Saako tätä edes sanoa, mutta en tykkää olla mökeillä tai maalla
Varsinkin kun taas juhannuskin alkaa lähestymään, niin ihmisillä tuntuu olevan paniikki ja pakkomielle päästä mökeille tai landelle ylipäätään. Tällaiset ihmiset tuntee olevansa etuoikeutettuja, joilla on mökki hevonkuusessa, tai joku mummönmökki maalla. Itsellä tuli välirikkokin pitkäaikaisen miesystävän kanssa, koska tämä asui maalla. Siis kaikki vaan näissä paikoissa ahdistaa. On liikaa aurinkoa, tai liian vähän. On itikoita, ja lannan hajua. Paarmoja ja peltoja. Yleensäkkin huonot pesumahdollisuudet ja ulkovessa. Joskus olisi kiva rentoutua, mutta siihen ei ole aikaa kun pitää koko ajan kunnostaa, nyppiä ja leikata nurmikkoa. Alkoholia ei näissä uskalla juoda, koska nilkka nyrjähtää kivisessä rinteessä, tai jonkun mummönmökin ränsistyneissä rapuissa. En vaan keksi yhtään asiaa, mikä näissä olisi mukavaa.
Kommentit (78)
Ok. Itse rentoudun kun saan kunnostaa ja nyppiä ja näen heti työni tuloksen. Asun siis maalla ja meillä on iso piha. Joku mökki voisi olla eri asia, jos siellä viettää vain muutaman viikon vuodessa ja se aika menee työntekoon, eikä ehdi nauttia "lopputuloksesta". Pihaa on kiva laitella pikkuhiljaa kun se on tässä koko ajan näkösällä. Mutta kukin tavallaan, ei maalla kaikkien tarvitsekaan viihtyä, onpahan meillä täällä väljempää :)
Minä taas en millään haluaisi olla esim. juhannuksena kaupungissa. Enkä kyllä muutenkaan, varsinkaan kesällä. Nytkin olen mökillä, lempipaikassani.
Pesumahdollisuudethan on loistavat - sauna- ja järvi. Ulkohuussi on hyvä, ällöttävämpää on minusta kun paskotaan sisätiloissa.
"Mulle loma on se että pääsen kävelemään valmiiseen pöytään"
Mulle taas ei, koska se tarkoittaisi huonompaa ruokaa, ja se ei oikein ole kivaa.
En halua olla kaupungissa enkä maallakaan, mutta siltä väliltä on mukava olla, eli kotona.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuinka inhosinkin lapsena, kun vanhemmat pakottivat aina lähtemään mökille. Onneksi nyt aikuisena ei ole pakko mökkeillä, ei kuulu mun elämän nautintoihin mökkeilyt.
Sama. Aivan painajaista oli se, kun aina alkoi tietenkin menkat joko lähtiessä tai paikan päällä. Ulkohuussi. Siteistä ei tietoakaan, ja hirveät mahakivut. Vanhemmat tinttaili, että pitäisi mennä uimaan, veneilemään ja kulkea puolipukeissa. Vieläkin muistan sen kauheuden, kuin eilisen päivän. N. 51v.
Tämä asia tuntuu herättävän suorastaan pelottavia tunteita 🤯
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuinka inhosinkin lapsena, kun vanhemmat pakottivat aina lähtemään mökille. Onneksi nyt aikuisena ei ole pakko mökkeillä, ei kuulu mun elämän nautintoihin mökkeilyt.
Sama. Aivan painajaista oli se, kun aina alkoi tietenkin menkat joko lähtiessä tai paikan päällä. Ulkohuussi. Siteistä ei tietoakaan, ja hirveät mahakivut. Vanhemmat tinttaili, että pitäisi mennä uimaan, veneilemään ja kulkea puolipukeissa. Vieläkin muistan sen kauheuden, kuin eilisen päivän. N. 51v.
Etkö osannut ostaa siteitä??? Särkylääkettäkin voi varata etukäteen. Ihan kuten kotonakin.
Itse rakastin mökillä käyntiä myös lapsena ja nuorena. Samoin omat lapseni, jotka ovat jo aikuisia.
Mitä tarkoitat "tinttailulla" tässä yhteydessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö osannut ostaa siteitä??? Särkylääkettäkin voi varata etukäteen. Ihan kuten kotonakin.
Itse rakastin mökillä käyntiä myös lapsena ja nuorena. Samoin omat lapseni, jotka ovat jo aikuisia.
Mitä tarkoitat "tinttailulla" tässä yhteydessä?
10-11 vuotiaana en tosiaan osannut, eikä ollut edes rahaa. Särkylääkkeet oli vanhempien tarkan valvonnan alla, enkä uskaltanut puhua menkoista mitään. Äitini ei ymmärtänyt menkoista oikein mitään, kun joskus vanhemmalla iällä tuli puhe. Hänelle oli kuulemma aina riittänyt pikkuhousunsuoja, eikä kipujakaan tietenkään ollut ollut. Siis suuttuivat kun en ollut uimassa ja riehunut aktiviteettien lomassa.
Mökkeilyn plussat: uiminen, saunominen, oma rauha, hiljaisuus, puhdas ilma, luonto
Miinukset: ulkovessa, hyttyset, tylsempää kuin kaupungissa ilman pelikonetta ja nettiä, palvelut kaukana
Vierailija kirjoitti:
Tää lannan haju on jännä juttu. Meillä on enää noin 47 000 maatilaa ja niistä vain noin 10 000 sellaisia, joissa on tuotantoeläimiä. On huomattavasti todennäköisempää nähdä joutsenpariskunta pesimässä kuin joutua haistelemaan lantaa.
Eihän se tilojen lukumäärän väheneminen ole peltopinta-alaa vähentänyt juurikaan. Pellot myydään tai vuokrataan niille viljelijöille, jotka vielä jatkavat. Samalla tavalla se pellolle levitetty lanta haisee, oli sen levittäjä sitten pientilallinen tai suurtilallinen. Ja samalla tavalla se pellolle levitetty lanta haisee, oli se sitten viljelijän oman karjan tai jonkun muun karjan tuotosta.
Pari viikonloppua kesässä mökkeilyä riittää. Vuokrataan mökki jo talvella ja aina eri paikkakunnalta. Sitten on kaverin mökillä perinteiset kesäkauden lopettajaiset. Mutta me asutaankin järven rannalla ja uimarantaan on matkaa 50 m.
En minäkään.
En pelkää ötököitä, mutta niihin hyttysiin ja paarmoihin menee hermot. Käärmeitä ja punkkeja pitää varoa koko ajan.
Jos sattuu jotain niin lähin päivystys on sitten luonnollisesti jossain kahden tunnin ajomatkan päässä.
Kasvoin maalla ja inhosin sitä.
Suomen pääkaupunki Helsinki on jo sellaisenaan ihan täyttä maaseutua, ilman ihmisiä matala taajama metsän keskellä.
N 48
Singapore
Tottakai saa sanoa. Ei kaikkien tarvitse pitää samoista asioista. Itse rakastan mökkeilyä ja luontoa, mutta ymmärrän hyvin miksei joku muu niistä niin välitä. Itse en pidä taas kaupunki miljööstä yhtään. Liian äänekästä, meluisaa, kiireistä ja liikaa ihmisiä. Mökillä/luonnossa saan itse parhaiten rauhoituttua.
Nauti lomastasi haluamalkasi tavalla ap!
Mä voisin elää hyvin ilman saunaa vaikka loppuelämäni, mutta tätä ei kyllä julkisesti saa sanoa Suomessa. Sama mökkeilyn kanssa, en kaipaa sitäkään yhtään.
Olen syntynyt n. 10 000 asukkaan sisäsiittoisessa länsi-suomalaisessa kaupungiksi itseään nimittävässä
taajamassa.
Hirvittävä paikka, johon en lähtisi mistään hinnasta, tuntuu pahalta ajatellakin koko maaseutua.
Sen lyhyen ajan jonka vietän kerran viidessä vuodessa suomessa pysyn kehä 1 sisäpuolella, enkä mene Lauttasaarta lännemmäs.
N 47
London
Jokainen tekee kuten itse haluaa, mutta minulla ei ole mökillä mitään tekemistä. Helsingissä useampikin uimaranta kymmenen minuutin pyörämatkan päässä, luontoa näkee esim. Lammassaaressa tai Espoon rantareitillä jne. ja saunaankin pääsee. Jokainen tyylillään.
Minusta on ihanaa olla mökillä! Ensi viikolla menossa kahdeksi viikoksi, vuokramökille. Lapsena ja nuorena tuli mökkeiltyä ns. mummon mökeissä, mikä oli ihan kivaa, mutta työlästä, kun ei ollut juoksevaa vettä, eikä välttämättä edes sähköjä.
Nyt haluan mökkini kaikilla herkuilla, jolloin mökkeily on hyvin vaivatonta. Vuokramökki myös takaa sen, ettei tarvitse laittaa tikkua ristiin (paitsi puusaunaa lämmitettäessä), jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Ihan parasta on, kun jengi painaa kaupungista tukka suorana möksöilleen ja kaupunki jää tyhjilleen. Silloin minä nautin rauhallisesta kaupunkielämästä täysin rinnoin. Soisin, että vielä useammat lähtisivät mökkeilemään ja mieluiten koko kesäksi. Win-win.
Ei kai sillä ole väliä että menisivät nimenomaan mökeilleen. Suurempi osa menee säännönmukaisesti ulkomaille tai ovat osan vuotta ulkosuomalaisia. Siitä tulee myös väljyyttä ja on win-win.
Toi olis mun painajainen 😓
Maaseudun rauhakin vielä joten kuten menis mut punkkisaari sinilevämössön keskellä - ei tuu kuuloonkaan.
Onneks ei tarvi valita eikä mökkeillä.