Ampiaisfobia pilaa elämäni
Onko kenellkään tietoa tai kokemusta ampiaisfobian hoidosta. Olen yrittänyt etsiä siihen terapiaa ym muuta mut ei näytä olevan siihen mitään.
Minulla ampiaisfobia traumaperäistä lapsuudesta, mutta traumaterapia ei tarjoa tuollaiseen hoitoa, ainakaan kunnallinen.
Mihinkään yksityisiin ei varaa ole.
Ampiaisfobiani vain pahenee vuosi vuodelta ja se kesä aikaa häiritsee todella paljon normaalia elämää.
Fobia sai alkunsa lapsuudestani, kun olin noin 4v vanha ja päälleni hyökkäsi satoja ampiaisia, joista tosin onneksi vain 13 pisti.
Iso veljeni hyppi vanhan navetan sillalla, jonka alla olikin ampiaispesä ja minä tietenkin seisoin siinä sillan vieressä, jolloin minusta tuli hyökkäyksen kohde.
Äitini kertonut tapahtumasta, sen että minulla oli vaalea pitkähihainen paita ja se oli niin täynnä ampiaisia ettei paitaa näkynyt lainkaan. Muistan tuon kauhun päivän vieläkin kuin eilisen.
Siitä päivästä lähtien olen fobiastani kärsinyt, mikä vain pahenee koko ajan.
Kesäisin kirjaimellisesti linnottaudun sisälle ja ulkona vietän hyvin vähän aikaa. Ja senkin kerran kun pihalle uskaltaudun niin eikös siihen heti joku ampiainen tule surisemaan.
Kesä aikaan käytän vain hajusteettomia kosmetiikkatuotteita ja neutraalin värisiä vaatteita, joilla pyrin minimoimaan ampiaisten "huomion", mut tämäkään ei tunnu auttavan lainkaan, kai ne jotenkin "haistaa" pelon tuottaman andrealiinin tai jotain ?!?
Olen kokeillut ampiaissyöttejä (sitä pulloa mihin tulee sisään sokeripitoista nestettä), sähköistä kärpäslätkää (mikä ei muuten toimi ampiaisiin muuten kuin että suuttuvat!), super raidia (mikä ei myöskään toimi ampiaisiin!) ym.
Kesällä en ulkoile poikani kanssa juuri lainkaan, sen hoitaa isä (siis mieheni) juuri tuon kirotun fobian takia. Mikä tietysti erkannuttaa minua perheestäni, kun muut viihtyvät ulkona.
Käytökseni muuttuu täysin kun ampainen tulee parin metrin säteelle surisemaan. Saan paniikin omaisen kohtauksen ja etsin lyhintä ja turvallisinta reittiä suojaan (eli sisälle), kuin jokin saalistajan uhmaama eläin, jolla henkiinjäämis vaisto jyrää täysin järjellisen toiminnan.
Tiedän että ampiainen on yksi miljoonasosa minun koosta ja jos se pistää niin en siihen kuole (en siis ole allerginen).
Lähi-ihmisten painostus vain pahentaa asiaa. Ja ne helkutin järkevät kommentit kuin, että: "Ei se sulle mitään tee" tai "Pysy paikoillaan" jne.
Sellainen ihminen joka ei jostain fobiasta kärsi, niin ei pysty sitä ymmärtämään.
Elämäni ja "mielenterveyteni" kärsii tästä fobiasta ja apua siihen haluaisin mutta en tiedä mistä. Olen yhden kunnallisen psykologin kanssa asiasta keskustellut ja hän ei siihen oikein osannut sanoa muuta kuin, että trauma peräistä mutta ei osannut kertoa mahdollisista hoitokeinoista ym.
Eli kysynkin nyt vielä, että onko kenelläkään vastaavasta kokemusta tai tietoa miten ja missä tätä voisi hoitaa?
Tahdon "normaalin" elämän!
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän asia edes kuulu heille.
Nolottaa ainakin vieressä olevaa. Omien havaintojeni perusteella kukaan muu jotakin asiaa pelkäävä ei saa samanlaista hysteriakohtausta mistään, kuin ampiaiskammoiset saavat kaikesta, mikä lentää ja pörisee. Useimmat eivät myöskään erota eri hyönteisiä toisistaan, vaan sekoavat yhtä lailla kärpäsestä, kuin paarmastakin. Eräänä kesänä eräs pörriäiskammoinen juoksi luonani vessaan pörinää kuultuaan, ja lukitsi oven perässään. Varmaan usein ampiainen tullut perässä, kun on jäänyt lukko auki.
Se olin varmaan minä. Lukkoon siksi, ettei kukaan idiootti tuo sitä ampiaista kädessään näyttämään ettei ole mitään pelättävää,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän asia edes kuulu heille.
Nolottaa ainakin vieressä olevaa.
Minua ei suoraan sanoen kiinnosta, jos tuosta joku nolostuu. Kasvojen suojaamisesta (ampiaisen tunkiessa kasvoille) ilman, että edes päästää äännähdystäkään, ei pitäisi kenenkään tuntea myötähäpeää. Ja edelleen, asia ei kuulu muille.
Vierailija kirjoitti:
Ja pistävät ilman syytä!
Aatella, ihan ilman syytä! Ei siis siksi, kun kuningatar oli heivannut työlaiset orvoiksi kuolemaan yksin ravinnon ja suojan puutteeseen, eli siten, kun luonto sen tarkoitti, vaan ihan vain vi*tuillakseen sulle? Ja mitä siitä seurasi? Anna mä arvaan: anafylaktinen shokki, kolme vuotta sairaalassa, ja terapiaa tähän päivään saakka?
Vierailija kirjoitti:
Minua ei suoraan sanoen kiinnosta, jos tuosta joku nolostuu..
Minua ei suoraan sanottuna kiinnosta, jos joku paheksuu, kun tuhahtelen ja naksauttelen kieltäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei suoraan sanoen kiinnosta, jos tuosta joku nolostuu..
Minua ei suoraan sanottuna kiinnosta, jos joku paheksuu, kun tuhahtelen ja naksauttelen kieltäni.
Miksi vttuilet minullekin, vaikka ensimmäisessä viestissäni puolustin noita sinun niin rakastamiasi ampiaisia? Kerro. Olisi mielenkiintoista tietää :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä niin ymmärrän. Rakastan ulkona olemista, mutta menen aivan kauheaan paniikkiin ampiaisen tullessa lähelle. Herhiläiset ovat jostain syystä pienempi paha, ehkä siksi kun eivät ole niin sadistisia, raivohulluja m*lkeroita, kuin pienemmät k*sipää-serkkunsa.
Itsellä tämä alkoi kun avasin terassin markiisia ja siellä olikin ampiaispesä. AInakin kuusi tai seitsemän ampiaista pisti kaulaani, sekä muualle jokunen lisää, ja vaikkei ikinä ennen ole tullutkaan mitään, niin kurkkuni ja hetkeä myöhemmin koko naamani alkoi turvota. Se sama hätäännyksen tunne, kun henki ei kuljekaan kunnolla, tulee heti kun näen ampiaisia.
Asiaa auttaa hyönteisverkkojen käyttö terassilla/riippumatossa/ym, se etten koskaan syö mitään ulkona ja pahimpina aikoina teen ampiaisille ansoja (sellainen oluella yms. kostutettu tiskirätti roikkumassa ämpärissä- ansa on muuten ihan paras)
Jos pitää ampiaisia sadistisina, mulkeroina ja kusipäinä lienee oma elämänhallinta hukassa. Hae apua
Kyllä minä huolestuisin enemmän ihmisestä, joka ottaa tuonsorttisen ilmaisun todesta... Pätemisen tarve joillakin ihmisillä lienee samanlaisen syntymekanismin takana kuin ampiaisen pisto, eli aivottomasta v-mäisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vttuilet minullekin, vaikka ensimmäisessä viestissäni puolustin noita sinun niin rakastamiasi ampiaisia? Kerro. Olisi mielenkiintoista tietää :D
En tiedä, kehen viittaat, ja mihin viestiisi. Tähän ketjuun ovat vastanneet muutkin, kuin minä.
Omasta puolestani voin vastata, että kommentoin mielipiteitä, en henkilöitä. Voit olla kiva tyyppi ja olla monesta asiasta kanssani samaa mieltä. Silti, kun otetaan tärkeimmät asiat, tappelen verissä päin vaikka rakkani kanssa, jos ollaan eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Pätemisen tarve joillakin ihmisillä lienee samanlaisen syntymekanismin takana kuin ampiaisen pisto, eli aivottomasta v-mäisyydestä.
Heh, kun asia loppuu, alkaa henkilökohtaisuuksiin meneminen.
Jotenkin surullista, että kaikista Suomen eliöistä juuri ampiaiset saavat näin paljon myötätuntoa kun seurasin juuri kyy-keskustelua somessa, jossa valtaosa ihmisistä koki tärkeäksi näyttää lapiota kaikille mahdollisille käärmeille (ja vaskitsoillekin siinä sivussa) ihan varmuudeksi. Ampiaisia kuskataan kyllä hellävaroen ulos ja niiden pesät jätetään rauhaan, mutta kyy pitää tappaa keskellä metsääkin, jos se tulee polulla vastaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätemisen tarve joillakin ihmisillä lienee samanlaisen syntymekanismin takana kuin ampiaisen pisto, eli aivottomasta v-mäisyydestä.
Heh, kun asia loppuu, alkaa henkilökohtaisuuksiin meneminen.
Heh kyllä, aivan kuten tuolla mielenterveysongelmiin viittaavalla kommentoijalla, joka ei ottanut mitään kantaa esimerkiksi allergiseen reaktioon pätevänä syynä kammota ampiaisia, vaan tarttui selkeästi liioittelevaan ilmaisutapaan ennemmin.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin surullista, että kaikista Suomen eliöistä juuri ampiaiset saavat näin paljon myötätuntoa/quote]???? Et oo tosissasi? Yhdellä Suomen keskustelupalstalla yhdessä ketjussa muutama tyyppi puolustaa ampiaisia aivan syystä, ja sun mielestä kyyt jää tämän varjoon?? :D
Ihmiset ovat totaalisen vieraantuneet luonnosta, ja me harvat, jotka koetamme saada tolkun äänen kuuluviin näiden sekopäiden keskellä, tupataan aina jäämään jalkoihin. Luonnosta huolestuneita ihmisiä kuitenkin yhdistää se, että me tunnemme myötätuntoa kaikkea elävää kohtaan (joillakin pl. ihminen), ja esim. itse suojelen kyitä, sekä teen vapaaehtoistyötä eräiden muidenkin lajien eteen. En enää välitä ihmisten lyhytnäköisestä asenteesta, mutta koetan silti pitää ääntä, koska aina silloin tällöin joku herää. Liian harva ja liian myöhään, mutta voinpa sanoa tehneeni oman osani.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin surullista, että kaikista Suomen eliöistä juuri ampiaiset saavat näin paljon myötätuntoa kun seurasin juuri kyy-keskustelua somessa, jossa valtaosa ihmisistä koki tärkeäksi näyttää lapiota kaikille mahdollisille käärmeille (ja vaskitsoillekin siinä sivussa) ihan varmuudeksi. Ampiaisia kuskataan kyllä hellävaroen ulos ja niiden pesät jätetään rauhaan, mutta kyy pitää tappaa keskellä metsääkin, jos se tulee polulla vastaan...
Tätä logiikkaa minäkään en ymmärrä. Tietty käärmeille pitää ehkä jotain tehdä, jos niitä alkaa jatkuvasti tunkea omalle pihalle. Metsässä ne ovat kuitenkin omalla reviirillään, jossa taas ihminen on se tunkeilija.
Ja mitä näihin ampiaispelkoisten sheimaajiin tulee: ylimielinen asenne ja äänekäs paheksuminen on aina täysin turhaa, oli kyse mistä fobiasta vain. Et voi ikinä tietää, mitä kyseinen ihminen on aiemmin kokenut ja mikä on aiheuttanut hänen pelkonsa.
Vierailija kirjoitti:
Heh kyllä, aivan kuten tuolla mielenterveysongelmiin viittaavalla kommentoijalla, joka ei ottanut mitään kantaa esimerkiksi allergiseen reaktioon pätevänä syynä kammota ampiaisia, vaan tarttui selkeästi liioittelevaan ilmaisutapaan ennemmin.
Kuka viittasi mt- ongelmiin missä, ja kuka sanoi allergiasta noin, missä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vi*uttaa tollaset vähättelijät ja naljailijat kun toiset voivat olla vakavasti allergisia.
Juu, ja nyt sitten joukolla hävittämään maailmasta kaikki olennot, jotka häiritsevät, pelottavat, tai allergsioivat. Kyllähän IHMISTEN pitää saada elää rauhassa.
Tässä ketjussa puhutaan nyt foobikoista ja fobian taltuttamisesta. Syyllistäminen ei auta pelkopotilasta.
Itselläni auttoi hämähäkkikammoon tahaton siedätyshoito. (muutin asuntoon, jossa oli usein hämiksiä). Alku oli ihan kamalaa, imuri oli ainoa keino, vaikka tunsin syyllisyyttä tappamisesta. Mutta pikku hiljaa helpotti. Myös siitä oli yllättäen apua, että ryyppäsin aika usein. Aluksi kun pystyin viemään hämähäkin elävänä ulos kännissä, niin myöhemmin se onnistui jo selvin päinkin. En nyt ehkä suosittele kuitenkaan lääkkeeksi mutta käytännössä toimi kuten rauhoittavat...
Ampiaisfobia voi olla kyllä eri asia, ne kun voivat tosiaan pistää. Itsekin karsastan niitä, vaikken fobiasta kärsikään (ei rajoita elämääni mitenkään). Kyllähän ap:lla ihan selvä traumareaktio on, onpa erikoista ettei traumaterapiaa voisi olla tarjolla siedätyshoidon lisäksi.
Riippuen terapiatyylista, traumaterapiaan kuuluu myos siedatyshoitoa. Mutta: jos ei ole ihan taysi traumareaktio, pelkka siedatyshoitokin saattaa riittaa. Aloittajan kirjoituksesta ei voi paatella onko hanella muutama oire, joita esiintyy myos fobioissa vai taysi traumareaktio. Siksi olisikin hyva kayda ammattilaisen luona, jotta han saisi oikeanlaista apua.
Vierailija kirjoitti:
[Metsässä ne ovat kuitenkin omalla reviirillään, jossa taas ihminen on se tunkeilija.
Ihminen on tunkeilija kaikkialla.
Foobikoita taas ei kukaan ole tässä ketjussa sheimannut, vaan a) niitä, jotka riehaantuvat ötököistä harrastuksen vuoksi, b) niitä, joiden mielestä kaikki itselle vastenmielinen pitää tappaa,.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka viittasi mt- ongelmiin missä, ja kuka sanoi allergiasta noin, missä?
Okei, elämänhallinnan ongelmiin avun hakemisen kehoittaminen on varmaan tulkittavissa sitten jotenkin muuten, eikä ainakaan epäolennaiseksi henkilökohtaisuuksiin menemiseksi, pahoittelut. Pahoittelut myös siitä, etten tähdentänyt saaneeni nimenomaan allergista reaktiota kun kasvoni ja kurkkuni turposivat ja hengittäminen alkoi käydä vaikeaksi. Saattoihan se olla vaikka ummetuskin noilla oireilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[Metsässä ne ovat kuitenkin omalla reviirillään, jossa taas ihminen on se tunkeilija.
Ihminen on tunkeilija kaikkialla.
Foobikoita taas ei kukaan ole tässä ketjussa sheimannut, vaan a) niitä, jotka riehaantuvat ötököistä harrastuksen vuoksi, b) niitä, joiden mielestä kaikki itselle vastenmielinen pitää tappaa,.
Vai niin? Kun kommentoijat ovat kertoneet kokemuksiaan ja kanssaihmisten negatiivisista reaktoista pelkoon, niin täällä on vastailtu tyyliin "noloa, aikuiset ihmiset", "voi ei, ai oot oikein allerginen vai" ja "no tottakai kaikkia lähellä olevia hävettää". Kuulostaa aika vahvasti sheimaamiselta minusta.
Vierailija kirjoitti:
Saattoihan se olla vaikka ummetuskin noilla oireilla.
Vahva veikkaus, että tästä oli kyse. Selittyneen kireällä asenteella.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika vahvasti sheimaamiselta minusta.
Se on nykyään yleistä, että kaikki arvostelu, oikeutettukin, ja ylipäätään erimieltä oleminen. koetaan sheimaamiseksi. Itsensä korostaminen tavalla tai toisella, vaikka sitten kuviteltuja hysterioita lietsomalla, on nykyään tavallista. Siinä jäävät huomiotta oikeat ongelmat, kuten vakavat fobiat, sekä viattomat luontokappaleet, kuten ampiaiset. Onnea matkaan, ihmiskunta.
Olin 5-luokalla ja perheeni kanssa marjametsässä. Astuin maa-ampiaspesän päälle, ja useat ampiaiset pistivät minua huuleen, silmäkulmaan ja leuan alueelle. Jouduin sairaalaan sillä leuan turvotus alkoi leviämään alaspäin haitaten hengitystä.
Jäi kammo marjametsään pitkäksi aikaa ja muistan kerran, kun mummoni kyseli jtn mustikoiden/sienten poimimisesta ja sanoin että en halua ampiaisten takia. Mummo tuhahti ja oikein suuttui minulle että älä viitsi. Ja sairaalakeissin takia olin koulusta pois niin kaksi luokan tyttöä olivat naureskelleet ettei ampiaisten takia sairaalaan joudu. 🤷♀️