Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies jemmaa saamaansa perintöä itsellään, vaikka mun saama perintö käytettiin molempien hyväksi

Vierailija
07.03.2025 |

Sain muutaman vuosi sitten perinnön, jolla tehtiin meille kotiin remonttia ja lomamatka. Vähän jäi itselle säästöönkin. 

Nyt mies sai perintöä, ja aika paljon enemmän kuin se mitä minä aikoinaan. Vaihtoi auton (mulla on oma auto) ja loput sijoitti osakkeisiin en edes tiedä mihin. Ei puhettakaan, että mihinkään yhteiseen laittaisi. Mies väittää, että remontti ja matka oli vain minun haluamia. Juu ihan muuten vaan kattoremontin halusin. Miehen vanhemmila oli testamentissä rajattu puolisot pois, eli hän saa pitää omansa erossakin.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla sen numeroo siinä? Mitä jos soittaisin sille? Ei tuollainen ole mistään kotoisin.

Vierailija
2/29 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittävä tää sun blogi, milloin tulee seuraava päivitys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tääkö on nyt maaliskuun toistuva provoteema, jonka tarinoissa naisen rahat käytettiin yhteiseen hyvään ja mies sijoitti omansa? 

Aika väsynyttä, ainakin aloittajan mielikuvituksella ja kirjoitustaidolla.

Vierailija
4/29 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisit sinäkin käyttänyt omasi omiin asioihisi. Sinun perintö hänen perintö

Vierailija
5/29 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oma mokasi. Miehelläsi ei ole mitään velvollisuutta käyttää OMIA rahojaan sinun hyväksesi.

Vierailija
6/29 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinä itse päätit mihin perintösi käytit? Et kuitenkaan voi olettaa, että mies tekisi samoin. 

Vierailija
7/29 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sulle nyt sitten opiksi, että naisen rahat on aina yhteiset ja miehen on sen omat jos et pidä puoliasi koko ajan. Älä luule, että teillä on te. Sun miehelle on sinä ja minä mitä tulee rahaan. Lopeta sen elämän tukeminen ja rahoittaminen. Se on vain käyttämässä sinua vivuttaakseen omaa elämäänsä.

Vierailija
8/29 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän oli sinun valintasi mihin perintösi käytit, mies päättää omastaan. Toki ymmärrän että ärsyttää kun kattoremppaan (joka ilmeisesti oli tehtävä) meni sun rahat eikä mieheltä senttiäkään. Vastaavassa tilanteessa sanoisin miehelle että olisiko kohtuullista sen antaa sulle edes osa kattorempparahoista. Jos ei suostu niin sitten ei suostu.

Vierailija
9/29 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. En minä nyt oikein tiedä miten tästä kannattaisi jatkaa. Ehkä minä sanoisin että ok, näin sitten tämän koet enkä aio tästä alkaa kinaamaan, mutta koen tämän epäreiluksi ja perustelisin sen kannan hyvin. Sitten jatkossa tekisin enemmän itseäni palvelevia ratkaisuja, joskaan en varmaan ihan radikaleja.

Onko teillä lapsia, että periikö lapset lopulta tuon perinnön? 

Vierailija
10/29 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen viimeinen virke on oleellinen: oli perinnön jättäjän suoranainen tahto, että perintö ei ole tarkoitettu puolisolle. 

Vierailija
11/29 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai sä meinaat erota. Ymmärrän kyllä, että nyt ahistaa.

Mut rahaa se vaan on, eikä kertomasi mukaan mikään kummoinen summa.  Toki kattoremppa maksaa hyvinkin 20-30.000€ ja perheen lomamatka ehkä 2-4000€.

Onko teillä lapsia? He kumminkin perivät isänsä erostanne huolimatta.

Vierailija
12/29 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ikinä luota keneenkään, varsinkaan miehiin.

Vierailija
13/29 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma moka.

Vierailija
14/29 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi pienessä mittakaavassa vähän samoin. Sain työn kautta ylimääräisen palkkion 5 000 euroa viime syksynä, ja se meni "huomaamatta" perheen kuluihin loppuvuoden aikana. Tästä viisastuneena laitan tämän vuoden extran suoraan omalle säästötilille. 

Vierailija
15/29 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pulmana on, että hyvää hyvyyttäsi yhteiseen hyvään sijoitit ja keskustelematta asiasta oletit, että miehesi tekee sitten samoin kun saa perintöä. Itse varmaan olisin sijoittanut rahat, esim. ostanut sijoitusasunnon ja siitä saamiani tuloja olisin sitten vähäisissä määrin käyttänyt yhteiseen hyvään. Enkä tunkenut rahoja suoraan (miehen omistaman talon?) kattoremonttiin. Olisin voinut todeta, että nyt mulla olisi rahaa kattoon, onko sulla vai työnnetäänkö vielä pari vuotta eteenpäin?

Vierailija
16/29 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sehän oli sinun valintasi mihin perintösi käytit, mies päättää omastaan. Toki ymmärrän että ärsyttää kun kattoremppaan (joka ilmeisesti oli tehtävä) meni sun rahat eikä mieheltä senttiäkään. Vastaavassa tilanteessa sanoisin miehelle että olisiko kohtuullista sen antaa sulle edes osa kattorempparahoista. Jos ei suostu niin sitten ei suostu.

Samaa mieltä. Jos perintörahoja laittaa matkusteluun, niin se on vain omaa hölmöyttä. Sijoittaminen on kestävämpi ratkaisu.

Vierailija
17/29 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi kun molemmat satsaavat yhteiseen perhe-elämään sen saman 50/50 nettovastuunsa ja kaikki muu on sen tienaajan/omistajan omaa ja käyttää tai säästää miten lystää.

Nämä lypsyt, lokittelut ja "tuloja vastaavassa suhteessa" -lokittelut on niin nähtyä kuppaamista. En ymmärrä kuka uuno moiseen persaukisen elättämiseen nykymaailmassa lähtee.

Vierailija
18/29 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tääkö on nyt maaliskuun toistuva provoteema, jonka tarinoissa naisen rahat käytettiin yhteiseen hyvään ja mies sijoitti omansa? 

Aika väsynyttä, ainakin aloittajan mielikuvituksella ja kirjoitustaidolla.

Voi olla provo, mutta seuraan silti, koska kuulostaa ihan omalta elämältä.

Vierailija
19/29 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on sulle nyt sitten opiksi, että naisen rahat on aina yhteiset ja miehen on sen omat jos et pidä puoliasi koko ajan. Älä luule, että teillä on te. Sun miehelle on sinä ja minä mitä tulee rahaan. Lopeta sen elämän tukeminen ja rahoittaminen. Se on vain käyttämässä sinua vivuttaakseen omaa elämäänsä.

Haista nyt pee. Taitaa yleisempi kuvio vielä nykymaailmassakin olla edelleen että pienempipalkkainen nainen yrittää maksattaa puolikasta suurempaa osuutta yhteisistä kuluista ja asumisesta miehellään.

Vierailija
20/29 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksen viimeinen virke on oleellinen: oli perinnön jättäjän suoranainen tahto, että perintö ei ole tarkoitettu puolisolle. 

Perinnönjättäjä tuskin tarkoitti, ettei perintörahoilla saa maksaa välttämätöntä yhteisen omakotitalon kattoremonttia, johon muuten ei olisi varaa ilman lainaa. Samoin perinnönsaaja saattaa käyttää pienen osan rahoista viedäkseen perheensä yhteiselle lomamatkalle. Etenkin, jos tähän ylellisyyteen ei ole aiemmin ollut mahdollisuutta ilman lainarahaa.

Perinnön saanut on aina ja joka tapauksessa vapaa käyttämään perintönsä aivan niin kuin haluaa.