Kesä pilalla polttopuiden takia ja mies sanoo että minun täytyy maksaa!
Minulle iski lomautus varhaisessa vaiheessa kevättä, mies on voinut jatkaa töissään. No olen sitten viettänyt paljon aikaa mökillä touhuillen sitä kesäkuntoon, laittanut pihaa ja tällaista. Olen saunonut paljon ja tänä viikonloppuna kun mieskin oli pitkästä aikaa mukana mökillämme niin hän sanoi päin naamaa että olen tuhlannut, oikein korostaen, "hänen tekemiään puita" ja että liiterin sisältö ei riitä edes juhannusta! Ja että omasta metsästämme ei riitä tällaiseen puu mitenkään, nyt pitää ostaa kylältä JA MINUN MAKSAA! Eihän minulla lomautettuna sellaiseen kuormaan riitä rahat! Surettaa ajatella tulevaa kesää...
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miehellä on oma metsä? Eiköhän siellä puuta riitä...
Meillä mies saa kaataa ja klapita ihan itse jos tykkää, pinoan kyllä valmiit kuivat puut liiteriin kun ne kotipihaan tuodaan. Jos ei tykkää, niin voin itsekin ostaa muutamat takkapuut. Mutta suuta niistä ei aleta mulle soittaa.
Olen viimeksi hakannut halkoja teininä, ei se ollut kuin pyörällä ajo, en kolmivitosena enää saanut ensimmäistäkään pölkkyä klapeiksi, kyllä siinäkin pitää pitää jonkinlainen näppituntuma säilyttää. Mutta mies tykkää puuavotastaan, niin toki sen hänelle suon, laitan ruuat ja vahdin muksut niinä päivinä.
Ei niitä puita voi sieltä metsästä suoraan saunan uuniin laittaa, pitäähän niiden antaa kuivua ensin.
Aika pitkälle sai kommenttiketjua lukea, ennen kuin joku älysi sanoa tämän.
Jos mökillä on omaa metsää vähänkään, niin ihmettelen, jos puut ei sinänsä riitä. Loppujen lopuksi yhdellä rangalla lämmittää saunaa jo aika pitkään. Mutta jos puut alkaa jo tässä vaiheessa kesää olla loppu, niin ei niitä täksi kesäksi oikein ehdi sieltä metsästä saada.
No ei niitä pihapuita saunapuiksi kaadeta. Harvalla on metsää mökin takana. Yksi ranka ei kyllä kesää tee polttopuuna.
Polttopuun hankinnassa, jos missä, täytyy olla suunnitelmallinen. Tavallaan siinä eletään vuosia eteenpäin. Tuulenkaatoja moni kaupungissa asuva metsänomistaja lupaa ilmaiseksi hakea, varsinkin jos on tuttu kysyjä, johon voi luottaa. Mutta se on juurikin kovaa työtä, vaikka Suomi on metsäautoteiden luvattu maa.
Klapien tilaaminen on ok, mutta moni tekee puut niinsanotusti itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi että. Minun mies pitää puiden pilkkomisesta. On kuulemma kiva tehdä fyysistä työtä, kirjoituspöytätyön vastapainoksi.
Ja eihän ne kesämökit ja mökkielämä kellekään ilmaisia ole. Matkat maksaa ja ylläpito sun muu.
Mutta ei ne saunapuut sentäs niin paljon maksa, etteikö niitä voi kesäsaunaan ostaa, eri asia on, jos on myös takka ja liesi ja uuni, joka lämmitetään puilla. Sillon puuta tarvitaankin jo enemmän.
Mutta tuskin teillä, ap niin tiukassa rahat sentään, ettei puuta pysty ostamaan?
Ja tottahan tuo on, että jotkut miehet ovat huippupihejä, ilkeitä ja haluttomia ja saamattomia tekemään puuta itse. Miehesi vaikuttaa just tuollaiselta.Maaseudulla on aina jollakin myydä valmista puuta mökeille niin saunanuuniin kuin muihin uuneihin.
Millä ilveellä sä nyt tän niin käännöt, että mies on pihi ja saamaton? Jos pikkurouva on niin ajattelamaton, että kuutiotolkulla polttelee puita saunassa, kun ”saunominen on niin kivaa” vailla mitään ymmärrystä seurauksista niin kyllä minuakin alkaisi ärsyttämään. Ja vaimo olisi silloin hyvä ja hoitaisi niitä klapeja lisää. Ne ei ole ilmaisia eikä ne sinne puuliiteriin yleensä ilman työtä päädy. Hyvä tässä ap:n ymmärtää hieman ajattelua pidemmälle kuin sen yhden kiukaan pesällisen päähän...
????????
Häh.
Ap on tehnyt siellä mökillä muita hommia. Sehän se idea on, että jokainen tekee siellä jotain.
Voithan ap harjoitella sen puun pilkkomisen.
Useimmiten sitä tykkää tehdä. Meillä ainakin miehet ja pojat tekee mielellään. Minä kannan kyllä mielelläni.
Useat naiset pilkkoo klapeja.
Käsitän, että puhutaan mökkiolosuhteista ja puuta on.
Juttele sen ukon kanssa. Häntä harmittanee, kun joutuu olemaan töissä ja tekemään puut.
Maksaminen on nyt kohtuutonta.
Kyllähän sinä siellä teet, vaikket juuri samaa kuin miehesi.
Voimia. Puhu. Kyllä se selviää.
On selvä, että tänä päivänä kumpikin tekee puolet kotitöistä. Aivan samalla tavalla kumpikin tekee puolet mökkitöistä, eli puuta hommaamaan vaan. Fifty-fifty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi että. Minun mies pitää puiden pilkkomisesta. On kuulemma kiva tehdä fyysistä työtä, kirjoituspöytätyön vastapainoksi.
Ja eihän ne kesämökit ja mökkielämä kellekään ilmaisia ole. Matkat maksaa ja ylläpito sun muu.
Mutta ei ne saunapuut sentäs niin paljon maksa, etteikö niitä voi kesäsaunaan ostaa, eri asia on, jos on myös takka ja liesi ja uuni, joka lämmitetään puilla. Sillon puuta tarvitaankin jo enemmän.
Mutta tuskin teillä, ap niin tiukassa rahat sentään, ettei puuta pysty ostamaan?
Ja tottahan tuo on, että jotkut miehet ovat huippupihejä, ilkeitä ja haluttomia ja saamattomia tekemään puuta itse. Miehesi vaikuttaa just tuollaiselta.Maaseudulla on aina jollakin myydä valmista puuta mökeille niin saunanuuniin kuin muihin uuneihin.
Millä ilveellä sä nyt tän niin käännöt, että mies on pihi ja saamaton? Jos pikkurouva on niin ajattelamaton, että kuutiotolkulla polttelee puita saunassa, kun ”saunominen on niin kivaa” vailla mitään ymmärrystä seurauksista niin kyllä minuakin alkaisi ärsyttämään. Ja vaimo olisi silloin hyvä ja hoitaisi niitä klapeja lisää. Ne ei ole ilmaisia eikä ne sinne puuliiteriin yleensä ilman työtä päädy. Hyvä tässä ap:n ymmärtää hieman ajattelua pidemmälle kuin sen yhden kiukaan pesällisen päähän...
????????
Häh.Ap on tehnyt siellä mökillä muita hommia. Sehän se idea on, että jokainen tekee siellä jotain.
Voithan ap harjoitella sen puun pilkkomisen.
Useimmiten sitä tykkää tehdä. Meillä ainakin miehet ja pojat tekee mielellään. Minä kannan kyllä mielelläni.
Useat naiset pilkkoo klapeja.Käsitän, että puhutaan mökkiolosuhteista ja puuta on.
Juttele sen ukon kanssa. Häntä harmittanee, kun joutuu olemaan töissä ja tekemään puut.
Maksaminen on nyt kohtuutonta.Kyllähän sinä siellä teet, vaikket juuri samaa kuin miehesi.
Voimia. Puhu. Kyllä se selviää.
No, on mökkihommia ja "mökkihommia". Mökillä viettää ihan kiva loman vaikka orvokit ei nyt kukkisikaan portinpielissä tai peruna kasvaisi penkissä, mutta jos ei ole puita edes saunan lämmitykseen niin on aika nihkeää. On se minusta aika nihkeää, jos toinen hoitaa nää mökin pakolliset hommat, joiden ansiosta se mökkeily on ylipäätään mahdollista, ja toinen sitten tekee mökkihommina omaa pientä mukavaa puuhastelua.
No mutta eikö tässä juuri tule esille se, että nainen
n ä k e e tekemänsä työt, ruoka, tiskit ja mukulat, mutta mies se saa vain tuolla 'ulkoilla' eli ei nähdä sitä miehen pilkkomaa puumäörää edes työnä. Kun ei se ranka sinne puuladolle yön pimeinä tunteina hilaudu itsekseen.
Itse olen aina tykännyt kantaa vettä, tiskatakin, pistää puupesään puuta.
Jaana Venkula muistuttaa käsillätekemisen ja aivojen toiminnan erittäin hyödyllistä yhteyttä (voi ihmisen aivoja vuonna 2040, kun sauna lämpenee nappia painamalla ja robotti on jyystänyt nurmea jo neljännesvuosisadan, tiskikone tiskaa, Netflix tahkoaa, pölynimuri robotoi sisällä, soutuveneen airot on lahonneet kukkapenkin reunustukseen).