Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi näitä "viruslinkoterassit avautuvat" avauksia tekevät täällä ainoastaan ne, jotka eivät baareissa ja terasseilla edes käy?

Vierailija
01.06.2020 |

Luulisi, ettei tämä olisi aivan ykkösprioriteettejanne, ellette sitten ihan muiden syiden takia halua pitää niitä suljettuna.

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisia kieltoja ja käskyjä on kiva vaatia, jotka eivät koske itseä.

On tuolla asialla toinenkin puoli. En kiellä, vaan kannatan kaikkia mahdollisia asioita, mitkä,ovat kannaltani yhdentekeviä, mutta saattavat aiheuttaa jollekin muulle lisäepämukavuutta.

Ihan siksi, koska mä voin...

Vierailija
42/89 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu koulujen suhteen. Nehän sopii pitää kiinni kun ei koske itseä mutta ravintolat kyllä sopii avata.

Eli suurin osa tuijottaa sinne omaan napaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äly hoi! kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tutkitustikin alkoholin juomiseen suhtautuvat kielteisimmin he, jotka eivät sitä itse käytä. Näistä koronan aikana käydyistä keskusteluista asian on huomannut tosi hyvin.

Tutkitusti sitä ja tätä. Tutkimuksiin viittaaminen ilman lähdettä on joka kerta yhtä myötähäpeää nostattavaa.

Ei tarvita tutkimuksia vaan käytännönjärkeä ymmärtääkseen, että ihmiset tuomitsevat ja haluaisivat mielummin kieltää sellaisia asioita, joita eivät itse käytä. 

Toki, se on selvää. Maalaiset kannattavat pk-seudulle tietulleja, kaupunkilaiset maataloustukien poistoa. 

Mutta tuo sankari nyt oli viittaamassa tutkimuksiin.

Vierailija
44/89 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska heillä on joku syy miksi eivät näihin paikkoihin pääse/voi mennä, ja he riemastuvat ilosta jos muutkaan eivät voi, eli kateus. Yleensä rajoittava tekijä on se ettei kehdata mennä yksin, eikä ole yhtään kaveria jonka kanssa mennä(kukaan ei ihmettele kyllä miksei ole kavereita heillä, kun ovat näin ikäviä tyyppejä), tai sitten jokin paniikkihäiriö tms, tai ei kehdata mennä kun ollaan niin rumia.

Vierailija
45/89 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset ovat sillä tavalla outoja, että eivät halua kenenkään sairastuvan koronaan.

Sitä voi olla vaikea ymmärtää jos on tottunut tuijottamaan vain omaa napaa.

Osa meistä myös touvoo koronan tukahtuvan, jotta voisimme palata normaaliin arkeen. Epidemian pitkittäminen tulee kalliiksi. Tukahduttaminen olisi talouden kannalta edullisin vaihtoehto.

Koska SINÄ olet tuota mieltä, MINÄ en saa mennä terassille, vaikka valtiovalta ne on päättänyt avata. Jotenkin luotan enemmän tuohon päätöksiä tekevään tahoon, kuin sinuun vauva-palstan kaveriini. Tässä on jo ennen koulujen avaamista selvästi huomannut, että esim. nuoret kokoontuivat tosi paljon ja nyt tuo mennyt viikonloppu räjäytti sen käsistä. Ei ihmiset vaan jaksa olla eristyksissä kahta vuotta. Parempi että avataan noita paikkoja pikku hiljaa hallitusti rajoitetusti ja katsellaan mihin tilanne menee.

Millä perusteella se on mielipideasia, että mitä enemmän ihmiset tapaavat toisiaan ja sekoittuvat, sitä enemmän viruksella on mahdollisuuksia levitä? Eikai kukaan oikeasti halua, että se leviää?

Mennyt viikonloppu olisi ollut ihan yhtä rauhallinen kuin vappukin, jos se signaali olisi annettu, että nyt rajoitukset vielä jatkuvat, kunnes tartunnat ovat (lähes) nollassa. Ihmiset jaksavat, kun oikealla tavalla motivoidaan. 

Kyllä se nähtii jo kauan sitten, että ekat viikot ihmiset jaksoi, mutta kun Suomessa vihdoin koittaa kesä ja lämmin, ei vähänkin sosiaalisemmat jaksa olla neljän seinän sisällä 24/7. Osa meistä kun vielä asuu kaupungissa kerrostalossa, hyvä kun edes jonkunlainen parveke olisi. Kyllä sitä vaan oikeasti mielenterveyden takia on pakko päästä ulos ja nähdä ihmisiä. Jos sinä et tätä kaipaa, mieti muitakin. Ja jos kerran viisaat tahot joilla päätöksiin se tarvittava tieto on hallussa päättävät aukaista tätä maata, en ymmärrä miksi pitäisi jatkaa eristäytymistä. Toki järki koko ajan mukana ja erityistä varovaisuutta noudattaen.

Luettelemiesi asioiden takia tukahduttaminen olisi pitänyt tehdä heti alkuun. Silloin kun täällä porukka määkyi niistä lennoista ja hiihtomatkoista.

Oltaisiin päästy paljon vähemmällä.

Olin itsekin mukana siinä määkyjäkuorossa ja nyt minua sanotaan jälkiviisaaksi.

Korona kuitenkin haluttiin päästää maahan ja se haluttiin päästää leviämään. Suomessa on tietoisesti valittu epidemian pitkittäminen strategiaksi, sillä meidän suurin asiantuntijamme toivoi laumasuojaa ja antoi sen mukaisia suosituksia hallitukselle.

Meillä on vieläkin se vaihtoehto olemassa että tukahdutetaan, sitä ei kuitenkaan haluta ottaa käyttöön.

Tällä hetkellä se on ihan ymmärrettävää. Ihmiset ovat väsyneitä kevään poikkeusolojen takia, eikä kesällä muutenkaan ole kiva olla kotona jos oma asunto on kovin kuuma tai ahdas.

Nyt mennään sitten sillä tiellä, että tehdään ihan omilla toimilla uusi korona-aalto, joka jossain vaiheessa pakottaa ottamaan rajoitukset taas käyttöön. Toivotaan ne eivät satu kovin kuumaan ajankohtaan.

Tosiasia on se, että mitä kauemmin tämä epidemia jatkuu, sitä suuremmiksi sen aiheuttamat ongelmat paisuvat. Se on aika paska juttu ihan jokaisen kannalta.

Vierailija
46/89 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sääntösuomifanit tykkäävät kielloista, jotka koskee muita.

Olen varakas kovapalkkainen keski-ikäinen ja tiedän että minä tai kaverini eivät liiku mihinkään eivätkä kuluta mitään jos uhkana on tartunta. Parikymppisten opeskelijoiden rahoilla ei moni yritys pyöri. Näin se vaan on!

Olet kyllä niin väärässä. Nuoret juuri sen rahan sinne ravintolaan vie. Hauduta ihan rauhassa rahojasi. Varakkaat ei yrityksiä pyöritä. Ne pyörittää jotka ostaa ja kun nuori lähtee ravintolasta pois niin tulee uusi nuori sisään.

T.54v.

Vierailija
47/89 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tuolla asialla toinenkin puoli. En kiellä, vaan kannatan kaikkia mahdollisia asioita, mitkä,ovat kannaltani yhdentekeviä, mutta saattavat aiheuttaa jollekin muulle lisäepämukavuutta.

Haluaisitko avata hieman miksi sinusta tuli tuollainen?

Vierailija
48/89 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun joku käyttää sanaa ”viruslinko”, niin siihen loppuu kiinnostus edes yrittää ymmärtää mitä kirjoittajalla on sanottavanaan. Id*ootit toistelee muotitermejä into pinkeenä.

Vierailija
49/89 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syrjäytyneiden reppanoiden ajatusmaailmaa, kun itsellä ei ole elämää ei muillakaan saisi olla.

Kuka se reppana on kun tarvitset päihteitä elämääsi? On sulla jutut. Reppana.

Vierailija
50/89 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tutkitustikin alkoholin juomiseen suhtautuvat kielteisimmin he, jotka eivät sitä itse käytä. Näistä koronan aikana käydyistä keskusteluista asian on huomannut tosi hyvin.

Mun kohdalla ei pidä paikkansa koska ajattelen Suomen taloutta.

Vierailija
51/89 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronan leviäminen on vaarallista kaikille.

Tarttuva infektio ei ole yksityisasia.

Älä valehtele ja hysterisoi. Se ei ole vaarallista kaikille, ei läheskään.

Vierailija
52/89 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisitko avata hieman miksi sinusta tuli tuollainen?

Pohjautuu hyvin pitkälle vihervasemmistolaisen ajatustavan omaksumiseen.

Vierailija
53/89 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi terassit nyt taas ovat esimerkki siitä että rahat menee kaiken muun edelle.

Mielestäni juottolat ja peliautomaatit voitaisiin pitää suljettuna tämänkin jälkeen. Se olisi piristysruiske muulle taloudelle, eli niille joilla on yhteiskunnalle hyödyllisiä pisneksiä.

Vierailija
54/89 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osa meistä myös touvoo koronan tukahtuvan, jotta voisimme palata normaaliin arkeen. Epidemian pitkittäminen tulee kalliiksi. Tukahduttaminen olisi talouden kannalta edullisin vaihtoehto."

Kertokaapas nyt tukahduttamista vaativat mitä toimenpiteitä se nyt edellyttää ja kuinka kauan ne kestävät? Lisäksi olisi asiallista kertoa myös näiden toimenpiteiden vaikutus Suomen talouteen.

Huom! Vastaukseksi ei kelpaa esimerkiksi se, että olisi pitänyt jatkaa rajoituksia pitempään vaan nimenomaan sen mitä pitää tehdä nyt!

Vierailija
55/89 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin kaipaan kahviloita, terasseja ja baarejakin.

Ne ovat oikeasti niitä asioita, joita olen eniten kaivannut koronan aikana. Matkustamistakin kaipaan.

Pidän kuitenkin terassien avaamista ja matkustamiskehotuksia vastuuttomina.

Koronatilastoissa on alkanut näkymään uutta nousua. Se alkoi n. 2 viikkoa koulujen avaamisen jälkeen. Sinäkin näet sen jos tarkastelet 7 päivän keskiarvoja.

Nyt kun terassit avataan niin uutta nousua on taas luvassa 2 viikon kuluttua. Ei sillä tavalla koronaa tukahduteta, vaan luodaan uutta aaltoa.

Jopa parjatussa laumasuojamyönteisessä Hetemäen raportissa sanotaan, että jos kaikki rajoitteet puretaan touko-kesäkuun vaihteessa, lähtee epidemia rajuun nousuun. Tämä vaihtoehto nähtiin siinä raporrissa myös taloudelle tuhoisimpana.

Nyt meillä sitten avataan kaikki rajoitteet ja Salminen selittää uutisissa että seuraava aalto voi tulla jo kesällä.

Samaa mieltä. Tietyillä viranomaisilla on nyt pakonomainen tarve saada tartunnat kasvuun, myös maaseudulla kun nyt kesän myötä matkailu kotimaassa lisääntyy. Itsekin tykkään käydä terassilla ja baareissa mutta nyt ei innosta. Talous ei myöskään lähde kasvuun jos ihmiset eivät tunne oloaan turvalliseksi. 70+ riskiryhmäläisiäkin on iso määrä ja osa heistä on maksukykyistä ja matkustelevaa väkeä. Myös heidän rahansa jäävät saamatta kun kotona kökkiminen jatkuu. Itsekin jatkan hiljaiseloa siihen asti kun virus joko hiipuu nollille tai saadaan rokote.

Vierailija
56/89 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sääntösuomifanit tykkäävät kielloista, jotka koskee muita.

Olen varakas kovapalkkainen keski-ikäinen ja tiedän että minä tai kaverini eivät liiku mihinkään eivätkä kuluta mitään jos uhkana on tartunta. Parikymppisten opeskelijoiden rahoilla ei moni yritys pyöri. Näin se vaan on!

Olet kyllä niin väärässä. Nuoret juuri sen rahan sinne ravintolaan vie. Hauduta ihan rauhassa rahojasi. Varakkaat ei yrityksiä pyöritä. Ne pyörittää jotka ostaa ja kun nuori lähtee ravintolasta pois niin tulee uusi nuori sisään.

T.54v.

Mitä olen noissa kalliimmissa ravintoloissa aika paljonkin istuskellut, niin ei niissä kyllä pääsääntöisesti kovin nuoria asiakkaita liiemmin vieraile.

Vierailija
57/89 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset ovat sillä tavalla outoja, että eivät halua kenenkään sairastuvan koronaan.

Osa meistä myös touvoo koronan tukahtuvan, jotta voisimme palata normaaliin arkeen. Epidemian pitkittäminen tulee kalliiksi. Tukahduttaminen olisi talouden kannalta edullisin vaihtoehto.

Koska SINÄ olet tuota mieltä, MINÄ en saa mennä terassille, vaikka valtiovalta ne on päättänyt avata. Jotenkin luotan enemmän tuohon päätöksiä tekevään tahoon, kuin sinuun vauva-palstan kaveriini. Tässä on jo ennen koulujen avaamista selvästi huomannut, että esim. nuoret kokoontuivat tosi paljon ja nyt tuo mennyt viikonloppu räjäytti sen käsistä. Ei ihmiset vaan jaksa olla eristyksissä kahta vuotta. Parempi että avataan noita paikkoja pikku hiljaa hallitusti rajoitetusti ja katsellaan mihin tilanne menee.

Ei sinua kukaan ole kieltänyt menemästä terassille. Oikein valtiovalta kannustaa sinua menemään terassille.

Ihanko tosissasi nyt saat itkupotkuraivarit siitä että minä en halua sinun (tai kenenkään muunkaan) sairastuvan vakavaan tartuntatautiin, joka vammauttaa ihmisiä pitkiksi ajoiksi, jotkut jopa loppuiäksi. Hyi minua. Hirveän itsekäs ihminen olen.

Saat sinä sen taudin mennä hakemaan. Ei sinua kukaan estä.

Tosiasia joka tapauksessa on se, että ne maat, jotka jo ovat tukahduttaneet koronan voivat jatkaa normaalielämää ja kohentaa talouttaan. Matkustaminenkin näyttää avautuvan koronan tukahduttaneiden maiden välillä. Suomi vaan ei kelpaa vielä niihin porukoihin kuin maksajaksi.

Meidän kaikkien etu olisi hoitaa tilanne sellaiseksi että päästäisiin mukaan koronaturvallisten maiden matkustuskupliin.

Vaikuta niihin ketkä näitä päätöksiä tekevät äläkä syyllistä meitä / heitä jotka tekevät asiat kuten virallinen taho kertoo. Jos nyt katsotaan, että voidaan avata ravintolat rajoitetusti ja niin yrittäjille kuin työntekijöille mahdollisuus elantoon, niin en minä ole oikea ihminen sitä kyseenalaistamaan. Totta kai koko ajan järki mukana jne., mutta syytön minä siihen olen mitä päätöksiä tehdään.

Vierailija
58/89 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Osa meistä myös touvoo koronan tukahtuvan, jotta voisimme palata normaaliin arkeen. Epidemian pitkittäminen tulee kalliiksi. Tukahduttaminen olisi talouden kannalta edullisin vaihtoehto."

Kertokaapas nyt tukahduttamista vaativat mitä toimenpiteitä se nyt edellyttää ja kuinka kauan ne kestävät? Lisäksi olisi asiallista kertoa myös näiden toimenpiteiden vaikutus Suomen talouteen.

Huom! Vastaukseksi ei kelpaa esimerkiksi se, että olisi pitänyt jatkaa rajoituksia pitempään vaan nimenomaan sen mitä pitää tehdä nyt!

Aika reiluja nuo sinun ”sääntösi”, eli ”vastaukseksi ei kelpaa esimerkiksi se, että olisi pitänyt jatkaa rajoituksia pitempään”. Jos tuo on lähtökohtasi, niin eihän sitä mitään sitten voi enää tehdä koronapandemian tukahduttamiseksi, kun rajoitusten jatkaminen kerran on poissuljettu vaihtoehto.

Vierailija
59/89 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy itse terassilla, hyvistä ravintoloista pidän. Elokuviin olisi kiva päästä myös, matkustelua kaipaan kovasti. Mutta omista läheisistä löytyy kaksi riskiryhmään kuuluvaa, joten minulle tämä on helppo valinta. Uhraan mielummin omaa kivaani jos voin sillä tavalla pitää läheisiäni turvassa.

Jotenkin tässä keskustelussa unohtuu se, että korona-kokemus on ollut kaikille vähän erilainen. Tässäkin ketjussa oli joku pienemmältä paikalta, jossa olisi ehkä voitu ihan hyvin toteuttaa ne turvatoimet jo paljon aikaisemminkin. Olisi ollut hyvä sen palvelun käyttäjille ja myös yrittäjälle ja työntekijöille.

Tiedän että on niitä joiden elämää Korona on muuttanut tosi paljon, kaikki harrastukset ja kivat jutut, yhteydet muihin ihmisiin, ovat karsiutuneet pois. Ja ymmärrän se että kiristää pollaa. Samoin niillä joilta ovat työt loppuneet joko pysyvästi tai väliaikaisesti.

Jotenkin ajattelen että ne rajoitukset voivat olla tässä se kultainen keskitie.  Saadaan rahaa pyörimään yhteiskuntaan ja ainakin jotain juttuja jo helpottamaan ihmisten tuskaa, mutta maltilla ja varovaisuudella saataisiin myös suojattua niitä, joiden terveys on vaarassa.

Vierailija
60/89 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella se on mielipideasia, että mitä enemmän ihmiset tapaavat toisiaan ja sekoittuvat, sitä enemmän viruksella on mahdollisuuksia levitä? Eikai kukaan oikeasti halua, että se leviää?

Mennyt viikonloppu olisi ollut ihan yhtä rauhallinen kuin vappukin, jos se signaali olisi annettu, että nyt rajoitukset vielä jatkuvat, kunnes tartunnat ovat (lähes) nollassa. Ihmiset jaksavat, kun oikealla tavalla motivoidaan. 

Ja sitten kun eivät enää motivoidu jollakin keinolla, vaihdetaan keinoa? Esimerkiksi rynnäkkökiväärillä on monet onnistuneet motivoimaan monia muita monasti tekemään monenmoisia asioita.

Ei kiitos.