Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesä pilalla polttopuiden takia ja mies sanoo että minun täytyy maksaa!

Vierailija
31.05.2020 |

Minulle iski lomautus varhaisessa vaiheessa kevättä, mies on voinut jatkaa töissään. No olen sitten viettänyt paljon aikaa mökillä touhuillen sitä kesäkuntoon, laittanut pihaa ja tällaista. Olen saunonut paljon ja tänä viikonloppuna kun mieskin oli pitkästä aikaa mukana mökillämme niin hän sanoi päin naamaa että olen tuhlannut, oikein korostaen, "hänen tekemiään puita" ja että liiterin sisältö ei riitä edes juhannusta! Ja että omasta metsästämme ei riitä tällaiseen puu mitenkään, nyt pitää ostaa kylältä JA MINUN MAKSAA! Eihän minulla lomautettuna sellaiseen kuormaan riitä rahat! Surettaa ajatella tulevaa kesää...

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saunapuut ei maalla paljon maksa. Heittomotin saa 40 - 50 eurolla ja niillä saunoo monta vuotta.

Kenellä riittää, kenellä ei. Meillä ei riittäisi moneksi viikoksi, kun joka päivä saunotaan ja käyttövesi lämmitetään puulla.

Oletteko katsoneet elokuvan Miesten vuoro. Siinähän on polttopuuntekijä, ja aika moni maalaismies pitää kunnia-asiana, että on kahden vuoden polttopuut. Aika vähän puuta on ollut, mutta selvähän se, että paljon on myös kulunut. Satasella saa maalla hyvän kuorman puuta, mutta itse voi joutua katkomaan ja pilkkomaan. Mutta onhan aloittajalla nyt aikaa enemmän kuin rahaa. Ei muuta kun rankakuormaa tilaamaan.

Vierailija
42/65 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä naiset omituisten miesten kanssa yhteen menevät. Ei muuta sanottavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean heikkoja miehiä nykyään. Minun isäni kaatoi (omassa) metsässä puut, raahasi ne yksin reilut sata metriä mökkirantaan. Rahtasi ne veljen kanssa proomuun, kävivät sahalla sahauttamassa ne. Sitten isä rakensi sahatuista laudoista laiturin vanhan rikkouduttua talven jäihin ja tervasi laiturin käyttöä varten. Tämä tapahtui alkukesällä 1981, jolloin isä oli 58-vuotias. Seuraava laituri tehtiin v. 1993, jolloin isä oli myös tiukasti mukana puunkaadossa, mutta ei enää seitsenkymppisenä sentään raahannut puita rantaan. 

Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiio-hei. Nykymiehet ovat nössöjä, jos muutaman klapin poltosta vetävät herneen nenään. Kunnon mies sanoisi vaimolleen, että tehdään sitten kesän polttopuut siten, että minä kaadan puut ja teen klapit ja sinä rakas rouvani pidät minulle siinä vieressä seuraa.

Vierailija
44/65 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pe*kele, täällä maksaa 50€/m3 kuiva koivuhalko, kolmella kuutiolla lämmittää koko kesän saunaa helposti.

Vierailija
45/65 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on ihan klapihullu. Meillä on klapeja tarpeeksi vaikka molemmat saunat lämpiäisivät yötä päivää koko loppuikämme ajan. Taas katseli keväällä, että pitäisiköhän  laajentaa liiteririvistöä, kun on sattunut metsässä silmiin pari vanhaa koivua, jotka pitäisi kaataa ja klapita.

Ehdotin, että rakennetaan sellainen linnanvalli liitereistä mökin ympäri, toimisi samalla hirviaitana. Liiton alkuajat piti uhkailla erolla, että antoi pihapuiden olla kaatamatta klapeiksi.

Vierailija
46/65 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhean heikkoja miehiä nykyään. Minun isäni kaatoi (omassa) metsässä puut, raahasi ne yksin reilut sata metriä mökkirantaan. Rahtasi ne veljen kanssa proomuun, kävivät sahalla sahauttamassa ne. Sitten isä rakensi sahatuista laudoista laiturin vanhan rikkouduttua talven jäihin ja tervasi laiturin käyttöä varten. Tämä tapahtui alkukesällä 1981, jolloin isä oli 58-vuotias. Seuraava laituri tehtiin v. 1993, jolloin isä oli myös tiukasti mukana puunkaadossa, mutta ei enää seitsenkymppisenä sentään raahannut puita rantaan. 

Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiio-hei. Nykymiehet ovat nössöjä, jos muutaman klapin poltosta vetävät herneen nenään. Kunnon mies sanoisi vaimolleen, että tehdään sitten kesän polttopuut siten, että minä kaadan puut ja teen klapit ja sinä rakas rouvani pidät minulle siinä vieressä seuraa.

Ennen naiset lypsi lehmät, teki nyrkkipyykit, kanto vedet, hoiti lapset itse, ja anto piparia mukisematta.

Mutta nykyiset ovat vetämättömiä mätyksiä!

Nih!!

Vierailija
47/65 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioisin tässä myös sen että saattaisi miehelle myös sopia lomautukset kesällä niin ottaahan se pannuun jos vielä vklp pitäisi viettää hikisavotassa puita tehden...

Vierailija
48/65 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmissa parisuhteissa lienee yhteiset rahat, jolloin yhdentekevää kuka maksaa. Toisekseen polttopuuta saa varsin edullisesti, joten kenenkään kesä ei ole pilalla parin kuution puuostoista. Eiköhän avaus ole trollausta vain.

Vierailija
49/65 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on ihan klapihullu. Meillä on klapeja tarpeeksi vaikka molemmat saunat lämpiäisivät yötä päivää koko loppuikämme ajan. Taas katseli keväällä, että pitäisiköhän  laajentaa liiteririvistöä, kun on sattunut metsässä silmiin pari vanhaa koivua, jotka pitäisi kaataa ja klapita.

Ehdotin, että rakennetaan sellainen linnanvalli liitereistä mökin ympäri, toimisi samalla hirviaitana. Liiton alkuajat piti uhkailla erolla, että antoi pihapuiden olla kaatamatta klapeiksi.

Hyvä että annoit pihapuille rauhan. Miehillä tulee välillä vimma, kaikki talon ympäriltä matalaksi. Järkyttävän näköisiä omakotitalojen pihoja, kun on kaadettu koivut, männyt, kuuset, pyhät pihlajat ja lintuja laulavat tuomet.

Kivenheiton päässä 24/7 -liikenteinen tie, mutta jotkut vain haluaa pakokaasut ja noet nopeammin keuhkoihin.

Vierailija
50/65 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oishan tuo mies voinut kaataa ja viime kesänä tämänkin kesän mökkipuut, niin nyt olisi kuivaa puuta takkaan ja uuneihin.  Mieshän tässä ei ole osannut ajatella nokkaansa pidemmälle.

Pitää aina olla sitä puskuria, sitä varatavaraa.  Varastopuuta, varastoruokaa -ja juomaa, ja tietenkin rahaakin.

Eikä kenenkään joka talous kaadu yhden kesän takka-ja saunapuiden ostoon.  Mitä varten se mökki on olemassa, jos siellä ei voi eikä saa nauttia saunomisesta ja takkatulista päivän aherruksen päätteeksi?

No eiköhän se mies ole viime kesänä ne tämän kesän puut tehnytkin, mutta kokoaikamökkeilyn jo keväällä aloittanut lomautettu eukko on mennyt ja polttanut ne kesäksi aiotut puut jo nyt.

Miten ihmeessä tämäkin saadaan miehen viaksi käännettyä? Kyllä muakin nyppisi jos itse joutuisi käymään töissä ja sitten kun pääsee mökillä käymään, niin huomaa että viime kesän ahkerointi on palanut lomailevan puolison toimesta taivaan tuuliin. Oman kesäloman ajaksi ei sitten riitä edes saunapuita, takan lämmittämisestä puhumattakaan niin sielläpä väristään sitten viluisina oma loma...

Jos nyt tykätään jakaa asiat naisten- ja miesten töihin niin tää on ihan sama juttu kuin että mies olisi pistellyt naisen kesällä säilömät mansikat jo syksyyn mennessä pakastimesta poskeensa, kun nyyh, mies on tarvinnut kotona ollessaan vähän lohtusyömistä. Ei varmasti kunnian kukko laulaisi tuommoiselle ukolle, niinkuin nyt mies murjottaa kun akka on löylytellyt kaikki puut itsekseen. Ja ihan aiheesta.

Vierailija
51/65 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sulle ei tullut mieleen niitä puita poltellessa, että ne ei loputtomiin riitä? Kovin monet ihmiset eivät sitä tajua, jos eivät itse mitään niiden klapien eteen tee. Ei meilläkään vaimo tajunnut ennen kuin annoin kirveen käteen, että teeppä nyt sitten motti klapeja. Sitä ennen ne vaan ilmestyi sinne varastoon. Jäipä sekin motin teko minun vastuulle kun ei kuulemma osaa ja on liian vaarallista.

Tekikö vaimo sillä välin jotain muuta, esim hoiti lapset, teki ruoat, tiskasi, mökin suursiivouksen jne? Ei niitä halkoja joka päivä tehdä mutta puuhellalla (ilman sähköjä) sapuskaa kyllä. Ja ne hiton tiskit siihen päälle (aloitat kantamalla vettä pataan, lämmittämällä sen, sitten kannat kylmää ja kuumaa tiskipaikalle jne).

Vierailija
52/65 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miehellä on oma metsä? Eiköhän siellä puuta riitä...

Meillä mies saa kaataa ja klapita ihan itse jos tykkää, pinoan kyllä valmiit kuivat puut liiteriin kun ne kotipihaan tuodaan. Jos ei tykkää, niin voin itsekin ostaa muutamat takkapuut. Mutta suuta niistä ei aleta mulle soittaa.

Olen viimeksi hakannut halkoja teininä, ei se ollut kuin pyörällä ajo, en kolmivitosena enää saanut ensimmäistäkään pölkkyä klapeiksi, kyllä siinäkin pitää pitää jonkinlainen näppituntuma säilyttää. Mutta mies tykkää puuavotastaan, niin toki sen hänelle suon, laitan ruuat ja vahdin muksut niinä päivinä.

Ei niitä puita voi sieltä metsästä suoraan saunan uuniin laittaa, pitäähän niiden antaa kuivua ensin.

Aika pitkälle sai kommenttiketjua lukea, ennen kuin joku älysi sanoa tämän. 

Jos mökillä on omaa metsää vähänkään, niin ihmettelen, jos puut ei sinänsä riitä. Loppujen lopuksi yhdellä rangalla lämmittää saunaa jo aika pitkään. Mutta jos puut alkaa jo tässä vaiheessa kesää olla loppu, niin ei niitä täksi kesäksi oikein ehdi sieltä metsästä saada. 

Vierailija
53/65 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

600e saat jo 10 kiintokuutiota kuivaa koivua ja rauhan maahan. Ei sitä puuta nyt säkeissä shelliltä osteta.

Vierailija
54/65 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sulle ei tullut mieleen niitä puita poltellessa, että ne ei loputtomiin riitä? Kovin monet ihmiset eivät sitä tajua, jos eivät itse mitään niiden klapien eteen tee. Ei meilläkään vaimo tajunnut ennen kuin annoin kirveen käteen, että teeppä nyt sitten motti klapeja. Sitä ennen ne vaan ilmestyi sinne varastoon. Jäipä sekin motin teko minun vastuulle kun ei kuulemma osaa ja on liian vaarallista.

Tekikö vaimo sillä välin jotain muuta, esim hoiti lapset, teki ruoat, tiskasi, mökin suursiivouksen jne? Ei niitä halkoja joka päivä tehdä mutta puuhellalla (ilman sähköjä) sapuskaa kyllä. Ja ne hiton tiskit siihen päälle (aloitat kantamalla vettä pataan, lämmittämällä sen, sitten kannat kylmää ja kuumaa tiskipaikalle jne).

En ole se, jolle vastaat, mutta mikä ihme saa sinut kuvittelemaan, että vaimot tekisi tuon kaiken. Olen mies ja mm. ruuan laitto on aina AINA, minun vastuulla. Niin mökillö kuin kotona. Samoin lapset ja tiskaus mökillö (ei siis astianpesukonetta). 

Tässä valituksessa (klapit, autonrenkaanvaihto) ei ole kysymyksessä se, että mies tekisi vain nuo, vaan se, että noiden asoiden oletetaan tapahtuvan itsestään. Klapit on pilkottava ruuanlaiton välissä tai ruoka jää laittamatta. Ja sitten nainen kertoo, ettei se klapien pilkkominen ole mitään, mutta kun ehdot, että rouva tekee itse samalla kuin sinä laitat ruuan, niin johan homma muuttuu ihan mahdottomaksi. 

Vierailija
55/65 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmissa parisuhteissa lienee yhteiset rahat, jolloin yhdentekevää kuka maksaa. Toisekseen polttopuuta saa varsin edullisesti, joten kenenkään kesä ei ole pilalla parin kuution puuostoista. Eiköhän avaus ole trollausta vain.

Kyllä tällaisia polttopuuongelmia on. Mies voi olla ärtynyt, jos hänen pilkkomia puita on mennyt liikaa vierassaunojien löylyihin. Mutta vaimo saa käyttää puita, joskin kohtuus kaikessa, ei joka ilta voi löylyissä tuntitolkulla kärventää mielialaansa. Toisaalta kevät oli viheliäisen kylmä, nyt on uponnut pökköä pesään, kun miinus neljän asteen pakkasöitä vastikään.

Vaikka tuulenkaatoja omasta metsästä raahaa, se työ on kovaa. Täytyy olla traktori ja voimia. Olen joskus yrittänyt polun eteen kaatunutta haapaa siirtää, en saanut inahtamaankaan. Pilkkominen sinänsä on naistenkin työtä, mutta tietyn tatsin takana.

Vierailija
56/65 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, eikös sulla ole säästynyt aika pitkä penni rahaa kun et ole kaupungissa ollu? Käytä niitä puun ostamiseen. 

Vierailija
57/65 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oishan tuo mies voinut kaataa ja viime kesänä tämänkin kesän mökkipuut, niin nyt olisi kuivaa puuta takkaan ja uuneihin.  Mieshän tässä ei ole osannut ajatella nokkaansa pidemmälle.

Pitää aina olla sitä puskuria, sitä varatavaraa.  Varastopuuta, varastoruokaa -ja juomaa, ja tietenkin rahaakin.

Eikä kenenkään joka talous kaadu yhden kesän takka-ja saunapuiden ostoon.  Mitä varten se mökki on olemassa, jos siellä ei voi eikä saa nauttia saunomisesta ja takkatulista päivän aherruksen päätteeksi?

No eiköhän se mies ole viime kesänä ne tämän kesän puut tehnytkin, mutta kokoaikamökkeilyn jo keväällä aloittanut lomautettu eukko on mennyt ja polttanut ne kesäksi aiotut puut jo nyt.

Miten ihmeessä tämäkin saadaan miehen viaksi käännettyä? Kyllä muakin nyppisi jos itse joutuisi käymään töissä ja sitten kun pääsee mökillä käymään, niin huomaa että viime kesän ahkerointi on palanut lomailevan puolison toimesta taivaan tuuliin. Oman kesäloman ajaksi ei sitten riitä edes saunapuita, takan lämmittämisestä puhumattakaan niin sielläpä väristään sitten viluisina oma loma...

Jos nyt tykätään jakaa asiat naisten- ja miesten töihin niin tää on ihan sama juttu kuin että mies olisi pistellyt naisen kesällä säilömät mansikat jo syksyyn mennessä pakastimesta poskeensa, kun nyyh, mies on tarvinnut kotona ollessaan vähän lohtusyömistä. Ei varmasti kunnian kukko laulaisi tuommoiselle ukolle, niinkuin nyt mies murjottaa kun akka on löylytellyt kaikki puut itsekseen. Ja ihan aiheesta.

Ei ole olemassa miesten ja naisten töitä. On olemassa yhteisiä töitä ja miesten töitä. 

Vierailija
58/65 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä nyt oikeesti edes klapeista puhuta, vaan miehen katkeruudesta siitä, ettei ole saanut mökkeillä koko kevättä. Se on kateellinen ja koska oli tehnyt ne puut, niin siitä tuli hyvä syntipukki. Miehen voi olla vaikea ymmärtää miksi vaimo on stressaantunut, kun on saanut lomailla koko kevään. Ymmärtämättä, että lomautus voi oikeasti aiheuttaa lamauttavaakin tyhjyyden tunnetta. Eikä se ole ollut vaimon oma valinta, vaan on ollut pakotteeuna lomautukseen. 

Eli hei, jutelkaa vähän syvällisemmin näistä asioista. 

Vierailija
59/65 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jessus mitä kitinää. Onneksi omassa parisuhteessa ei tarvitse jostain klapeista tapella :D

Ja joo, tänä keväänä kaadetut puut on kyllä poltettavissa syksyllä, ei kuitenkaan ihan kaatamisen jälkeen. Motti klapia ei kuitenkaan paljoa maksa.

Vierailija
60/65 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap valitat?  Jos olet lomautettu, saat ansiosidonnaista päivärahaa.

Tottahan mökistä aina kuluja on, mitä kummallista siinä on.  Ja kuka ne mökinkulut on muina vuosina maksanut?  Eikös teillä raha-asiat liitossa sovittu menoineen ja tuloineen.

Miestä vaan ärsyttää, kun joutuu lomallaan tai vkonloppuina puuhommiin, laiskanpulskealta ja saidalta tyypiltä kuuloostaa.

Jos minun mieheni moittisi itseäni siitä, että olen kuluttanut liikaa puita mökillä ollessani, niin aivan varmasti en olisi hänen kanssa enää päiväkään samassa mökissä ja menisin muutkin tavarat jakoon.

Ja voithan sinä ap ole mukana puuhommissa miehen kanssa.

Jos omaa metsää on, niin kyllä sieltä aivan varmasti saunapuut löytyy, sen eteen pitää vaan nähdä vaivaa ja työtä.

Siis mies on muka laiskanpulskea ja saita, kun nyt tykkää kyttyrää siitä että lomaileva nainen on nyt polttanut kesäkuuhun mennessä koko kesäksi tarkoitetut puut? Ja jos mies kehtaa tästä huomauttaa puolisolleen, että hei, ei ole nyt kiva juttu kun et ole minulle, joka ne puut viime kesänä sinne liiteriin lomallani ahkeroin, jättänyt juuri mitään saunapuuta, niin tämä on OIKEASTI jonkun mielestä hyvä peruste erolle?!

Aivan varmasti miestä ärsyttää ajatus siitä, että joutuisi nyt viikonloppuisin ja lomallaan extra-puutöihin, kas kun ne ensi kesänkin puut olisi varmaan tehtävä tämän kesän aikana?

Ei hitto. Provohan tämä ap on mutta nää kommentit ja niiden peukutukset kauhistuttaa kyllä. Että on ihan ok että mökillä kuukausitolkulla lomaileva nainen totta kai saa nautiskella saunan löylyistä ja takkatulen lämmöstä niin paljon kuin tykkää, eikä duunia koko ajan painava mies saa edes pahoittaa mieltään siitä, että nainen on käyttänyt koko kesän yhteiseen käyttöön tarkoitetut puut ennenkuin mies itse pääsee niistä nauttimaan... Käy kyllä sääliksi teidän miehiänne jos elämänasenne on tuollainen oman elämän prinsessan "kyllä mulla on oikeus, mies passatkoon".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi