Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ampiaisfobia pilaa elämäni

Ampiaisfoobikko
29.05.2020 |

Onko kenellkään tietoa tai kokemusta ampiaisfobian hoidosta. Olen yrittänyt etsiä siihen terapiaa ym muuta mut ei näytä olevan siihen mitään.
Minulla ampiaisfobia traumaperäistä lapsuudesta, mutta traumaterapia ei tarjoa tuollaiseen hoitoa, ainakaan kunnallinen.
Mihinkään yksityisiin ei varaa ole.
Ampiaisfobiani vain pahenee vuosi vuodelta ja se kesä aikaa häiritsee todella paljon normaalia elämää.
Fobia sai alkunsa lapsuudestani, kun olin noin 4v vanha ja päälleni hyökkäsi satoja ampiaisia, joista tosin onneksi vain 13 pisti.
Iso veljeni hyppi vanhan navetan sillalla, jonka alla olikin ampiaispesä ja minä tietenkin seisoin siinä sillan vieressä, jolloin minusta tuli hyökkäyksen kohde.
Äitini kertonut tapahtumasta, sen että minulla oli vaalea pitkähihainen paita ja se oli niin täynnä ampiaisia ettei paitaa näkynyt lainkaan. Muistan tuon kauhun päivän vieläkin kuin eilisen.
Siitä päivästä lähtien olen fobiastani kärsinyt, mikä vain pahenee koko ajan.
Kesäisin kirjaimellisesti linnottaudun sisälle ja ulkona vietän hyvin vähän aikaa. Ja senkin kerran kun pihalle uskaltaudun niin eikös siihen heti joku ampiainen tule surisemaan.
Kesä aikaan käytän vain hajusteettomia kosmetiikkatuotteita ja neutraalin värisiä vaatteita, joilla pyrin minimoimaan ampiaisten "huomion", mut tämäkään ei tunnu auttavan lainkaan, kai ne jotenkin "haistaa" pelon tuottaman andrealiinin tai jotain ?!?
Olen kokeillut ampiaissyöttejä (sitä pulloa mihin tulee sisään sokeripitoista nestettä), sähköistä kärpäslätkää (mikä ei muuten toimi ampiaisiin muuten kuin että suuttuvat!), super raidia (mikä ei myöskään toimi ampiaisiin!) ym.
Kesällä en ulkoile poikani kanssa juuri lainkaan, sen hoitaa isä (siis mieheni) juuri tuon kirotun fobian takia. Mikä tietysti erkannuttaa minua perheestäni, kun muut viihtyvät ulkona.
Käytökseni muuttuu täysin kun ampainen tulee parin metrin säteelle surisemaan. Saan paniikin omaisen kohtauksen ja etsin lyhintä ja turvallisinta reittiä suojaan (eli sisälle), kuin jokin saalistajan uhmaama eläin, jolla henkiinjäämis vaisto jyrää täysin järjellisen toiminnan.
Tiedän että ampiainen on yksi miljoonasosa minun koosta ja jos se pistää niin en siihen kuole (en siis ole allerginen).
Lähi-ihmisten painostus vain pahentaa asiaa. Ja ne helkutin järkevät kommentit kuin, että: "Ei se sulle mitään tee" tai "Pysy paikoillaan" jne.
Sellainen ihminen joka ei jostain fobiasta kärsi, niin ei pysty sitä ymmärtämään.
Elämäni ja "mielenterveyteni" kärsii tästä fobiasta ja apua siihen haluaisin mutta en tiedä mistä. Olen yhden kunnallisen psykologin kanssa asiasta keskustellut ja hän ei siihen oikein osannut sanoa muuta kuin, että trauma peräistä mutta ei osannut kertoa mahdollisista hoitokeinoista ym.
Eli kysynkin nyt vielä, että onko kenelläkään vastaavasta kokemusta tai tietoa miten ja missä tätä voisi hoitaa?
Tahdon "normaalin" elämän!

Kommentit (125)

Vierailija
61/125 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelen että sait heti alkuun idioottimaisen kommentin. Anonyymin palstan varjopuoli on se, että myös idiootit pääsevät kommentoimaan.

Mietin, olisiko sinulle apua jonkinlaisesta siedätyshoidosta. Olen kerran nähnyt aiheesta dokumentin, jossa tosin pelon kohteena olivat käärmeet ja linnut. Muistaakseni ensin katseltiin kirjasta eläinten kuvia, sitten muovileluja, sitten niitä kosketettiin. Jokaisessa vaiheessa tuli paniikkireaktio, joka vähitellen hälveni, ja altistusta toistettiin niin monta kertaa, että paniikkia ei enää tullut. Miten paha fobiasi on, pystytkö esim. katsomaan ampiaisen kuvaa? Siitä voisi aloittaa.

Ja yleensä ne syöskyvät kommentoimaan heti ensimmäisenä. Ehkä niillä ei ole muutakaan tekemistä elämässään...

Vierailija
62/125 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

*syöksyvät

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja yleensä ne syöskyvät kommentoimaan heti ensimmäisenä. Ehkä niillä ei ole muutakaan tekemistä elämässään...

Ja kaikki jotka ovat "me- myself- and-I": n kanssa eri mieltä, ovat tietenkin niitä idiootteja.

Vierailija
64/125 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ampiaiset pilaa myös mun kesät. Kuinka ihanaa olisikaan istuskella mökkirannalla lukemassa, kaverien kanssa piknikillä, syödä parvekkeella ja pitää parvekelasia auki - mutta kun EI, kun aina alkaa kuulua se helvetillinen PÖRRRRR, ja mukava hetki on pilalla! Ja ampparit tulevat aina pörräämään MINUUN, muusta porukasta eivät yleensä edes välitä. Juoksen aina karkuun minkä jaloistani pääsen ja muut pyörittelevät silmiään. Helppohan heidän on, kun ne jättävät heidät rauhaan. 

Olen jättänyt kaikenlaisten hajuvesien ja tuoksuvien voiteiden käytön kesällä tämän vuoksi, mutta siitä ei ole apua. Tekisin oikeasti mitä vain, että maailma pääsisi niistä v_ttus__tanoista eroon.

Vierailija
65/125 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eka kerran ampiainen tuikkasi kun hän oli 8-v,---.

Teidän lapsi on ensimmäinen ihminen, joka on allergisoitunut ampiaiselle ilma aiempaa kontaktia..?

Saanko jonkun linkin missä kerrotaan, ettei pieni osa ihmisistä voi saada anafylaktista reaktioita ampiaisen pistoon (tai mihin tahansa) ensimmäisestä altistuksesta. On nimittäin väärää tietoa.

Vierailija
66/125 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama, lapsena hyökkäsi koko pesä päälle ja muistan vieläkin sen tunteen..jouduin käymään sairaalassa kun pistivät lähinnä päähän/kaulaan. Oon vuosien saatossa päässy kammosta eroon ja hokenu itselleni, että ei ne pistä jos en huido enkä ärsytä..no tulin kaupasta ulos ja ampiainen lensi korvaan ja pisti..en tehnyt mitään..taas turposi kaula ja jouduin päivän makaamaan tarkkailussa..ja kammo on takaisin😒

Vierailija
67/125 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saanko jonkun linkin missä kerrotaan, ettei pieni osa ihmisistä voi saada anafylaktista reaktioita ampiaisen pistoon (tai mihin tahansa) ensimmäisestä altistuksesta.

Et saa. Osaat googelttaa ihan itsekin. Ampiaisen pisto aiheuttaa kaikille reaktion myös ensimmäisellä kerralla, mutta kyse on reaktiosta myrkkyyn. Se ei kuitenkaan ole sama, kuin allerginen reaktio, joka voi olla vaarallinen.

Vierailija
68/125 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista eniten vituttaa, kun jotkut väittävät, ettei amppari muka pistä paikoillaan pysyvää ihmistä. KYLLÄ TODELLAKIN PISTÄÄ! Poikani silmään lensi ampiainen, kun poika istui rauhallisesti tuolissa ja amppari pisti ihan samantien. Puoli naamaa turposi.

Itselläni lensi yhtäkkiä hiuksiin amppari ja pisti siellä päänahkaani ihan ilman mitään syytä.

VIHAAN noita ilmojen pikkuhitlereitä aivan yli kaiken!! Ne pilaavat piknikit, grillaamiset, kaikki ulkona oleilut. Mehiläisiä sen sijaan en pelkää lainkaan, päinvastoin. Yritän parhaani suojella niitä ja voisin harkita jopa mehiläispesää hunajaa varten.

Vierailija
69/125 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ampiaiset pilaa myös mun kesät.

Mun kesät taas pilaa ihmiset, jotka pelkäävät ampiaisia. Ehkä niille voisi järjestää jonkin suljetun sisätilan (vaikka ulkoavaruudesta) jonne voisivat majoittua kirkumaan kesäksi, tai vaikka ihan vuoden ympäri?

Vierailija
70/125 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ampiaiset pilaa myös mun kesät.

Mun kesät taas pilaa ihmiset, jotka pelkäävät ampiaisia. Ehkä niille voisi järjestää jonkin suljetun sisätilan (vaikka ulkoavaruudesta) jonne voisivat majoittua kirkumaan kesäksi, tai vaikka ihan vuoden ympäri?

Kaikkien elämän pilaa sun kaltaiset pölvästit.

Vierailija
71/125 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko jonkun linkin missä kerrotaan, ettei pieni osa ihmisistä voi saada anafylaktista reaktioita ampiaisen pistoon (tai mihin tahansa) ensimmäisestä altistuksesta.

Et saa. Osaat googelttaa ihan itsekin. Ampiaisen pisto aiheuttaa kaikille reaktion myös ensimmäisellä kerralla, mutta kyse on reaktiosta myrkkyyn. Se ei kuitenkaan ole sama, kuin allerginen reaktio, joka voi olla vaarallinen.

Ja anafylaksia on vaaraton? Sen taustalla voi olla IgE- vasta-aineet , ja useimmiten on, joten luokitellaan allergiseksi reaktioksi. Mitä ihmettä nyt?

Vierailija
72/125 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipäs, vaan sun kaltaisesi hemmotellut pitsipöksyt, jotka tuohavat kaiken, mikä häiritsee heidän hyvin järjestettyä, hysteeristä elämäänsä. "Siis niiq daa, mä en niinku kestä mitään sellasii pörriäisii, ja jos ne delaa eikä pölytä enää, ni syödään sit vaik pelkkää tofuu niinq".

Vierailija
73/125 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja anafylaksia on vaaraton? Sen taustalla voi olla IgE- vasta-aineet , ja useimmiten on, joten luokitellaan allergiseksi reaktioksi. Mitä ihmettä nyt?

Ootko sä jotenkin vajaa? Tai jos olet näitä hysteerikkoja, ei tartte vastata. Otapa nyt se hakukone auki siihen eteen, ja ala aikasi kuluksi tutkia, millaisia ne allergiat ovat, ja miten ne eroavat esim. yliherkkyyksistä. 

Vierailija
74/125 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelen että sait heti alkuun idioottimaisen kommentin. Anonyymin palstan varjopuoli on se, että myös idiootit pääsevät kommentoimaan.

Mietin, olisiko sinulle apua jonkinlaisesta siedätyshoidosta. Olen kerran nähnyt aiheesta dokumentin, jossa tosin pelon kohteena olivat käärmeet ja linnut. Muistaakseni ensin katseltiin kirjasta eläinten kuvia, sitten muovileluja, sitten niitä kosketettiin. Jokaisessa vaiheessa tuli paniikkireaktio, joka vähitellen hälveni, ja altistusta toistettiin niin monta kertaa, että paniikkia ei enää tullut. Miten paha fobiasi on, pystytkö esim. katsomaan ampiaisen kuvaa? Siitä voisi aloittaa.

Lisään vielä edelliseen, että aiheesta löytyy englanniksi tietoa hakutermeillä exposure therapy, desensitization therapy ja systematic desensitization, esimerkiksi Youtubesta löytyy näillä hakusanoilla videoita.

Ampiaisten tappaminen ei ole ratkaisu, ampiaisia on maailmassa miljardeja ja taas miljardeja. Sisälle eksyneen ampiaisen voi pyydystää juomalasin ja postikortin avulla ja viedä ulos.

Et taida ymmärtää mikä fobia on? Ei niiden lähelle silloin pysty menemään mitenkään joten tuo "pyydystäminen" on pois suljettu vaihtoehto.

Tiedän hyvin mikä fobia on, kommentti oli tarkoitettu niille jotka ehdottivat ampiaisten tappamista esim. hiuslakalla.

Kukaan ei pidä ampiaisista. Niistä ei ole edes mitään hyötyä. Se määrä jonka ne pölyttävät, on mitätön, joten niiden varsinainen hyöty jää minimaaliseksi. Enemmän niistä on haittaa ja olisi kaikille parempi, jos ne häviäisivät sukupuuttoon.

Vierailija
75/125 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipäs, vaan sun kaltaisesi hemmotellut pitsipöksyt, jotka tuohavat kaiken, mikä häiritsee heidän hyvin järjestettyä, hysteeristä elämäänsä. "Siis niiq daa, mä en niinku kestä mitään sellasii pörriäisii, ja jos ne delaa eikä pölytä enää, ni syödään sit vaik pelkkää tofuu niinq".

Sun kannattais hankkia joku harrastus tai hypätä vaikka järveen.

Vierailija
76/125 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun kannattais hankkia joku harrastus tai hypätä vaikka järveen.

Sinä sinne hyppäät, kun juokset päättömän kanan lailla ampiaisia karkuun.

Vierailija
77/125 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei pidä ampiaisista. Niistä ei ole edes mitään hyötyä. Se määrä jonka ne pölyttävät, on mitätön, joten niiden varsinainen hyöty jää minimaaliseksi. Enemmän niistä on haittaa ja olisi kaikille parempi, jos ne häviäisivät sukupuuttoon.

Paljonko ampiaiset pölyttävät, ja kuka päättää, paljonko siitä on hyötyä, sinäkö? Kaikille maapallon lajeille olisi parempi, että ihmiset "häviäisivät sukupuuttoon", mutta jostakin syystä tämä ei tunnu olevan sulle vaihtoehto?

Vierailija
78/125 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai mun kaltaiset... :D Linkola, miksi meidät hylkäsit ??!!

Vierailija
79/125 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko sä jotenkin vajaa? Tai jos olet näitä hysteerikkoja, ei tartte vastata. Otapa nyt se hakukone auki siihen eteen, ja ala aikasi kuluksi tutkia, millaisia ne allergiat ovat, ja miten ne eroavat esim. yliherkkyyksistä. 

Huoh, olen lääkäri. On ihan mahdollista saada vakava reaktio ensimmäiseen altistukseen, vaikka hyvin epätodennäköistä se on. Näitäkin kuitenkin on dokumentoitu, joten väittämäsi siitä että kyseessä olisi ensimmäinen ihminen, jonka kohdalla näin tapahtuu, on väärä.

Vierailija
80/125 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vi*uttaa tollaset vähättelijät ja naljailijat kun toiset voivat olla vakavasti allergisia.

Juu, ja nyt sitten joukolla hävittämään maailmasta kaikki olennot, jotka häiritsevät, pelottavat,  tai allergsioivat. Kyllähän IHMISTEN pitää saada elää rauhassa.

Tässä ketjussa puhutaan nyt foobikoista ja fobian taltuttamisesta. Syyllistäminen ei auta pelkopotilasta.

Itselläni auttoi hämähäkkikammoon tahaton siedätyshoito. (muutin asuntoon, jossa oli usein hämiksiä). Alku oli ihan kamalaa, imuri oli ainoa keino, vaikka tunsin syyllisyyttä tappamisesta. Mutta pikku hiljaa helpotti. Myös siitä oli yllättäen apua, että ryyppäsin aika usein. Aluksi kun pystyin viemään hämähäkin elävänä ulos kännissä, niin myöhemmin se onnistui jo selvin päinkin. En nyt ehkä suosittele kuitenkaan lääkkeeksi mutta käytännössä toimi kuten rauhoittavat...

Ampiaisfobia voi olla kyllä eri asia, ne kun voivat tosiaan pistää. Itsekin karsastan niitä, vaikken fobiasta kärsikään (ei rajoita elämääni mitenkään). Kyllähän ap:lla ihan selvä traumareaktio on, onpa erikoista ettei traumaterapiaa voisi olla tarjolla siedätyshoidon lisäksi.