Kesä pilalla polttopuiden takia ja mies sanoo että minun täytyy maksaa!
Minulle iski lomautus varhaisessa vaiheessa kevättä, mies on voinut jatkaa töissään. No olen sitten viettänyt paljon aikaa mökillä touhuillen sitä kesäkuntoon, laittanut pihaa ja tällaista. Olen saunonut paljon ja tänä viikonloppuna kun mieskin oli pitkästä aikaa mukana mökillämme niin hän sanoi päin naamaa että olen tuhlannut, oikein korostaen, "hänen tekemiään puita" ja että liiterin sisältö ei riitä edes juhannusta! Ja että omasta metsästämme ei riitä tällaiseen puu mitenkään, nyt pitää ostaa kylältä JA MINUN MAKSAA! Eihän minulla lomautettuna sellaiseen kuormaan riitä rahat! Surettaa ajatella tulevaa kesää...
Kommentit (65)
Oletko edes ottanut selvää paljonko polttopuut maksaa? Ei ne nyt niiiin kalliita ole, etteikö saunapuita kesäksi saisi ostettua. Tietenkin sitten jos päivittäin poltat niitä saunan lisäksi takassa ja hellassa myös niin sitten tarvitseekin jo aika paljon isomman satsin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta miehellä on oma metsä? Eiköhän siellä puuta riitä...
Meillä mies saa kaataa ja klapita ihan itse jos tykkää, pinoan kyllä valmiit kuivat puut liiteriin kun ne kotipihaan tuodaan. Jos ei tykkää, niin voin itsekin ostaa muutamat takkapuut. Mutta suuta niistä ei aleta mulle soittaa.
Olen viimeksi hakannut halkoja teininä, ei se ollut kuin pyörällä ajo, en kolmivitosena enää saanut ensimmäistäkään pölkkyä klapeiksi, kyllä siinäkin pitää pitää jonkinlainen näppituntuma säilyttää. Mutta mies tykkää puuavotastaan, niin toki sen hänelle suon, laitan ruuat ja vahdin muksut niinä päivinä.
Ei niitä puita voi sieltä metsästä suoraan saunan uuniin laittaa, pitäähän niiden antaa kuivua ensin.
Heittokuutio maksaa n. 60e ja pari heittokuutiota riittää jo pitkään. Joten kai sitä nyt siihen on varaa
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies saa kaataa ja klapita ihan itse jos tykkää, pinoan kyllä valmiit kuivat puut liiteriin kun ne kotipihaan tuodaan. Jos ei tykkää, niin voin itsekin ostaa muutamat takkapuut. Mutta suuta niistä ei aleta mulle soittaa.
Olen viimeksi hakannut halkoja teininä, ei se ollut kuin pyörällä ajo, en kolmivitosena enää saanut ensimmäistäkään pölkkyä klapeiksi, kyllä siinäkin pitää pitää jonkinlainen näppituntuma säilyttää. Mutta mies tykkää puuavotastaan, niin toki sen hänelle suon, laitan ruuat ja vahdin muksut niinä päivinä.
Sä et taida ymmärtää sitä, että tuore puu ei ole kovinkaan hyvää polttamiseen? Sen pitäisi kuivahtaa ensiksi. Mä kaadan puun kesällä, pistän klapeiksi ja seuraavana kesänä se menee sitten polttoon.
Saunapuut ei maalla paljon maksa. Heittomotin saa 40 - 50 eurolla ja niillä saunoo monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Heittokuutio maksaa n. 60e ja pari heittokuutiota riittää jo pitkään. Joten kai sitä nyt siihen on varaa
Kuusikymppiä motilta on kova hinta jopa pääkaupunkiseudulla, maalla saa reilusti halvemmalla.
No oishan tuo mies voinut kaataa ja viime kesänä tämänkin kesän mökkipuut, niin nyt olisi kuivaa puuta takkaan ja uuneihin. Mieshän tässä ei ole osannut ajatella nokkaansa pidemmälle.
Pitää aina olla sitä puskuria, sitä varatavaraa. Varastopuuta, varastoruokaa -ja juomaa, ja tietenkin rahaakin.
Eikä kenenkään joka talous kaadu yhden kesän takka-ja saunapuiden ostoon. Mitä varten se mökki on olemassa, jos siellä ei voi eikä saa nauttia saunomisesta ja takkatulista päivän aherruksen päätteeksi?
Parilla sataa kesän puut, mutta eiku äijä vaan metsätöihin rikkomaan paikkansa. Tämä mammalogiikka on niin säälittävän alkeellista!
Vierailija kirjoitti:
No oishan tuo mies voinut kaataa ja viime kesänä tämänkin kesän mökkipuut, niin nyt olisi kuivaa puuta takkaan ja uuneihin. Mieshän tässä ei ole osannut ajatella nokkaansa pidemmälle.
Pitää aina olla sitä puskuria, sitä varatavaraa. Varastopuuta, varastoruokaa -ja juomaa, ja tietenkin rahaakin.
Eikä kenenkään joka talous kaadu yhden kesän takka-ja saunapuiden ostoon. Mitä varten se mökki on olemassa, jos siellä ei voi eikä saa nauttia saunomisesta ja takkatulista päivän aherruksen päätteeksi?
Eiköhän se mies ole laskenut viime kesänä, että se esim. 3 kuutiota riittää tälle kesällä. Meillä on 10 kuution liiteri, joka on jaettu kahteen 5 kuution osaan. Teen aina edellisenä kesänä 5 kuutiota valmiiksi seuraavaa kesää varten. Eli sen 5 kuutiota pitää riittää kesälle. Meillä aika paljon kuluu klapia kun on sauna ja ruoka valmistetaan puugrillissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuusikymppiä motilta on kova hinta jopa pääkaupunkiseudulla, maalla saa reilusti halvemmalla.
Asumme kyllä maalla ja kuljetuksineen hyvä koivuklapi maksaa 55-60 e heittokuutio (ei säkissä löysään pakattuna). Sekapuun saa halvemmalla.
No, arvioit polttamasi määrän ja ostat uudet tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumme kyllä maalla ja kuljetuksineen hyvä koivuklapi maksaa 55-60 e heittokuutio (ei säkissä löysään pakattuna). Sekapuun saa halvemmalla.
Sikahintaista. En ole koskaan maksanut yli neljääkymppiä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap valitat? Jos olet lomautettu, saat ansiosidonnaista päivärahaa.
Tottahan mökistä aina kuluja on, mitä kummallista siinä on. Ja kuka ne mökinkulut on muina vuosina maksanut? Eikös teillä raha-asiat liitossa sovittu menoineen ja tuloineen.
Miestä vaan ärsyttää, kun joutuu lomallaan tai vkonloppuina puuhommiin, laiskanpulskealta ja saidalta tyypiltä kuuloostaa.
Jos minun mieheni moittisi itseäni siitä, että olen kuluttanut liikaa puita mökillä ollessani, niin aivan varmasti en olisi hänen kanssa enää päiväkään samassa mökissä ja menisin muutkin tavarat jakoon.
Ja voithan sinä ap ole mukana puuhommissa miehen kanssa.
Jos omaa metsää on, niin kyllä sieltä aivan varmasti saunapuut löytyy, sen eteen pitää vaan nähdä vaivaa ja työtä.
Vaikka olisi omaa metsää ja sieltä tekee polttopuita, niin ei niitä puita tänä kesänä voi polttaa, aikaisintaan vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Metsää on oikeastikin vähän, sen minä ymmärrän...
Kerätkää käpyjä ja polttakaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä puita voi sieltä metsästä suoraan saunan uuniin laittaa, pitäähän niiden antaa kuivua ensin.
Ei tarvitse kuivua. Tämä on varma tieto, mutta tähän aikaan vuodesta kieltämättä huono aika tehdä polttopuuta. Kun puut tekee talvella niin silloin ei tarvitse kuivua. Olen hankkinut niin paljon puuta, että ymmärrän hyvin miehen harmistuksen. Toisaalta ei hänelle olisi pitänyt olla yllätys, että mökillä asuessa puuta kuluu. Sitä vaan hankitaan lisää. Selvähän se, että se maksaa jos ei saa omasta metsästä. Meillekin on ehkä jo huomisessa postissa lasku puista.
Miten aloittajan ja hänen miehensä keskinäinen kulujen jako muuten menee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa ilmoituksista,puhutaanko tuoreesta puusta vai polttokelpoisesta jo kuivaneesta puusta? Tuoretta voi saada halvallakin
Mutta sitä tuoretta pitää kuivata ainakin kesän yli948
Vierailija kirjoitti:
Ja sulle ei tullut mieleen niitä puita poltellessa, että ne ei loputtomiin riitä? Kovin monet ihmiset eivät sitä tajua, jos eivät itse mitään niiden klapien eteen tee. Ei meilläkään vaimo tajunnut ennen kuin annoin kirveen käteen, että teeppä nyt sitten motti klapeja. Sitä ennen ne vaan ilmestyi sinne varastoon. Jäipä sekin motin teko minun vastuulle kun ei kuulemma osaa ja on liian vaarallista.
Minäkään en ymmärrä ylipäätään ihmisiä, jotka eivät yhtään ajattele pidemmän päälle.