Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ampiaisfobia pilaa elämäni

Ampiaisfoobikko
29.05.2020 |

Onko kenellkään tietoa tai kokemusta ampiaisfobian hoidosta. Olen yrittänyt etsiä siihen terapiaa ym muuta mut ei näytä olevan siihen mitään.
Minulla ampiaisfobia traumaperäistä lapsuudesta, mutta traumaterapia ei tarjoa tuollaiseen hoitoa, ainakaan kunnallinen.
Mihinkään yksityisiin ei varaa ole.
Ampiaisfobiani vain pahenee vuosi vuodelta ja se kesä aikaa häiritsee todella paljon normaalia elämää.
Fobia sai alkunsa lapsuudestani, kun olin noin 4v vanha ja päälleni hyökkäsi satoja ampiaisia, joista tosin onneksi vain 13 pisti.
Iso veljeni hyppi vanhan navetan sillalla, jonka alla olikin ampiaispesä ja minä tietenkin seisoin siinä sillan vieressä, jolloin minusta tuli hyökkäyksen kohde.
Äitini kertonut tapahtumasta, sen että minulla oli vaalea pitkähihainen paita ja se oli niin täynnä ampiaisia ettei paitaa näkynyt lainkaan. Muistan tuon kauhun päivän vieläkin kuin eilisen.
Siitä päivästä lähtien olen fobiastani kärsinyt, mikä vain pahenee koko ajan.
Kesäisin kirjaimellisesti linnottaudun sisälle ja ulkona vietän hyvin vähän aikaa. Ja senkin kerran kun pihalle uskaltaudun niin eikös siihen heti joku ampiainen tule surisemaan.
Kesä aikaan käytän vain hajusteettomia kosmetiikkatuotteita ja neutraalin värisiä vaatteita, joilla pyrin minimoimaan ampiaisten "huomion", mut tämäkään ei tunnu auttavan lainkaan, kai ne jotenkin "haistaa" pelon tuottaman andrealiinin tai jotain ?!?
Olen kokeillut ampiaissyöttejä (sitä pulloa mihin tulee sisään sokeripitoista nestettä), sähköistä kärpäslätkää (mikä ei muuten toimi ampiaisiin muuten kuin että suuttuvat!), super raidia (mikä ei myöskään toimi ampiaisiin!) ym.
Kesällä en ulkoile poikani kanssa juuri lainkaan, sen hoitaa isä (siis mieheni) juuri tuon kirotun fobian takia. Mikä tietysti erkannuttaa minua perheestäni, kun muut viihtyvät ulkona.
Käytökseni muuttuu täysin kun ampainen tulee parin metrin säteelle surisemaan. Saan paniikin omaisen kohtauksen ja etsin lyhintä ja turvallisinta reittiä suojaan (eli sisälle), kuin jokin saalistajan uhmaama eläin, jolla henkiinjäämis vaisto jyrää täysin järjellisen toiminnan.
Tiedän että ampiainen on yksi miljoonasosa minun koosta ja jos se pistää niin en siihen kuole (en siis ole allerginen).
Lähi-ihmisten painostus vain pahentaa asiaa. Ja ne helkutin järkevät kommentit kuin, että: "Ei se sulle mitään tee" tai "Pysy paikoillaan" jne.
Sellainen ihminen joka ei jostain fobiasta kärsi, niin ei pysty sitä ymmärtämään.
Elämäni ja "mielenterveyteni" kärsii tästä fobiasta ja apua siihen haluaisin mutta en tiedä mistä. Olen yhden kunnallisen psykologin kanssa asiasta keskustellut ja hän ei siihen oikein osannut sanoa muuta kuin, että trauma peräistä mutta ei osannut kertoa mahdollisista hoitokeinoista ym.
Eli kysynkin nyt vielä, että onko kenelläkään vastaavasta kokemusta tai tietoa miten ja missä tätä voisi hoitaa?
Tahdon "normaalin" elämän!

Kommentit (125)

Vierailija
121/125 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aika vahvasti sheimaamiselta minusta.

Se on nykyään yleistä, että kaikki arvostelu, oikeutettukin, ja ylipäätään erimieltä oleminen. koetaan sheimaamiseksi. Itsensä korostaminen tavalla tai toisella, vaikka sitten kuviteltuja hysterioita lietsomalla, on nykyään tavallista. Siinä jäävät huomiotta oikeat ongelmat, kuten vakavat fobiat, sekä viattomat luontokappaleet, kuten ampiaiset. Onnea matkaan, ihmiskunta.

Kyllä arvostella saa. Toisten pilkkaaminen tai vähättely ei kuitenkaan ole laskettavissa arvosteluksi.

Vierailija
122/125 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa mennä terapiaan. Olen nyt neljättä vuotta, ja on sen arvoista. Olen traumaterapiassa muusta syystä, mutta samat tekniikat ovat auttaneet neulafobiaani. Sinulle on sattunut traumaattinen tapahtuma johon reagoit nyt tuolla voimakkaalla paniikkireaktiolla ja se on ihan normaalia. Terapiassa käydään läpi traumaa ja opitaan kuinka hallita se. Emdr hoito voi myös auttaa tällaisessa yksittäisessä traumassa jo merkittävästi.

Tsemppiä! Paha fobia ja trauma hankaloittaa elämää ja sitä ei voi ymmärtää kuinka vahvoja paniikkireaktioita tuollainen aiheuttaa ellei ole kokenut itse. Hyvä terapeutti ehdottomasti avuksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/125 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele että suomessa niin lyhyt kesä ettei ampiaisista onneksi tarvitse välittää kun se muutama kk vuodesta

Vierailija
124/125 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
125/125 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin eroon ampiaispelosta tänä kesänä. Sain aikaisemmin pakene tai taistele reaktion, kun näin ampiaisen. Kärsin tästä 20 vuotta. Lapsuudessa astuin maa-ampiaispesään.

Otin ennen kesää 2021 selvää, mikä pitäisi ampiaiset kaukana, koska en halunnut enää hävetä silmiä päästä oman käytökseni takia. Joitain mainintoja löysin piparmintusta ja sitruunaruohosta. Ostin piparminttuöljyä ja laitoin sitä joka kerta hiuksiin ja iholle lähtiessäni ulos. Pesin myös hampaat piparmintun makuisella hammastahnalla ja söin pastillia, jossa oli piparminttua. Laitoin myös juomapulloon vettä, jossa oli Carmolis-tippoja. Samalla päätin yrittää olla rohkeampi. Käytin näitä koko kesän. Omasta mielestäni se toimi, enkä välitä, vaikka olisi ollut vain plaseboa.

Tein samaa tämän kesän ajan ja huomasin, etten enää saanut paniikkia nähdessäni ampiaisen, vaikka edelleen pelkäsinkin niitä. Löysin Youtubesta kanavan "Hornet King" ja katselin hänen videoitaan. Jotenkin ymmärsin vihdoin, että ampiaiset ovat vain etsimässä ruokaa ja pesäänsä rakennusmateriaaleja, eivätkä yritä iholle huvikseen, vaan ovat hämillään tai eksyksissä. Kimppuun ne tulevat vain, jos pesä on uhattuna.

Olen nyt käynyt kaksi kertaa ulkona ilman piparminttuöljyä ja ampiaiset ovat tulleet lähelle. Jopa naaman eteen lentelemään. En ole tästä huolimatta mennyt paniikkiin vaan ollut vain paikallani. Olen aivan valtavan onnellinen tästä. Toivottavasti joku saisi tästä apua oman pelkonsa voittamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan