaan, muu on rasismiin verrattavaa toimintaa.
Itse sain 10, 5-6 luokilla. Olin kiusattu ja pelkäsin omaa varjoani. Vastasin suurinpiirtein silloin kun kysyttiin jotain. Aikaa tuosta on jo tosin 20-vuotta.
On ne ajat muuttuneet, jos kerta nämä mölisijät laitetaan etusijalle nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajalle on turha valittaa asiasta, ne kun on omasta mielestään aina oikeassa, eikö ne myönnä virheitään. Rehtorille sun on tehtävä valitus, vaikka sekin puolustaa opettajiaan. Sen takia on tehtävä rehtorille valitus, että ennen sitä et voi valittaa aluehallintovirastoon. Mä toimin just näin ja lapsen numerot nousivat.
Niin tai sitten ei tarvitse lähteä heti sotajalalle. Tuossa voi olla vaikka virhe kyseessä. Valittamisen sijaan soita ap opettajalle ja kysy häneltä suoraan asiasta.
Opettajat eivät myönnä virheitään, vaan ne on aina oikeassa. Siksi opettajalle soittaminen on turhaa. Ensimmäisenä soitto rehtorille, ja jos heti ei tapahdu mitään, niin valitusta vain AVI:in.
Sä olet sekaisin. Valitettavasti pilaat myös lapsesi elämää vainoharhaisuudellasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajalle on turha valittaa asiasta, ne kun on omasta mielestään aina oikeassa, eikö ne myönnä virheitään. Rehtorille sun on tehtävä valitus, vaikka sekin puolustaa opettajiaan. Sen takia on tehtävä rehtorille valitus, että ennen sitä et voi valittaa aluehallintovirastoon. Mä toimin just näin ja lapsen numerot nousivat.
Mäkin suosittelen tätä tapaa. Koululla ollaan niin sisäänpäin kääntyneitä, että ne vetää yhtä hiiltä. Meidän pojalle annettiin liikunnasta seiska, kun ei muka liiku. Tuohan harrastaa jalkapalloa, salibandya, laskettelua ja golfia. Miten niin ei muka liiku. Valituskierrosten jälkeen vihdoin sai ysin. Tyydyimme tähän, vaikka kympin olisi ansainnut.
Voi jestas mitä ymmärtämättömyyttä, vilasepa liikunnan opsia, se on aika paljon muutakin kun poikasi harrastamat lajit. Ja sulla ei ole mitään tietoa siitä miten poikasi niillä tunneilla liikkuu.
Joo ja kyllä ne numerot valitusten kautta saa nousuun kun ei tällästen hourulaisten kanssa lähdetä riitelemään. Nauttikaa nyt kun vielä voit lapsesi suorituksia valitusten kautta parantaa, ei onnistu enää myöhemmin vaikkapa työelämässä.
Pojan työelämä on turvattu. Jatkaa isänsä jalanjäljissä yrityksen johdossa.
Tässä on arvosanojen 8 ja 7 antamiskritteerit:
Arvosana 8 eli hyvä käytös
Oppilas pääsääntöisesti
• noudattaa sääntöjä ja sopimuksia
• huomioi ja kunnioittaa toisia ja se näkyy mm. hyvänä työskentelyrauhana, tervehtimisenä sekä
kielenkäyttönä
• huolehtii vastuuntuntoisesti, täsmällisesti koulunkäynnistään
Arvosana 7 eli tyydyttävä käytös
Oppilas ei aina täytä arvosanan 8 kriteereitä vaan tarvitsee huomautuksia/puuttumista mutta
tottelee kuitenkin
Mua huolestuttaisi tässä tapauksessa jatkuva kiusaaminen, ei niinkään käytösnumero. Miten olisi koulun vaihto?
Minä annoin kiusatulle ja yleensä hyvin hiljaiselle oppilaalle seiskan (tosin vain yksi käytösnumero, yläkoulun oppilas saa monta ja niistä lasketaan keskiarvo). Hän on tunneillani aina se, joka ei suostu tekemään ryhmätöitä tai yhteistyötä oikeastaan kenenkään kanssa. Hän ei myöskään sano sitä minulle hiljaa (tiedän hänen kiusaajansa enkä todellakaan laita häntä samaan ryhmään tai lähietäisyydelle)vaan julistaa kovalla äänellä, ettei suostu, koska muut on piip (tähän se nuorten käyttämä sana). Asenne kouluun ja koulutyöhön on usein negatiivinen. Tavallaan hän käyttäytymisellään kiusaa niitä muita hiljaisia, joiden pariksi tai ryhmään olen yrittänyt häntä laittaa, vaikka välituntisin olen nähnyt heidän juttelevan ja vaikka hän on itse ilmoittanut kyseiset henkilöt niiksi, joiden kanssa voi tehdä yhteistyötä. Hän ei myöskään tee työtä yksin vaan kieltäytyy kokonaan tehtävästä, koska se nyt vaan on niin piip. Minulle lähettämissään viesteissä hän on käyttänyt täysin ala-arvoista kieltä.
Jos hän ei olisi kiusattu, olisin antanut kutosen. Hän ei millään tavalla arvosta opettajia tai muita oppilaita ja hän käyttäytyy erittäin itsekeskeisesti välittämättä muiden tunteista. Ja en puhu tässä kiusaajan tunteista vaan ihan viattomien sivullisten. Luokan uuden oppilaankin sivutti toteamalla, ettei halua tämän istuvan hänen lähellään, kun näyttää niin oudolta.
On toki hetkiä, jolloin tämä oppilas näyttää parhaan puolensa. Silloin hän on iloinen, reipas ja ystävällinen. Mutta näitä hetkiä on valitettavan harvoin. Voin kuvitella, että kotona niitä on enemmän.
Päättötodistukseen ei tule käytösnumeroa. Se on samantekevää mikä se numero on.
Edelleenkin olen sitä mieltä, että numerot ovat näpäytys vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin suosittelen tätä tapaa. Koululla ollaan niin sisäänpäin kääntyneitä, että ne vetää yhtä hiiltä. Meidän pojalle annettiin liikunnasta seiska, kun ei muka liiku. Tuohan harrastaa jalkapalloa, salibandya, laskettelua ja golfia. Miten niin ei muka liiku. Valituskierrosten jälkeen vihdoin sai ysin. Tyydyimme tähän, vaikka kympin olisi ansainnut.
Voi jestas mitä ymmärtämättömyyttä, vilasepa liikunnan opsia, se on aika paljon muutakin kun poikasi harrastamat lajit. Ja sulla ei ole mitään tietoa siitä miten poikasi niillä tunneilla liikkuu.
Joo ja kyllä ne numerot valitusten kautta saa nousuun kun ei tällästen hourulaisten kanssa lähdetä riitelemään. Nauttikaa nyt kun vielä voit lapsesi suorituksia valitusten kautta parantaa, ei onnistu enää myöhemmin vaikkapa työelämässä.
Ah sä olitkin provo, no onneksi näin.
Kahdeksan on nykyään se perustaso. Seiskaan sisältyy jo käytöshäiriöitä tms. Ujolle ja hiljaiselle ei saa seiskaa antaa, tuosta kannattaa kysyä opettajalta. Käytösnumeroa ei saa alentaa ujous tms.luonteenpiirre ja viittaaminen ja tuntiaktiivisuus sisällytetään ainearvosanoihin, ei käytösnumeroon.
Mua kiusattiin rankasti, jonka ansiosta sairastuin syömishäiriöön & oli ongelmia mielenterveyden kanssa. Kerroin opettajalle tästä, mutta hän ei uskonut vaan huusi, että mussa on se vika. Olin hyvä oppilas, keskiarvo lähellä 10, mutta sain käytösnumeroksi 7, koska kehtasin syyttää hänen suosikki oppilaitansa kiusaajiksi.
N20
Mä en anna seiskaa parempaa käytöksestä, jos lapsi ei osaa vastata kuuluvalla äänellä tervehdykseen. Ei sellaisella moukkamaisella käytöksellä mitään kaseja ansaita.
T. Ope
Vierailija kirjoitti:
Minä annoin kiusatulle ja yleensä hyvin hiljaiselle oppilaalle seiskan (tosin vain yksi käytösnumero, yläkoulun oppilas saa monta ja niistä lasketaan keskiarvo). Hän on tunneillani aina se, joka ei suostu tekemään ryhmätöitä tai yhteistyötä oikeastaan kenenkään kanssa. Hän ei myöskään sano sitä minulle hiljaa (tiedän hänen kiusaajansa enkä todellakaan laita häntä samaan ryhmään tai lähietäisyydelle)vaan julistaa kovalla äänellä, ettei suostu, koska muut on piip (tähän se nuorten käyttämä sana). Asenne kouluun ja koulutyöhön on usein negatiivinen. Tavallaan hän käyttäytymisellään kiusaa niitä muita hiljaisia, joiden pariksi tai ryhmään olen yrittänyt häntä laittaa, vaikka välituntisin olen nähnyt heidän juttelevan ja vaikka hän on itse ilmoittanut kyseiset henkilöt niiksi, joiden kanssa voi tehdä yhteistyötä. Hän ei myöskään tee työtä yksin vaan kieltäytyy kokonaan tehtävästä, koska se nyt vaan on niin piip. Minulle lähettämissään viesteissä hän on käyttänyt täysin ala-arvoista kieltä.
Jos hän ei olisi kiusattu, olisin antanut kutosen. Hän ei millään tavalla arvosta opettajia tai muita oppilaita ja hän käyttäytyy erittäin itsekeskeisesti välittämättä muiden tunteista. Ja en puhu tässä kiusaajan tunteista vaan ihan viattomien sivullisten. Luokan uuden oppilaankin sivutti toteamalla, ettei halua tämän istuvan hänen lähellään, kun näyttää niin oudolta.
On toki hetkiä, jolloin tämä oppilas näyttää parhaan puolensa. Silloin hän on iloinen, reipas ja ystävällinen. Mutta näitä hetkiä on valitettavan harvoin. Voin kuvitella, että kotona niitä on enemmän.
Tällähän on mt ongelmia, kai hänellä on hoitosuhde.
Vielä kympin ja ysin kriteerit. Enäihin ei voi hiljainen ja luokasta syrjäytynyt yltää, koska ei pysty aktiiviseen yhteistyöhön.
ARVOSANA 10
Toimii esimerkillisesti ja aktiivisesti yhteistyössä muiden kanssa. Käyttäytyy kohteliaasti ja toisia arvostavasti.
Pitää aktiivisesti yllä työrauhaa ja sopeuttaa toimintansa oppimistilanteiden mukaan.
Ylläpitää aktiivisesti yhteisiä toimintatapoja ja sääntöjä.
Ei rangaistuksia.
Rakentaa oma-aloitteisesti luokan hyvää yhteishenkeä ja toimii kiusaamista vastaan.
ARVOSANA 9
Toimii sujuvasti yhteistyössä muiden kanssa. Käyttäytyy kohteliaasti ja toisia arvostavasti.
Pitää yllä työrauhaa ja sopeuttaa toimintansa oppimistilanteiden mukaan.
Noudattaa yhteisiä toimintatapoja ja sääntöjä.
Ei rangaistuksia.
Tukee hyvää yhteishenkeä eikä osallistu kiusaamiseen.
"Tuntiaktiivisuus:
- tehtävien ahkera tekeminen tunnilla
- aktiivinen osallistuminen tuntiin
- keskittyminen opiskeluun
Tuosta olisi voinut antaa 6:
Tuntityöskentely kohtalaista. Osallistuu harvemmin tuntiin. Opiskeluun osallistuminen vaikeaa, eivätkä opettajan kehotuksetkaan aina auta."
Ei tehtävien ahkera tekeminen tunnilla tai aktiivinen osallistuminen vaikuta käytösnumeroon, ne näkyvät ko. aineen arvosanoissa.
Niin eihän siellä koulussa yritetä kuin kasvattaa yhteiskunnan jäseniä ja ei heiltä odoteta mitään muuta kuin sitä, että kaikki käyttäytyy niin kuin tuhannet muut. Ujo ja hiljainen on yleensä se joka putoaa yhteiskunnan ulkopuolelle. Koulu on myös elävää opppimateriaalia jota ei kannata ohittaa. Sinuna olisi ihan jostain muusta nyt huolissani kun käytösnumerosta. Kumpaa luulet, että esim työnantajat suosii aktiivista toimijaa vain passiivista?
Koulusta saat varmasti apua esim kuraattorin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah sä olitkin provo, no onneksi näin.
Kun argumentit loppuvat, alkaa syyttely milloin provoilijaksi, milloin rassistiksi.
Vierailija kirjoitti:
"Tuntiaktiivisuus:
- tehtävien ahkera tekeminen tunnilla
- aktiivinen osallistuminen tuntiin
- keskittyminen opiskeluunTuosta olisi voinut antaa 6:
Tuntityöskentely kohtalaista. Osallistuu harvemmin tuntiin. Opiskeluun osallistuminen vaikeaa, eivätkä opettajan kehotuksetkaan aina auta."
Ei tehtävien ahkera tekeminen tunnilla tai aktiivinen osallistuminen vaikuta käytösnumeroon, ne näkyvät ko. aineen arvosanoissa.
Tuntiaktiivuus on osa myös käytösnumeroa.