Saako tätä edes sanoa, mutta en tykkää olla mökeillä tai maalla
Varsinkin kun taas juhannuskin alkaa lähestymään, niin ihmisillä tuntuu olevan paniikki ja pakkomielle päästä mökeille tai landelle ylipäätään. Tällaiset ihmiset tuntee olevansa etuoikeutettuja, joilla on mökki hevonkuusessa, tai joku mummönmökki maalla. Itsellä tuli välirikkokin pitkäaikaisen miesystävän kanssa, koska tämä asui maalla. Siis kaikki vaan näissä paikoissa ahdistaa. On liikaa aurinkoa, tai liian vähän. On itikoita, ja lannan hajua. Paarmoja ja peltoja. Yleensäkkin huonot pesumahdollisuudet ja ulkovessa. Joskus olisi kiva rentoutua, mutta siihen ei ole aikaa kun pitää koko ajan kunnostaa, nyppiä ja leikata nurmikkoa. Alkoholia ei näissä uskalla juoda, koska nilkka nyrjähtää kivisessä rinteessä, tai jonkun mummönmökin ränsistyneissä rapuissa. En vaan keksi yhtään asiaa, mikä näissä olisi mukavaa.
Kommentit (78)
Olen kasvanut maalla kirjaimellisesti keskellä korpimetsää. Mökkiä meillä ei ollut, mutta pääsin silti mökkeilemään muutamia kertoja lapsena ja teininä. Exällä oli sukumökki, jossa oltiin välillä.
En pitänyt yhtään enkä pidä edelleenkään.
Maaseudulla asuvilla mökki on jotenkin hassu. Menet sieltä korvesta toiseen, mutta vaan pienempään ja huonompaa korpiasuntoon?
Omasta saunasta sen sijaan haaveilen.
Minulle jäi jopa traumat mökkeilystä kun vihdoin tuli kesäloma koulusta niin vanhemmat pakottivat lähtemään mökille. Siellä sitä sitten tylsyyksissään oltiin koko kesä hyttysten syömänä ilman nettiä ja käytettiin puuceeta kun olisin sata kertaa mielummin jäänyt kaupunkiin kavereitten pariin. Uimiseen ja saunomiseen kyllästyy aika nopeasti kuten myös siihen että katselee vierestä kun vanhemmat ryyppää ja tappelee keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Minulle jäi jopa traumat mökkeilystä kun vihdoin tuli kesäloma koulusta niin vanhemmat pakottivat lähtemään mökille. Siellä sitä sitten tylsyyksissään oltiin koko kesä hyttysten syömänä ilman nettiä ja käytettiin puuceeta kun olisin sata kertaa mielummin jäänyt kaupunkiin kavereitten pariin. Uimiseen ja saunomiseen kyllästyy aika nopeasti kuten myös siihen että katselee vierestä kun vanhemmat ryyppää ja tappelee keskenään.
Katos vaan, meillä on ollut lähes identtiset lapsuudet. No, mun vanhemmat eivät tapelleet, mutta dokasivat. Kavereita olisin sinne kyllä saanut ottaa mukaan, mutta miksi olisin, kun olisin saanut silmät päästä hävetä sitä kännäämistä. Näissä merkeissä sitten vietettiin koko vuosikymmenen kaikki kesälomat, kunnes tulin teini-ikään ja saatoin jäädä kaupunkiin kesätöiden varjolla.
Kerran kesässä saatan käydä vierailemassa vanhempieni mökillä. Yötä en suostu siellä enää ikinä olemaan.
Minä tykkään jos mökki on ns.parempi..puusauna pitää olla, mutta myös sisävessat/pesukoneet yms yms.. Mihinkään alkeelliseen mökkiin en halua..
Ei siellä kuulu olla selvinpäin! Teet sen väärin!
Toki hyvä kysymys on, miksi lähteä ryyppäämään landelle kun sen voi tehdä kaupungissakin...
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään jos mökki on ns.parempi..puusauna pitää olla, mutta myös sisävessat/pesukoneet yms yms.. Mihinkään alkeelliseen mökkiin en halua..
Sillon se ei ole mökki vaan kakkosasunto.
Kesämökit on hirveitä työleirejä. Pitää tehdä polttopuita, leikata mahdollisesti ruohoa, pestä mattoja ja ikkunoita, huoltaa sitä ja tätä. Minä haluan ainakin levätä vapaa-ajallani! Minulla on jo yksi työ.
Vierailija kirjoitti:
Saunoa voi kotonakin, ja jos asuu omakotitalossa, pihassa voi puuhastella halutessaan. Luonnosta voi nauttia ilman mökkiäkin. Miksi siis lähteä ajamaan mökille? Kun se usein vielä on sellainen työleiri, ettei sitä idyllistä kirjan lukemista riippumatossa ehdi useinkaan toteuttaa.
Meillä mökki on omassa saaressa. Omakotitalomme taas kaupunkialueen laitamilla. Aivan eri asioita. Mökillä ei ole mitään työleiriä. Mökkisaarta ympäröi järvi.
Mökillä on paljon helpompaa rentoutua ja vetää lonkkaa jos haluaa.
Tykkään mökkeilystä ajatuksena, mutta todellisuus on aina sitä että juoksen paarmoja ja ampiaisia karkuun enkä pysy hetkeäkään aloillani ellen ole pienessä humalassa. Ehkä kaipaan jotain muutakin puuhastelua mökillä, kuin istuskelua. Mökkeilyssä on parasta saunominen, joka hoituu ihan yhdessä illassa ja sitten voi lähteä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Kesämökit on hirveitä työleirejä. Pitää tehdä polttopuita, leikata mahdollisesti ruohoa, pestä mattoja ja ikkunoita, huoltaa sitä ja tätä. Minä haluan ainakin levätä vapaa-ajallani! Minulla on jo yksi työ.
Meillä on polttopuuta mökillä ainakin 10 vuodeksi. Parina vuonna otettiin metsurit hommiin kaatamaan isoimpia puita ja niistä saatiin liiteri täyteen kerralla. Nurmikkoa ei tarvitse leikata kun sitä ei ole. Kotona on ja täytyy leikata. Mattojen ja ikkunoiden pesut on minusta ihan tavallisia kotitöitä. Kai sinäkin kotonasi peset joskus ikkunat? Ja peset tai pesetät mattoja? Työleiriksikö sinä sitä kutsut?
Inhoan mökkeilyä. Kaamea työleiri, ei voi käsittää miten joku sellaisesta nauttii. Hyttysiä on joka paikassa (vaikka mökkiläiset aina hymyssä suin mainitsevat että "ei juurikaan sääskiä meidän mökillä"), alkoholisoituneimmat kännissä jo heti aamusta ja meno on sen mukaista. Tunkkaisten ja kosteiden lakanoiden välissä on epämukava nukkua, yöllä ihan hanurista kompuroida ulkohuussiin ja menkkojen sattuessa ikävöidä käsisuihkua. Kiitos ei, vietän lomani mieluummin kotona.
Mökilläni ei ole rantaa, eikä saunaa. Sen sijaan siellä on puutarha, jossa riittää tekemistä. Nautin siitä,koska normaalistiasun kerrostalossa.
Joillekin se on varmaan työleiri, mutta rentoudun tekemällä pihatöitä,vähän vastaava kuin rivi-tai omakotitalojen asukkaillaon piha, jota he hoitavat. Kaikista painajaismaisinta olisi vaan maata jossain tuntikausia paikallaan, aika kävisi pitkäksi ja joufun istumaantyössäni paljon sisällä, joten vapaalla tekee mieli liikkua ulkona. Inhoan myös sanomista ja uimista, niistä tulee vain likainen olo.
Ei kaikkien tartte tykätä. Minä tykkään, mies tykkää, aikuiset lapset tykkäävät, koira tykkää.
Meidän mökki on omassa saaressa. Täydellinen rauha ja kuin oma maailma. Juomavesi saadaan mantereella olevasta kaivosta. Sauna- ja tiskivedet tietysti järvestä. On tavallinen rantasauna sekä savusauna. Molemmat aivan ihania. Uida voi nakuna, kukaan ei näe.
Aurinkosähköllä toimii valot, telkkari ja saa ladattua läppärit, tabletit ja puhelimet. Jääkaappi ja hella toimivat kaasulla. Lämpöä antaa lasiluukullinen hellatakka.
Ulkohuussi on, hyvin toimiva ja hajuton, kompostoiva.
Tänä aamuna katselin tippa silmässä luonnon kauneutta, kun tulin huussista, kuulin tööttäyksen ja huomasin että peilityynellä järvellä ihan lähellä meidän saarta oli joutsenperhe aamuauringossa. Neljä ihan pientä poikasta.
Täällä se luonto on niin läsnä. Sen keskellä eletään, kirjaimellisesti.
Mikä ihmeen oletus tuo työleiri on?
Mökki on sellainen, miksi sen itse tekee.
Saa sanoa. Kaikkien ei tarvitse tykätä samoista asioista. Ihmeellistä, että olet aikuiseksi asti kasvanut etkä vieläkään ole oppinut sitä.
Mä en tykkää mökkeilystä yhtään. Hyttyset vie mun järjen ihan sekunnissa. Inhoan niitä kusiaivoja apaut eniten maailmassa. Suomalaiset hyttyset on vittumaisuudessaan vieläpä ihan ylivertaisia. Asuin pari vuotta Malawissa ja sikäläiset hyttyset on toki malariavaara, mutta käyttäytymiseltään uskomattomia vässyköitä. Hyttysmyrkky pitää ne täysin loitolla. Mutta suomalaiset aggressiiviset piripäähyttyset on toista maata. Hyi helvetti.
En ole myöskään kiinnostunut pihatöistä ja muusta mökkeilylle tyypillisestä työhenkisestä puuhailusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkien tartte tykätä. Minä tykkään, mies tykkää, aikuiset lapset tykkäävät, koira tykkää.
Meidän mökki on omassa saaressa. Täydellinen rauha ja kuin oma maailma. Juomavesi saadaan mantereella olevasta kaivosta. Sauna- ja tiskivedet tietysti järvestä. On tavallinen rantasauna sekä savusauna. Molemmat aivan ihania. Uida voi nakuna, kukaan ei näe.
Aurinkosähköllä toimii valot, telkkari ja saa ladattua läppärit, tabletit ja puhelimet. Jääkaappi ja hella toimivat kaasulla. Lämpöä antaa lasiluukullinen hellatakka.
Ulkohuussi on, hyvin toimiva ja hajuton, kompostoiva.Tänä aamuna katselin tippa silmässä luonnon kauneutta, kun tulin huussista, kuulin tööttäyksen ja huomasin että peilityynellä järvellä ihan lähellä meidän saarta oli joutsenperhe aamuauringossa. Neljä ihan pientä poikasta.
Täällä se luonto on niin läsnä. Sen keskellä eletään, kirjaimellisesti.
Kuulostaa karmealta joku vesien roudaaminen ja järvivedellä peseytyminen.
Saunoa voi kotonakin, ja jos asuu omakotitalossa, pihassa voi puuhastella halutessaan. Luonnosta voi nauttia ilman mökkiäkin. Miksi siis lähteä ajamaan mökille? Kun se usein vielä on sellainen työleiri, ettei sitä idyllistä kirjan lukemista riippumatossa ehdi useinkaan toteuttaa.