En taida olla ainoa ketä ärsyttää median ja somen suitsutus kympin oppilaista ja ällän ylioppilaista
Aivan kuin täydellisyyttä hipova koulumenestys olisi se ainoa tavoiteltava asia. Olisi paljon kivempi lukea monipuolisista onnistumisista.
Ja oman lapseni päättötodistuksen ka oli 9.6, etten mä nyt varsin kateellinen ole. Muuten vaan tympäsee kuin niin monella tavalla voi menestyä ja elää onnellisen elämän.
Kommentit (107)
Mä sain kanssa aikanaan lokaa niskaan kun olin "vaan amis". Vähättely loppui kun kysyin yhdeltä valkolakilla ylpeilevältä että paljonko sillä paperilla saa tunti palkkaa?
Kyllähän siitä katkera ja tyhmä olo tulee kun itse kirjoitin aivan hirveät paperit. Mutta hienoa kuitenkin että on älykästä nuorisoa joissa on toivoa viedä tätä yhteiskuntaa eteenpäin.
Mua ei ärsytä! Saa siitä olla ylpeä, että on fiksu. Raha ei ole ainoa asia tässä maailmassa.
Minua lähinnä naurattaa nuo uutiset. Katsotaan sitten 10 vuoden päästä kun noilla kymppi/ällärivien oppilailla on opinnot ja työelämään astuminen selän takana. Omasta kokemuksesta kymppirivi menettää merkityksensä heti kun aloittaa seuraavat opinnot, ja työelämässä arvostetaan ihan eri asioita ja kykyjä kuin millä nuo huipputodistukset hankitaan. Piti itsekin oppia tämä kantapään kautta, pudotus oli aika kova kun tajusin etten ole mitenkään spesiaali, älykäs, tai arvokas kun siirryin työelämään. Monet amiksen käyneet ja koulussa puoliteholla raksuttaneet ovat pärjänneet (työ)elämässä paljon paremmin ja hankkineet mm. omakotitalot ja perheet paljon aiemmin ja helpommalla kuin me entiset koulupriimukset.
tv. lukion 9.9, sittemmin DI pätkätyöläinen vuokraneukkukuutiossa
Vierailija kirjoitti:
Mä sain kanssa aikanaan lokaa niskaan kun olin "vaan amis". Vähättely loppui kun kysyin yhdeltä valkolakilla ylpeilevältä että paljonko sillä paperilla saa tunti palkkaa?
No sillä paperilla pääsee sellaseen kouluun josta valmistuu sun pomoksi että suuta suikemmalle
On se musta hienoa, että joku näkee vaivaa menestymisen eteen. Ei hyvät arvosanat ilmaiseksi tule fiksullekaan oppilaalle.
Mutta joo, monipuolisuus olisi varmaan ihan kiva lisä. Ois tosi kiva lukea vaikka semmosesta, että joku syrjäytynyt tai ongelmainen ois löytänyt vaikka amiksesta sen oman juttunsa ja päässyt vakityöhön.
Vierailija kirjoitti:
Mua vähän ihmetyttää tämä ylioppilaiden yliarvostus kun sitten kysyy tulevaisuudensuunnitelmia niin vastaukset ovat luokkaa "pidän välivuoden" jne. Yksi aikoi mennä jonnekin yksityiseen maskeeraajakouluun. Siis mitä ihmettä?
Ammattikoululaiset taas ovat monet jo töissä ennen valmistumistaan ja varsinkin heti sen jälkeen, ylioppilaat vain haahuilevat.
Ei välivuodessa oo mitään pahaa, töitä sillon tehdään siinä missä muutkin. Epärealistista odottaa nuorelta että hän tietää 15-vuotiaasta asti mitä haluaa tehdä loppuelämänsä.
Mä olin sellainen kympin tyttö, joka loisti myös yliopistossa. Valmistuin työllistävälle alalle, mutta en ole saanut töitä. Syy taitaa olla siinä että olen assi. Eihän sellaista ja varsinkaan naista kukaan halua palkata. Koulut on autistien paratiiseja.
Itkekää elämäm kolulaiset itkekää.Kyllä yhteiskuntahyysää vähälahjaisempia tyhjäntoimittajiakin.
P.s jos sun "lapses" keskiarvo olis tosiaankin 9,6 olisi hänkin kympinoppilas.
Ei todellakaan ole välivuodessa mitään pahaa! Kaksi tuttua nuorta piti välivuoden, ja molemmat keksivät, mihin ammattiin haluavat vuoden aikana. Toisella meni työelämäkokeilun ansiosta ammattihaaveet aivan uusiksi (ja mielestäni keksi hänelle varsin hyvin sopivan alan), toinen ei tiennyt lukion jälkeen ollenkaan, minne hakisi.
Mitä tarkoitat monipuolisella onnistumisella? Eikö kympin oppilaan pidä olla aika monipuolinen, jos saa loistavan numeron niin matikasta, kielistä, liikunnasta, musiikista kuin käsityöstäkin?
Lapsistani toinen on yksi 10:n oppilas ja toinen 8:n. Olen yhtä ylpeä molemmista <3 Lehdistä on mukava lukea kaikenlaisista ihmisistä.
Mitä siis ovat ne monipuoliset onnistumiset, joista haluaisit lukea?
Vierailija kirjoitti:
Siis tämä yksi valkolakkiko vain vähätteli? Vai miten muuten vaikuttaisi muihin ihmisiin, jos olet vastannut "napakasti" yhdelle ihmiselle, kuuliko koko muu maailma tämän kommenttisi?
Raha ei ole tärkeintä maailmassa, toisaalta ei mitkään tittelit tai koulutuskaan. Tärkeintä on se, miten kohtelet muita ihmisiä <3
Totta, suurin osa on kuitenkin kasejs
Vierailija kirjoitti:
Mua vähän ihmetyttää tämä ylioppilaiden yliarvostus kun sitten kysyy tulevaisuudensuunnitelmia niin vastaukset ovat luokkaa "pidän välivuoden" jne. Yksi aikoi mennä jonnekin yksityiseen maskeeraajakouluun. Siis mitä ihmettä?
Ammattikoululaiset taas ovat monet jo töissä ennen valmistumistaan ja varsinkin heti sen jälkeen, ylioppilaat vain haahuilevat.
No mä kyllä siivosin koko lukioajan. Sitten olin pari vuotta töissä, kun en oikein keksinyt alaa ja hain aika vaikeille. Paras vaihtoehto on kyllä lukio+ammattikoulu samaan aikaan ja Ruotsissa näin taitaa olla jo lähes kaikki? Poika kävi näin ja on ollut nyt töissä yliopisto-opintojen ohessa.
Katkerien amisten ulina on musiikkia korvilleni :D
Vierailija kirjoitti:
Minua lähinnä naurattaa nuo uutiset. Katsotaan sitten 10 vuoden päästä kun noilla kymppi/ällärivien oppilailla on opinnot ja työelämään astuminen selän takana. Omasta kokemuksesta kymppirivi menettää merkityksensä heti kun aloittaa seuraavat opinnot, ja työelämässä arvostetaan ihan eri asioita ja kykyjä kuin millä nuo huipputodistukset hankitaan. Piti itsekin oppia tämä kantapään kautta, pudotus oli aika kova kun tajusin etten ole mitenkään spesiaali, älykäs, tai arvokas kun siirryin työelämään. Monet amiksen käyneet ja koulussa puoliteholla raksuttaneet ovat pärjänneet (työ)elämässä paljon paremmin ja hankkineet mm. omakotitalot ja perheet paljon aiemmin ja helpommalla kuin me entiset koulupriimukset.
tv. lukion 9.9, sittemmin DI pätkätyöläinen vuokraneukkukuutiossa[/quote
Mitä ihmettä on tapahtunut, että olet DI ja pätkätyöläinen? Kyllä dippainsseille aina pitäisi töitä löytyä... Milla alalla olet?
Muuten olet kyllä oikeassa. Ne kympin tytöt ei loista yhtään sen enempää töissään kuin kasin pojatkaan. Tavallaan tämä on epäreiluakin: toiste punnertaa ja pingottaa 12v ja ne koulun leppoisasti ottaneet pojat viilettää työpaikoissa ohi :(
nim.merk. kympin tytön äiti
Vierailija kirjoitti:
Mitä siis ovat ne monipuoliset onnistumiset, joista haluaisit lukea?
Esimerkiksi harrastusten ja koulun yhteensovittamisesta, yritteliäisyydestä, toisten auttamisesta, kekseliäisyydestä...
Ap